Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Waze

Bericht door Attietattie »

^^ Niet per definitie. Ik heb Google Maps als standaard in de auto. En Waze heb ik er ook op geïnstalleerd.

Maar ik vraag me wel af of autonavigatie parallelbanen kent en het verschil ertussen ziet. Waze in ieder geval wel, heb ik meermaals ondervonden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Ik bedoel ook niet Google Maps of Waze, maar die van de automerken zelf.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Voor zover de automerken dit helemaal zelf doen. Meestal kopen ze de gegevens in bij bijvoorbeeld Google, Apple of TomTom en dan kan het niet veel afwijken van wat die leveranciers al standaard aanbieden via hun eigen kanalen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

sven_engelen schreef: vr 06 sep 2024, 8:19 ^^ Heeft die standaard navigatie ook de Rijnlandroute en de N7 in Groningen erin zitten of betaal je je elke keer blauw om dat ding überhaupt te updaten?
De Rijnlandroute kent-ie. Ik ben er op 6 juli in beide richtingen overheen gereden. Ik neem aan dat mijn navigatie de nieuwe N7 Groningen ook kent, maar daar ben ik nog niet geweest.

Parallelbanen kent-ie ook, die worden duidelijk aangegeven, inclusief de bewegwijzering ter plaatse. Die bestemmingen komen bijna altijd overeen met de werkelijkheid en zelfs de kleurstelling klopt. Dus in Duitsland blauw op Autobahnen en geel elders.

Elk jaar in april komt er een update uit. In de instellingen kan ik zien welke versie geïnstalleerd is, dit jaar is dat uiteraard de versie voor 2024, waarmee mijn navigatie up-to-date is. Deze updates zijn de eerste vijf jaar gratis, inclusief installatie. Ik installeer de update echter zelf, dat is vrij eenvoudig en kost me hooguit een half uurtje.
Laatst gewijzigd door Hajo op vr 06 sep 2024, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Attietattie
2x5 autosnelweg

Hajo schreef: vr 06 sep 2024, 12:07Elk jaar in april komt er een update uit. In de instellingen kan ik zien welke versie geïnstalleerd is, dit jaar is dat uiteraard de versie voor 2024, waarmee mijn navigatie up-to-date is. Deze updates zijn de eerste vijf jaar gratis, inclusief installatie. Ik installeer de update echter zelf, dat is vrij eenvoudig en kost me hooguit een half uurtje.
Met Waze komt er elke dag een update uit. Ik kan ook niet zien welke versie het is, maar dat is irrelevant. De updates zijn voor altijd gratis en de installatie gaat automatisch. Kost me geen half uur.

;)
Attietattie
2x5 autosnelweg

Ah, je hebt nog iets toegevoegd. Dan doe ik dat ook. ;)
Hajo schreef: vr 06 sep 2024, 12:07Parallelbanen kent-ie ook, die worden duidelijk aangegeven, inclusief de bewegwijzering ter plaatse.
Ik bedoel eigenlijk meer of ie er ook naar verwijst als de parallelbaan sneller is. Waze kent bijvoorbeeld het verschil tussen de wisselbaan op de A1 en de A1 zelf heel goed. Google Maps kent de hele wisselbaan niet.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

:yesyesyes:
AfbeeldingUntitled by Sven Engelen, on Flickr

En nee ik heb niet tijdens het rijden dit gepost, ik ben bij een vzp 😂
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Attietattie schreef: vr 06 sep 2024, 12:52 Ah, je hebt nog iets toegevoegd. Dan doe ik dat ook. ;)
Hajo schreef: vr 06 sep 2024, 12:07Parallelbanen kent-ie ook, die worden duidelijk aangegeven, inclusief de bewegwijzering ter plaatse.
Ik bedoel eigenlijk meer of ie er ook naar verwijst als de parallelbaan sneller is. Waze kent bijvoorbeeld het verschil tussen de wisselbaan op de A1 en de A1 zelf heel goed. Google Maps kent de hele wisselbaan niet.
Geen idee of mijn navigatie dat doet. Zo veel zit ik nu ook weer niet op de weg. Het zou kunnen, maar ik durf dat dus niet met zekerheid te zeggen.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

A2Racer schreef: di 03 sep 2024, 11:59 Dit wil ik nog even recht zetten. In België werkt dit zo omdat daar voor de instelling is gekozen om alleen een melding te geven als je te hard rijdt. In Nederland is gekozen om altijd een hoorbare waarschuwing te geven bij een flitspaal.
Hier wil ik nog een keer op terugkomen. Waze heeft de flitsers uitgebreid en de structuur ervan verandert. Nu zijn er de afgelopen tijd veel problemen met dat er geen waarschuwingen worden gegeven of alleen visueel op het scherm.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

R-R-L schreef: ma 14 okt 2024, 15:45 De kans zonder is inmiddels ook vrij klein. Dusdanig dat ik het niet de moeite heb gevonden om een pro abonnement voor Flitsmeister af te sluiten nadat alles achter de betaalmuur ging.

Laatste boete was in 2020, intussen een ruime 150.000 km verder en het aantal controles tot een nulpunt zien zakken.
Flitsmeister PRO heb ik nog een tijdje gehad om te proberen maar je mist echt niks. De huidige staat van Flitsmeister is zeer slecht; zowat alle ANPR camera's staan als flitser op de kaart. Het dieptepunt was de standaard melding "flitspaal 30 km/u" als ik de oprit 8 Oud-Zuid op de A10 neem.

Nu met enkel Waze nog steeds nul boetes.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

NRC had dit weekend een column over het reguleren van tech-bedrijven, waarin wordt gesproken over een Frans dorpje dat zou lijden onder sluipverkeer veroorzaakt door Waze. Gaat om Lieusaint, wat bij het knooppunt tussen N104 en A5 ligt. In de ochtend zou verkeer de A5, “snelweg vol files richting Parijs” verlaten en dan door het dorp rijden. Nou staat op de A5 nooit file, dus dit gaat mogelijk om de N6 of de N104? Ik zie alleen niet heel goed hoe de sluiproute nu zou moeten lopen waar dit dorp zo’n last van heeft?

Het artikel, vermoedelijk paywall: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/04/24/wa ... t-a4891011
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Pino schreef: zo 27 apr 2025, 8:41Nou staat op de A5 nooit file
Gewaagde uitspraak. waarschijnlijk heb je ongelijk.

Het gaat om een probleem dat stamt uit 2018 en van tijd tot tijd in de media komt. In de laatste artikelen wordt vooral gerefereerd aan de Francilienne als hoofdoorzaak.
"Ce sont des automobilistes qui étaient préalablement sur la francilienne, qui utilisent des outils de géolocalisation de type Waze qui indiquent 'si vous voulez gagner 6 minutes, ne restez pas sur la francilienne et prenez cette petite rue'. Sauf que cette petite rue traverse un quartier résidentiel qui n'est absolument pas prévu pour supporter de tels flux de véhicules"
[Google-translate vertaling]"Dit zijn automobilisten die voorheen op de Francilienne reden en die geolocatietools zoals Waze gebruiken die aangeven: 'Wil je 6 minuten besparen, blijf dan niet op de Francilienne rijden en neem dit straatje'. Dit straatje doorkruist echter een woonwijk die absoluut niet is ontworpen voor zo'n stroom voertuigen"[/Google-translate vertaling]

:arrow: https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 73713.html
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de A5 staat inderdaad nooit file, dat is ook te zien op 'typical traffic' in Google Maps.

Het probleem is waarschijnlijk congestie op de N104, waardoor verkeer eerder de A5a verlaat dan het knooppunt met de N104.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Je hebt hier in de Francillienne natuurlijk ook een dubbelknooppunt zitten, en met twee scherpere bochten voor wie de N104 wil blijven volgen zal het hier op een gegeven moment wel vastlopen in de spits. Vermoedelijk ook door weefbewegingen van mensen die bewegen tussen de N104 en de N6 stad-in.

Ik vermoed dat mensen dat afsteken tussen afrit 25 van de N104 en 10c van de A5. Waar de logische wens van de gemeente zal zijn dat, als er dan al wordt afgestoken, dat via afrit 24 en de D57 langs Lieusaint gaat. Je zou ook zeggen dat die route veel gunstiger uit de algoritmes zou moeten komen wanneer de file in het dubbelknooppunt bekend is. Goed mogelijk trouwens dat de algoritmes inmiddels ook op die uitkomst landen - verhaal is tenslotte ook alweer zeven jaar oud en ik bespeur tegenwoordig vooral pushes naar doorgaande wegen, waar ik vroeger inderdaad nog wel eens in woonwijken uitkwam.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Waze neemt ook minder vaak een veerpont op in het routeadvies, terwijl ik het eerder regelmatig als alternatief kreeg voorgeschoteld.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Waze kent verschillende wegcategorieën. Lieusaint heeft in overleg met Waze veel lokale wegen laten downgraden, zodat ze minder vaak als alternatief worden getoond. En dat is precies waar de column op aanhaakt: een internetbedrijf (in dit geval Waze) kan een route maken of breken door een willekeurige categorie daaraan te koppelen zonder overleg met de (lokale) overheden.
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Goh, dat is toch wat overroepen hoor. Die wegcategorie gaat alleen op héél grote afstanden een merkbaar verschil gaan maken. Wel heeft Frankrijk een wet aangenomen waardoor Waze verplicht zou worden hun algoritme aan te passen en kleinere straten minder makkelijk voor te stellen. Het laatste dat ik ervan hoorde, is dat die wet zo vaag is opgesteld dat het blijkbaar totaal niet uitvoerbaar of controleerbaar is. Dus ik weet niet zeker of Waze wel iets aangepast heeft.

In heel het verhaal rond sluipverkeer zie ik vooral de politiek die weigert hun rol op te nemen als wegbeheerder. Er bestaat genoeg wegsignalisatie om doorgaand verkeer te verbieden en men kan de structuur van het wegnetwerk zo opstellen dat de hoofdwegen altijd de beste optie zijn. Maar dat vereist soms het afsluiten van wegen en het verlagen van snelheidslimieten. En dat hebben mensen vaak niet graag. Dan is het uiteraard makkelijker om het op een algoritme te steken dat objectieve data gebruikt om routes samen te stellen.
Waze Belux Global Champ
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Mensen eten natuurlijk het liefste van twee walletjes: die doorgaande weg lekker voor jezelf met de normale snelheid (want wat hebben we een hekel aan de betutteling door de overheid in de vorm van snelheidsbeperkingen, verkeersluw maken en zelfs inrijverboden), én geen last van mensen van buiten die jouw rijplezier of woongenot zouden kunnen versturen.

Ik denk inderdaad dat het aan de lokale politiek is om het lokale wegennet zo in te richten dat de leefbaarheid niet in het geding komt. Waar dat bij Routes Nationales en dergelijke die nog door dorpskernen lopen nog wel eens een kwestie zal zijn van schade beperken, ligt op wegen met een puur lokale functie de afwaardering / snelheidsbeperking voor de hand. En dat wringt nog wel eens; dat politici die aan de vroem-vroem of heel liberale kant zitten dan ineens impopulaire maatregelen zullen moeten nemen (zie een Barry Madlener die in zijn wittebroodsweken als minister erop werd uitgestuurd voor een helmplicht). En wat is er dan heerlijker om te wijzen naar de grote boze buitenwereld die het gedaan heeft?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.persbureaudrenthe.nl/112-be ... uitenberg/

Een ongeval op de A28 bij Pesse vanmiddag. Het stond helemaal stil, maar Waze wilde mij vanaf Assen richting Zwolle toch op de A28 houden, terwijl er twee alternatieven zijn: N375 naar Meppel of binnendoor naar Fluitenberg. Ik heb toch maar de afrit genomen en bij Fluitenberg er weer op (ik wilde nog een foto bij knooppunt Hoogeveen maken, anders was de N375 logischer geweest richting Zwolle).

Ik heb het idee dat de drempel om een alternatieve route aan te bevelen groter is geworden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat idee heb ik al een aantal weken.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Kan het niet met tijd te maken hebben? Of je nou op de A28 blijft of binnendoor rijdt, de navigatie kan redeneren dat er via de andere route geen significante tijdswinst is te behalen.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Dat is dan wel een vreemde redenering, aangezien de andere route in filevrije omstandigheden slechts 2 minuten langer is, en de vertraging op de oorspronkelijke route die 2 minuten ruimschoots zal hebben overschreden.

Afbeelding
Ubi volentia est, via est
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik had hier ergens gelezen dat de drempel om een andere route voor te stellen pas bij 5 minuten ligt. Ik vind dat in veel gevallen echt fors.
In het verleden lag dat op 1 minuut, en nu kan ik me best voorstellen dat dat voor flipperkastalternatieven zorgde, maar 5 minuten is bij vele ritten gewoon echt een groot tijdverschil, dus dan moet er echt iets groots aan de hand zijn.
Het lijkt mij beter om alternatieven voor te stellen in percentages van de totale nog af te leggen rittijd.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat bij het ongeval hierboven op de A28 een tijdverschil kleiner dan 5 minuten is berekend, waardoor je in de file terecht zou komen.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Ik heb de afgelopen drie weken in vier landen met Waze gereden, en het viel mij op dat Waze alleen in België en Oostenrijk (bij tunnels) de maximumsnelheden overneemt die door matrixborden worden aangegeven. In Nederland en Duitsland reageerde Waze niet op dergelijke borden. Is dat data die bij de respectievelijke wegbeheerders wordt opgevraagd? Met Flitsmeister had ik in Nederland, België en Duitsland wel altijd informatie van de matrixborden bij het navigeren. In Oostenrijk heb ik Flitsmeister nooit gebruikt.

Overigens suggereert Waze op Nederlandse wegen die 's avonds niet op 100 begrensd zijn ook dat er helemaal geen limiet geldt, in tegenstelling tot Flitsmeister die netjes om 6:00 en 19:00 overschakelt op de geldende maximumsnelheden.
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Binnen Waze is het nog niet mogelijk om tijdsgebaseerde of dynamische snelheidslimieten in te stellen. Op sommige plekken in België tonen de dynamische borden zo goed als altijd dezelfde snelheidslimiet, dus daar voelden we ons comfortabel genoeg om deze ook in de app te zetten. Maar mocht dat niet zo zijn, zouden we hetzelfde doen als de Nederlanders: niets tonen.

We zijn al jaren aan het vragen naar deze functie en Waze gaat zeker de tijdsgebaseerde limieten toevoegen, maar we hebben geen idee wanneer. De dynamische limieten gaan een stuk langer duren (als ze er ooit komen), omdat je dan echt verbinding moet zien te leggen met de data van de overheden. Dit komt gewoon nog te weinig voor in de rest van de wereld om dit qua prioriteit hoger dan "nice to have" te zetten voor hen. Nota: ja, wij zien ook dat ze dan weer wel tijd spenderen aan andere functies die veel minder toegevoegde waarde hebben. Maar vaak zijn dat andere teams die waarschijnlijk niet zo'n grote backlog aan taken hebben.
Waze Belux Global Champ
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

's Nachts op weg naar Parijs heb ik me verbaasd over Waze. Deze wilde me via Brussel sturen, maar ik heb de voorkeur voor Lille. Mede omdat ik via dit forum wist dat de aansluiting A2-A1 afgesloten kon zijn, koos ik dus voor de alternatieve route via Lille. Apple Kaarten gaf dat ook als snelste optie.
Waze heeft me tot na de E403 via alternatieven proberen te sturen, zolang ik maar niet via Lille zou rijden. Op het moment dat het dus echt niet meer anders kon, won ik 30 minuten reistijd door inderdaad via Lille te rijden...
Ik snap goed dat ze verkeer bij grote werkzaamheden vandaan willen houden, maar dit vond ik wel wat overdreven.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Ik had afgelopen weekend ook iets raars met Waze. Ik reed vanuit Groningen over de A7 richting regio Alkmaar. Bij drachten stuurde die me richting Leeuwarden, maar ik wilde rechtdoor via Heerenveen richting de dijk. Ik had al gezien dat de tijd hetzelfde zou zijn. Echter na Drachten gaf hij aan dat ik bij Joure de A6 op moest en via Amsterdam moest rijden, wat 10 minuten extra zou zijn. Ik stuurde zelf bij Joure de A7 op en toen gingen de 10 minuten er weer af, maar als ik dat niet gedaan had, had Waze me dus 10 minuten laten omrijden. Heel bijzonder.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een rit van Zwolle naar Dijon vandaag, de ervaring van Waze. Ik kan deze route ook wel zonder navigatiesysteem rijden, maar het is wel handig voor de aankomsttijd, files en andere verkeersinformatie.

Bij het knooppunt Waterberg gaf hij aan dat ik de A12 richting Duitsland moest nemen, met een Raststätte als tussenbestemming (wellicht de grenscontrole). :hm: Via Duitsland lag niet in mijn verwachting, maar kennelijk is het niet onlogisch om via Euskirchen - Trier te rijden.

Bij Luik gaf Waze aan om de route door de stad te rijden en niet via de ringweg. Ik heb dat ook gedaan, ik was in no-time op de E25 ten zuiden van de stad, ik hoefde maar bij één verkeerslicht te stoppen.

Wat ik wel bijzonder vond is dat hij aangaf om niet door Luxemburg te rijden, maar de route via Arlon - Longwy - Metz. Toen ik dat negeerde ging de aankomsttijd ook enkele minuten naar beneden. Ik zou deze route alleen interessant vinden tijdens de spitsuren in Luxemburg, nu waren er geen files en was via Luxemburg dus daadwerkelijk een paar minuten korter. Ik snap niet waarom Waze dit als voorkeursroute aan gaf.

Verder geen bijzonderheden, behalve die overdreven manier van waarschuwen voor flitspalen in Frankrijk (4 waarschuwingen voor een trajectcontrole voor elke paal).

In Nederland geen enkele melding van een flitser op de snelweg, behalve dan de trajectcontrole door de KWAT in Maastricht. Waze waarschuwt mij vrijwel nooit voor flitsers op de snelweg in Nederland, wordt er nou zo weinig gecontroleerd? Ik zit niet dagelijks op de snelweg voor woon-werkverkeer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Er wordt niet veel gecontroleerd is mijn beeld, als het 1-2 keer per jaar gebeurt op mijn woon-werkverkeer is het veel. Van week hoorde ik op de commerciële radio wel veel meldingen via Flitsmeister - waarvan ik vermoed dat de meeste zelfs vals zijn.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Flitsmeister. Tja. Ik heb wel eens het vermoeden dat de eigenaren ervan zelf meldingen doen zodat de Flitsmeister meldingen op de radio te horen zijn, wat natuurlijk in het belang van de bedrijfswaarde is.

Waze heb ik net als Chris ook wel eens gebruikt op bekende trajecten. Ik kan niet echt warm van worden van Waze als navigator...