Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

De gemeente Zwolle beweerde (en rechtvaardigde) deze drastische herinrichting door te claimen dat er heel veel sluipverkeer zou zijn. Ik heb wel eens O/D data van TomTom dit wegvak gezien en daarop was te zien dat het aandeel echt doorgaand verkeer (richting A28) maar een paar procent was. Het is nou eenmaal de verzamelweg voor de omliggende woonwijken, met bestemmingsverkeer binnen pakweg 1 kilometer van deze weg.

Het spoor is van oudsher de voornaamste barrière in dit deel van Zwolle, je kan er alleen via de ringweg of via het bedrijventerrein overheen, waardoor de wijken rond deze weg niet makkelijk ontsloten waren naar de ringweg, en dus via de centrumring reed. Ze hebben later de bustunnel opengesteld, maar die sluit niet heel lekker aan op de hoofdwegen, waardoor het nogal ver omrijden is. Voor een deel zal het interessant zijn en dat is denk ik die 10 tot 20% die afgevangen is via de tunnel.

Het was een weg met meer dan 10.000 voertuigen per dag, verkeerslichten, normale rijstroken, linksafstroken, fietsstroken, etc. Nu is het een soort shared space woonstraat geworden, die nog smaller is dan veel 30 wegen in de buitenwijken, maar met veel hogere intensiteiten fiets, bus, bestel- en autoverkeer. Stedenbouwkundig is het een mooie weg geworden, maar functioneel slaat het de plank mis.
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Chris schreef: vr 23 mei 2025, 15:04 echt doorgaand verkeer (richting A28)
Het begrip "doorgaand verkeer" wordt ook weer veel te snel gebruikt. De A28 ligt slechts ca 1000 m verderop...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: vr 23 mei 2025, 9:11 Het hele Maagjesbolwerk behalve de Mediamarkt staat nu leeg.
Zo! Ik kan me nog wel herinneren dat het hier vol met winkels zat, volgens mij zat er zelfs een boekwinkel. Ik weet niet of dat dezelfde was als Waanders (of hoe die nu ook heet) in die kerk.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Chris schreef: vr 23 mei 2025, 9:11 Het hele Maagjesbolwerk behalve de Mediamarkt staat nu leeg.

Dit is een cluster van winkels boven de Q Park parkeergarage. Perfect bereikbaar, maar kennelijk blijven de klanten weg. Het tarief van de parkeergarage is variabel en is € 0,60 tot € 1,35 per kwartier.

Afbeelding
Op basis van deze foto lijkt het ook niet zo aantrekkelijk te zijn. Je toch wel veel van dit soort vastgoed van 20-30 jaar oud dat momenteel in onbruik lijkt te raken. En vaak is het bouwkundig kwalitatief nog prima maar is de functie niet meer goed passend.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ De locatie lijkt ook buiten de drukke looproutes te liggen. Dat helpt ook niet.

Amersfoort heeft ook zo'n winkelplint (Amicitia) dat vlakbij de gebruikelijke looproutes ligt, maar vrijwel niemand neemt deze afslag waardoor ondernemers het hoofd niet boven water kunnen houden.
Locatie Amersfoort: https://www.google.com/maps/@52.1528125 ... FQAw%3D%3D
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Deze ligt inderdaad een beetje buiten de looproute van het centrum zelf, maar tegelijkertijd is de huur wellicht nog wel die van een toplocatie. Het is wel goed bereikbaar per auto, maar de parkeertarieven zijn best hoog en ik denk dat steeds minder mensen dit voor dit doel willen betalen.

De Mediamarkt houdt het nog wel uit, die zit daar al sinds het begin. Maar misschien omdat dit ondertussen nog de enige grote elektronicazaak in Zwolle is.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Matthijs schreef: vr 23 mei 2025, 15:17
Chris schreef: vr 23 mei 2025, 15:04 echt doorgaand verkeer (richting A28)
Het begrip "doorgaand verkeer" wordt ook weer veel te snel gebruikt. De A28 ligt slechts ca 1000 m verderop...
Dat is de andere kant op. De weg is bedoeld voor het verkeer uit het oostan van Zwolle. Ik denk dat dat nu rijdt via de Hortensiastraat en hier langs het spoor:
https://maps.app.goo.gl/VrX1GyGYSpyupjaH7

Als het puur gaat om de functie van centrumring, kun je er ook een éénrichtingweg van maken, met een tweerichtingsfietspad ernaast. Er moeten dan wel nieuwe bruggen gebouwd worden als ik dat zo snel zie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het parkeerdek Noordereiland gaat weg. Deze is gelegen op het terrein van een voormalige gasfabriek, wat mogelijk een grote uitdaging voor bodemsanering is.

Het parkeerdek wordt eigenlijk niet zo goed gebruikt, de bezetting is op veel dagen vrij beperkt. Er zijn 670 parkeerplaatsen. Het parkeertarief is € 3,30 per uur, maar net over de gracht zit ook een parkeergarage waar het € 1,30 per uur kost, dus tenzij die vol staat, heeft dat vaak de voorkeur voor bezoekers.

Het parkeerdek ligt ook wat ongunstig van het centrum ten opzichte van andere parkeergarages, met name de Q-Park Pletterstraat, maar ook de net besproken Q-Park Maagjesbolwerk liggen dichter bij winkelstraten, en kosten bijna hetzelfde, terwijl het Noordereiland weinig winkels heeft.

Naast het parkeerdek zit het Theater De Spiegel. Maar op momenten van voorstellingen (meestal in de avond) heeft de parkeergarage bij het winkelcentrum Diezerpoort 100 meter verderop vaak weinig bezetting.

Afbeelding
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

^^ Noordereiland is ook een stuk ouder dan Maagjesbolwerk of Pletterstraat. Het oogt ook wat smoezelig en verouderd, wat de uitstraling ook niet ten goede komt. Ik parkeer hier regelmatig, maar het parkeerdek is meestal nog niet voor de helft gevuld.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het viaduct van de IJsselallee (N337) over het spoor. Het viaduct is aan de noordzijde verbreed. Er liggen 2x3 rijstroken op.

Ik weet niet wanneer dit is verbreed, al voor 2005 had de rijbaan richting de A28 3 rijstroken.

Afbeelding
Viaduct IJsselallee 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viaduct IJsselallee 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viaduct IJsselallee 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viaduct IJsselallee 05 by European Roads, on Flickr
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Rond 2005 is deze verbreding uitgevoerd.
Toen ik op de Windesheim zat, waren deze werkzaamheden in uitvoering.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een video van Rijkswaterstaat van de renovatie van de Spooldersluis (Zwolle-IJssekanaal).

Men heeft de ophaalbrug deels verwijderd. De balans is uitgehesen en daarna is het brugval verwijderd om elders gerenoveerd te worden. Er is nu een tijdelijke drijfbrug voor fietsers over het kanaal.

Deze ophaalbrug heeft niet veel betekenis (meer) voor het wegverkeer, sinds de vaste brug werd gebouwd 15 jaar geleden.

Link
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Pilotenlaan Zwolle by European Roads, on Flickr

Het obstakel in het midden is weggehaald. Het was zo'n betonnen drempel waar veel auto's nog wel met beide wielen omheen konden, als je goed kan sturen.

Wellicht verouderd omdat auto's een stuk breder zijn geworden dan toen dit ooit aangelegd werd. Of teveel klachten van geluidshinder van aanwonenden.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Vaak adviseren wij niet om een verkeerskussen aan te leggen wegens trillingen. Dat deze weggehaald is vind ik dus niet gek. Dat er geen andere snelheidsremmende maatregel ervoor in de plaats is gekomen vind ik dan wel weer gek. Vaak maakt zo'n verkeerskussen plaats voor een drempel over de volledige breedte.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Het is een busroute dus wellicht hebben ze om die reden geen drempel toegepast.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De pontonbrug over het Zwolle-IJsselkanaal, vanwege de renovatie van het sluiscomplex Spooldersluis.

Afbeelding
20250703_161522 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
20250703_161540 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
20250703_161606 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
20250703_161707 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
20250703_161729 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
20250703_161740 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
20250703_161747 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
20250703_161800 by European Roads, on Flickr
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Afgelopen vrijdagavond stegen er vanaf het Wezenlandenpark bij het provinciehuis in Zwolle vijf heteluchtballonnen op, op het veld naast het foodtruckfestival. Een bevriende ballonvaarder waar ik elk jaar wel enkele keren mee help als 'crew' steeg ook op vanaf het veld en ik mocht deze keer mee. Ondanks dat ik al regelmatig met de ballon mee ben geweest was dit de eerste keer dat ik vanuit het centrum van Zwolle opsteeg. Het was voor het laatst in 2011 dat ik mee was met een ballonvaart vanuit Zwolle, destijds stegen we op vanaf Zwolle-Zuid en gingen we heel mooi over de Hanzeboog en destijds nog bestaande oude spoorbrug, zie http://hanzelijn-hattem.nl/foto/499/zat ... _mei_2011/.

Een kleine selectie van wat infrastructuur gerelateerde foto's in de spoiler!
SPOILER: TOON

Afbeelding
1. Het foodtruck festival in het Wezenlandenpark

Afbeelding
2. Hanzeland en het station met op de voorgrond Assendorp

Afbeelding
3. De Schuttebusbrug

Afbeelding
4. De Hanzeboog met daarachter nog een heteluchtballon welke klaargemaakt werd voor een ballonvaart. Daar weer achter zicht op Wezep.

Afbeelding
5. Een avondzonnetje siert het centrum van Zwolle

Afbeelding
6. Het provinciehuis, Assendorp en Hanzeland met rechts nog een stukje van het centrum (o.a. Museum de Fundatie is nog net te zien)

Afbeelding
7. De spoorlijn richting Emmen gezien vanaf Herfte Aansluiting

Afbeelding
8. Het Isala ziekenhuis

Afbeelding
9. Het helidek bovenop het dak van het ziekenhuis

Afbeelding
10. Een sprinter richting Zwolle over het viersporige gedeelte tussen Herfte Aansluiting en Zwolle

Afbeelding
11. De A28 richting Meppel met op de voorgrond het Van der Valk hotel

Afbeelding
12. Nog een sprinter passeert de Vechtbrug bij de Maatgravenweg in de richting van station Zwolle

Afbeelding
13. De Arriva Vechtdaltrein duikt de dive-under bij Herfte Aansluiting in op weg richting station Zwolle

Afbeelding
14. De meanderende Vecht met links de wijk Berkum, in het midden de bruggen van de A28 en de Kranenburgweg en de Rijkswaterstaat locatie

Afbeelding
15. De aansluiting A28 / N340

Afbeelding
16. De N340 richting Ommen met het viaduct over de spoorlijn Zwolle - Meppel met een Intercity onderweg naar Zwolle

Afbeelding
17. Wat ingezoomd

Afbeelding
18. De oude Hessenweg is hier afgewaardeerd tot voet-/fietspad met eveneens een onderdoorgang

Afbeelding
19. Een VIRMm passeert de 'scanlocatie' bij de Hessenpoort. Meer info hierover bij VolkerRail: https://www.volkerrail.nl/nl/over-ons/n ... nnovatieve (de foto's bij dit artikel heb ik overigens ook gemaakt in de zomer van 2024 ;))

Afbeelding
20. Recht over de hoogspanning heen

Afbeelding
21. Blik op bedrijventerrein Hessenpoort met daarachter een groot deel van Zwolle. Op de achtergrond zie je de IJssel, daarachter het Drontermeer, daarachter Flevoland. Zie ook de volgende foto...

Afbeelding
22. We kijken hier over Flevoland en daarachter zie je de skyline van de Randstad. De high-res versie van de foto kun je hier openen. Op ±80% (links - rechts) meen ik Amsterdam te herkennen (Eye gebouw + A'DAM toren, links van het 'U'-gebouw wat je daar ziet). Verder twijfel ik een beetje welke steden we nog meer zien. In het verlengde van de A28 op de voorgrond zou je Utrecht ook nog kunnen zien en helemaal links op de foto wellicht Rotterdam? Ik ben benieuwd wie wat weet te herkennen!

Afbeelding
23. Het Ganzendiep, het Zwarte Meer met bij het eilandje het Zwarte Water wat in het Zwarte Meer uit komt, daarachter Flevoland en daar weer achter het IJsselmeer. Heel verder daar achter aan de rechtzijde lijkt Friesland te zien te zijn met Stavoren(?). Klik voor de high-res.

Afbeelding
24. Nieuwleusen

Daarna zijn we geland bij Witharen aan de Woestenweg, bij dezelfde boerderij waar de piloot vorige week zijn ballon ook had geland. Zo werd de voorraad Berenburg weer aangevuld bij de boer. :rofl2:
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat je zover kunt zien vanuit een luchtballon :wow:
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Stefanuzz schreef: zo 06 jul 2025, 23:29 Afbeelding
22. We kijken hier over Flevoland en daarachter zie je de skyline van de Randstad. De high-res versie van de foto kun je hier openen. Op ±80% (links - rechts) meen ik Amsterdam te herkennen (Eye gebouw + A'DAM toren, links van het 'U'-gebouw wat je daar ziet). Verder twijfel ik een beetje welke steden we nog meer zien. In het verlengde van de A28 op de voorgrond zou je Utrecht ook nog kunnen zien en helemaal links op de foto wellicht Rotterdam? Ik ben benieuwd wie wat weet te herkennen!
Dat omgekeerde U-tje is onmiskenbaar het Pontsteigergebouw wat naast de Spaarndammertunnel ligt. Een stuk links ervan is links naast twee-hogere-gebouwen-met-daartussen-een-lager-gebouw lijkt inderdaad de Adam-toren te staan. Bijna helemaal rechts zullen de schoorstenen van de Hoogovens bij IJmuiden zijn.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Die foto met de N340/A28 en daarachter de Vecht is wel een pareltje hoor!

Prachtige belichting en dan het meanderende asfalt op de voorgrond en de meanderende Vecht op de achtergrond! 😎
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is het nieuwe laadplein voor vrachtauto's:

Afbeelding
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Bij foto 22 zie ik in elk geval links van de skyline van Amsterdam Zuid het WTC in Almere (is stuk donkerder op de foto omdat die dichterbij is). Daar links naast denk ik toch de Arena te zien (lijkt bijna een soort hoge afvalberg van die afstand) alleen kan ik die gebouwen er links naast dan weer niet helemaal plaatsen.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Hoofddorp wellicht?
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

ProRail meldt vol trots, https://www.prorail.nl/nieuws/400-zwoll ... passerelle, dat de nieuwe passerelle vandaag de 5e september 2025 feestelijk is geopend. Veel humbug in het verhaal IMHO en ik ben heel erg benieuwd hoe deze houten brug zich gaat houden. Denkend aan de houten bruggen in Sneek over de N7 en de problemen die er zijn met de houten, verlijmde, wieken roedes van de oer oude Nederlandse windmolens ben ik er bang voor dat wij over een jaar of 15 ook met deze brug problemen gaan krijgen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: ma 07 jul 2025, 7:54 Dat je zover kunt zien vanuit een luchtballon :wow:
Hoe hoger je bent hoe meer je kunt zien. En dan moet je ook nog eens geluk hebben met helder weer. Volgens mij is het in Nederland zo dat je bij ideale condities ongeveer 200 km rondom kunt kijken. Op ooghoogte lukt dat natuurlijk niet omdat de horizon dan maar zo'n 4,5 kilometer weg is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

PeterSchoeber schreef: vr 05 sep 2025, 20:08 ProRail meldt vol trots, https://www.prorail.nl/nieuws/400-zwoll ... passerelle, dat de nieuwe passerelle vandaag de 5e september 2025 feestelijk is geopend. Veel humbug in het verhaal IMHO en ik ben heel erg benieuwd hoe deze houten brug zich gaat houden. Denkend aan de houten bruggen in Sneek over de N7 en de problemen die er zijn met de houten, verlijmde, wieken roedes van de oer oude Nederlandse windmolens ben ik er bang voor dat wij over een jaar of 15 ook met deze brug problemen gaan krijgen.
Het ding schijnt ook maar liefst 32 miljoen gekost te hebben.....de meeste inwoners van Zwolle vinden het weggegooid geld.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is een prestigeproject van de gemeente. Zwolle was daar nooit zo van, maar dit vinden velen er wel één.

Indien dat deel van Hanzeland ontwikkeld gaat worden zoals er op sommige maquettes staat, gaat het nog enige functie hebben. Maar als op dat Wärtsilä terrein echt veel huizen gebouwd gaan worden is er meer nodig dan een extreem kostbare trap over het spoor.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had even tijd om mijn hardlooprondje via de passerelle te doen. Het ziet er wel leuk uit, en je kan wel mooi treinen kijken. De fietsgoten zijn wel veel te steil om comfortabel te gebruiken, zeker als je niet jong bent of een elektrische fiets hebt.

Ik hoorde twee meisjes zeggen: "het ziet er schattig uit, maar wie gaat het gebruiken? Het gaat nergens heen". Ik denk dat dat het sentiment wel goed uitdrukt.
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Een paar dagen geleden stond er op Oost een bericht over de investeringen die gemeente Zwolle wil gaan doen voor de bereikbaarheid van het Spoorkwartier. Zie https://www.oost.nl/nieuws/3567952/zwol ... ij-station - daarbij viel mij de kaart op die ook bij het artikel is geplaatst en waar ik tot dusver geen high res versie van heb kunnen vinden. Maar kan het kloppen dat het lijkt alsof ze de Willemsvaart weer willen doortrekken tot richting het Maagjesbolwerk? Daarmee lijkt het kruispunt van de Veerallee met de Blaloweg waar rond 2017/2018 fors in is geïnvesteerd te worden teruggedraaid?

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Aan ideeën geen gebrek bij de gemeente Zwolle. Dat doortrekken van de Willemsvaart en het knippen van de Nieuwe Veerallee heb ik ook wel eens over gelezen.

Het is wel zo dat ze al vele jaren plannen hebben om Hanzeland te herontwikkelen en daar is nog volkomen niks van terecht gekomen. Het Hanzebad is nu al meer dan 10 jaar geleden gesloopt en pas nu gaat daar gebouwd worden. Er circuleren in het kantorencomplex op Hanzeland maquettes van de plannen, met een compleet hoogbouwdistrict. Ik krijg het idee dat het de gemeente Zwolle een beetje naar het hoofd is gestegen...

Vroeger had je ook zulke maquettes voor de A28 zone (hoogbouw van Voorsterpoort tot voorbij Deltion). Daar is op twee torens na, helemaal niks van terecht gekomen. Er is nu één (veel kleiner) gebouw in aanbouw bij de Monteverdilaan en dat is het eerste in meer dan 15 jaar.