[F] bewegwijzering in Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk
In het Saarland zelf kom je ook tweetalige teksten tegen dus wat dat betreft kan dat wel.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Mundial
- verkeersader
Interessante vertaling, in Duitsland en Oostenrijk gebruiken ze eerder 'Maut'.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
paolie
- expressweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Op andere (meer logische) wegwijzers wordt het echter niet vermeld. Misschien één persoon die er over geklaagd heeft?Willem schreef: di 24 dec 2024, 8:34 In het Saarland zelf kom je ook tweetalige teksten tegen dus wat dat betreft kan dat wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Allan C
- verkeersader
I spotted this the ban on the use of horns signs (B16 sign) on N19. (Correction)
N19 Vesoul - Frotey by FreewayAllan., sur Flickr
N19 Vesoul - Frotey by FreewayAllan., sur Flickr
Laatst gewijzigd door Allan C op vr 27 dec 2024, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Volgens mij is dit geen officieel bord en kan dus niemand bepalen of hier een verbod of het opheffen van een verbod wordt bedoeld. Een verbod lijkt me het meest waarschijnlijk.Allan C schreef: vr 27 dec 2024, 11:54 I spotted this end of the ban on the use of horns signs (B35 sign) on N19.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Allan C
- verkeersader
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Hoezo is dit geen officeel bord?harry schreef: vr 27 dec 2024, 13:00Volgens mij is dit geen officieel bord en kan dus niemand bepalen of hier een verbod of het opheffen van een verbod wordt bedoeld. Een verbod lijkt me het meest waarschijnlijk.Allan C schreef: vr 27 dec 2024, 11:54 I spotted this end of the ban on the use of horns signs (B35 sign) on N19.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Panneau_d ... _en_France
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dat nam ik zo maar aan, omdat Allan C een reden gehad moet hebben om die foto te posten.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Nou ja ik moest even flink zoeken; ik heb zelf het bord nooit gezien. Wat ik uit het wikipedia-artikel haal (maar de Franssprekenden op dit forum kunnen dat waarschijnlijk beter snappen) is dat het maken van geluidssignalen in Frankrijk in veel gevallen niet is toegestaan; echter dat het bord geplaatst wordt waar het normaal gesproken wel mag, maar de wegbeheerder meent dat het toch beter verboden kan worden. Een heel erg omslachtig wettelijk kader lijkt me.
In Italië ken ik borden waarbij het geven van een geluidssignaal verplicht is en ik meen dat in Zwitserland dat soms in geschreven tekst staat: hiermee kunnen tegenliggers gewaarschuwd worden voor naderend verkeer, bij smalle passages in de bergen en bijv. haarspeldbochten.
In Italië ken ik borden waarbij het geven van een geluidssignaal verplicht is en ik meen dat in Zwitserland dat soms in geschreven tekst staat: hiermee kunnen tegenliggers gewaarschuwd worden voor naderend verkeer, bij smalle passages in de bergen en bijv. haarspeldbochten.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Lijkt erop dat de regels eenzelfde geschiedenis kennen. De claxon werd kennelijk veel gebruikt voor dingen die weinig met gevaar te maken hadden. Even aankondigen dat je er bent bij slecht overzichtelijke situaties nog als minst onschuldige variant, tot begroeting aan toe. Daarop heeft de wetgever gemeend te moeten ingrijpen. Binnen de bebouwde kom alleen bij gevaar. Buiten de bebouwde kom mag er meer tenzij dit bord er staat. Het raakt vast ergens ook aan het oude blauwe H-bord, als waarschuwing voor een ziekenhuis waarop je dan werd geacht mede je claxongebruik aan te moeten passen.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Ik herinner mij mooie verhalen uit Italie, waar na een toeterverbod in grote steden (waaronder Napels) vrijwel alle bestuurderportieren gedeukt waren in de jaren 80. Met sloeg met de linkerhand met open raam op de metalen deurplaat als men aandacht wilde, en maakt zo legaal geluid.
Wellicht komt hier ook nog een antiek verbod vandaan (wat volgens mij in Portugal nog steeds bestaat), dat je je armen niet buiten de auto mag steken of laten hangen. Om te voorkomen dat je lawaai maakt met je deur.
Wellicht komt hier ook nog een antiek verbod vandaan (wat volgens mij in Portugal nog steeds bestaat), dat je je armen niet buiten de auto mag steken of laten hangen. Om te voorkomen dat je lawaai maakt met je deur.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Veel chauffeurs gingen in die tijd (pre-airco) toch al met hun arm buiten het raam; gebruikten die arm ook als richtingaanwijzer. Dus dan kun je met die arm ook wel toeteren 
-
Allan C
- verkeersader
I spotted on Facebook this unusual sign. I wonder if it has been photoshopped or new sign? It seems new to me that.

-
harry
- Wegnummerfotograaf
https://www.google.nl/maps/@51.4086045, ... FQAw%3D%3D
--Harry.
--Harry.
-
nico
- woonerf
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bij een krappe bocht en lange vrachtauto's kan het een nuttige tip zijn en wellicht heeft men het ook bedacht omdat de dode hoek (tov fietsers) dan minder van belang is. In het eerste geval met rechtsafverbod heeft het wellicht nog enige juridische betekenis. Maar het bord staat voor de rotonde en rechtsaf is kruising nummer 2 (kruising 1 is rotonde oprijden). Als je bord op de rotonde herhaalt, geldt het ook voor de vrachtwagens, die een rondje hebben gedraaid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Voorbeeld in Zwitserland:

Ik ken nog een voorbeeld aan dezelfde weg maar daar heb ik blijkbaar geen foto van.
Ik ken nog een voorbeeld aan dezelfde weg maar daar heb ik blijkbaar geen foto van.
-
Egbert
- expressweg
Dat is voor een vrachtwagen ook niet te doen.
https://www.google.nl/maps/@46.8507447, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.nl/maps/@46.8507447, ... FQAw%3D%3D
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bij hele krappe bochten zelfs voor automobilisten. Ik ben hier ooit naar rechts(achter) afgeslagen, dan maak je het jezelf toch echt een stuk makkelijker door een rondje over de rotonde te rijden: https://www.google.nl/maps/@48.7226326, ... FQAw%3D%3DPeter schreef: vr 21 feb 2025, 9:58 Bij een krappe bocht en lange vrachtauto's kan het een nuttige tip zijn
-
Allan C
- verkeersader
I found this historic sign of N201 at Le Chable.
historic sign of Le Chable (1) by FreewayAllan., sur Flickr
historic sign of Le Chable (1) by FreewayAllan., sur Flickr-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Regio had in 1860 ook gewoon Italiaans moeten blijven; en dan Veneto Oostenrijks - had meteen een boze Garibaldi gescheeld die dan maar het Koninkrijk Napels tot val bracht. Alternative histories ...
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
De geschiedenis zit vol voorbeelden waarin het kwartje met gemak de andere kant op had kunnen vallen. Het zijn niet alleen de bekende "what if" vragen, maar er zijn zelfs hele wetenschappelijke studies aan gewijd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Allan C
- verkeersader
-
Allan C
- verkeersader
There are the variable message sign about Takata airbag. You can find almost everywhere on the autoroute's and the expressway.
Airbag Takata faites vérifier votre véhicule sign A10 by FreewayAllan., sur Flickr
Airbag Takata faites vérifier votre véhicule sign A10 by FreewayAllan., sur Flickr-
Chris
- Moderator
De N70 is ook een 'bis' route naar het zuiden:

N70 Montchanin - Paray-le-Monial 01 by European Roads, on Flickr

N70 Montchanin - Paray-le-Monial 24 by European Roads, on Flickr

N70 Montchanin - Paray-le-Monial 48 by European Roads, on Flickr

N70 Montchanin - Paray-le-Monial 01 by European Roads, on Flickr

N70 Montchanin - Paray-le-Monial 24 by European Roads, on Flickr

N70 Montchanin - Paray-le-Monial 48 by European Roads, on Flickr
-
Teetje
- verkeersader
https://www.google.com/maps/@46.465343, ... FQAw%3D%3D
Ook opvallend vind ik de keuze voor Vichy en niet Clermont-Ferrand,wat vanuit deze hoek gezien nauwelijks verder is, maar een veel belangrijkere bestemming/knooppunt is. Op basis vergelijkbare argumenten zou je hier ook Bourges of misschien wel Orlèans verwachten? Het enige A71-doel hier in Montluçon en kennelijk mag dat voldoende zijn.
Of ziet men deze weg niet zo zeer als doorgaande oost-west-as, maar meer als verbinding van regionaal belang?
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen