[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem »

In het Saarland zelf kom je ook tweetalige teksten tegen dus wat dat betreft kan dat wel.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Saarland faciliteert wel Frans in het straatbeeld ja 8-)
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Allan C schreef: ma 23 dec 2024, 23:33 (Gebühr)
Interessante vertaling, in Duitsland en Oostenrijk gebruiken ze eerder 'Maut'.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Maar het is zeker niet fout. Weet eigenlijk niet precies of het een regionaal verschil is waar welk woord wordt gebruikt. Maut komt oorspronkelijk uit het Bairisch/Oostenrijks, maar ik geloof dat je er ook in Hamburg prima mee aan kunt komen tegenwoordig. Gebühr is wel iets breder in zijn betekenis. Het kan bijvoorbeeld ook parkeergeld omvatten, waarvoor je het woord Maut niet zou gebruiken.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Autobahngebühr is een algemeen gebruikt woord voor Maut in Zwitserland
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Willem schreef: di 24 dec 2024, 8:34 In het Saarland zelf kom je ook tweetalige teksten tegen dus wat dat betreft kan dat wel.
Op andere (meer logische) wegwijzers wordt het echter niet vermeld. Misschien één persoon die er over geklaagd heeft?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I spotted this the ban on the use of horns signs (B16 sign) on N19. (Correction)

AfbeeldingN19 Vesoul - Frotey by FreewayAllan., sur Flickr
Laatst gewijzigd door Allan C op vr 27 dec 2024, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Allan C schreef: vr 27 dec 2024, 11:54 I spotted this end of the ban on the use of horns signs (B35 sign) on N19.
Volgens mij is dit geen officieel bord en kan dus niemand bepalen of hier een verbod of het opheffen van een verbod wordt bedoeld. Een verbod lijkt me het meest waarschijnlijk.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

^^ Oops, you’re right, I will correct :-)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

harry schreef: vr 27 dec 2024, 13:00
Allan C schreef: vr 27 dec 2024, 11:54 I spotted this end of the ban on the use of horns signs (B35 sign) on N19.
Volgens mij is dit geen officieel bord en kan dus niemand bepalen of hier een verbod of het opheffen van een verbod wordt bedoeld. Een verbod lijkt me het meest waarschijnlijk.
Hoezo is dit geen officeel bord?
https://fr.wikipedia.org/wiki/Panneau_d ... _en_France
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Vinny schreef: vr 27 dec 2024, 14:44 Hoezo is dit geen officeel bord?
Dat nam ik zo maar aan, omdat Allan C een reden gehad moet hebben om die foto te posten. :)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Nou ja ik moest even flink zoeken; ik heb zelf het bord nooit gezien. Wat ik uit het wikipedia-artikel haal (maar de Franssprekenden op dit forum kunnen dat waarschijnlijk beter snappen) is dat het maken van geluidssignalen in Frankrijk in veel gevallen niet is toegestaan; echter dat het bord geplaatst wordt waar het normaal gesproken wel mag, maar de wegbeheerder meent dat het toch beter verboden kan worden. Een heel erg omslachtig wettelijk kader lijkt me.

In Italië ken ik borden waarbij het geven van een geluidssignaal verplicht is en ik meen dat in Zwitserland dat soms in geschreven tekst staat: hiermee kunnen tegenliggers gewaarschuwd worden voor naderend verkeer, bij smalle passages in de bergen en bijv. haarspeldbochten.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Italië kent het bord ook. Zie https://www.lanuovaguida.it/news/uso-del-clacson

Lijkt erop dat de regels eenzelfde geschiedenis kennen. De claxon werd kennelijk veel gebruikt voor dingen die weinig met gevaar te maken hadden. Even aankondigen dat je er bent bij slecht overzichtelijke situaties nog als minst onschuldige variant, tot begroeting aan toe. Daarop heeft de wetgever gemeend te moeten ingrijpen. Binnen de bebouwde kom alleen bij gevaar. Buiten de bebouwde kom mag er meer tenzij dit bord er staat. Het raakt vast ergens ook aan het oude blauwe H-bord, als waarschuwing voor een ziekenhuis waarop je dan werd geacht mede je claxongebruik aan te moeten passen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik herinner mij mooie verhalen uit Italie, waar na een toeterverbod in grote steden (waaronder Napels) vrijwel alle bestuurderportieren gedeukt waren in de jaren 80. Met sloeg met de linkerhand met open raam op de metalen deurplaat als men aandacht wilde, en maakt zo legaal geluid.

Wellicht komt hier ook nog een antiek verbod vandaan (wat volgens mij in Portugal nog steeds bestaat), dat je je armen niet buiten de auto mag steken of laten hangen. Om te voorkomen dat je lawaai maakt met je deur.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Veel chauffeurs gingen in die tijd (pre-airco) toch al met hun arm buiten het raam; gebruikten die arm ook als richtingaanwijzer. Dus dan kun je met die arm ook wel toeteren ;)
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I spotted on Facebook this unusual sign. I wonder if it has been photoshopped or new sign? It seems new to me that.

Afbeelding
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Lijkt me een echt bord. In het verleden heb ik wel eens iets soortgelijks in Nederland gezien.
https://www.google.nl/maps/@51.4086045, ... FQAw%3D%3D
--Harry.
nico
woonerf

Bericht door nico »

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Bij een krappe bocht en lange vrachtauto's kan het een nuttige tip zijn en wellicht heeft men het ook bedacht omdat de dode hoek (tov fietsers) dan minder van belang is. In het eerste geval met rechtsafverbod heeft het wellicht nog enige juridische betekenis. Maar het bord staat voor de rotonde en rechtsaf is kruising nummer 2 (kruising 1 is rotonde oprijden). Als je bord op de rotonde herhaalt, geldt het ook voor de vrachtwagens, die een rondje hebben gedraaid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Voorbeeld in Zwitserland:
Afbeelding

Ik ken nog een voorbeeld aan dezelfde weg maar daar heb ik blijkbaar geen foto van.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Dat is voor een vrachtwagen ook niet te doen.

https://www.google.nl/maps/@46.8507447, ... FQAw%3D%3D
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Peter schreef: vr 21 feb 2025, 9:58 Bij een krappe bocht en lange vrachtauto's kan het een nuttige tip zijn
Bij hele krappe bochten zelfs voor automobilisten. Ik ben hier ooit naar rechts(achter) afgeslagen, dan maak je het jezelf toch echt een stuk makkelijker door een rondje over de rotonde te rijden: https://www.google.nl/maps/@48.7226326, ... FQAw%3D%3D
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I found this historic sign of N201 at Le Chable.

Afbeeldinghistoric sign of Le Chable (1) by FreewayAllan., sur Flickr
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Met een Savoois kruis erop. Heb dat altijd wel een grappig element gevonden op de komborden in de Savoie, al had ik het nog nooit op zo'n oud Michelin-betonbord gezien. Er zijn meen ik geen andere Franse regio's die zulke vlaggetjes op de komborden hebben?

Regio had in 1860 ook gewoon Italiaans moeten blijven; en dan Veneto Oostenrijks - had meteen een boze Garibaldi gescheeld die dan maar het Koninkrijk Napels tot val bracht. Alternative histories ... ;)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik ben gek op "alternate history". :D

De geschiedenis zit vol voorbeelden waarin het kwartje met gemak de andere kant op had kunnen vallen. Het zijn niet alleen de bekende "what if" vragen, maar er zijn zelfs hele wetenschappelijke studies aan gewijd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Misspelling at “Besanson” on the N83 at Arbois. Apparently they built the new roundabout.

Afbeelding
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

There are the variable message sign about Takata airbag. You can find almost everywhere on the autoroute's and the expressway.

AfbeeldingAirbag Takata faites vérifier votre véhicule sign A10 by FreewayAllan., sur Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Wat mij opvalt is dat er geen enkele vooraankondiging wordt gegeven voor de A79. Juist ook omdat die laatste verder naar het oosten zal worden uitgebreid: op wat nu nog de N79 is staat al de eerste blauwe bewegwijzering zie ik.

https://www.google.com/maps/@46.465343, ... FQAw%3D%3D

Ook opvallend vind ik de keuze voor Vichy en niet Clermont-Ferrand,wat vanuit deze hoek gezien nauwelijks verder is, maar een veel belangrijkere bestemming/knooppunt is. Op basis vergelijkbare argumenten zou je hier ook Bourges of misschien wel Orlèans verwachten? Het enige A71-doel hier in Montluçon en kennelijk mag dat voldoende zijn.

Of ziet men deze weg niet zo zeer als doorgaande oost-west-as, maar meer als verbinding van regionaal belang?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Het is in deze regio al sinds jaar en dag zoeken met een vergrootglas naar steden als Lyon, Clermont-Ferrand, Limoges of Dijon op de bewegwijzering. Het zijn vooral kleinere steden die het tot een prominente plek op de bewegwijzering schoppen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen