Precies: ik hoopte daarom dat met het upgraden van de N70-N79 en de aanleg van de A79 dat zou verbeteren, maar voorlopig nog niet dus. We zullen ons dus moeten blijven behelpen met de oude doelen uit het RN-tijdperk van toen.Ds79m schreef: do 11 sep 2025, 16:45Het is in deze regio al sinds jaar en dag zoeken met een vergrootglas naar steden als Lyon, Clermont-Ferrand, Limoges of Dijon op de bewegwijzering. Het zijn vooral kleinere steden die het tot een prominente plek op de bewegwijzering schoppen.
[F] bewegwijzering in Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
Teetje
- verkeersader
Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dit raakt nogal aan de manier waarop de RCEA feitelijk overal midden doorheen loopt. Niets is een doel in lijn, alles ligt ruim links of rechts van de route vandaan. En dan eindig je met doelen als Macon, Moulins, Montluçon.
Iets technischer: het Franse systeem kent op zich geen keihard principe rondom "doel in lijn" of "hoek-om doel". Die laatste zijn niet onderworpen aan een hogere lat voordat ze bewegwijzerd mogen worden. Maar men eindigt op de RCEA met de grootste plaatsen "in lijn", op maximaal een kilometer of 150, omdat van de echt grote plaatsen op wat grotere afstand (en hoek-om) er geen door de test heen komt om bewegwijzerd te mogen worden. Een test die erop neerkomt dat grote afstanden met name mogen worden bewegwijzerd wanneer je je op de logische route bevindt tussen twee echte grote plaatsen (categorie 5 in de Franse klassering). Dat is hoe een verbinding Lille-Lyon op de borden kan komen, of Paris-Toulouse. Maar bij de RCEA zit je nooit op de hoofdroute tussen zulke grote plaatsen, dus daar ga je. Ik dacht dat er dan nog net ergens het lijn-doel Genève stond; dat is dan ineens dichtbij genoeg wanneer je rekent vanaf Moulins ofzo.
Mij verbaast het ontbreken van vooraankondigingen voor de A79 dan weer minder. Als je het zou willen toevoegen op het groene paneel, zal de DIR het moeten betalen - structureel beperkt budget, geen interesse. Je zou ongetwijfeld een blauw rechtdoordoel kunnen laten toevoegen; dan gaat dat op kosten van de beheerder van de snelweg in kwestie. ALIAE heeft daar duidelijk nog niet op aangestuurd. Soms heb je concessionairs die verwijzingen van heinde en verre naar hun snelweg fijne reclame vinden. Zij hebben dat kennelijk minder. Zeker van het N79-verkeer zou je ook wel kunnen zeggen "die komen toch wel, wat er ook bewegwijzerd staat".
Iets technischer: het Franse systeem kent op zich geen keihard principe rondom "doel in lijn" of "hoek-om doel". Die laatste zijn niet onderworpen aan een hogere lat voordat ze bewegwijzerd mogen worden. Maar men eindigt op de RCEA met de grootste plaatsen "in lijn", op maximaal een kilometer of 150, omdat van de echt grote plaatsen op wat grotere afstand (en hoek-om) er geen door de test heen komt om bewegwijzerd te mogen worden. Een test die erop neerkomt dat grote afstanden met name mogen worden bewegwijzerd wanneer je je op de logische route bevindt tussen twee echte grote plaatsen (categorie 5 in de Franse klassering). Dat is hoe een verbinding Lille-Lyon op de borden kan komen, of Paris-Toulouse. Maar bij de RCEA zit je nooit op de hoofdroute tussen zulke grote plaatsen, dus daar ga je. Ik dacht dat er dan nog net ergens het lijn-doel Genève stond; dat is dan ineens dichtbij genoeg wanneer je rekent vanaf Moulins ofzo.
Volgens mij is al besloten dat in deze regio nooit een A79 zal komen. De betrokken departementen willen het tolvrij houden op het boek van de DIR.Teetje schreef: do 11 sep 2025, 15:02 Wat mij opvalt is dat er geen enkele vooraankondiging wordt gegeven voor de A79. Juist ook omdat die laatste verder naar het oosten zal worden uitgebreid: op wat nu nog de N79 is staat al de eerste blauwe bewegwijzering zie ik.
Mij verbaast het ontbreken van vooraankondigingen voor de A79 dan weer minder. Als je het zou willen toevoegen op het groene paneel, zal de DIR het moeten betalen - structureel beperkt budget, geen interesse. Je zou ongetwijfeld een blauw rechtdoordoel kunnen laten toevoegen; dan gaat dat op kosten van de beheerder van de snelweg in kwestie. ALIAE heeft daar duidelijk nog niet op aangestuurd. Soms heb je concessionairs die verwijzingen van heinde en verre naar hun snelweg fijne reclame vinden. Zij hebben dat kennelijk minder. Zeker van het N79-verkeer zou je ook wel kunnen zeggen "die komen toch wel, wat er ook bewegwijzerd staat".
-
Chris
- Moderator
Het befaamde Montluçon.Ds79m schreef: do 11 sep 2025, 16:45Het is in deze regio al sinds jaar en dag zoeken met een vergrootglas naar steden als Lyon, Clermont-Ferrand, Limoges of Dijon op de bewegwijzering. Het zijn vooral kleinere steden die het tot een prominente plek op de bewegwijzering schoppen.
De bewegwijzering op de A79 is nogal wisselvallig. Moulins is logisch, Montluçon hoort daar dan ook bij. Maar de rest zijn hoek-om bestemmingen die regelmatig wisselen omdat het binnendoor sneller is. Zo staat Vichy op het oostelijke deel van de A79 aangegeven, maar gaat er net voorbij Digoin alweer vanaf. Je hebt dan ook Nevers prominent aangegeven, dat best wel ver uit de richting ligt, maar ontbreekt Clermont-Ferrand. Pas bij de aansluiting met de N7 bij Moulins komt Clermont-Ferrand op de bewegwijzering, en dat lijkt ook alleen te zijn om onderscheid te maken dat je ook via de oude N9 kan.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Overigens komt het volgens mij nog best wel voor dat concessionairs zelf doelen op afstand gaan toevoegen om hun weg relevanter te laten lijken. Ik heb alleen het idee dat men daar op de A79 nog niet mee begonnen is. Kan een kwestie van tijd zijn (op de A31 heb je het in de loop der tijd zien veranderen, en niet alleen door de totstandkoming van de A5/A26), kan ook zijn dat we hier met een concessionair te maken hebben die niet zoveel behoefte heeft aan dat soort tingel-tangel. Die staan wellicht liever te boek als de concessionair van de goedkoopste tolweg van Frankrijk.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Als je de route N/A79-N145 Mâcon-Guéret als één geheel beschouwt, is het eigenlijk net de Nederlandse A59. Met dan
Mâcon als Den Bosch
Moulins als Waalwijk
Nevers als Gorinchem
Vichy als Oosterhout
Roanne als Tilburg
Montluçon als Raamsdonksveer
Clermont-Ferrand als Dordrecht
Guéret als Zevenbergen
Limoges als Zierikzee
Paris als Rotterdam
Dat stukje A71 als Dat stukje A16-A17
Dan heb je een vergelijkbare puzzel te pakken. Waar nu dus de keuze is gemaakt voor Waalwijk, Tilburg en Oosterhout. Die eerste is prima, die tweede kan als afslaande bestemming, maar vooral die derde is nogal willekeurig. Daar zou je voor de overzichtelijkheid liever een ander stukje van de puzzel hebben.
En dat zou ook voor kruisende wegen als de N7 of N70 gelden trouwens. Daar spelen dezelfde problemen.
Mâcon als Den Bosch
Moulins als Waalwijk
Nevers als Gorinchem
Vichy als Oosterhout
Roanne als Tilburg
Guéret als Zevenbergen
Limoges als Zierikzee
Paris als Rotterdam
Dan heb je een vergelijkbare puzzel te pakken. Waar nu dus de keuze is gemaakt voor Waalwijk, Tilburg en Oosterhout. Die eerste is prima, die tweede kan als afslaande bestemming, maar vooral die derde is nogal willekeurig. Daar zou je voor de overzichtelijkheid liever een ander stukje van de puzzel hebben.
En dat zou ook voor kruisende wegen als de N7 of N70 gelden trouwens. Daar spelen dezelfde problemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Teetje
- verkeersader
Ik heb me nooit gerealiseerd dat concessiehouders zo veel vrije ruimte hebben om naar eigen inzicht bestemmingen toe te voegen. Is weglaten dan automatisch ook een optie, of mag dat dan weer niet?Pino schreef: do 11 sep 2025, 17:16Overigens komt het volgens mij nog best wel voor dat concessionairs zelf doelen op afstand gaan toevoegen om hun weg relevanter te laten lijken.
Je zou toch verwachten dat wanneer een bepaalde weg in lijn op enig punt overgaat in een snelweg, je dat ruim van te voren wilt aangeven.
Toegegeven, de afstand is een stuk kleiner, maar op de N225 staat de A25 aangegeven: https://www.google.com/maps/@51.0059276 ... FQAw%3D%3D
Ook op de N89 (Bordeaux) staat de A89 al aangegeven: https://www.google.com/maps/@44.8653542 ... FQAw%3D%3D
Verwijzing naar de A51 op N85 in Gap: https://www.google.com/maps/@44.5549274 ... FQAw%3D%3D
Op de N4, i.c.m. Nancy (A33): https://www.google.com/maps/@48.5747864 ... FQAw%3D%3D
Maar echt consequent lijkt het niet te zijn, want b.v. op de N157 van Rennes richting Le Mans vindt je pas op het allerlaatst de A81 aangekondigd staan.
-
paolie
- expressweg
Mooie vergelijking. Behalve dan dat Vichy weliswaar klein is, maar wel wereldwijd bekend. Iets wat je van Oosterhout niet direct zeggen kan.Ds79m schreef: do 11 sep 2025, 18:27 Als je de route N/A79-N145 Mâcon-Guéret als één geheel beschouwt, is het eigenlijk net de Nederlandse A59. Met dan
Mâcon als Den Bosch
Moulins als Waalwijk
Nevers als Gorinchem
Vichy als Oosterhout
Roanne als Tilburg
Guéret als Zevenbergen
Limoges als Zierikzee
Paris als Rotterdam
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De vrijheid wordt op zich beperkt door die formule welke routes tussen steden voor bewegwijzering in aanmerking komen. Die dus weer wordt gekleurd door de omvang van de steden (en dan nog het meest de kleinste van de twee) en natuurlijk de vraag of er vóór dat doel nog een plaats van dezelfde of hogere categorie ligt. Uiteindelijk moet het bewegwijzeringsschema van een A- of N-route ook worden goedgekeurd door het ministerie; zo komt men tot het gepubliceerde Schema directeur de signalisation per weg.Teetje schreef: do 11 sep 2025, 18:29Ik heb me nooit gerealiseerd dat concessiehouders zo veel vrije ruimte hebben om naar eigen inzicht bestemmingen toe te voegen. Is weglaten dan automatisch ook een optie, of mag dat dan weer niet?Pino schreef: do 11 sep 2025, 17:16Overigens komt het volgens mij nog best wel voor dat concessionairs zelf doelen op afstand gaan toevoegen om hun weg relevanter te laten lijken.
Wat echter enige vrijheid geeft is dat er vaak meer plaatsen voor bewegwijzering in aanmerking komen dan er ruimte op de borden is. En daar kan een wegbeheerder dus wat sturen. Als je dit document leest, zul je bijvoorbeeld zien dat je vanaf Parijs Genève zou mogen bewegwijzeren. Men heeft het alleen niet willen doen. Maar dat is hoe je dus een beetje kunt spelen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Zelf zie ik de meerwaarde daar niet zo erg van in, zolang de route rechtdoor loopt en de bestemmingen staan aangegeven. In het door jouw aangedragen voorbeeld zit ook een verwijzing naar de A 16, dan wordt je via deze route gestuurd:Teetje schreef:Je zou toch verwachten dat wanneer een bepaalde weg in lijn op enig punt overgaat in een snelweg, je dat ruim van te voren wilt aangeven.
https://maps.app.goo.gl/U69Bz3tuNwGQcDq66
Hier lijkt het me wel erg belangrijk dat de snelweg goed wordt aangegeven. In vergelijkbare gevallen in Nederland mis ik dat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Teetje
- verkeersader
Zo'n situatie waarbij die voor mij relevante informatie pas op zeg 1500 meter vóór de laatste afrit komt vind ik dan te laat.
Maar je kunt dat natuurlijk ook anders oplossen middels b.v. de instellingen in je navigatie ('geen tolwegen') en dus kun je ook zeggen dat die meerwaarde er niet is.
Ik vind echter zelf een simpel bordje met daarop een A-nummer en een afstand toch wel prettig. Op D-wegen kom je dit vaak tegen.
-
hoompey
- dorpsstraat
Als ik naar de foto van het bord kijk op de splitsing N70/N79 zie ik iets vierkants afgeplakt voor Moulins - een snelwegsymbool misschien? Ik denk dat het zich hier wreekt dat borden op N-wegen langer blijven staan - deze dateert van voor de ombouw tot A79. Een volgende versie zal zeer waarschijnlijk duidelijker zijn.
Ik vind wel dat de doelen op de RCEA zijn blijven hangen in het N-model, waar je alleen de dichtstbijzijnde groene doelen ziet - op A-wegen zijn ze veel scheutiger met supernetwerkdoelen. In dat opzicht zouden Genève en Dijon niet misstaan vanaf de A71. De andere kant op vind ik lastiger, maar je zou meer kunnen doen met Clermont-Ferrand, Limoges en vanaf daar Bordeaux op de N141.
Een voorbeeld van die ontwikkeling is de A77 - vroeger hield daar de wereld bij Nevers op, nu wordt St Etienne langzamerhand toegevoegd. Het probleem is dat dat bij niet-tolwegen erg lang duurt vanwege het beperktere budget - iets wat nog storender is in de regio Parijs (zoals al genoemd in het N104-topic).
Ik vind wel dat de doelen op de RCEA zijn blijven hangen in het N-model, waar je alleen de dichtstbijzijnde groene doelen ziet - op A-wegen zijn ze veel scheutiger met supernetwerkdoelen. In dat opzicht zouden Genève en Dijon niet misstaan vanaf de A71. De andere kant op vind ik lastiger, maar je zou meer kunnen doen met Clermont-Ferrand, Limoges en vanaf daar Bordeaux op de N141.
Een voorbeeld van die ontwikkeling is de A77 - vroeger hield daar de wereld bij Nevers op, nu wordt St Etienne langzamerhand toegevoegd. Het probleem is dat dat bij niet-tolwegen erg lang duurt vanwege het beperktere budget - iets wat nog storender is in de regio Parijs (zoals al genoemd in het N104-topic).
-
Allan C
- verkeersader
Yeah it is, this signage was etablished in 2017 when opening the 5 km section of N70.hoompey schreef: do 11 sep 2025, 22:17 Als ik naar de foto van het bord kijk op de splitsing N70/N79 zie ik iets vierkants afgeplakt voor Moulins - een snelwegsymbool misschien?
-
Chris
- Moderator
Als je kijkt naar grote steden op de RCEA corridor, dan heb je maar een paar doelen die allemaal ver weg zijn: Limoges, Bordeaux en zelfs Nantes. Maar Nantes kan je ook weer via de A71-A85 bereiken, terwijl de RCEA tussen de A20 en Poitiers nog maar beperkt aangelegd is, wat gezien het huidige tempo, nog minstens wel enkele decennia gaat duren.hoompey schreef: do 11 sep 2025, 22:17 De andere kant op vind ik lastiger, maar je zou meer kunnen doen met Clermont-Ferrand, Limoges en vanaf daar Bordeaux op de N141.
Dit is ook een reden dat een Montluçon zo prominent bewegwijzerd wordt in dit deel van Frankrijk. Er is een groot gebied met alleen kleine regiostadjes.
Andersom staat in West-Frankrijk Lyon ook al van heel ver aangegeven, op meer dan 600 kilometer afstand bij Angers. Dat is nog weer substantieel verder dan Lyon op de A9 vanaf Perpignan.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Juist dat is niet zo simpel als dat het lijkt. Er zijn ook tolvrije autosnelwegen. Soms kun je dan wel groene borden volgen ('par RN') om een tolvrij alternatief bewegwijzerd te zien. En tol wordt aangegeven met 'péage' en als dat in het kader wordt vermeld weet je dat je echt op een tolweg rijdt.Teetje schreef: do 11 sep 2025, 21:11De meerwaarde zit voor mij in het feit dat ik dan vroegtijdig weet wanneer de expressweg ophoudt en de snelweg begint. Juist in Frankrijk, waar ik de keuze maak tussen wel of geen tol betalen en waar op veel trajecten de onderlinge afstand tussen twee afritten groot is heeft dat voor mij meerwaarde.
Zo'n situatie waarbij die voor mij relevante informatie pas op zeg 1500 meter vóór de laatste afrit komt vind ik dan te laat.
Maar je kunt dat natuurlijk ook anders oplossen middels b.v. de instellingen in je navigatie ('geen tolwegen') en dus kun je ook zeggen dat die meerwaarde er niet is.
Ik vind echter zelf een simpel bordje met daarop een A-nummer en een afstand toch wel prettig. Op D-wegen kom je dit vaak tegen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat blauwe bord met afstand naar de snelweg waarover Teetje het heeft lijkt me typisch iets voor verwijzing van toeleidende weg naar snelweg. Op een RCEA, die op enig moment vloeiend overgaat van N-weg naar A-weg, verwacht ik dat veel minder. Het is gewoon een veel minder relevant punt in de geleiding dan een klassieke oprit.
-
hoompey
- dorpsstraat
Ik dacht meer aan een geleidelijke benadering waarbij je focust op de belangrijkste draaischijven: Moulins / Montlucon als een proxy voor A79/A77/A71, Limoges voor RCEA/A20 en Bordeaux als eindpunt. Nantes lijkt me minder relevant omdat daar betere opties voor zijn - via de A6 vanaf Beaune en via A71-A85 vanaf Montmarault.Chris schreef: do 11 sep 2025, 22:39 Als je kijkt naar grote steden op de RCEA corridor, dan heb je maar een paar doelen die allemaal ver weg zijn: Limoges, Bordeaux en zelfs Nantes. Maar Nantes kan je ook weer via de A71-A85 bereiken, terwijl de RCEA tussen de A20 en Poitiers nog maar beperkt aangelegd is, wat gezien het huidige tempo, nog minstens wel enkele decennia gaat duren.
Dit is ook een reden dat een Montluçon zo prominent bewegwijzerd wordt in dit deel van Frankrijk. Er is een groot gebied met alleen kleine regiostadjes.
Bijvoorbeeld Moulins / Montceau bij Chalon-Sud ipv Montceau/Le Creusot, eventueel met een bordje Clermont Fd / Le Creusot suivre Moulins; dan Clermont Fd/Moulins vanaf Montceau; Montlucon / Limoges erbij vanaf de N7; Limoges erbij op de A714 en tenslotte Bordeaux vanaf iets voor Limoges (afrit N520). Op die manier komt het lange-afstand karakter van de RCEA beter tot zijn recht dan nu.
-
Chris
- Moderator
Bordeaux klinkt wat far-fetched, maar het wordt ook al op de A6 bij Lyon bewegwijzerd. Iets vergelijkbaars is ook denkbaar op de Moulins - Montluçon - Limoges route. Op afzienbare termijn is die route wel helemaal 2x2. Misschien juist ook wel omdat het zoveel verschillende wegnummers zijn, maar wel onder één bestemming bewegwijzerd kan worden.

A6 - M6 Lyon by European Roads, on Flickr

A6 - M6 Lyon by European Roads, on Flickr
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Je hebt een paar complicaties met Moulins. Enerzijds dat het in omvang vergelijkbaar (klein) is met Le Creusot en Montceau. Anderzijds dat Clermont-Ferrand vanaf Chalon-sur-Saone in principe via de A89 langs Lyon gaat. Dat maakt de knooppuntfunctie van Moulins vanaf Chalon beschouwd nogal beperkt. En Clermont-Ferrand op een via-bord ook onlogisch.hoompey schreef: vr 12 sep 2025, 10:22Ik dacht meer aan een geleidelijke benadering waarbij je focust op de belangrijkste draaischijven: Moulins / Montlucon als een proxy voor A79/A77/A71, Limoges voor RCEA/A20 en Bordeaux als eindpunt. Nantes lijkt me minder relevant omdat daar betere opties voor zijn - via de A6 vanaf Beaune en via A71-A85 vanaf Montmarault.Chris schreef: do 11 sep 2025, 22:39 Als je kijkt naar grote steden op de RCEA corridor, dan heb je maar een paar doelen die allemaal ver weg zijn: Limoges, Bordeaux en zelfs Nantes. Maar Nantes kan je ook weer via de A71-A85 bereiken, terwijl de RCEA tussen de A20 en Poitiers nog maar beperkt aangelegd is, wat gezien het huidige tempo, nog minstens wel enkele decennia gaat duren.
Bijvoorbeeld Moulins / Montceau bij Chalon-Sud ipv Montceau/Le Creusot, eventueel met een bordje Clermont Fd / Le Creusot suivre Moulins; dan Clermont Fd/Moulins vanaf Montceau; Montlucon / Limoges erbij vanaf de N7; Limoges erbij op de A714 en tenslotte Bordeaux vanaf iets voor Limoges (afrit N520). Op die manier komt het lange-afstand karakter van de RCEA beter tot zijn recht dan nu.
Maar het is wel wenselijk dat er op de A6 bij Chalon-Sud iets verschijnt op de bewegwijzering voor de afrit waarmee het hogere belang van de N70 wordt aangegeven. Nu zijn het alleen Le Creusot en Montceau daar. En Moulins verschijnt op die A6 dan even ten noorden van Mâcon op de rechtdoorborden om ten zuiden van die stad af te slaan.
Limoges en Bordeaux zijn mogelijke keuzes. Het nadeel, met name bij Bordeaux, is dat het daarmee wat abstract wordt om aan te geven dat er een route naar de regio Moulins-Montluçon aankomt. Merk overigens ook op dat Chalon-Limoges via Montluçon gaat en Chalon-Bordeaux via de A89 vanaf Clermont-Ferrand. Maar het zou wel beter zijn om iets groters dan die provinciesteden te hebben. Van Chalon naar Limoges volg je nu Le Creusot-Moulins-Montluçon-Guéret-Limoges, terwijl het een redelijk rechte lijn is.
-
Chris
- Moderator
De stad Moulins zelf is wel klein, maar het stedelijk gebied is wel ongeveer twee keer zo groot als Le Creusot en Montceau. Het is meer een 'stad' dan Le Creusot en Montceau, dat meer mijnbouw/staalplaatsen zijn.Ds79m schreef: vr 12 sep 2025, 11:23Je hebt een paar complicaties met Moulins. Enerzijds dat het in omvang vergelijkbaar (klein) is met Le Creusot en Montceau.
Moulins zou m.i. wel aangegeven mogen worden op de aansluiting A6/N80. Ik denk dat dit vanuit de geschiedenis niet zo gedaan is, omdat de N70 lange tijd vrijwel geheel enkelbaans was, en dus niet echt gezien werd als doorgaande route verder dan Le Creusot en Montceau.
Bordeaux is wat te ver weg om al vanaf de A6 aan te geven denk ik, omdat dit al via de A89 gaat. Maar Limoges lijkt mij wel een aardige representatie voor het midden van Frankrijk en het is bekender dan Montluçon. De reden dat Montluçon zo opvallend wordt gevonden is ook omdat het zo'n onbekende plaats is.
Er zijn ontwikkelingen geweest die aanleiding geven voor het herzien van de bewegwijzering:
* N145 in 2011 voltooid als 2x2
* A714 in 2011 voltooid als 2x2
* A79 in 2022 voltooid als autoroute
* N70 in 2025 voltooid als 2x2
Daarmee heeft de route veel meer het karakter van een doorgaande weg gekregen.
Overigens geldt dit ook voor andere zaken, met name verzorgingsplaatsen. Dat is nu nog vrij beperkt, terwijl de route veel meer gevonden wordt door lange-afstandsverkeer, dat meer behoefte heeft aan parkeerplaatsen en faciliteiten dan toen het nog een regionale gedeeltelijke voie express was. Toen ik op zondag 31 augustus over de A79 reed waren alle aires vol en dat was nog voor lunchtijd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dit alles vraagt ergens om windrichtingen als bewegwijzering. Le OUEST en L'EST. En uiteindelijk doet dat dan ook weer denken aan bewegwijzering in de dunbevolkte delen van de VS. De plaatsen die je er geloofwaardig kunt bewegwijzeren zijn plaatsen van een te beperkte omvang om goed herkenbaar te zijn voor mensen van buiten; grote plaatsen op afstand zijn zo ver weg dat ze niet geloofwaardig te bewegwijzeren zijn.
Binnen het huidige systeem denk ik dat Clermont-Ferrand de beste proxy is die je maar kunt verzinnen. Het schreeuwt "centrum van het land", zou om die reden eigenlijk Categorie 5-status moeten hebben (die het alleen niet heeft). Bekeken vanaf het noordoosten duurt het niet lang meer voordat de N70 de snelste route naar Clermont oplevert. Vanaf Macon valt dat wat moeilijker geloofwaardig te maken alleen; vanaf de andere RCEA-takken gaat dat eigenlijk best goed. Vanaf het knooppunt A79/A71 dan verder met Nantes in westelijke richting. Lastiger lijkt me wat je doet naar het oosten. Ik denk toch dat je vanaf Clermont op enig moment zou moeten willen bewegen naar Strasbourg, zo rond de N79/N70-splitsing aangevuld met Genève.
Binnen het huidige systeem denk ik dat Clermont-Ferrand de beste proxy is die je maar kunt verzinnen. Het schreeuwt "centrum van het land", zou om die reden eigenlijk Categorie 5-status moeten hebben (die het alleen niet heeft). Bekeken vanaf het noordoosten duurt het niet lang meer voordat de N70 de snelste route naar Clermont oplevert. Vanaf Macon valt dat wat moeilijker geloofwaardig te maken alleen; vanaf de andere RCEA-takken gaat dat eigenlijk best goed. Vanaf het knooppunt A79/A71 dan verder met Nantes in westelijke richting. Lastiger lijkt me wat je doet naar het oosten. Ik denk toch dat je vanaf Clermont op enig moment zou moeten willen bewegen naar Strasbourg, zo rond de N79/N70-splitsing aangevuld met Genève.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 12 sep 2025, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
hoompey
- dorpsstraat
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
hoompey
- dorpsstraat
Eens, ik had me verkeken op het verschil in afstand tussen A6/A89 en N79/A71. De laatstgenoemde is wel goedkoper. Als ik op de N79 rijd doe ik dat om naar de noordelijke "facade Atlantique" te rijden. Dus of richting Tours / Nantes (via de A71-85), of tot +/- La Rochelle en nog iets ten zuiden daarvan. Richting Bordeaux is de A89 sneller en korter.
Vandaar mijn eerdere suggestie om niet op het hele traject met vergezochte einddoelen zoals Bordeaux of Nantes te werken, maar je te focussen op de draaischijven. Daar kan nog wel wat winst gepakt worden - als ik op de A714 Guéret en Montlucon zie kan Limoges daar best bij, zelfde verhaal voor Clermont Fd vanaf Montceau.
Vandaar mijn eerdere suggestie om niet op het hele traject met vergezochte einddoelen zoals Bordeaux of Nantes te werken, maar je te focussen op de draaischijven. Daar kan nog wel wat winst gepakt worden - als ik op de A714 Guéret en Montlucon zie kan Limoges daar best bij, zelfde verhaal voor Clermont Fd vanaf Montceau.
-
Teetje
- verkeersader
De N79 vanaf Mâcon is lastiger. Clermont is dan idd sneller via de A89. Daar kun je pas verder richting de aansluiting met de N70 dus iets toevoegen misschien.
De andere kant op zou ik denk ik kiezen voor Dijon (via de Chalon-tak uiteraard). Dat staat dan voor zowel de A31-as richting Nancy-Metz, als de A36 richting Mulhouse, Bazel en Straatsburg.
En bij de splitsing N70-N79 kun je dan richting Mâcon de doelen Lyon en Genève opvoeren. Dat zou je zelfs al vanaf Moulins kunnen doen.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Andersom lijkt me Dijon-Lyon het handigste inderdaad. Dat zijn voldoende grote steden, zonder dat het iets wordt op te grote afstand, en het verwijst ook impliciet naar de snelweg tussen die plaatsen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is heel erg ongebruikelijk om zoiets in Frankrijk neer te zetten. Ik ga eigenlijk zelf uit dat ambtelijk is voorgestorteerd op een opwaardering die later herroepen is en men het blijkbaar niet de moeite vind om de wegwijzer te vervangen door een groen expemplaar. Ergens snap ik dat wel, hoewel het wel de valse illusie kan wekken dat je 130 mag rijden.Pino schreef: do 11 sep 2025, 23:30 Dat blauwe bord met afstand naar de snelweg waarover Teetje het heeft lijkt me typisch iets voor verwijzing van toeleidende weg naar snelweg. Op een RCEA, die op enig moment vloeiend overgaat van N-weg naar A-weg, verwacht ik dat veel minder. Het is gewoon een veel minder relevant punt in de geleiding dan een klassieke oprit.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Naar mijn idee gaan de borden wel blauw worden.
In Frankrijk duurt het altijd erg lang voordat borden aangepast zijn aan de nieuwe situatie.
In Frankrijk duurt het altijd erg lang voordat borden aangepast zijn aan de nieuwe situatie.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Je kunt wel besluiten wat dingen toe te voegen aan het bord om te laten zien dat je over een paar kilometer op de snelweg komt. Maar die zijn sowieso optioneel. Het schéma directeur de signalisation voorziet dat er A79-schildjes worden toegevoegd op de N70 en N79 waar die naar de A79 toeleiden, maar dat is nou echt iets dat pas eens een keer gaat gebeuren bij een reguliere vervanging.
Als de A79 nog eens wordt doorgetrokken tot dit knooppunt wordt het gebruik van blauw verplicht. Maar ik dacht niet dat dat heel concreet was (in de ijskast geplaatste historische plannen daargelaten).