[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris »

https://actu.fr/occitanie/perpignan_661 ... 95004.html

Boeren hebben aangekondigd op vrijdag 26 september de A9 bij Perpignan te blokkeren. Ik ga er vanuit dat ze het tolstation Le Boulou gaan blokkeren.

Het is mij niet duidelijk of dit landelijk tot blokkades gaat leiden, al wordt er wel tot opgeroepen. Bij bloquons tout op 10 september was er uiteindelijk bijna niks aan de hand op de autosnelwegen en bij een vakbondsactie op 18 september ook niet, terwijl dit toen wel aangekondigd was. Een verschil is dat die eerste twee vooral vanuit linkse groeperingen waren opgeroepen, die uiteindelijk in de steden gaan demonstreren / blokkeren. Boeren wonen rondom de autoroutes en zijn fysiek beter in staat om tolwegen te blokkeren met hun tractors.

Een bijkomend probleem in Frankrijk is dat het een uitzonderlijk goed jaar voor de druiven is, maar dat dit bijna niks waard is vanwege overproductie en teruglopende vraag. De groep die elke dag een flesje wijn dronk is aan het uitsterven. Er zijn al tijden berichten over dat de vraag naar wijn en port aan het krimpen is.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Druiven zullen niet voor 100% in wijn (of wijnderivaten als brandy) belanden, maar vermoedelijk wel voor 80%. De binnenlandse markt is inderdaad gekrompen, maar de export nog meer. Franse wijnen zijn duurder dan massaproductielanden Argentinië, Chili, Zuid-Afrika, Australië en in iets mindere mate Spanje en Italië (en Duitsland voor witte wijn). Deels is dat de keuterboertjes-mentaliteit van de Fransen, het kennelijke achterhaalde idee van hoge kwaliteit en exclusiviteit (weinig blends en dus dure lokale botteling/labelling) en het vasthouden aan dure kurk ipv een schroefdop. Leuk voor het chique restaurant, maar 90% van de wijn wordt thuis gedronken en de minstens de helft van de restaurantwijnen wordt in een goedkope tent gedronken zoals een pizzeria of een niet exclusieve bar, waar de klant voor de huiswijn kiest, die buiten Frankrijk meestal niet Frans is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het chique segment zal wel overleven, maar blijft een vrij klein deel van de productie. Ook in Frankrijk. En dat is uiteindelijk een land waar alleen al klimaatverandering veel bewerkstelligt en vraagt om nieuwe methodes. Investeringen moeten worden gemaakt met een lange-termijn-visie, maar het is bepaald onzeker welke kant het überhaupt uit beweegt met zowel klimaat als de vraag. Dat is een hoek waarin nu al klappen vallen, en dat gaat alleen maar erger worden. De vraag is wat je eraan kunt doen. Alle keuterboertjes in een coöperatie ofzo, of zelfs maar grootbedrijf, is ook geen magische oplossing voor alle problemen. Vroeg of laat zal de sector totaal moeten veranderen, en dat is altijd pijnlijk voor diegenen die nu net in de vuurlinie zitten. Dat is voor wijnproducenten niet anders dan voor wie er bij ons in de stikstof-vuurlinie zitten...
RikB
stadsweg

Bericht door RikB »

Maar het is in ieder geval niet de schuld van de boeren dat ze de marktontwikkeling niet gevolgd hebben. Dus actie is heel terecht :facepalm:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is nooit de schuld van de boeren. Wel gegarandeerd de schuld van die politici die al jaren wijzen op de risico's van klimaatverandering. Wat je natuurlijk ook krijgt is dat een paar hooligans straks dingen gaan slopen, maar dat de organisatoren van de demonstratie natuurlijk geen verwijt te maken valt. Als je de rechtse politiek daarop aanspreekt, ben je een onfortuinlijk incident alleen maar onnodig aan het politiseren. Toch?

Met het soort langjarige investeringen dat boeren maken -hier in Nederland en in Frankrijk- kun je ze trouwens niet helemaal verwijten dat ze achter de markt aanlopen. De squeeze is er echt wel en ergens zal de samenleving echt wel als vangnet moeten gaan fungeren. Maar we zitten voorlopig met een sector die niet op vangnetten uit is, maar op gratis geld.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Meer dan lange termijntrends als lagere wijconsumptie etc. zal vooral de blijkbaar actueel zeer lage prijs als gevolg van een zeer goede oogst een rol spelen bij de wens tot actievoeren. Bij landbouwgewassen is er wel vaker het vervelende probleem dat een zeer goede oogst (door goed weer tijdens het groeiseizoen) leidt tot overproductie en daarmee lage prijzen. Ongeveer hetzelfde zie je in Nederland dit jaar met de aardappeloogst. Die oogst is zo overvloedig dat als gevolg de prijs die de boeren voor hun aardappelen krijgen zo ongeveer 0 is en het goedkoper is de aardappelen op het land te laten wegrotten. Als je dan geen of weinig vaste contracten hebt afgesloten met bijvoorbeeld aardappelverwerkers dan heb je ondanks de rijkelijke oogst gewoon een extreem slecht jaar. Zoiets is in een land als Frankrijk al snel reden om de snelweg maar weer eens te gaan blokkeren.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

^^ In het artikel staat dat de blokkade bij afrit 42 Perpignan-Sud gaat plaatsvinden, dus minder impact op doorgaand verkeer dan bij Le Boulou.

En wat betreft de wijn, er is best een groot aantal wijnboeren dat de slag wel heeft kunnen maken, ook in de Languedoc-Roussillon: loslaten van AOC, aantrekkelijke blend, biologisch, betere marketing. En dat kan al vanaf 10-15 euro, dus niet echt het topsegment. Andere activiteiten ontplooien zie ik ook vaak (evenementen, een wijnbar, B&B) - er zijn genoeg ondernemers die er wel in geslaagd zijn.

De boeren die nu op de barricade staan zijn in de oude volumebusiness blijven hangen, en daar red je het niet mee als de onderliggende trend in Frankrijk een consumptiedaling van 70% in 60 jaar is. De taart is tegenwoordig een stuk kleiner, daar kunnen politici weinig aan doen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Rein schreef: wo 24 sep 2025, 13:27 Bij landbouwgewassen is er wel vaker het vervelende probleem dat een zeer goede oogst (door goed weer tijdens het groeiseizoen) leidt tot overproductie en daarmee lage prijzen. Ongeveer hetzelfde zie je in Nederland dit jaar met de aardappeloogst. Die oogst is zo overvloedig dat als gevolg de prijs die de boeren voor hun aardappelen krijgen zo ongeveer 0 is en het goedkoper is de aardappelen op het land te laten wegrotten. Als je dan geen of weinig vaste contracten hebt afgesloten met bijvoorbeeld aardappelverwerkers dan heb je ondanks de rijkelijke oogst gewoon een extreem slecht jaar. Zoiets is in een land als Frankrijk al snel reden om de snelweg maar weer eens te gaan blokkeren.
Tja, dan kun je beter zo'n jaar hebben waarin het totale aanbod kleiner is. Maar dat is dan in de praktijk vaak een geval dat producenten in een of meerdere regio's forse verliezen leiden, bijvoorbeeld door vorstschade of veel te veel regen op een onhandig moment, waardoor in de andere regio's dus tegen een betere prijs kan worden verkocht. De een zijn dood ... Dan liever de regering de schuld geven in jaren waarin het weer niet voor uitval bij andere producenten heeft gezorgd.

Uiteraard speelt bij dit verhaal ook nog een rol dat er iets fors mis gaat in de productieketen dat van een fles wijn die voor, laten we zeggen, vijf euro weggaat bij de supermarkt maar zeer kleine percentages terecht komen bij de producenten. En dat speelt niet alleen bij wijn, maar bij heel veel producten. De producenten van de gewassen als het afvoerputje in de keten terwijl het de supermarkt is waar verreweg het meeste aan de strijkstok blijft hangen.
hoompey schreef: wo 24 sep 2025, 14:56 En wat betreft de wijn, er is best een groot aantal wijnboeren dat de slag wel heeft kunnen maken, ook in de Languedoc-Roussillon: loslaten van AOC, aantrekkelijke blend, biologisch, betere marketing. En dat kan al vanaf 10-15 euro, dus niet echt het topsegment. Andere activiteiten ontplooien zie ik ook vaak (evenementen, een wijnbar, B&B) - er zijn genoeg ondernemers die er wel in geslaagd zijn.
Ik volg de (Italiaanse) podcasts van Alberto Grandi, die er graag over mag praten hoe het te grote aanbod in de markt -de historische melkplassen maar dan toegepast op producten als wijn, kaas en olijfolie- in combinatie met het afvlakken van de Europese subsidies dé aanleiding is voor de totale wildgroei aan kleine AOC's, DOCs en andere snuisterijen. En de bijbehorende marketing over vermeende eeuwenoude tradities achter lokale producten. Alles om in een krimpende markt je verhaal beter bij de consument te kunnen krijgen. Maar het onderliggende probleem van overproductie blijft. Je houdt alleen wat meer winnaars over ("ondernemers die er wel in geslaagd zijn") binnen een sector die gedoemd is te verliezen wanneer je op macroniveau naar vraag en aanbod kijkt.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wijn is geen melk. Je kunt prima met de druivenoogst van dit jaar wijnen maken die je over vijf jaar verkoopt. Ik begrijp de ophef dan ook wederom totaal niet, maar dat heb ik met ~90% van de protesten in Frankrijk. Ze hebben of onredelijke doelstellingen, of ze leggen de rekening bij iemand anders neer, of ze zijn sowieso wereldvreemd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Financiële problemen is een voedingsbodem voor stress en kan de protesten verder intensiveren. Je ziet dat bij de agrarische sector vaak als de prijzen onder druk staan.

Het probleem van wijn is niet alleen één jaar moet een uitzonderlijk goede oogst, waardoor een overschot ontstaat. De consumptie van wijn en gerelateerde dranken neemt structureel af vanwege maatschappelijke veranderingen in een groot deel van de traditionele afzetmarkt, niet in de minste plaats ook in Frankrijk zelf.

Ik zie in mijn supermarkt (in een betrekkelijk vergrijsde wijk) ook dat het gangpad met wijnen één van de minst bezochte is. Dit is een observatie van één winkel, maar het is wel in lijn met de berichtgeving over wijn / port / jenever die je al een tijd ziet.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Pino schreef: wo 24 sep 2025, 15:36 Dan liever de regering de schuld geven in jaren waarin het weer niet voor uitval bij andere producenten heeft gezorgd.
Jammeren lijkt soms ook wel in de Franse cultuur te zitten, dat zien we hier in België soms ook.

Een probleem voor de Franse markt is ook de kwaliteitstoename in het buitenland. Een vriend van me die bij het EU landbouwdepartement werkt, zegt wel eens voor de grap dat zij er voor gezorgd hebben dat er geen slechte wijn meer bestaat in de EU, wel middelmatige. Die kwaliteitsverbetering in goedkopere landen is ook bedreiging voor de Franse markt van middelmatige wijn, zeg maar het segment €5-€10 in België. Spaanse wijn (wat in Frankrijk lange tijd als goedkope bucht bekend stond) is enorm kwaliteitsvol geworden en goedkoper in Noord-Europa verkocht worden, zeker ook omdat het bij Franse wijn vaak ook de regio is die de prijs maakt (Bourgogne en Bordeaux zijn standaard duurder voor gelijkaardige kwaliteit).
Als je in zo'n markt niet innoveert, rest er niet veel meer dan je product goedkoop verkopen aan supermarkten en als ook dat niet lukt aan een producent van tafelwijn of blanc de blancs.
Chris schreef: do 25 sep 2025, 19:54 Ik zie in mijn supermarkt (in een betrekkelijk vergrijsde wijk) ook dat het gangpad met wijnen één van de minst bezochte is. Dit is een observatie van één winkel, maar het is wel in lijn met de berichtgeving over wijn / port / jenever die je al een tijd ziet.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar ik koop mijn wijn nu ook niet in de dorpssupermarkt, als het even kan bij de producent (in de zomer in Frankrijk gaan er altijd wel een aantal dozen de auto in) en anders bij een grotere supermarkt, die hebben vaak een groter en kwalitatiever aanbod. Dorpssupermarkten bieden vaak vooral aan wat past bij de wijk (zeer goedkoop in studentenbuurten, duur in villawijken).
Bij mijn ouders in het dorp is de wijnafdeling even druk als de afdeling kuisproducten, bij Colruyt of Carrefour (goed aanbod Franse wijn, trouwens, dingen die je elders niet ziet) ben je er nooit alleen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik weet niet waar Chris woont, maar in België is echt wel een andere eet- en wijncultuur dan in Nederland.
En in Nederland bestaat de dorpssuper nauwelijks meer.

Ik denk dat in Nederland veel mensen een wijn kiezen op basis van "Ongeveer 5 euro, leuk plaatje op het etiket" (En ja, ik ook, ondanks dat ik ook aandelen in een Belgische wijngaard heb die flessen voor €15 verkoopt).
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef:Financiële problemen is een voedingsbodem voor stress en kan de protesten verder intensiveren.
Dat klopt wel, alleen houdt de overheid de problemen in stand door slechte landbouwbedrijven te subsidiëren waardoor modernisering niet tot stand komt. En als het wel tot stand komt, dan worden arbeiders de laan uitgestuurd en die hebben op het platteland ook te maken met een relatief slechte arbeidsmarkt. In Nederland is er ruim 20 jaar geleden een slag geslagen met de modernisering van de arbeidsmarkt en zijn - ook op het platteland - veel mensen wat anders gaan doen waarmee meer toegevoegde waarde aan de economie wordt gecreërd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: do 25 sep 2025, 19:44 Wijn is geen melk. Je kunt prima met de druivenoogst van dit jaar wijnen maken die je over vijf jaar verkoopt. Ik begrijp de ophef dan ook wederom totaal niet, maar dat heb ik met ~90% van de protesten in Frankrijk. Ze hebben of onredelijke doelstellingen, of ze leggen de rekening bij iemand anders neer, of ze zijn sowieso wereldvreemd.
Het laatste sowieso. Wat je zegt over druiven: ik denk dat dat tegenvalt. Althans: je hebt de wijnen van hoge kwaliteit die een paar jaar liggen, maar een groot deel wordt jong gedronken en wordt daar ook voor geproduceerd. Die legt een producent niet even op een plank en verkoopt dan later als de markt beter is. Sterker: dat doen ook de grand cru-producenten niet. Die verkopen snel aan tussenhandelaren, hebben de cash ook snel nodig om de volgende jaargang weer te kunnen produceren. De tussenhandelaren hebben dan wel de financiële slagkracht (en/of financiering) om het spel te spelen met tijdsverloop en marktsentiment. Maar de primaire producenten zijn daarmee dus wel behoorlijk afhankelijk van het sentiment van het moment; met name die producenten die geen enorme financiële reserves hebben.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Vinny schreef: do 25 sep 2025, 19:44 Wijn is geen melk. Je kunt prima met de druivenoogst van dit jaar wijnen maken die je over vijf jaar verkoopt. Ik begrijp de ophef dan ook wederom totaal niet, maar dat heb ik met ~90% van de protesten in Frankrijk. Ze hebben of onredelijke doelstellingen, of ze leggen de rekening bij iemand anders neer, of ze zijn sowieso wereldvreemd.
Dat er een grote oogst van druiven is betekent nog niet dat de wijn ook lang houdbaar is. En als er een trend van minder wijndrinken is dan heb je er ook weinig aan om je grote oogst en veel wijnflessen op te slaan, die worden de komende jaren dan ook niet gedronken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De impact van de demonstraties lijkt zeer gering te zijn. Op de A9 bij Perpignan hebben ze hooi bij de afrit in brand gestoken maar de A9 zelf is open. Verder zie ik geen blokkades.

Her en der wel wat hinder door werkzaamheden.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ne bloquons rien
:denk:
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Egbert schreef: vr 26 sep 2025, 7:47
Dat er een grote oogst van druiven is betekent nog niet dat de wijn ook lang houdbaar is. En als er een trend van minder wijndrinken is dan heb je er ook weinig aan om je grote oogst en veel wijnflessen op te slaan, die worden de komende jaren dan ook niet gedronken.
Ik heb gisteren maar eens besloten om de Franse wijnboeren een steuntje in de rug te geven. Mooi flesje rode wijn bij de maaltijd gehad :mrgreen:
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik niet! Drukke periode dus drink ik niet in het weekend ;) Volgende week wel weer druiven plukken op "mijn" wijngaard in den Bels.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

The period from 3 to 5 October 2025, there are an GP Explorer event at Le Mans. So, it's actually difficult to drive around of Le Mans circuit. The event welcomes mainly the influencers from streaming and/or YouTube. I've noticed many young peoples who support it.
https://actu.fr/pays-de-la-loire/le-man ... 32251.html
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Kleine reportage (in het Frans) over het "schoonmaken" van de steile rotswand boven de D902 tussen Guillestre en het gehucht Maison du Roy, zie Streetview of Openstreetmap met hoogtelijnen.
Dan is wegonderhoud in Nederland maar makkelijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Boeren hebben in het zuiden veel wegen geblokkeerd:

Afbeelding
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

There are an explosion in the building at Trévoux (pop. 7,000) in the north of Lyon in yesterday evening over 5:30 p.m., two fatalities and some thirtieth peoples rescued. The causes of this incident is probably to the gas leak but the exact circumstance remains to be determinated. So some streets are closed.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nog steeds allerlei wegblokkades in Frankrijk. Het is schijnbaar alleen ten zuiden van de A89 en ten westen van de A75, maar in dat gebied is het wel op alle doorgaande routes problematisch.

De demonstraties zouden zich richten op een handelsverdrag met Mercosur en één of ander virus dat vee treft, waarbij boeren vinden dat het vee niet geruimd moet worden.

Boerenprotesten worden ook vaak getriggered door teruglopende inkomsten. Al jaren zijn er berichten over een overproductie van wijn vanwege een teruglopende vraag, ook in Frankrijk zelf. Deze blokkades zijn in gebieden waar wijn wat vaker wordt verbouwd.

Artikel hierover: https://www.economist.com/europe/2025/1 ... -in-france

the global decline of wine-drinking. This has not spared France. Gen Z, according to a French study, thinks wine is “complicated” and mainly for “old people”. Apart from chilled rosé in summer, young people prefer spirits, beer or no booze at all. Nearly a quarter of French adults aged 25 or under do not touch alcohol. The share of French people of all ages who drink a glass of wine every day has collapsed from 51% in 1980 to 11% today.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: wo 17 dec 2025, 15:40 De demonstraties zouden zich richten op een handelsverdrag met Mercosur en één of ander virus dat vee treft, waarbij boeren vinden dat het vee niet geruimd moet worden.
Als ik het goed begrijp, is die regel over ruimen niet opgenomen in het verdrag, maar iets zelfstandigs. Maar voeden zowel die regel als vrijhandel in tijden van teruglopende vraag de protesten.

Als ik zo kijk naar de plekken waar de weg is geblokkeerd moet ik niet direct aan wijn denken, eerlijk gezegd. Neemt natuurlijk niet weg dat die sector bijzonder te lijden heeft onder teruglopende vraag. En sentiment slaat ook over binnen de sector. De boosheid op, en teleurstelling in, de overheid is massaal. Onvrede in de wijnsector kunnen zomaar bijdragen aan hogere actiebereidheid onder veeboeren en omgekeerd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wijn zal zeker niet de enige aanleiding zijn, maar het mobiliseert extra makkelijk.

Een tijd terug las ik over een analyse dat boerenprotesten heel duidelijk te blijken samenvallen met lagere melkprijzen, vleesprijzen, wijnprijzen, etc. Dit is een groep waarbij boer zijn geen baan is, maar een levensstijl die je hele mens zijn definieert. Het is niet een baan waar je om 5 uur de laptop dichtklapt en je dan naar huis gaat. En die vindt elkaar en mobiliseert elkaar veel makkelijker, nog meer dan vakbonden.

Overheden zijn hier doodsbang voor en proberen dan ook met subsidies demonstraties of onrust de kop in te drukken. Het is zoals veel dingen in Frankrijk, een vrijwel onmogelijk te hervormen sector. Overigens niet alleen in Frankrijk.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Die lagere afzetprijzen zijn uiteindelijk ook het gevolg van de EU-quota, en dat is waarom het probleem overal speelt. In de eerste decennia na de oorlog subsidieerde de overheid overproductie vanuit belastinggeld onder het motto “nooit meer honger.” Maar toen die overproductie te groot werd, kwamen de quota en sindsdien is het een permanent gevecht. De enige manier om in de “dure” West-Europese landen nog competitief af te kunnen zetten ís schaalvergroting. Onder het motto “het is de voedselzekerheid van het Nederlandse volk” exporteren we echt heel veel, ook naar buiten de EU, met bijvoorbeeld onze stikstofproblematiek als gevolg. Of je blijft op zijn Frans lekker klein en bolwerkt het permanent niet (iets waar natuurlijk ook prijsdruk vanuit de keten, en dus uiteindelijk de consument, een rol bij speelt). Maar dat hoort nu eenmaal bij boer zijn als roeping.

Er is overigens nog een derde manier, namelijk je product diversificeren. Een “mijn olijfolie is zoveel specialer dan al die massaproducten”. Maar ook dat loopt bepaald tegen grenzen aan. Van geloofwaardigheid, en van het uiteindelijk ook niet vol te houden circus waarin varkensvlees van Nederland naar Südtirol wordt vervoerd voor bewerking, zodat het tegen een premie kan worden verkocht als Tiroler Speck.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

On the A63 at Cestas, two cars slot into the sand pile, installed by farmers. The first one did the rollover and the second one attemped to brake before hitting. It concerns both drivers on different cars are injury. They drove at normal speed though. The autoroute is actually closed, but they apparently ignored the sign.

https://www.sudouest.fr/economie/agricu ... 135435.php
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik kan niet het hele artikel lezen, maar het zou om twee werknemers van een tankstation gaan, die wellicht niet doorgehad hebben dat de snelweg dicht was omdat ze immers geen (gesloten) opritten zijn gepasseerd. Op het filmpje is de zandhoop waar ze tegenaan rijden eigenlijk niet te zien. Heftige beelden.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Chris schreef: wo 17 dec 2025, 16:13Een tijd terug las ik over een analyse dat boerenprotesten heel duidelijk te blijken samenvallen met lagere melkprijzen, vleesprijzen, wijnprijzen, etc. Dit is een groep waarbij boer zijn geen baan is, maar een levensstijl die je hele mens zijn definieert. Het is niet een baan waar je om 5 uur de laptop dichtklapt en je dan naar huis gaat. En die vindt elkaar en mobiliseert elkaar veel makkelijker, nog meer dan vakbonden.

Overheden zijn hier doodsbang voor en proberen dan ook met subsidies demonstraties of onrust de kop in te drukken. Het is zoals veel dingen in Frankrijk, een vrijwel onmogelijk te hervormen sector. Overigens niet alleen in Frankrijk.
Dat viel mij een paar jaar terug in Nederland ook zo op bij de boerenprotesten: boeren die zich werkelijk emotioneel hardop beroepen op hun ‘recht’ om boer te zijn mogen zijn. ‘Welk recht?’ is mijn oprecht verbaasde vraag. Maar zoals je zegt is boer zijn geen baan, maar een levensstijl, en daarmee iets wat, vanuit de boer en zijn gezin ervaren, dus compleet anders is.
Pino schreef: wo 17 dec 2025, 16:27Die lagere afzetprijzen zijn uiteindelijk ook het gevolg van de EU-quota, en dat is waarom het probleem overal speelt. In de eerste decennia na de oorlog subsidieerde de overheid overproductie vanuit belastinggeld onder het motto “nooit meer honger.” Maar toen die overproductie te groot werd, kwamen de quota en sindsdien is het een permanent gevecht. De enige manier om in de “dure” West-Europese landen nog competitief af te kunnen zetten ís schaalvergroting. Onder het motto “het is de voedselzekerheid van het Nederlandse volk” exporteren we echt heel veel, ook naar buiten de EU, met bijvoorbeeld onze stikstofproblematiek als gevolg. Of je blijft op zijn Frans lekker klein en bolwerkt het permanent niet (iets waar natuurlijk ook prijsdruk vanuit de keten, en dus uiteindelijk de consument, een rol bij speelt). Maar dat hoort nu eenmaal bij boer zijn als roeping.

Er is overigens nog een derde manier, namelijk je product diversificeren. Een “mijn olijfolie is zoveel specialer dan al die massaproducten”. Maar ook dat loopt bepaald tegen grenzen aan. Van geloofwaardigheid, en van het uiteindelijk ook niet vol te houden circus waarin varkensvlees van Nederland naar Südtirol wordt vervoerd voor bewerking, zodat het tegen een premie kan worden verkocht als Tiroler Speck.
Hoe zat het ook alweer: was het niet zo dat 80% van het in NL geproduceerde vlees voor de export is en dat de overige 20% te weinig is voor de binnenlandse consumptie, zodat we óók vlees importeren? Om nog maar te zwijgen over Nederlandse varkens die naar Italië gaan om te worden verwerkt als échte Parmaham, om vervolgens weer terug te komen naar ons in die vorm, of het Tiroler spek voorbeeld dat je aandraagt. Dat is natuurlijk een bijzonder rare situatie als je daar langer over nadenkt, op meerdere vlakken.

Ik geloof heel erg in lokaal produceren voor lokale consumptie, waarbij je ‘lokaal’ ruim moet zien. Ik snap best dat we in NL groenten, fruit en graan uit het buitenland nodig hebben om ons allemaal van voldoende voedsel te kunnen voorzien, maar heel eerlijk, wijn, groenten en fruit uit Afrika of Zuid-Amerika e.d. koop ik bewust niet.