Verkeerssignalering (de matrixborden)
Moderator: Moderatoren
-
captain007
- Forumbeheerder
Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)
Zag van de week nog een mooi voorbeeld. Op de A2 bij Empel was op de brug de linkerrijstrook dicht door een ongeval. Het meest kritische punt had geen werkend matrixbord, dus werd geen kruis getoond. Dat kan acuut gevaar opleveren op plekken waar er dan net een kruis mist.
Mijn indruk is nog steeds dat die LED matrixborden veel gevoeliger zijn voor totale uitval dan de ouderwetse bakken met lampen. Daar viel bijna nooit de hele bak uit, maar enkel een beeldstand door een defecte lamp. Heeft ook te maken natuurlijk met het feit dat bij een LED bak alles elektronisch via chips wordt aangestuurd waar ook nog software op zit om te bepalen welke LEDs moeten worden in/uitgeschakeld op basis van gevraagde beeldstand. Bij een oude lamp was dat gewoon een circuit wat aan of uit gaat en geen relatief complexe elektronische componenten die ook nog defect kunnen gaan. Ik vergelijk het maar een beetje met de LED verlichting buiten. Daar is ook steeds het verhaal dat de levensduur beter zou zijn, omdat de lampen langer mee gaan, alleen vergeet men dat de zwakste schakel de aansturingselektronica is. Dat is hier ook het geval en dat nekt enorm bij de al enorme opgave voor onderhoud.
Mijn indruk is nog steeds dat die LED matrixborden veel gevoeliger zijn voor totale uitval dan de ouderwetse bakken met lampen. Daar viel bijna nooit de hele bak uit, maar enkel een beeldstand door een defecte lamp. Heeft ook te maken natuurlijk met het feit dat bij een LED bak alles elektronisch via chips wordt aangestuurd waar ook nog software op zit om te bepalen welke LEDs moeten worden in/uitgeschakeld op basis van gevraagde beeldstand. Bij een oude lamp was dat gewoon een circuit wat aan of uit gaat en geen relatief complexe elektronische componenten die ook nog defect kunnen gaan. Ik vergelijk het maar een beetje met de LED verlichting buiten. Daar is ook steeds het verhaal dat de levensduur beter zou zijn, omdat de lampen langer mee gaan, alleen vergeet men dat de zwakste schakel de aansturingselektronica is. Dat is hier ook het geval en dat nekt enorm bij de al enorme opgave voor onderhoud.
-
Double-M
- polderweggetje
Is het trouwens nog steeds zo dat er amper lampen te verkrijgen zijn voor de Halogeen bakken?
-
sven_engelen
- expressweg
Matrixborden A2 Susteren by Sven Engelen, on FlickrSvenlo
-
RdG
- dorpsstraat
Dit is niet juist (of in ieder geval niet bij het type en versie bord op de locatie die jij aanhaalt).captain007 schreef: vr 04 jul 2025, 9:09 ZMijn indruk is nog steeds dat die LED matrixborden veel gevoeliger zijn voor totale uitval dan de ouderwetse bakken met lampen. Daar viel bijna nooit de hele bak uit, maar enkel een beeldstand door een defecte lamp. Heeft ook te maken natuurlijk met het feit dat bij een LED bak alles elektronisch via chips wordt aangestuurd waar ook nog software op zit om te bepalen welke LEDs moeten worden in/uitgeschakeld op basis van gevraagde beeldstand. Bij een oude lamp was dat gewoon een circuit wat aan of uit gaat en geen relatief complexe elektronische componenten die ook nog defect kunnen gaan.
Elke beeldstand heeft ook in een LED signaalgever zijn eigen LED’s. De 0 is meerdere malen uitgevoerd en er wordt dus niet één 0 door meerdere beeldstanden gebruikt.
Ook de LED signaalgevers kennen ‘lampfouten’. Bij een bepaald aantal defecte LED’s van een beeldstand zal dat desbetreffende beeld wegvallen en een storingsmelding genereren.
In dit specifieke geval was de aansturing in het OS defect en zat het probleem niet in de SG.
Ik heb begrepen dat op dit traject nog een vervangingsronde van de groene lenzen voor de vallende pijl aan zit te komen.sven_engelen schreef: do 10 jul 2025, 11:03Weet ik niet maar het wordt tijd dat de matrixborden op de A2 vervangen worden. Ze zijn echt op...
Matrixborden A2 Susteren by Sven Engelen, on Flickr
Wat ik in de wandelgangen heb gehoord is dat bij het ontmantelen van de spitsstrook voor een bepaalde periode de vallende pijlen 24/7 getoond gaan worden om verkeer te laten wennen aan de nieuwe situatie.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
-
captain007
- Forumbeheerder
Dat de storing uiteindelijk dan in het onderstation zit en niet de bak is voor mij om het even (buiten het feit dat ik zelf niet weet wat hoe de hardware zelf precies werkt). De conclusie komt op hetzelfde neer, de moderne onderstations en matrixborden zijn veel storingsgevoeliger dan de oude spullen met lampen. De hoeveelheid bakken die niet werken of zelfs complete portalen waar tegenwoordig ook maar voor veiligheidsnormen borden bij geplaatst worden is echt zo enorm veel meer dan pakweg 15 jaar geleden. Dat kan iedereen op basis van waarnemingen zelf vaststellen en dat is ook onder andere de reden van dat nieuwsbericht. De moderne hardware is in de basis gewoon complexer en kan op meer vlakken stuk gaan (dat is overigens gewoon in algemene zin van het woord bij apparatuur het geval). Ik oordeel daarbij niet of het oude of het nieuwe beter is. Want er is uiteraard met de nieuwe hardware ook meer mogelijk wat vroeger niet kon. Maar in combinatie met het onderhoudsbudget wat al jaren ontoereikend is, kom je er denk ik gewoon slechter mee weg.RdG schreef: do 10 jul 2025, 20:16 Ook de LED signaalgevers kennen ‘lampfouten’. Bij een bepaald aantal defecte LED’s van een beeldstand zal dat desbetreffende beeld wegvallen en een storingsmelding genereren.
In dit specifieke geval was de aansturing in het OS defect en zat het probleem niet in de SG.
-
Chris
- Moderator
-
RdG
- dorpsstraat
Nou moet ik ook wel zeggen dat het qua merk leverancier ook wel sterk verschilt qua storingen.
Zonder namen te noemen zijn bepaalde trajecten wel zwaar storingsgevoeliger dan de andere.
Ik zal ook niet zeggen dat de nieuwe(re) systemen beter of slechter zijn dan de oudere. De ‘koperkasten’ om ze zo maar even te noemen kennen weer andere vervelende storingen dan de ‘glaskasten’ die tegenwoordig geplaatst worden.
Elk type systeem en elke leverancier hebben zo hun eigen kwaaltjes.
Al met al moet ik wel bekennen dat ik als storings-/onderhoudsmonteur de voorkeur heb voor koper en analoog. Op een of andere manier is dat gewoon voor mij persoonlijk lekkerder storingzoeken omdat je niet met digitale nulletjes en eentjes zit te klooien.
Daarnaast hebben we tegenwoordig ook te maken met afzettingen die aan strengere eisen moeten voldoen en niet meer 1-2-3 worden goedgekeurd waardoor herstel vaak langer op zich laat wachten.
Zonder namen te noemen zijn bepaalde trajecten wel zwaar storingsgevoeliger dan de andere.
Ik zal ook niet zeggen dat de nieuwe(re) systemen beter of slechter zijn dan de oudere. De ‘koperkasten’ om ze zo maar even te noemen kennen weer andere vervelende storingen dan de ‘glaskasten’ die tegenwoordig geplaatst worden.
Elk type systeem en elke leverancier hebben zo hun eigen kwaaltjes.
Al met al moet ik wel bekennen dat ik als storings-/onderhoudsmonteur de voorkeur heb voor koper en analoog. Op een of andere manier is dat gewoon voor mij persoonlijk lekkerder storingzoeken omdat je niet met digitale nulletjes en eentjes zit te klooien.
Daarnaast hebben we tegenwoordig ook te maken met afzettingen die aan strengere eisen moeten voldoen en niet meer 1-2-3 worden goedgekeurd waardoor herstel vaak langer op zich laat wachten.
-
sven_engelen
- expressweg
Laat me raden: Die afzettingen moeten volledig volgens CROW richtlijnen voldoen met soms volledige wegafzettingen om het onderhoud te kunnen plegen of is het (nog) niet zo zwaar?
Svenlo
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Dus het komt zeker niet vanuit RWS/CROW alleen, de branche zelf vindt het onvoldoende blijkbaar.
NB RWS heeft "gewoon" onderhoudscontracten uitbesteed aan aannemers, en die aannemers werken "gewoon" volgens wat er wordt voorgeschreven in die contracten. Werken volgens CROW-richtlijn 96a zal gewoon voorgeschreven staan.
-
RdG
- dorpsstraat
Neem als voorbeeld het maaien en vegen. Voorheen zag je nog regelmatig een veegwagen stand-alone over de vluchtstrook tuffen, tegenwoordig wordt dit vaak meegenomen in slots waarbij een compleet wegvak meerdere malen hermetisch dicht gaat.
Bij 3+ rijstroken gebeurt dit nog wel ‘rijdend’ omdat je daar voldoende veilige werkruimte kunt creëren.
Bij 3+ rijstroken gebeurt dit nog wel ‘rijdend’ omdat je daar voldoende veilige werkruimte kunt creëren.
-
de maxwell kat
- zandpaadje
de a16 wordt ook al zo bij breda...sven_engelen schreef: do 10 jul 2025, 11:03Weet ik niet maar het wordt tijd dat de matrixborden op de A2 vervangen worden. Ze zijn echt op...
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
RdG
- dorpsstraat
Die zit er wel in maar wordt vanzelfsprekend niet getoond daar.
Verder kan ik niet zeggen dat de MSI’s op de A16 er zo slecht aan toe zijn.
Op de A58 begint wel dezelfde verwering als op de A2 te ontstaan, maar ondanks de leeftijd van de kasten op de A16 zou ik niet zeggen dat daar een grote prio voor vervanging aan gegeven zou moeten worden.
Laten we eerst de vervanging traject A2 Zaltbommel <> Leende maar eens afwachten.
Verder kan ik niet zeggen dat de MSI’s op de A16 er zo slecht aan toe zijn.
Op de A58 begint wel dezelfde verwering als op de A2 te ontstaan, maar ondanks de leeftijd van de kasten op de A16 zou ik niet zeggen dat daar een grote prio voor vervanging aan gegeven zou moeten worden.
Laten we eerst de vervanging traject A2 Zaltbommel <> Leende maar eens afwachten.
-
Timon
- zandpaadje
De matrixborden op de A50 bij het traject Knooppunt Waterberg tot Apeldoorn op beide richtingen beginnen er ook mee te stoppen...de maxwell kat schreef: ma 14 jul 2025, 14:10de a16 wordt ook al zo bij breda...sven_engelen schreef: do 10 jul 2025, 11:03Weet ik niet maar het wordt tijd dat de matrixborden op de A2 vervangen worden. Ze zijn echt op...
https://maps.app.goo.gl/hKiTzhaKj7vHDefE6?g_st=ac
https://maps.app.goo.gl/4zc8hBEH7UeGTCKh7?g_st=ac
https://maps.app.goo.gl/S6uC6HG8LY7WZe6U7?g_st=ac
https://maps.app.goo.gl/dBH3AqNpZcB7BeE58?g_st=ac
-
Seat
- autoweg
Dat was gisterenavond op precies dezelfde plek weer aan de hand...captain007 schreef: vr 04 jul 2025, 9:09 Zag van de week nog een mooi voorbeeld. Op de A2 bij Empel was op de brug de linkerrijstrook dicht door een ongeval. Het meest kritische punt had geen werkend matrixbord, dus werd geen kruis getoond. Dat kan acuut gevaar opleveren op plekken waar er dan net een kruis mist.
Het viel me overigens ook op dat op de A2 tussen de knooppunten Kerensheide en Het Vonderen veel matrixborden met het inhaalverbod voor vrachtwagens een onvolledig beeld gaven. Zoals een ontbrekende auto of vrachtwagen op dit type bord: https://maps.app.goo.gl/HvJ1pJXa69fhSgTaA
-
Chris
- Moderator
https://www.omroepwest.nl/verkeer/49963 ... wat-is-het
Op Omroep West een artikel over de wit uitgeslagen signaalgevers boven de A12.
De oorzaak? De zwarte coating van de borden heeft losgelaten, waardoor de borden nu slecht leesbaar zijn, zegt RWS. 'Hierdoor lijkt het of de signaalgevers wit zijn uitgeslagen.'
Op Omroep West een artikel over de wit uitgeslagen signaalgevers boven de A12.
De oorzaak? De zwarte coating van de borden heeft losgelaten, waardoor de borden nu slecht leesbaar zijn, zegt RWS. 'Hierdoor lijkt het of de signaalgevers wit zijn uitgeslagen.'
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
RdG
- dorpsstraat
Geniet nog maar even van de aanwezigheid van de DIV, want in week 36 wordt het systeem in ieder geval op de A76 ontmanteld.Seat schreef: di 05 aug 2025, 13:26 Het viel me overigens ook op dat op de A2 tussen de knooppunten Kerensheide en Het Vonderen veel matrixborden met het inhaalverbod voor vrachtwagens een onvolledig beeld gaven. Zoals een ontbrekende auto of vrachtwagen op dit type bord: https://maps.app.goo.gl/HvJ1pJXa69fhSgTaA
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
RdG
- dorpsstraat
Komen vaste borden te staan.
Dus qua situatie verandert er eigenlijk helemaal niets.
Het systeem is oud en was ooit geplaatst om samen met de spitsstrook verkeersafhankelijk te werken, maar dat is volgens mij al even niet meer zo
-
sven_engelen
- expressweg
Rare situatie op de A73 bij Roermond vanochtend. Op deze raai stonden de volgende beeldstanden:

Naast de rijbaan was een zitmaaier bezig om het gras te maaien. De erop volgende raaien toonden niets. Kleine storing?
Naast de rijbaan was een zitmaaier bezig om het gras te maaien. De erop volgende raaien toonden niets. Kleine storing?
Svenlo
-
RdG
- dorpsstraat
Zo. De DIVV signaalgevers van de A76 liggen in de container. 
-
djiwie
- stadsweg
Afgelopen vrijdag was de paralleltunnel bij Maastricht dicht vanwege een ongeluk. Interessant was dat de verkeerslichten op de rechter twee stroken rood toonden, maar de twee linker stroken (hoofdbaan) helemaal niets. Ik had daar wel groen of op zijn minst geel knipper verwacht. Nu zou je kunnen denken dat die lampen niet werken.

Bijzonder ook dat door een ongeluk in de tunnel (voor zover ik begreep) afrit 53 werd afgesloten. Op de drips werd een omleiding gegeven 'volg M2', dat wel erg minimaal aangegeven is met één klein bordje bij afrit Bunde

Bijzonder ook dat door een ongeluk in de tunnel (voor zover ik begreep) afrit 53 werd afgesloten. Op de drips werd een omleiding gegeven 'volg M2', dat wel erg minimaal aangegeven is met één klein bordje bij afrit Bunde
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Ja, klopt dat er ongeluk in tunnel was. En ik heb ook nooit begrepen waarom de slagbomen die de tunnel kunnen afsluiten, vóór afrit 53 zijn geplaatst...djiwie schreef: zo 28 sep 2025, 21:51 Bijzonder ook dat door een ongeluk in de tunnel (voor zover ik begreep) afrit 53 werd afgesloten.
-
Stefanuzz
- verkeersader
Rijkswaterstaat kampt(e) vandaag met een storing aan de bediening van matrixborden in de regio Midden, specifiek VC Utrecht. De spitsstroken van de A1, A27 en A28 bleven om deze reden gesloten wat tot lange files leidde.
Zelf reed ik vanmiddag rond 12:00 uur over de A28 vanaf Wezep richting Utrecht en kwam de gesloten spitsstroken ook tegen op de A28 bij Amersfoort. Normaal gesproken zijn die overdag eigenlijk zonder uitzondering wel geopend, maar nu dus niet. Je kon duidelijk merken dat de capaciteit ook midden overdag hard nodig is.
Wat ik schokkender vond is dat tientallen automobilisten de rode kruizen of niet zagen of negeerden. Ik zeg bewust 'niet zagen', want het leek er sterk op dat de matrixborden nog op de nachtstand stonden qua helderheid.
Op onderstaande foto was rijstrook 1 dus afgekruist, op de foto zie je dat niet door de snelle sluitertijd / tegenlicht i.c.m. de nachtstand van de matrixborden. Maar dit was slechts 1 treintje van een stuk of 5 voertuigen die als een schaapskudde zo hup over de afgesloten spitsstrook reden.

Zelf reed ik vanmiddag rond 12:00 uur over de A28 vanaf Wezep richting Utrecht en kwam de gesloten spitsstroken ook tegen op de A28 bij Amersfoort. Normaal gesproken zijn die overdag eigenlijk zonder uitzondering wel geopend, maar nu dus niet. Je kon duidelijk merken dat de capaciteit ook midden overdag hard nodig is.
Wat ik schokkender vond is dat tientallen automobilisten de rode kruizen of niet zagen of negeerden. Ik zeg bewust 'niet zagen', want het leek er sterk op dat de matrixborden nog op de nachtstand stonden qua helderheid.
Op onderstaande foto was rijstrook 1 dus afgekruist, op de foto zie je dat niet door de snelle sluitertijd / tegenlicht i.c.m. de nachtstand van de matrixborden. Maar dit was slechts 1 treintje van een stuk of 5 voertuigen die als een schaapskudde zo hup over de afgesloten spitsstrook reden.

📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
DjIdee
- autoweg
Precies, dat krijg je dus als je continu wordt platgegooid met rode kruizen, zodat het geen bijzonderheid meer is. De plus- en spitsstroken.
Meestal als ze branden, had ik er prima kunnen rijden, tot die keer dat het niet zo is.
Meestal als ze branden, had ik er prima kunnen rijden, tot die keer dat het niet zo is.
-
Chris
- Moderator
Ik vraag mij ook af of die op de A28 bij Amersfoort niet gewoon 24/7 open kunnen. Overdag zijn ze sowieso de hele tijd nodig en de maximumsnelheid blijft toch 100 km/h. En de vluchtstrook is daar behouden. En dan hoef je niet te schouwen voor openstelling.
-
Durashift
- expressweg
Ik zou mij kunnen voorstellen, gezien het tijdstip, dat deze bestuurders al hadden gehoord dat er een storing was en dat die daarmee zicht het 'recht' toe eigenden om onder de rode kruizen door te rijden?Stefanuzz schreef: ma 29 sep 2025, 19:47 Rijkswaterstaat kampt(e) vandaag met een storing aan de bediening van matrixborden in de regio Midden, specifiek VC Utrecht. De spitsstroken van de A1, A27 en A28 bleven om deze reden gesloten wat tot lange files leidde.
Zelf reed ik vanmiddag rond 12:00 uur over de A28 vanaf Wezep richting Utrecht en kwam de gesloten spitsstroken ook tegen op de A28 bij Amersfoort. (..). Maar dit was slechts 1 treintje van een stuk of 5 voertuigen die als een schaapskudde zo hup over de afgesloten spitsstrook reden.
(..)
Zelf reed ik tegen half tien vanochtend een stukje A12, van Maarn naar knp. Oudenrijn. Ik d8 zelf eerst dat de melding storing meer een dekmantel was voor de mist waardoor de rijstroken niet open mochten. Maar, toen ik op de A12 het kantelwalsbord met 130 km/h tegen kwam was ik wel overtuigd dat het dan toch een storing moest zijn. Op dat moment reed het verkeer aldaar wel weer door, dus mensen konden ff legaal een stukje 130 rijden, zeg maar vanaf het ecoduct tot de afrit D'bergen-Zeist.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel