Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ik kan zo niet bedenken waarom die laatste twee een andere lay-out hebben, is toch een vergelijkbare situatie?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Bedoel je de borden aan rechterzijde, qua pijl / uitlijning? De ene hangt boven een rijstrook, de andere boven vluchtstrook.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ja idd. Als dat onderste bord een vooraankondiging is, had er een afstand bij gemoeten. Staat er niet, dus is het een uitvoeger. Het bord daarboven staat ook strak bij het begin van de uitvoeger, maar wordt kennelijk gezien als rijstrookbord. Maar het zal ongetwijfeld kloppen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

harry schreef: ma 15 sep 2025, 13:09 Terbregseplein vanuit Gouda. Duidelijk nog niet alles.
Afbeelding
En daarom heb je hier nog een E19 in 3 richtingen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: wo 10 sep 2025, 21:58 Op de A6 zijn wat verzorgingsplaatsen van NBA voorzien.
Meer nieuwe borden gezien. Ook richting zuiden. Niet alleen op vzp's.
Mijn nieuwe foto's staan onderaan deze pagina: https://wegnummers.nl/nba/d202509.html.
Ze zijn niet allemaal even goed gelukt (om het zacht uit te drukken); het wordt 's avonds al weer vroeg donker.

Uitgelicht:

Afbeelding
Deze uitsmijter heeft lange tijd ontbroken. Ook de 600m is nieuw (maar de 1200m niet).

Afbeelding
Knp. Emmeloord: Extra route-bord voor verkeer vanaf de N50 richting A6-noord.

Afbeelding
Ook hier heeft lange tijd helemaal niks gestaan. Daarvoor stond er een NBA-vorkbord met dezelfde inhoud.

Afbeelding
Nog niet alles van knp. Emmeloord richting zuiden is vervangen, maar de beide portalen wel. Ens is hier Kampen geworden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik had er zaterdag al langs willen gaan, maar het verkeer op de A4 was te druk (wegens afgesloten A16).
Zondag opnieuw een poging gedaan. Er bleek meer verkeer op de A4 te zijn dan ik had gedacht, dus deze foto heeft me wel wat extra fileminuten gekost:

Afbeelding
Nieuw bord op de A29 richting zuiden.

Hiermee is mijn NBA-fotoverzameling weer compleet, behalve de nieuwste borden op de A6.
En alle nieuwe borden waarvan ik nog niks afweet. :)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Op de A27 naar het zuiden is NBA geplaatst bij Hooipolder. Rechtdoor Antwerpen, Breda en Oosterhout. Rechtsaf 's Hertogenbosch, Waalwijk, Rotterdam en Roosendaal.

Opgehangen aan nieuwe portalen i.v.m. de verbreding aldaar. De oude portalen staan er ook nog inclusief bewegwijzering, dus voor even staat hier oud en nieuw door elkaar.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Wat voegt Rotterdam toe vanuit deze richting?
In ieder geval goed dat Roosendaal op de nieuwe borden staat. Toch nog een richtinggevend doel richting het zuidwesten.
Het is de enige verre verwijzing van Roosdaal die in stand blijft. De andere verre verwijzingen zijn onder NBA gesneuveld.

Tilburg komt er bekaaid van af. Wordt zelfs hier niet aangegeven. Ik zou niet weten welke route er gunstiger is vanaf Hooipolder: via de A59 of via de A27.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat Rotterdam er vooral staat omdat alleen Roosendaal als doel voor de westelijke richting ook een wat apart beeld zou geven. Geeft dan ergens weer dat je hier een weg op rijdt die zich zal splitsen in een tak Rotterdam en een tak Roosendaal. Maar een afsluiting of incident daargelaten zal natuurlijk niemand hier op weg zijn naar Rotterdam.

Voorheen stond hier Made als tweede doel naar het westen toe (naast Roosendaal). Dat is nu weggehaald.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Afbeelding
Ruiter met Rotterdam over Dordrecht zo te zien?
Afbeelding
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Ik vind in zuidelijke richting het ontbreken van Tilburg wel een gemis. Volgens Google Maps is de route via de A59-N261 of A27-A58 ongeveer even snel, maar ik zou dat doel hier wel verwachten eigenlijk.

Antwerpen vind ik hier dan weer niet persé nodig, want de hoek om (nou ja, soort van dan toch) en Breda is voldoende richtinggevend hier lijkt mij.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: vr 03 okt 2025, 13:05Voorheen stond hier Made als tweede doel naar het westen toe (naast Roosendaal). Dat is nu weggehaald.
En in noordelijke richting is Dordrecht weer gesneuveld, dat valt dus nu onder Rotterdam.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

In de geest van NBA had ik op de plek van Antwerpen eerder Eindhoven verwacht. Maar dat heeft er misschien mee te maken dat dat bij alle knooppunten van de A27 ten zuiden van Utrecht richting de A2 verwezen wordt.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Teetje schreef: vr 03 okt 2025, 15:06 Antwerpen vind ik hier dan weer niet persé nodig, want de hoek om (nou ja, soort van dan toch) en Breda is voldoende richtinggevend hier lijkt mij.
Ik vind het wel bijzonder dat er op dit forum geklaagd wordt dat Groningen op de A28 en de A50 pas bij knooppunt Hattemmerbroek verschijnt, maar tegelijkertijd gezegd wordt dat Antwerpen hier overbodig is.
De A16, A58, A27 en A59 vormen samen een grote ring om Breda heen. Vanaf knooppunt Hooipolder moet je die naar knooppunt Princeville rechtsom nemen, naar knooppunt Galder linksom. Het is dus ook goed dat er voor beide uitgaande wegen een doel op de borden staat (Roosendaal resp. Antwerpen), zodat mensen niet in de war raken.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Pino schreef: vr 03 okt 2025, 13:05 ^^ Ik denk dat Rotterdam er vooral staat omdat alleen Roosendaal als doel voor de westelijke richting ook een wat apart beeld zou geven. Geeft dan ergens weer dat je hier een weg op rijdt die zich zal splitsen in een tak Rotterdam en een tak Roosendaal. Maar een afsluiting of incident daargelaten zal natuurlijk niemand hier op weg zijn naar Rotterdam.

Voorheen stond hier Made als tweede doel naar het westen toe (naast Roosendaal). Dat is nu weggehaald.
Made is inderdaad terecht weggehaald. Volgens mij was Made niet eens een hoofddoel.
Roosendaal lijkt er te staan als plaatsvervangend netwerkdoel op de wat grotere afstand voor het zuidwesten. Men moet nog bij twee knooppunten afslaan voor de A58 naar Roosendaal. Maar het is vanuit Hooipolder veruit het belangrijkste aangegeven doel voor de A59 west (vanuit deze richting).
Rotterdam zal er misschien om die reden staan, maar er zullen weinig weggebruikers iets aan hebben.

Net de afslag/bij het kruispunt stond er naast Roosendaal, Made en Oosterhout-West ook Zierikzee op de oudere borden. Maar Zierikzee is op de nieuwe borden gesneuveld. Komt pas terug bij knooppunt Zonzeel.
https://www.google.com/maps/@51.6895929 ... FQAw%3D%3D
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

verfmeer95 schreef: vr 03 okt 2025, 15:28
Teetje schreef: vr 03 okt 2025, 15:06 Antwerpen vind ik hier dan weer niet persé nodig, want de hoek om (nou ja, soort van dan toch) en Breda is voldoende richtinggevend hier lijkt mij.
Ik vind het wel bijzonder dat er op dit forum geklaagd wordt dat Groningen op de A28 en de A50 pas bij knooppunt Hattemmerbroek verschijnt, maar tegelijkertijd gezegd wordt dat Antwerpen hier overbodig is.
De A16, A58, A27 en A59 vormen samen een grote ring om Breda heen. Vanaf knooppunt Hooipolder moet je die naar knooppunt Princeville rechtsom nemen, naar knooppunt Galder linksom. Het is dus ook goed dat er voor beide uitgaande wegen een doel op de borden staat (Roosendaal resp. Antwerpen), zodat mensen niet in de war raken.
Ik heb nooit geklaagd over Groningen in het door jou genoemde verband en ik klaag ook niet over Antwerpen. Er vallen mij gewoon soms dingen op die ik niet direct logisch vind of misschien anders had gedaan en die observaties deel ik dan.

Het is echter wél waar dat ik (en dat is ongetwijfeld persoonlijk) gevoelig ben voor de vraag of het een doel in lijn (qua route en wegnummer) betreft, dan wel een doel de hoek om. En Antwerpen is hier dat laatste, in feite twee keer zelfs.

Ik geloof ook niet dat mensen op dit punt zouden aarzelen of ze voor Antwerpen rechtdoor moeten, dan wel rechtsaf de A59 op. Of is het de bedoeling dat, vergelijkbaar met de A16 vanaf Rotterdam, Antwerpen vanaf knp Everdingen al genoemd gaat worden?
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Knooppunt Hooipolder vanuit het Oosten (A59).
De 3 oude rechtdoor doelen verdwijnen vanuit deze richting allemaal. Zowel Raamsdonksveer, Roosendaal als Zierikzee.
Kennelijk vindt Rijkswaterstaat vanaf dit punt alleen de route naar Rotterdam relevant.
Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Nijmegen vind ik zelf onnodig, maar het is wel volgens de richtlijn. Het vervangen van Dordrecht door Rotterdam is wel te billijken. Persoonlijk zou ik dat ook niet gedaan hebben: Rotterdam wordt via andere routes (A 15, A 16) ook al adequaat aangegeven en met Dordrecht heb je tenminste nog het idee dat je daadwerkelijk opschiet. In westelijke richting vind ik Oosterhout-West als A 59 doel wel erg karig. Daar zou Roosendaal niet misstaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb het even opgezocht, maar Oosterhout is niet heel veel kleiner dan Roosendaal. Dat verschil is kleiner dan ik dacht (oftewel, Oosterhout is groter dan ik had verwacht).

De A59 is altijd al een lastig te bewegwijzeren autosnelweg geweest, er ligt eigenlijk maar één stad van hoofddoel-betekenis direct aan ('s-Hertogenbosch). Andere plaatsen zijn kleiner dan wat je meestal op de bewegwijzering zet in grote delen van Nederland. Of indirecte doelen.

Een probleem voor Roosendaal is ook nog het vervolg bij knooppunt Zonzeel: het verschil tot aan knooppunt De Stok tussen de A16-A58 of de A16-A17 is minimaal (minder dan 1 minuut) en dan gaat het dus uitmaken aan welke kant van Roosendaal je moet zijn.
BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ »

Bergen op Zoom
:denk:
Discussieren is de kunst van het weglaten.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bergen op Zoom representeert de A4 en indirect Zeeland, maar op Hooipolder komend vanaf de A27 vind ik het een lastige.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Chris schreef: vr 03 okt 2025, 19:39 Ik heb het even opgezocht, maar Oosterhout is niet heel veel kleiner dan Roosendaal. Dat verschil is kleiner dan ik dacht (oftewel, Oosterhout is groter dan ik had verwacht).

De A59 is altijd al een lastig te bewegwijzeren autosnelweg geweest, er ligt eigenlijk maar één stad van hoofddoel-betekenis direct aan ('s-Hertogenbosch). Andere plaatsen zijn kleiner dan wat je meestal op de bewegwijzering zet in grote delen van Nederland. Of indirecte doelen.

Een probleem voor Roosendaal is ook nog het vervolg bij knooppunt Zonzeel: het verschil tot aan knooppunt De Stok tussen de A16-A58 of de A16-A17 is minimaal (minder dan 1 minuut) en dan gaat het dus uitmaken aan welke kant van Roosendaal je moet zijn.
KP Hooipolder is best een lastige mix, van bestemmingen waarvoor twee alternatieve routes ongeveer gelijkwaardig zijn, verkeerslichten voor afslaand en A59-verkeer en met de A59 een regionale snelweg die in westelijke richting naar nergens gaat. Daarbij komt in NBA nog dat er netwerkdoelen en normale doelen door elkaar heen gaan.

Door het regionale karakter van de A59 vond ik Made voor de westelijke richting nog wel een acceptabele keuze. Met dan Roosendaal als aanvulling om iets richtinggevend te hebben. In zuidelijke richting op de A27 is Rotterdam vrij onzinnig, aangezien het bij Hank nog sneller is om te keren, en onderdeel van een enigszins logische omleiding zal het ook vrijwel nooit uitmaken.

Verder lijdt Rotterdam aan het probleem dat vanuit het zuiden of oosten omrijden via Gorinchem maar een fractie verschil geeft. Net als Antwerpen via Zonzeel nauwelijks langer is, Nijmegen via Gorinchem is wel een paar minuten langzamer overigens, maar daar krijg je Waalwijk en Den Bosch al als hints voor de A59-route. Alleen Tilburg lijkt me met de vernieuwde N261 voor het grootste deel sneller via de A59, maar dat schittert door afwezigheid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Tilburg is een raadsel waarom het gesneuveld, zeker nu de A58 voorlopig niet op een verbreding kan rekenen heeft de route via Waalwijk mijn voorkeur.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Chris schreef: vr 03 okt 2025, 19:39 Ik heb het even opgezocht, maar Oosterhout is niet heel veel kleiner dan Roosendaal. Dat verschil is kleiner dan ik dacht (oftewel, Oosterhout is groter dan ik had verwacht).

Oosterhout zie ik als een grote voorstad van Breda. Niet heel richtinggevend als hoofddoel. In tegenstelling tot Roosendaal.
De verwijzingen naar Roosendaal lopen via de A16/A58. Maar inderdaad, er zijn twee routes die amper in tijd verschillen.
Een aantal van de kleine A59-doelen zoals Raamsdonksveer, Made en Zevenbergen zijn gesneuveld als hoofddoel van de A59.
Zierikzee is bij Hooipolder gesneuveld. Komt op de nieuwere borden pas terug bij Zonzeel op zo'n 66km afstand.
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

Rein schreef: di 02 sep 2025, 17:27 Er hangt sinds (heel) kort nieuwe NBA op de A4 Re tussen Schiphol en KP De Hoek. Hierbij staat nu (na ruim 12 jaar) ook uiteindelijk op definitieve borden de A5 aangegeven dat in ieder geval het doel Haarlem. Ik heb er zelf nog geen foto's van.
Eindelijk. Hopelijk nu ook vooreer mensen duidelijk dat je voor Hoofddorp niet de eerste uitvoeger moet hebben maar pas later eraf moet....
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Steptimer schreef: vr 03 okt 2025, 13:00 Tilburg komt er bekaaid van af. Wordt zelfs hier niet aangegeven. Ik zou niet weten welke route er gunstiger is vanaf Hooipolder: via de A59 of via de A27.
Dat laatste zal de reden zijn voor het eerste. Al ligt het nog zo dichtbij en is het zo groot, het zou weinig functie hebben in de geleiding en tegenstrijdig kunnen zijn met plan of navigatie. Een splitsing tussen Tilburg-West en -Noord ofzo zou denk ik ook weinig verduidelijken en extra doelen opleveren.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In dit geval zou ik er dan voor willen pleiten om het verkeer via de A 27 en A 58 te geleiden. Die wegen zijn iets beter toegerust voor doorgaand verkeer. En als mensen op eigen houtje besluiten dat de A 59 toch sneller/comfortabeler is, ook helemaal goed, maar die hoeven daar niet nog eens extra op gewezen te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Voor grote delen van Tilburg is dat een grote omweg dus dan is een verwijzing naar een deel van Tilburg via de A59 toch wel een must.

Waarom zou vanuit het zuiden 's-Hertogenbosch onder Waalwijk staan?
Tilburg is een raadsel waarom het gesneuveld
Het stond er voorheen ook niet.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Stond het niet beneden bij het kruispunt komend vanuit het noorden? Het is geen onlogisch doel voor de A59.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ De Efteling stond daar bij aangegeven, maar Tilburg zelf niet.