Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door verfmeer95 »

Wouter8 schreef: wo 18 jun 2025, 20:47 Het is een 'vrij grote' kruising. Als er dichte mist zou zijn, zou je vanaf de haaientanden bij geel een auto bij de groene haaientanden niet eens zien staan. Wat moet je dan als geel zijnde? Wachten omdat een mogelijke auto bij groen voorrang zou hebben, of toch maar rijden om te gaan kijken of er überhaupt een auto bij groen staat?
Het eerlijke antwoord: auto aan de kant zetten en wachten tot de mist is opgetrokken. En als dat niet kan: met stapvoets over de kruising rollen. De afstand tussen de stopstreep voor de gele en de groene route is zo'n 40 meter. De mist die ervoor zorgt dat je een andere auto met mistlichten aan niet meer ziet is zo dik dat er een weeralarm wordt afgegeven en volgens het KNMI niet harder dan stapvoets moet rijden. Dat gebeurt al bijna nooit, en dan moet op dat moment ook nog de VRI uitvallen. Met de extreem defensieve rijstijl die je op dat moment nodig hebt, maakt het eerlijk gezegd niet meer uit wie er voorrang heeft.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

IIVQ schreef: di 17 jun 2025, 21:37
Joopjr schreef: di 17 jun 2025, 19:46 Als het gedeelte met haaientanden onderdeel is van dezelfde kruising is er geen sprake van kruisend verkeer maar afslaand verkeer. En haaientanden hebben alleen effect bij kruisend verkeer.
Van deze interptetatie heb ik echt nog nóóit gehoord. Ik zeg niet dat het niet zo is, ik ben alleen ernstig sceptisch of jullie interpretatie de bedoeling van de wetgever is.
Ik ken deze interpretatie ook van anderen (buiten dit forum). Van een rij-instructeur nog wel.
Leuk voorbeeld uit Utrecht: https://maps.app.goo.gl/wGw44DUzAMEwCyJm6

- Fietsers van recht zijn kruisend en hebben dus voorrang.
- Fietsers die tegemoet komen en links afslaan richting het park zijn geen kruisend verkeer (zelfde weg) en dus geen voorrang.

Haaientanden en bord weghalen zou juridisch dus exact hetzelfde opgeleverd hebben; alleen de fietsers van rechts hebben voorrang. :PP:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ tja.. maar wat is de praktijk én waar versmelt, in het algemeen, (links) afslaand verkeer op dezelfde kruising met het begrip kruisend?

Als ik bij die haaientanden sta (wat ik weleens regelmatig heb moeten doen) dan kruist mij tegemoetkomend fietsverkeer eigenlijk toch wel voorlangs op het moment dat ik daar dus wacht om bestuurders op rijwielen van rechts voorrang te verlenen. ;)

Zeker in spitstijden is het daar haast continue een stroom aan fietsverkeer, tegenwoordig met diverse snelheden, dicht bij elkaar.
Stoere gast die dan denkt wel te kunnen oprijden als er een gaatje is in de stroom van rechts maar nog niet van links.

Het is misschien zelfs wel de vraag of fietsverkeer van rechts daadwerkelijk uit een straat van rechts komt en niet als afbuigend verkeer gezien kan worden, het is meer een bocht die men maakt dan dat het haaks erop staat. Vind ik.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Klopt, in de praktijk gaan de fietsers uit beide richtingen natuurlijk gewoon voor (juridisch misschien niet correct, waarschijnlijk wel wat de gemeente wilde bereiken).
Durashift schreef: vr 20 jun 2025, 3:30 Het is misschien zelfs wel de vraag of fietsverkeer van rechts daadwerkelijk uit een straat van rechts komt en niet als afbuigend verkeer gezien kan worden, het is meer een bocht die men maakt dan dat het haaks erop staat. Vind ik.
Vind ik in dit geval niet. Dan hadden ze andere markering/verharding moeten toepassen of een onderbordje die het verloop van de kruising aangeeft.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Geen slechte oplossing, denk ik. Wel jammer dat autoverkeer er niet meer mag oversteken maar wel beter voor de omgeving, denk ik.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Toch wel vreemde situatie eigenlijk, na die drempel kun je gewoon vol gas geven, want op de neprotonde hoef je niet te sturen.
Waarom hebben fietsers eigenlijk overal voorrang? Ik zie het nut niet zo van deze inrichting, maar goed misschien mis ik iets.

Tijd om eens op locatie te gaan kijken hoe het verkeer zich gedraagt, denk ik.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Dit soort 'fietsrotondes' poppen nu overal op, vrij recent is er ook al eentje in Schoorl geopend. Ik word hier niet per se enthousiast over. Ik denk dat bepaalde ontwerpers en verkeerskundigen helemaal 'high' worden van dit soort ontwerpen. maar denk dat er simpelere oplossingen voorhanden zijn dan zo'n 'catchy' rotondeachtig geval. Je kunt trouwens ook wel van tevoren bedenken dat fietsverkeer dat vanaf de spoorwegovergang komt en vanuit de foto gezien rechts moet niet het hele rondje gaan rijden, maar massaal de de 'rotonde' spookrijdend gaat nemen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

En hoe moet verkeer vanuit de sporwegovergang naar de Schoolstraat (richting de fotograaf)? Gelijk maar de auto-rijstrook op?
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Ja. Aan die kant heeft nooit een vrijliggend fietspad gelegen, dus eigenlijk is de situatie niet anders als voorheen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Maar wel een fietsstrook die je de Schoolstraat in geleidt:
https://maps.app.goo.gl/oLuaNpnYckEwbPke8?g_st=ac
Dat mis ik nu een beetje.
Het is op die foto biet goed te zien dat die er niet is maar ik reed er net langs.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Hoe meer ik er naar kijk, hoe raarder ik de kruising vind. Vooral autoverkeer van de Koninginneweg (links) naar de Schoolstraat (vooraan) moet eigenlijk wel over het rode asfalt rijden omdat anders de draai niet te maken is. Dat is vragen om conflicten tussen deze auto's, fietsverkeer van links op de "rotonde" (ik zie nergens een bord :D1: ) waarbij de haaientanden voor de auto voor het zebrapad liggen en niet overduidelijk is wat de voorrangssituatie is, fietsers die van rechtsachter komen (dus ook uit de Koningsweg en die rechtdoor of rechtsaf willen) en eventuele tegen-het-verkeer-in-fietsers uit de Schoolstraat die de Koningsweg (linksaf) in willen...

Ook is vreemd dat fietsverkeer op het fietspad langs het spoor geen voorrang heeft...
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

https://maps.app.goo.gl/TnvLnpWA9ZwWgcen6?g_st=ac

Als ik hier rechtsaf sla de Europaboulevard in, ben ik dan in de bebouwde kom? Hoe hard mag ik dan?
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Niet helemaal netjes dat dat :H1: alleen in het midden staat. Het hoort links en rechts van de weg te staan.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

IIVQ schreef: vr 11 jul 2025, 0:50 Hoe hard mag ik dan?
Ja het is bebouwde kom en dus is de Vmax in principe 50 km/h.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Gezien het wit-op-blauw is hebben we het toch over een wegwijzer? :hap:
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

Is een zone-bord zonder het woord zone een zone? Er stond ooit "zone 2" op en ze hebben dat aangepast.

Afbeelding

Indien dat niet zo is dan heeft o.a. de tweede links, Cronjéstraat, wel blauwe lijnen maar is geen blauwe zone?

Verderop hebben ze een herhaling geplaatst (links op foto) bij een tijdelijk parkeerterrein dat er al meer dan tien jaar ligt inmiddels. Dit is de enige ingang. Onlangs is dit parkeerterrein uitgebreid en hebben ze nog een bord geplaatst binnen dit gebied met "zone P max. 3h wegsleepregeling" + de tijden (rechts op foto).

Afbeelding

Dit nieuwe extra deel van het terrein heeft puinverharding en dus geen blauwe lijnen of vakken, hier zou je dus eigenlijk helemaal niet mogen parkeren omdat je in een blauwe zone alleen mag parkeren in parkeervakken of bij een blauwe lijn?

Dit laatste deel is samen met een puinterrein aan de Prinsenstraat tijdelijk voor een jaar of wat, ter vervanging van parkeerdek Kroonpassage dat gesloopt wordt en waar een nieuw parkeerterrein komt.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Nee dat is het niet. Het zonebord moet altijd het woord zone bevatten.
Svenlo
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Chris schreef: do 03 jul 2025, 22:14 Hilversum:

Afbeelding

https://www.prorail.nl/nieuws/overweg-k ... k-veiliger
Ik kom daar geregeld langs (komend van links naar onder (Schoolstraat). Ik denk dat het eigenlijk wel prima is, die nieuwe inrichting. Volgens mij is de rotonde niet primair bedoeld om de voorrang te regelen, maar vooral om wat ruimte te creëren voor de fieters tussen de overweg en de autokruising, en het fietsverkeer een beetje af te remmen.
De kans is groot dat sommige fietsers (fatbikes) anders volle vaart over de overweg komen en niet op tijd gezien worden door automobilisten. Of dat de rij fietsers voor de gesloten overweg te lang is en over de kruising gaat. De "kronkeling" van de rotonde dwingt fietsers om iets rustiger om zich heen te kijken, zelfs als ze tegen de richting in rijden.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Auto's vanuit de Schoolstraat die wachten op verkeer op de Koninginneweg en daarmee de "rotonde" blokkeren.
Fietsers die het ding tegen de richting in rijden, zomaar paar dingetjes.
Scheelt dat het voor gemotoriseerd verkeer éénrichting is.
Dacht trouwens dat het de bedoeling is in de nabije toekomst om de Koninginneweg en Schoolstraat/Langgewenst deel van de centrumring te maken. De Stationsstraat wordt dan autoluw. Dan komt er bij deze rotonde wel meer verkeer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Zo lijkt het wel een rode loper.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dit lijkt eerder op verfarmoede.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Wat een slecht artikel. Hier een beetje uitleg van iemand met een civiele achtergrond: je hebt asfaltmengsels met blanke en zwarte bitumen. Met blanke bitumen is het asfalt een stuk roder van kleur dan met zwarte bitumen. Het klopt dat blanke bitumen minder makkelijk verkrijgbaar zijn, maar wat hier waarschijnlijk is gebeurd is dat er een standaard zwarte deklaag is gebruikt waarop later een felrode coating is gezet. Dat is echt anders dan hoe het artikel het beschrijft. ;)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ dank voor je expertise. Ik lees in het artikel wel dat men voor zwarte bitumen heeft gekozen. Alleen schrijven ze niet duidelijk op dat de rode kleur een coating op de zwarte bitumen (deklaag) betreft, vind ik.
(..)De variant die op de Kamperweg in Emmeloord gebruikt is, is anders. De gemeente koos voor zwarte bitumen. Dat bindmiddel is gezonder. Ook gaat de coating langer mee.(..)
Of zwarte bitumen 'gezonder' zijn dan blanke.. :dontknow:
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik reed hier van de week in Mussel, in de provincie Groningen: https://www.google.nl/maps/@52.9540293, ... FQAw%3D%3D

In plaats van een ongeregeld viertakskruispunt heeft men het asfalt van 2 kanten naar 1 kant tegenover elkaar laten afbuigen, alsof je 2 keer een afbuigende voorrangsweg hebt, gescheiden van elkaar door klinkers. En als je dan van de ene kant van de afbuigende weg naar het andere deel wilt krijg je het gevoel alsof je af moet slaan.
Het verkeer gedroeg zich er ook zo naar als ze op het afbuigende asfalt bleven rijden, die namen gewoon voorrang.
Toen ik hier reed moest ik wennen aan het rare gedrag, maar het lijkt op zich wel te werken.
Op zich denk ik dat dit nog best een goede oplossing is, maar nog beter als men dit ook daadwerkelijk had uitgevoerd met bijpassende markering en voorrangsregels.
Dit zou ook op andere locaties wel een idee zijn voor gelijkvloerse kruispunten waar een rotonde niet past, en/of waar een voorrangskruispunt niet gewenst is.
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

^^
Zonder borden, markering etc. vind ik dit vragen om problemen / verwarring.
De ene weggebruiker zal het nog steeds als een gelijkwaardige kruising beschouwen, de ander als een afbuigende voorrangsweg.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Je zou kunnen denken dat daar sprake is van een afbuigende weg (of een bocht in de weg), maar er is geen enkele indicatie dat (ook) sprake is van een voorrangsweg. Dus ook al rij je op die afbuigende weg, dan zal je gewoon verkeer van rechts voorrang moeten verlenen en je bent je rijbewijs niet waard als je daar stoïcijns door zou rijden zonder dit te doen. In de praktijk zal het denk ik dan ook niet veel gevaarlijke situaties opleveren.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Dat mag je vinden, maar door de manier waarop de verhardingen (en restanten van de oude markeringen) zijn toegepast gaat het geheid een keer mis op zo'n punt. Als iets een gelijkwaardige kruising is moet dat in één oogopslag duidelijk zijn en dat is het hier duidelijk niet.
Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 »

Wouter N14 schreef: do 19 sep 2024, 18:19
Steyn_E schreef: do 19 sep 2024, 16:59 ^^
Van een zigzagmarkering? De verkeerssituatie ging het mij niet om.
Bord :L2: kan niet in combinatie met een verkeerslicht.
Waarom niet? Een VOP met lichten zijn er redelijk vaak, als de verkeerslichten uitvallen is de vop zonder verkeerslicht geen vop.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.