[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

hoompey
dorpsstraat

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door hoompey »

^^ Klopt. Bij de upgrade van de RCEA wilde het departement Saône et Loire dat de weg gratis bleef, terwijl de Allier akkoord ging met een tolweg. Daarom begint de A79 precies op de departementsgrens en is de rest tussen Mâcon / Montceau en Digoin een VE. De borden bij het knooppunt N70/N79 zullen dus groen blijven.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: vr 12 sep 2025, 20:38 ^^ Ik snap niet goed wat je hier bedoelt Vinny. De discussie ging over bestaande borden aan de N79 groen zijn, en waar verder geen blauw aan te zien was. En met dat uitgangspunt om de hypothetische toevoeging van het nummer A79, hetzij op een van de groene panelen hetzij op een extra blauw rechtdoorpaneel.
Het is een reactie op wat Teetje vindt: namelijk dat een afstandsbord al blauw moet worden om te waarschuwen dat de wegstatus veranderd naar een autosnelweg en eventueel onderhevig is aan tol. Zo werkt dat in Frankrijk niet. En als het incidenteel voorkomt wordt dat niet op die manier gebruikt. Dat is het enige wat ik zeg, gebaseerd op het enige blauwe bord dat ik ken dat wel langs de N 79 staat en dus groen had moeten zijn volgens de Franse bewegwijzeringssystematiek.
Klopt. Bij de upgrade van de RCEA wilde het departement Saône et Loire dat de weg gratis bleef, terwijl de Allier akkoord ging met een tolweg. Daarom begint de A79 precies op de departementsgrens en is de rest tussen Mâcon / Montceau en Digoin een VE. De borden bij het knooppunt N70/N79 zullen dus groen blijven.
In Frankrijk is dat wel vaker zo dat de wegstatus veranderd op de departementsgrens:

Mooi voorbeeld:
https://maps.app.goo.gl/v1bz36kQnangAR3c7
Dit is al minimaal 40 jaar zo...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Die wens las ik hoe dan ook niet in de posts van Teetje. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Volgens mij doelde Teetje eerder op zoiets. Niet het hele bord alvast blauw maken, maar snelweg als rechtdoordoel en doel van het afstandenbord op een apart blauw paneel.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: za 13 sep 2025, 10:40Volgens mij doelde Teetje eerder op zoiets. Niet het hele bord alvast blauw maken, maar snelweg als rechtdoordoel en doel van het afstandenbord op een apart blauw paneel.
Dat is precies wat ik bedoelde ja.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: za 13 sep 2025, 10:40 ^^ Die wens las ik hoe dan ook niet in de posts van Teetje. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Volgens mij doelde Teetje eerder op zoiets. Niet het hele bord alvast blauw maken, maar snelweg als rechtdoordoel en doel van het afstandenbord op een apart blauw paneel.
Ah prima dan heb ik hem verkeerd begrepen 8-)

Het bord dat in deze SV still staat kom je veel vaker zo in Frankrijk tegen, al hoeft dat niet te zeggen dat je ook rechtdoor kunt blijven rijden. Het staat er zo ook als je de snelweg bereikt via een toerit.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Precies zoals je in Duitsland ook ziet en dat werkt prima. Jammer overigens dat we dat in Nederland niet altijd en overal zo doen.

Maar ik zou het om eerder genoemde redenen dus óók prettig vinden op wegen die op enig moment overgaan in een snelweg, met name in het geval van een tolweg.

Rond grote Franse steden zie je dan op expresswegen groene borden met een snelweg symbool ervoor, maar dat verwijst vaak ook weer naar kruisende of aftakkende wegen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: za 13 sep 2025, 17:28 Het bord dat in deze SV still staat kom je veel vaker zo in Frankrijk tegen, al hoeft dat niet te zeggen dat je ook rechtdoor kunt blijven rijden. Het staat er zo ook als je de snelweg bereikt via een toerit.
Veel vaker als verwijzing naar een toerit inderdaad. Uiteindelijk gebeurt het ook niet zo vaak dat je door rechtdoor te rijden vanzelf op een autosnelweg terecht komt. Zoveel snelwegen beginnen niet ergens in het verlengde van een niet-autosnelweg. Paar expreswegen die overgaan in een autosnelweg. Het SV-beeld trouwens van de N5 die vlak voor de A39 nog even A391 wordt. Maar dat is zo’n mini-Zubringer dat hij hier niet staat bewegwijzerd - logisch wat mij betreft.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

https://maps.app.goo.gl/K2ZKnLFcQr2gdRFA8

Zo staat het aangegeven op mijn lokale VE: afstand tot de A40, én een snelwegsymbool voor Annecy en Chamonix.

In het geval van de A79 zou ik alleen het snelwegsymbool gebruiken, vanaf een km of 20 voor de overgang van N naar A, omdat je al op de doorgaande weg zit.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: za 13 sep 2025, 20:58
Vinny schreef: za 13 sep 2025, 17:28 Het bord dat in deze SV still staat kom je veel vaker zo in Frankrijk tegen, al hoeft dat niet te zeggen dat je ook rechtdoor kunt blijven rijden. Het staat er zo ook als je de snelweg bereikt via een toerit.
Veel vaker als verwijzing naar een toerit inderdaad. Uiteindelijk gebeurt het ook niet zo vaak dat je door rechtdoor te rijden vanzelf op een autosnelweg terecht komt. Zoveel snelwegen beginnen niet ergens in het verlengde van een niet-autosnelweg. Paar expreswegen die overgaan in een autosnelweg. Het SV-beeld trouwens van de N5 die vlak voor de A39 nog even A391 wordt. Maar dat is zo’n mini-Zubringer dat hij hier niet staat bewegwijzerd - logisch wat mij betreft.
Je daagt me uit:
https://maps.app.goo.gl/9uwHpVFS22nNyf566
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ :top: Die is bepaald beter dan de mijne, want de A391 mag op de kaart “in lijn” liggen, maar je slaat er toch echt naar af op een rotonde. Nog daargelaten dat je bij Poligny de N5 nog verwisselt voor de N83.

Langere autosnelwegen die (al dan niet gevolgd door een aansluitend stukje expresweg) op een enkelbaans weg eindigen:
- A34 (wel een TOTSO naar de N58 richting België)
- A51 (nooit uitgevoerd plan)
- A66
Laatst gewijzigd door Pino op zo 14 sep 2025, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

[péage] wordt dus alleen aangegeven op het moment dat zo'n bestemming onherroepelijk via een tolweg gaat. Dat is hier ook zo, als je die afrit niet neemt gaan die bestemmingen via de tolweg A13.

Een bekende voor velen zal dit punt zijn. [péage] staat alleen bij deze aansluiting, niet eerder. Omdat je vanaf hier onherroepelijk op de tolweg uitkomt.
Afbeelding
N4 Toul - Saint-Dizier 02 by European Roads, on Flickr
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ja volgens mij is dit ook wel een goede oplossing. Voor Troyes wordt nog een alternatief over het RN netwerk geboden.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Voor Dijon trouwens ook. Alleen moet je er dan een afrit eerder af, en daar staat dan ook “Dijon par RN”. Waarna je op de route nationale D674 komt, maar daar gaat het nu even niet om.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dacht dat tolmijdend verkeer naar Dijon doorgaans over Nancy en de A330 naar de D674 reed. Nog los van het feit dat de N57 met zijn expresweg-standaard ook nog wel hele prettige alternatieven kan bieden, met name voor wie verder naar Lyon of de Alpen wil. Maar daar is de focus voor deze verplichte verwijzingen dan weer te krap voor.

Kom je van de N4 aan, dan is er trouwens geen vermelding van een tolvrije route wanneer je de A31 nadert. Het is puur iets dat verplicht gebeurt wanneer een gratis A-weg in een tolweg overgaat.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Het kan zijn dat de tolvrije route naar Dijon een fractie sneller is via de A330, maar ik kan me dan wel voorstellen dat de bewegwijzeraar voor de simpele keuze gaat van één bord bij een afrit in plaats van al die informatie neerzetten op de randweg van Nancy.

En dat er een alternatieve tolvrije route naar Lyon is, anders dan eerst de groene borden naar Dijon en daarna die naar Lyon volgen, is uiteraard iets wat de weggebruiker zelf moet (laten) uitvogelen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I've found this strange speed limit sign. I've never seen before. But the speed limit is so accurate. :schrikreactie:

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dit bord zal ongetwijfeld wel eens eerder hier voorbij gekomen zijn. Ik vond het wel een aparte. Het suggereert bijna een linkse uitvoeger (maar dat is dus niet zo)

Afbeelding

Niet echt bewegwijzering, maar dit pareltje kwam ik ook ergens tegen.
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De pijlen voor A4 en A320 suggereren voor mij een min of meer gelijkwaardige splitsing. Maar dan heb je die rechtdoorpijl die ik wat raadselachtig vind. Want uiteindelijk zijn het gewoon twee klassieke verbindingsbogen achter elkaar.

Ik vraag me af of dit in zijn ontwerp nog teruggaat op de tijd van de doorgaande A32 Metz-Saarbrücken. Het bord is duidelijk nieuwer, maar dat de voorganger uit de jaren ‘70 al deze zelfde pijl had.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is ook weer geen klassieke aansluiting:
https://maps.app.goo.gl/tYnzKGHMFEf7xMaY6

Het is denk ik wel heel makkelijk om hier per ongeluk naar 'Feyming' te rijden in plaats van de A 320 pakken als je dat gewild had.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Voor mij werkt het bord verwarrend door de combinatie van het oude design, met een blauwe bies in het midden van de pijl, en het feit dat een witte pijl naar Freyming rechtdoor wijst. Ik vind de afrit hier beter zichtbaar dan de doorgaande richting, wat de richting Freyming belangrijker laat lijken dan hij is.

Het zou beter zijn met 1) het nieuwere model bord met gesloten pijlen en 2) een aangepast diagram, waarbij de pijlen naar de A320 en Freyming naar rechts wijzen vanaf de verticale stam en de knik naar links voor de A4 minder geprononceerd is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Is het niet ook onderdeel van de oude stijl (inclusief de wat oudere borden van de 1982-stijl) dat je zo’n dubbele pijl krijgt voor een dubbelbaans weg? De afrit Freyming is dat uiteraard niet, dus dat krijgt dan zo’n wat nieuwer aandoende pijl. Ik weet echter niet of het het verschil in pijlen is dat het effect geeft dat je beschrijft. De centrale positie in het midden en dan ook nog eens het witvlak zorgen van zichzelf al dat je ogen erheen trekken.

Ben in die zin zeker voorstander van het soort oplossing dat je omschrijft.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Hier zijn wat voorbeelden bij mij in de buurt. Ik vind die op de A89 het best passen, en een rechte pijl zou bij Freyming ook goed kunnen: "Rechtdoor" naar Lyon is de oprit naar de A6, 2 rijstroken met vMax 70 km/h, terwijl het bij Freyming 110 is.

De rest van het knooppunt A4xA320 is overigens wel goed aangegeven met portaalborden voor rechtdoor en rechtsaf, dus dit ene minder duidelijke bord is niet het eind van de wereld.

Afbeelding
Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Volgens mij zijn dat wel standaarden uit twee verschillende tijdperken. De bovenste is nu gebruikelijk. Ook kan ik me herinneren dat ze vroeger vaker de rechtdoorrichting lieten afbuigen terwijl dat in het echt niet of nauwelijks zo was. Stukje overdrijving om te laten zien dat er een belangrijk punt aan kwam (of althans: zo interpreteerde ik dat).
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

^^ Eens. Bij Annemasse staan nog oude borden. Maar daar zou ik ook in de nieuwe standaard wel met een hoekpijl werken - het is een Totso en de bochten in de doorgaande richting zijn in beide richtingen heel scherp.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I've never seen this signage before. Those thickness of the arrow (and the drawn road) is volontary but it catches eye.

AfbeeldingD344P Route du Val d'Europe (8) by FreewayAllan., sur Flickr
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Starting from 17 November 2025, the voie rapide N10 through Angoulême will be downgraded from 110 to 90 for the cars and 90 to 70 for trucks. This is an experiment that will measure pollution, noise and speed.

Afbeelding