Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

MaartenE
verkeersader

Re: Hotels onderweg

Bericht door MaartenE »

Ben ooit met de trein langs Heidelberg gekomen, pas toen ik er langs was bedacht ik mij dat Heidelberg een prachtig centrum heeft. Op het station niks van te merken.

Als je in de regio München zit kan ik Salzburg ook aanraden, ligt er niet ver van weg en hoewel het centrum niet superbijzonder is, maakt het landschap net buiten de stad veel goed. München ben ik in mei voor het eerst geweest, wat mij betreft ook een prima stad om te bezoeken, beter dan Hamburg imo.
Hamburg voelde voor mij als groot-Rotterdam, weinig historie te bekennen. (Niet vreemd, gezien het vergelijkbare lot in de Tweede Wereldoorlog.)

En hoewel een flink eind weg, vond ik Dresden ook erg interessant. Het helpt wel als je er met een bril doorheen kijkt dat het een ex-DDR stad is, daar herken je toch nog wel wat elementen van, zeker in het stationsgebied.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ik ben voor werk een tijdje regelmatig in Hamburg geweest, maar ik vind het een afwisselende stad. Ik zat doorgaans in Altona en die wijk vind ik best leuk. Blankenese is ook mooi, op de heuvels. Die beide wijken hebben wel de nodige historie. De binnenstad is niet vol met historische gebouwen, maar met het Alster en het park Planten un Blomen en alles wat daaraan vastzit is er wel voldoende afwisseling. Een grote stad is meer dan alleen de binnenstad. Wat verder van het centrum zijn de Loki-Schmidt-Garten en de Boberger Düne leuke uitstapjes. Een havenrondvaart inclusief Speicherstadt is ook de moeite waard, de Reeperbahn is een beetje vergane glorie maar wel met een aparte sfeer, en doordat de stad zo multicultureel is heb je er tig leuke, goede restaurants met eten van over de hele wereld.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Hamburg heeft (net als Berlijn) heeft veel mooie panden met graffiti. Geen idee of er meer gespoten, minder gehandhaafd, of minder schoongemaakt wordt
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Hamburg heeft iets moois door de Alster en ook doordat sommige oude havenwijken in een hippe buurt zijn getransformeerd (Hafencity).

Graffiti vind ik overal lelijk. Of het nu New York, Berlijn of Den Haag is maakt niet uit.
Het is en blijft een plaag.
Laatst gewijzigd door Willem op za 25 okt 2025, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Willem schreef: za 25 okt 2025, 19:14 Hamburg heedr iets moois door de Alster en ook doordat sommige oude havenwijken in een hippe buurt zijn getransformeerd (Hafencity).

Graffiti vind ik overal lelijk. Of het nu New York, Berlijn of Den Haag is maakt niet uit.
Het is en blijft een plaag.
Geheel eens. Den Haag heeft (op woonpanden) veel minder graffiti. New York is of was ook erg, maar daar ben ik al 15 jaar niet meer geweest.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Peter schreef: za 25 okt 2025, 18:24 Hamburg heeft (net als Berlijn) heeft veel mooie panden met graffiti. Geen idee of er meer gespoten, minder gehandhaafd, of minder schoongemaakt wordt
Sowieso iets dat in Duitsland erger lijkt dan bij ons. Zelfs in kleinere steden als Aken zie je overal graffiti op de huizen. Het verschil als je bij Vaals de grens oversteekt is groot. Dus het moet wel liggen aan een gebrek aan opkuisen. Graffiti wordt alleen maar erger als het nooit opkuist, dat trekt alleen maar meer graffiti aan. Dat werkt hetzelfde als vuilnis op de grond.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Als het op te vermijden hotels aankomt is F1 hotels in Frankrijk absoluut te vermijden. Die hotels zijn echt goor. Die scoren op booking.com ook altijd zeer laag. Bv: https://www.booking.com/hotel/fr/hotelf ... st.nl.html. Ik heb ook altijd de regel dat ik nooit een hotel pak als het minder dan 7 heeft op Booking.com. Zeker het puntje 'hygiëne' vind ik zeer belangrijk. In F1 hotels kan je volgens de reviews regelmatig bedwantsen tegenkomen.

Een aan te raden keten vind ik dan weer B&B Hotels. Meestal goedkoop en proper.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben nooit in een F1 geweest vanwege de reputatie die het heeft. Volgens mij is dit Europees gezien het absolute basissegment afgezien van hostels met een slaapzaal. Zelfs Ibis Budget is beter.

B&B hotel valt in het typische segment van bedrijventerreinhotelketens in Frankrijk. Eenvoudig, maar ik heb er nooit slechte ervaringen gehad. Het zijn vaak wat nieuwere hotels is mijn indruk. Veel van die bedrijventerreinhotels in Frankrijk hebben een herbouw nodig. De levensduur daarvan is gewoon niet lang en ze worden volgens mij veelvuldig doorverkocht en een beetje opgeknapt. De concurrentie in dat segment is moordend. Je ziet het met name aan waterschade in de badkamer, dingen als deuren en kitvoegen gaan gewoon niet zo lang mee in zo'n natte ruimte.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: zo 26 okt 2025, 10:24 Ik ben nooit in een F1 geweest vanwege de reputatie die het heeft. Volgens mij is dit Europees gezien het absolute basissegment afgezien van hostels met een slaapzaal. Zelfs Ibis Budget is beter.
F1 en Ibis Budget behoren beiden tot hetzelfde bedrijf, Accor, en ook binnen Accor staat Ibis Budget een trapje hoger dan F1 aangezien je bij Ibis Budget een eigen douche en wc hebt, waar die bij F1 gedeeld zijn. F1 is de enige grote keten met hotels zonder douche en wc, en sinds alweer heel wat jaren alleen nog maar in Frankrijk actief, buitenlandse locaties zijn ofwel omgebouwd tot Ibis Budget met douches en wc's op de kamer, of verkocht. Soms worden ze nog in vrijwel ongewijzigde vorm, met de oude F1-kamerinrichting, gerund. Het in deze topic al eerder genoemde Class'Eco bij Luik is daar een goed voorbeeld van.
B&B hotel valt in het typische segment van bedrijventerreinhotelketens in Frankrijk. Eenvoudig, maar ik heb er nooit slechte ervaringen gehad. Het zijn vaak wat nieuwere hotels is mijn indruk. Veel van die bedrijventerreinhotels in Frankrijk hebben een herbouw nodig. De levensduur daarvan is gewoon niet lang en ze worden volgens mij veelvuldig doorverkocht en een beetje opgeknapt. De concurrentie in dat segment is moordend. Je ziet het met name aan waterschade in de badkamer, dingen als deuren en kitvoegen gaan gewoon niet zo lang mee in zo'n natte ruimte.
Ik zit tegenwoordig niet meer zo vaak in dat soort hotels in Frankrijk, maar tot een jaar of tien terug wel. Toen was het al zo dat je geregeld een hotel tegenkwam dat ooit tot een grotere keten behoorde en nu zelfstandig gerund werd. Maar dan was er wel vaak het één en ander op onderhoud aan te merken - vaak waren dat hotels die ook al rond de 20-30 jaar oud of ouder waren en waar nog nooit een grootschalige renovatie was gedaan. Dikwijls hebben ze ook geen liften of andere luxe, dus als je op een hogere verdieping zit is het met koffers zeulen. Aan de andere kant kun je er vaak wel voor een prikje overnachten en als ze schoon zijn en enigszins goede beoordelingen hebben kan het de moeite waard zijn als je weinig te besteden hebt en alleen een plek om te slapen zoekt. Maar uiteindelijk is het met dat soort hotels op een gegeven moment ook gedaan, dan zijn ze helemaal uitgeleefd, en komen ze leeg te staan of worden ze gesloopt.

In 2012 verbleef ik in Nancy in dit hotel, het Bonsaï Hotel. Dat was toen al flink verouderd. Op Streetviewbeelden uit 2017 zie je dat het leeg staat, en dat is nu nog altijd zo. Vlak ernaast zitten een Première Classe en een Kyriad die wel gewoon open zijn. Op internet zijn nog wat foto's te vinden van toen het hotel nog bestond.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Ooit verbleef ik, Inmiddels jaren geleden, bij een F1 rond Soissons.
De gezamenlijke badruimte was voor mij van "eens maar nooit meer".

Wellicht denken andere mensen op dit forum anders: dat mag.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Coen Tunnel schreef: zo 26 okt 2025, 18:02 F1 en Ibis Budget behoren beiden tot hetzelfde bedrijf, Accor, en ook binnen Accor staat Ibis Budget een trapje hoger dan F1 aangezien je bij Ibis Budget een eigen douche en wc hebt, waar die bij F1 gedeeld zijn. F1 is de enige grote keten met hotels zonder douche en wc, en sinds alweer heel wat jaren alleen nog maar in Frankrijk actief, buitenlandse locaties zijn ofwel omgebouwd tot Ibis Budget met douches en wc's op de kamer, of verkocht.
Toevallig net afgelopen week bij een F1 in Parijs overnacht. Gewoon met eigen douche en toilet op de kamer. En een prima ontbijt. En best schoon. En best prima locatie. En best wel netjes. En voor Parijse begrippen prima betaalbaar. En ja, de baas betaalde en ik had best duurder mogen gaan zitten maar het was een beetje een principe kwestie.

Het zijn dan wel niet meer de tarieven à € 28,00 voor een kamer die ik me van begin van dit millennium in Duitsland op de doorreis herinner, maar het was dan ook stukken beter als wat ik in herinnering had.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat soort prijzen zie je hooguit nog op de Balkan in het laagseizoen. In Frankrijk is de tijd ook wel voorbij dat je een economy hotel voor minder dan 50 euro had, voor zo'n standaard ketenhotel kom ik in juni of begin september ook al wel vaak tussen de 60 en 80 euro uit. In Duitsland zijn die Roadtel containers al vaak minstens € 50.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Ik was in 1997 met m'n ouders in het F1-hotel in het altijd pittoreske Waalwijk (Hier op streetviewfoto's uit 2008.)

Grootste herinnering die ik heb dat m'n vader te lang was voor het bed – hij ging dus maar in het 3e bed (een hoog bed wat over het hoofdgedeelte van het tweepersoonsbed) slapen met z'n voeten over de ladder bungelend. Ik mocht beneden met m'n moeder in het grote bed slapen. Verder een weigerende snackautomaat die ervoor zorgde dat ik met m'n ouders 's avonds naar McDonald's ging.

En nee, we gingen niet naar de Efteling - m'n vader had een sollicitatiegesprek daar in de buurt,
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

De F1 hotels waren echt als motels bedoeld. Laat aankomen, slapen en hoogstens een primitief ontbijt en dan weg. Verder geen franje. Ze waren vorige eeuw in NL meestal wel schoon.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb maar 1 keer in een F1 overnacht, dat was in Grenoble. Een lelijk industrieterrein, krappe kamers, en geen eigen toilet/douche. Ik kan me echter niet herinneren dat het smerig was, volgens mij heb ik er best goed geslapen. Het was onze eerste autovakantie samen en toen had ik nog niet zoveel geld voor een luxer onderkomen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ergens rond 2003-2004 ook enkele keren in F1 overnacht. Basic, maar niet onhygiënisch.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb gelukkig geen ervaring met F1 hotels. Gelukkig maar, omdat het ontbreken van een eigen badkamer op de kamer mij doet gruwelen. Ik heb sowieso een aversie tegen zogenaamde budgethotels.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

De meesten hadden wel een eigen toilet, denk ik. Ik denk ook een minidouche. Kamers zonder toilet zie je alleen nog maar in oude familiehotels of verbouwde kantoren (popup hotels)
Laatst gewijzigd door Peter op di 28 okt 2025, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Vorig jaar voor het eerst in Frankrijk een paar dagen in een zogeheten “Domitys” overnacht. Dit zijn seniorencomplexen die ook wel units aanbieden - in ons geval een ruim tweekamerappartement - via Booking e.d. voor gasten (niet aan leeftijd gebonden). Goede prijs en ruimte. Niet perse op een centrale plek, maar als je met de auto bent is dat soms juist wel fijn.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Hajo schreef: ma 27 okt 2025, 22:48 Ik heb gelukkig geen ervaring met F1 hotels. Gelukkig maar, omdat het ontbreken van een eigen badkamer op de kamer mij doet gruwelen. Ik heb sowieso een aversie tegen zogenaamde budgethotels.
Ik vind de aversie tegen hotels zonder eigen badkamer altijd bijzonder. Op andere publieke plaatsen zoals restaurants, zwembaden en weet ik nog meer heb je ook geen privé toilet of badkamer en op bezoek bij tante Sjaan schijt je ook op dezelfde plek als waar de hele familie op heeft gezeten.

Bij mijn laatste vakantie heb ik in een guesthouse gezeten met 8 slaapkamers en maar 2 badkamers. Iedere dag werd het schoongemaakt, lagen er verse handdoeken klaar en ik heb maar 1 keer even een paar minuten hoeven wachten terwijl het huis vol zat. Was gewoon echt dikke prima.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Het probleem is niet dat anderen ook die wc gebruiken, maar dat je onderweg van je kamer naar de wc andere hotelgasten kan tegenkomen. Dat betekent dus dat wanneer je 's-nachts naar de wc wil je je eerst aan moet kleden.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Dat vindt mijn vrouw inderdaad niet leuk. Als je een oversized T-shirt (lees nachtjapon) bij je hebt geen probleem en soms kan het niet anders (enige plek nabij feestje bijvoorbeeld). Ik ga gewoon er 's nachts niet uit. Maar wellicht dat ik anders piep als ik de 60 gepasseerd ben.
Raamkozijn31
polderweggetje

Bericht door Raamkozijn31 »

Alfa schreef: zo 26 okt 2025, 10:07 Als het op te vermijden hotels aankomt is F1 hotels in Frankrijk absoluut te vermijden. Die hotels zijn echt goor. Die scoren op booking.com ook altijd zeer laag. Bv: https://www.booking.com/hotel/fr/hotelf ... st.nl.html. Ik heb ook altijd de regel dat ik nooit een hotel pak als het minder dan 7 heeft op Booking.com. Zeker het puntje 'hygiëne' vind ik zeer belangrijk. In F1 hotels kan je volgens de reviews regelmatig bedwantsen tegenkomen.

Een aan te raden keten vind ik dan weer B&B Hotels. Meestal goedkoop en proper.
Ik heb even de recensies gelezen en ik schrik er een beetje van.

Bedwantsen, ontzettend smerig en ook een onveilig gevoel door het publiek wat daar komt.
Sowieso is Mulhouse geen al te veilige stad lees ik online, vrouwen word afgeraden om alleen in de avond te reizen.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat net over de grens in Duitsland, Freiburg im Breisgau wel aan te raden is. :)
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Eind 2023 in Mulhouse op een redelijke centrumlocatie gelogeerd. Prima wijk op 5 minuten lopen van het station en een kleine 10 minuten tot in hartje stad. Geen onprettige stad wat mij betreft.

Freiburg is een studentenstad. Heel andere setting ten opzichte van Mulhouse waar van oudsher meer industrie is.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Peter schreef: di 28 okt 2025, 12:13 Dat vindt mijn vrouw inderdaad niet leuk. Als je een oversized T-shirt (lees nachtjapon) bij je hebt geen probleem en soms kan het niet anders (enige plek nabij feestje bijvoorbeeld). Ik ga gewoon er 's nachts niet uit. Maar wellicht dat ik anders piep als ik de 60 gepasseerd ben.
.. dan zorg je gewoon dat je een uribag of een plastuit bij je hebt. Voor de grote boodschap stop je dan een sanitairzakje in een bloempot. ;)

https://www.beslist.nl/p/uribag-opvouwb ... 044706134/
Laatst gewijzigd door Durashift op di 28 okt 2025, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Mulhouse heeft toeristen niet veel te bieden.
Maar F1 richt zich op mensen op doorreis of op arbeiders ter plaatse en dan is het toeristische element minder relevant.

Toch denk ik dat dit een uitzondering is. Bij mijn ene verblijf in een F1 was de hygiëne op orde.
Wellicht dat een lokale franchisenemer het niet zo nauw neemt met dit als resultaat.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Mulhouse heeft een compact historisch centrum. Het huisvest een aantal musea, waaronder één over de spoorwegen en één over auto's.

Colmar is charmanter, maar Mulhouse viel me niet tegen.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Willem schreef: di 28 okt 2025, 20:53 Toch denk ik dat dit een uitzondering is. Bij mijn ene verblijf in een F1 was de hygiëne op orde.
Wellicht dat een lokale franchisenemer het niet zo nauw neemt met dit als resultaat.
Mijn ervaring is inmiddels dat de prijs van een hotel weinig tot niets zegt over de hygiëne. Ik heb in goedkope hotels gezeten die brandschoon waren en middenklasse hotels van €150+ die ronduit vies waren. Het zegt eerder iets over het aantal faciliteiten dat aangeboden wordt.
Coen Tunnel
Voorzitter

waldo79 schreef: wo 29 okt 2025, 7:57 Mulhouse heeft een compact historisch centrum. Het huisvest een aantal musea, waaronder één over de spoorwegen en één over auto's.

Colmar is charmanter, maar Mulhouse viel me niet tegen.
Colmar is wel een pareltje, daarbij valt Mulhouse in het niet. Maar ik ben er wel eens geweest met mijn vrouw en we hebben toen in het centrum overnacht, en dat was prima. We hebben ook een paar keer in hotels rond de stad overnacht, want goedkoper dan in Zwitserland, maar nooit gedoe gehad. Mulhouse is wel oké.
Jeroen schreef: wo 29 okt 2025, 10:47
Willem schreef: di 28 okt 2025, 20:53 Toch denk ik dat dit een uitzondering is. Bij mijn ene verblijf in een F1 was de hygiëne op orde.
Mijn ervaring is inmiddels dat de prijs van een hotel weinig tot niets zegt over de hygiëne. Ik heb in goedkope hotels gezeten die brandschoon waren en middenklasse hotels van €150+ die ronduit vies waren. Het zegt eerder iets over het aantal faciliteiten dat aangeboden wordt.
Eens. Het heeft veel meer zin om naar beoordelingen te kijken. Vaak check ik booking.com en Google Maps. Als een hotel 8/10 op booking.com of 4,0/5 op Google Maps scoort, of hoger natuurlijk, dan is er niet zoveel mis. Iets lager kan ook nog wel acceptabel zijn als de prijs juist is, ik schrijf een hotel niet gelijk af als het bv. tussen de 7,5 en 8,0 zit op booking.com, maar met een lagere score zal ik het niet gauw boeken.

Met goedkopere hotelketens is het niet alleen in Europa, maar ook in de VS het geval dat het "hit or miss" is. De meeste van die ketens hebben goede hotels, maar ook een paar rotte appels er tussen. Altijd goed beoordelingen checken voor het boeken, is mijn advies.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Absoluut. En even naar de commentaren kijken. Er zitten ook zuurpruimen tussen, die klagen parkeren bij het hotel, dat er geen 3 soorten kaas zijn bij het ontbijt of dat het hotel (in de binnenstad) geen restaurant heeft en dan een 3/10 geven.

Grootste risico is dat je in een (bekend merk of niet) hotel komt dat reeds verkocht is of waar binnenkort een grote verbouwing begint. Dan doen ze vrijwel niets meer aan onderhoud of service. Lift kapot, TV doet het niet, lauw water onder een lekkende douche, etc.. Negatieve reacties moeten dan heel recent zijn en er zelf één toevoegen heeft geen zin als het hotel onder een andere naam doorgaat.