Meer informatie van Rijkswaterstaat. Het is niet bij het viaduct van het knooppunt Velperbroek, maar iets verder bij de IJsselbrug.
De afgelopen nacht is het asfalt weggehaald op de A12 bij kpt Velperbroek waar gisteren een sinkhole is geconstateerd. We hebben beter zicht op het gat en het ontstaan daarvan en we kunnen werken aan een oplossing. Het gat is minstens 2 meter diep en ging onder de snelweg door.
Het sinkhole bevindt zich dicht bij de overgang van het aarden talud naar het betonnen landhoofd van de bruggen over de IJssel. In dit betonnen landhoofd bevindt zich een holle ruimte. Regenwater met zand heeft een weg gevonden naar deze holle ruimte.
Aangezien het zand in de holle ruimte is terecht gekomen en deze ruimte is afgesloten is dit probleem niet eerder geconstateerd. We kunnen nu gaan werken aan de oplossing.
We gaan zand weggraven tot aan de fundering van het betonnen landhoofd. Daarna wordt er een nieuwe wand gemaakt, zodat het probleem niet weer kan ontstaan. Als dit is gebeurd, vullen we het gat op en gaan we de snelweg ter plekke opnieuw geasfalteerd.
De verwachting is dat we tot zondag nodig hebben om deze werkzaamheden uit te voeren. De verkeerssituatie op de A12 bij kpt Velperbroek blijft tot die tijd ongewijzigd.
Mooi om te lezen dat de oorzaak is gevonden (en de oplossing daarvoor). Ben ergens wel benieuwd waarom er een holle ruimte in het landhoofd zit(ben een leek op dit gebied)
Meestal is de oorzaak een defecte drainage. Voordat er een gat van 2 meter ontstaat moet er toch wel ergens wat uitgespoeld zijn zou je denken. Wat je zou moeten kunnen zien bij een visuele inspectie.
Dat het pas laat gezien is vanaf bovenaf komt wellicht doordat de sinkhole onder de stootplaten lijkt te zitten. Zolang het niet te groot wordt krijg je niet meteen een zonk in het wegdek (of instorting van de rijbaan).
Waarschijnlijk een defecte drainage en of afvoeren.
Overigens lijken de vleugel, zijwanden van het landhoofd van de oude brug een stuk kleiner te zijn, dan bij de nieuwere brug. Vooral, omdat hier geen probleem lijkt te zijn.
A12: oorzaak sinkhole knooppunt Velperbroek bekend
In de nacht van woensdag 22 op donderdag 23 oktober 2025 is tijdens werkzaamheden een sinkhole ontdekt in de middenberm op het talud van de A12 tussen knooppunt Velperbroek en de IJsselbruggen bij Arnhem. Het gat is ongeveer 1 m bij 1 m groot. Het gat is minstens 2 meter diep en loopt onder de snelweg door.
Tot en met zondag 26 oktober 2025 wordt aan een oplossing gewerkt.
De afgelopen nacht is het asfalt weggehaald op de A12, waardoor beter zicht is op het gat en het ontstaan daarvan. Het sinkhole bevindt zich dicht bij de overgang van het aarden talud naar het betonnen landhoofd van de bruggen over de IJssel. In het betonnen landhoofd bevindt zich een holle ruimte. We hebben geconstateerd dat regenwater met zand zich een weg heeft gevonden naar deze holle ruimte. Dit heeft het sinkhole veroorzaakt. Aangezien het zand in de holle ruimte terecht is gekomen en deze ruimte is afgesloten is dit probleem niet eerder geconstateerd.
We kunnen nu gaan werken aan de oplossing. We gaan zand weggraven tot aan de fundering van het betonnen landhoofd. Daarna wordt er een nieuwe wand gemaakt, zodat het probleem niet weer kan ontstaan. Als dit is gebeurd, vullen we het gat op en gaan we de snelweg opnieuw asfalteren. De verwachting is dat we tot zondag 26 oktober nodig hebben om deze werkzaamheden uit te voeren.
De verkeerssituatie blijft tot en met zondag ongewijzigd. De hoofdrijbaan op de A12 richting Duitsland is volledig afgesloten. Alle verkeer richting Duitsland wordt via knooppunt Velperbroek naar de parallelrijbaan over de IJssel geleid. Richting Utrecht is er een rijstrook beschikbaar. Het verkeer uit De Liemers of Duitsland kan wel afslaan richting knooppunt Velperbroek. Het verkeer wordt grootschalig omgeleid.
Ik heb de berichten over het sinkhole naar dit topic verplaatst. Het leek uit de eerste berichtgeving dat het sinkhole in het knooppunt Velperbroek was, maar later bleek dit bij de IJsselbrug te zijn.
Er is hard gewerkt afgelopen nacht. Het sinkhole is bijna opnieuw gevuld. Daarna nog fundering aanbrengen, asfalt, geleiderail en markering. Waarschijnlijk is morgenavond de A12 weer openen.
Chris schreef: vr 24 okt 2025, 20:48
Ze zeggen dat er een holle ruimte is in het landhoofd (wat kennelijk pas na meer dan 60 jaar problematisch blijkt).
Even uit interesse: zou dat een bewust ingebouwde holle ruimte kunnen zijn, om de brug bij een inval uit het oosten makkelijker op te kunnen blazen?
Viel me vandaag bij Amsterdam trouwens op dat de “grootschalige omleiding” inhoudt dat verkeer naar Oberhausen vanaf de A10 over Hengelo wordt gestuurd. Vond dat wel opvallend; A2-A67-A40 lijkt me logischer in een weekend dat ook de A73 rond Rijkevoort is afgesloten (ongelukkige samenloop trouwens).
En dan vergeet je ook nog de afsluiting aan de A2, waardoor de halve ring van Eindhoven vaststond (reistijd: tot 1 uur extra). Ergens was dat advies zo gek nog niet
Rijkswaterstaat: We hebben de fundering en de asfaltlagen aangebracht. Nu moet het asfalt afkoelen, zodat we vanavond geleiderails kunnen repareren en wegmarkering aanbrengen. Niets meer te zien van #sinkhole #A12 kpt Velperbroek
Pino schreef: zo 26 okt 2025, 12:36
Even uit interesse: zou dat een bewust ingebouwde holle ruimte kunnen zijn, om de brug bij een inval uit het oosten makkelijker op te kunnen blazen?
Dat lijkt mij zeker aannemelijk. Er zijn wel meer bruggen en viaducten uit de jaren 60 en 70 met zo'n voorziening.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Viel me vandaag bij Amsterdam trouwens op dat de “grootschalige omleiding” inhoudt dat verkeer naar Oberhausen vanaf de A10 over Hengelo wordt gestuurd. (..)
Ik zag vanmiddag na de Leidsche Rijn tunnel, hrb A2, voor knp. Ouderijn een tekstkar op de vluchtstrook staan die hinder op de A12 bij Arnhem aankondigde en het advies was: mijd Arnhem A12. M.a.w. zoek het verder maar uit, toch?
Zojuist overheen gereden en het is even wennen dat er vanuit de richting Zevenaar niet meer geritst hoeft te worden.
Denk alleen wel dat er nog een nachtafsluiting gaat komen om de tijdelijke markering goed weg te werken, aangezien die nog veel te duidelijk aanwezig is en dit voor een boel mensen verwarring in de hand helpt.
De vluchtstrook werd bijvoorbeeld nog als uitvoeg/invoegstrook gebruikt en tussen rijstrook 2 en 3 zit naast de blokmarkering nog een doorgetrokken streep met een gat van bijna een meter ertussen.
Voor zover ik kon zien is het weer terug naar de oude situatie. Viel mij alleen wel op dat bij de matrixborden 50 met een rode rand werd aangegeven ipv een "kale" 50. Zal er morgen wat meer op proberen te letten als de drukte verder een beetje meevalt
Klein vervolg op bovenstaand bericht: Deze beslissingsborden (ik hoop dat ik de term goed heb, ben nog niet met alles bekend) zijn nu in NBA uitgevoerd. https://maps.app.goo.gl/mLrmVRSDgYNDQVez9
R-R-L schreef: do 30 okt 2025, 0:34
Heeft even geduurd, maar alle rijstroken op de IJsselbruggen zijn vanaf deze donderdag weer normaal berijdbaar.
Het feestje duurt niet lang:
Rijkswaterstaat schreef:A12: onderhoud aan IJsselbrug; 7 april - 14 mei 2026
Rijkswaterstaat voert in het voorjaar van 2026 groot onderhoud uit aan de betonnen IJsselbrug in de A12 bij Arnhem. Van dinsdag 7 april tot en met donderdag 14 mei is de rijbaan van deze brug afgesloten.
Verkeer in beide richtingen rijdt dan over de vier rijstroken van de stalen bruggen van de A12: twee richting Duitsland en twee richting Utrecht. Daardoor zijn er tijdelijk twee rijstroken in plaats van vier per richting beschikbaar, en geldt een maximumsnelheid van 70 km/h.
De werkzaamheden veroorzaken naar verwachting forse verkeershinder in de regio. We roepen weggebruikers op om de A12 in deze periode zoveel mogelijk te mijden en waar mogelijk bij planningen nu al rekening te houden met de werkzaamheden.
Noodzakelijk onderhoud A12
We beseffen dat het afsluiten van een volledige rijbaan veel hinder veroorzaakt. Het onderhoud is nodig om de brug in goede conditie te houden. In overleg met andere wegbeheerders is gekozen voor een intensieve onderhoudsperiode. Zo kunnen alle werkzaamheden in een keer worden uitgevoerd. Dit werkt sneller, veiliger en met een beter eindresultaat. Na afronding zijn alle IJsselbruggen klaar voor de toekomst.
Werkzaamheden aan de betonnen brug en het fietspad
De IJsselbruggen bij Arnhem bestaan uit drie bruggen: twee stalen bruggen voor verkeer richting Duitsland en één betonnen brug voor verkeer richting Arnhem en Utrecht. De renovatie van de stalen bruggen is eind oktober afgerond.
Tijdens het groot onderhoud aan de betonnen brug worden de voegovergangen vervangen, het asfalt verwijderd en het onderliggende beton hersteld. Ook wordt nieuw asfalt aangebracht en komen er nieuwe vangrails, bewegwijzering en regenwaterafvoer. Het naastgelegen fietspad krijgt een nieuwe asfaltlaag.
Planning en afronding
De afsluiting van de rijbaan op de betonnen IJsselbrug duurt van dinsdag 7 april tot en met donderdag 14 mei. In de week van 11 mei worden de rijstroken gefaseerd weer opengesteld. Vanaf donderdag 14 mei is de weg volledig beschikbaar. Tussen 18 en 31 mei volgen nog enkele nachtafsluitingen voor afrondende asfaltwerkzaamheden.
Ik denk dat ik voor die periode ga overwegen om meer vanuit huis te werken en/of met het OV te gaan, want dit gaat ongetwijfeld voor flinke hinder zorgen
Ik zat even terug te lezen of die werkzaamheden aan de betonnen brug al eerder bekend waren gemaakt in voorgaande jaren. Helaas, dat niet. Slechts afgelopen september meldde RwS (post van Chris) dat "in het voorjaar werken wij nog aan de betonnen brug" dus een afsluiting van ruim anderhalve maand inhoudt. Ik lees niks specifiek over de aanpak van de tand-nok constructie. Is dat bij deze brug geen issue?
Tijdens de renovatie van de andere (stalen) bruggen sprak RwS inderdaad consequent over "de stalen bruggen". De betonnen brug werd haast niet genoemd. Dat had een teken kunnen zijn..
De betonnen brug is de brug richting Arnhem / Utrecht. Dit is een kokerbrug (vrije voorbouwbrug) en dus geen brug met een tand-nokconstructie.
Het is eigenlijk vrij routine onderhoud: de uitzetvoegen moeten op een gegeven wel eens vervangen worden, net zoals het asfalt en routine betonreparaties. Deze brug is ook niet zo oud: 1990.
Het vervangen van voegen is één van de meest hinderlijke werkzaamheden, omdat je dit eigenlijk alleen efficiënt kan doen door de hele rijbaan af te sluiten. In Duitsland hebben ze wel eens oplossingen geprobeerd door stalen bruggen eroverheen te bouwen waar men dan eronder werkt.