Voorstel: een nieuwe autosnelweg dwars door de Vlaamse Ruit

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Voorstel: een nieuwe autosnelweg dwars door de Vlaamse Ruit

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 16:50

Dag allemaal,

Ik ben hier nieuw, maar vind het een zeer interessante topic om over te discussiëren. Ik ben van mening dat België echt achterloopt op vlak van haar snelweginfrastructuur, tov haar buurlanden. Tegenwoordig zijn autosnelwegen in ZUid- en oost-Europa beter uitgerust als in België. Wat me ook irriteert zijn de slecht uitgebate parkeerplaatsen en de portalen boven het wegdek die zo ouderwets ogen en waarvan de binnenverlichting niet werkt en doordat 's nachts de verlichting uitgeschakeld wordt dus ook niet zichtbaar is. Tenslotte om maar te zwijgen over de irritante snelwegverlichting.

Ik zal niet verder uitwijden, maar ineens ingaan op de titel. Net zoals Nederland heeft Vlaanderen ook vaak te maken met de fileproblematiek. Tegenwoordig staat er bijna héél de dag file op de ing van Brussel en Antwerpen. Ik heb een volgende voorstel, maar ben ook benieuwd op jullie reacties, uitgez. die van de regering, want die krijgt al een panische angst bij het horen van 'aanleg van een snelweg', terwijl dit de economie in Vlaanderen alleen maar ten goede kan komen, want tegenwoordig klagen meer en meer bedrijfsleiders over de onbereikbaarheid agv de files.

Mijn voorstel is het volgende:

Waarom legt men geen snelweg aan die begint met een knooppunt aan de E-40, ten oosten van Leuven, 'k dacht hierbij aan afrit 23 Haasrode. De autosnelweg zou dan vandaaruit overgaan in de N25 richting Waver, zuidwaarts. Noordwaarts zou de autosnelweg rond Leuven aangelegd worden en de A2-E314 tussen Wilsele-viaduct en afrit Rotselaar kruisen. Wat is het voordeel van dit traject:
Leuven wordt verlost van haar verkeersinfarct in het oosten en Leuven beschikt ineens over een volwaardige autosnelwegring, ben ook van mening dat dit ervoor kan zorgen dat het verkeer beter verspreid wordt en niet massaal in Herent de autoweg oprijdt wat tijdens de avond altijd voor filevorming richting Limburg zorgt.

Verder zal deze autosnelweg ten oosten van de N26 liggen en een afrit hebben bij Haacht en Kampenhout. In Mechelen sluit deze autosnelweg aan op de R6, en deze is makkelijk tot autosnelweg om te vormen, omdat deze ring niet te maken heeft met lintbebouwing, alleen dienen de verkeerslichten weggewerkt worden tot ongelijkvloerse kruispunten. Deze autosnelweg kruist dan de A1-E19 bij Mechelen-Noord. Wat is het voordeel van dit traject? Men kan vanuit Leuven vlot naar Mechelen en ANtwerpen rijden zonder over de oude N26 te rijden, die gevaarlijk is vanwege de lintbebouwing. Ten tweede denk ik wel dat er genoeg verkeer is vanuit het oosten richting Mechelen en vanuit Leuven naar Mechelen en Antwerpen, dat verkeer haal je dan weer af van de N26 en van de Brusselse Ring.

De autosnelweg raast verder naar de A12, die hij in Willebroek-zuid dan kruist. Vanaf hier loopt de autosnelweg over de oude N16 (weet niet of daar ook lintbebouwing is), en kruist de E17 bij Sint-Niklaas-centrum. De voordelen van dit traject zijn dat Mechelen, Willenrbroek en SInt-Niklaas korter en sneller bereikbaar zijn zonder maar ook de ANtwerpse ring aan te doen.

In een latere fase kan men de autosnelweg laten doorlopen ten westen van Sint-Niklaas en deze laten aasluiten op de A11.

De grote voordelen zijn het volgende, al het verkeer komende en gaande naar Sint-Niklaas, Willebroek, Mechelen en Leuven haal je weg van de ring van Brussel of Antwerpen. Ten tweede, ook het lange afstandsverkeer oost-west wordt dan tussen de twee grootsteden gekanaliseerd, daarmee bedoel ik verkeer van Limburg naar Gent, Brugge en kust rijdt in leuven de autoweg op en blijft erop tot in Sint-Niklaas waar het verkeer afslaat richting Gent of rechtdoor rijdt tot aan de A11.

De autosnelweg staan in geel-rode stippellijnen aangegeven, maar ik kan het niet posten, ben nogal een leek, maar heb het op yousendit geplaatst, misschien dat iemand anders het voor me kan doen: http://s23.yousendit.com/d.aspx?id=3N7G ... FSZ85AQVFF

IK zie zeer veel voordelen in deze autosnelweg. Wat denken jullie

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 31 mei 2005, 18:18

Je kan beter Imageshack gebruiken voor je plaatjes.
Hoppetee:

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 31 mei 2005, 20:04

Hoewel ik niet twijfel aan het nut van deze snelweg, denk ik dat België er meer aan heeft waneer het geld wordt besteed aan een grote ring om Antwerpen en 1 om Brussel, om op die manier het lokale en het doorgaande verkeer te scheiden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 31 mei 2005, 20:30

Alles ten westen van Eindhoven moet via Antwerpen naar de westelijke helft van Belgie en Frankrijk. 1 probleem op de Antwerpse ring, en alle toevoerwegen zijn een zooitje. Ze doen er beter aan om de R2 te verlengen totaan St.-Niklaas, en aan de oostkant de ring te completeren, zodat niet alles over de binnenring van Antwerpen moet.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 31 mei 2005, 20:34

Hoe zien nieuwe Belgische snelwegen er eigenlijk uit? Of zijn er die geen?

Trouwens, je weet veel van Belgie. :blauweduim: Woon je er in de buurt?

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 20:38

ViaHaaren schreef:Hoe zien nieuwe Belgische snelwegen er eigenlijk uit? Of zijn er die geen?

Trouwens, je weet veel van Belgie. :blauweduim: Woon je er in de buurt?
Ik ben een Marokkaanse Belg ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2005, 8:39

Hoe zien nieuwe Belgische snelwegen er eigenlijk uit? Of zijn er die geen?
Ik ken de A 18 De Panne - Veurne en de A 17 Kortrijk - Tournai. Beide wegen zijn van eind jaren '90 en beide wegen zien er mooi uit. De A 17 heeft een betonverharding trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 01 jun 2005, 8:41

Hehe, eindelijk nog een allochtoon op het forum :klappen: (Vlamingen niet meegerekend). Ik voelde me al zo'n minderheid hier (ik ben half-Bosnisch)

Welkom dus :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » wo 01 jun 2005, 20:45

Gisteren hebben wij een schoolreisje gemaakt naar Plackendael in Mechelen. We zijn daar naartoe gereden via de N16 en dat schiet echt niet op. Het is een soort expressweg met 1001 verkeerslichten. Wij hebben bijna 1,5 uur gereden op een stukje dat moest het een autostrade zijn amper 45 minuten zou duren. Iderdaad een soort van missing link. Maar waren er vroeger al geen plannen om een snelweg van Brussel naar Lokeren te leggen, iets wat min of meer paralel loopt met de N16?

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » wo 01 jun 2005, 21:49

Alfa schreef:Maar waren er vroeger al geen plannen om een snelweg van Brussel naar Lokeren te leggen, iets wat min of meer paralel loopt met de N16?
Dat klopt. Zie hieronder het autosnelwegenprogramma van 1972, dat 2400 km snelweg voorzag. Nadien is men dit programma alsmaar gaan afslanken. Overzicht van de Belgische autosnelwegengeschiedenis.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 jun 2005, 8:16

Leuk kaartje, Rien. Bij de 'groene' (dus aangelegde) snelwegen mis ik de A8, Doornik - Halle. Of was deze in 1972 niet gepland?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 02 jun 2005, 9:55

Ook de A12 Antwerpen - Nederland staat hier als rood, terwijl hij er wel degelijk ligt!

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » do 02 jun 2005, 11:27

Jammer dat de 2 noord-zuid verbindingen in limburg en brabant er nooit zijn gekomen ! :cry:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 02 jun 2005, 11:29

Trouwens, ook de A11 Antwerpen ->> Knokke staat er niet op. Wat ik wel erg jammer vind is dat de grote ring om Antwerpen nooit gecompleteerd is. Altijd via dat drukke Antwerpen rijden is ook niet alles...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 jun 2005, 11:52

Binnenkort kun je dus over de A 11 en de opgewaardeerde R 4 rijden... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 02 jun 2005, 11:53

Was de A5 Charleroi - Charleville-Mézieres vroeger niet gepland?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2005, 11:59

Vinny schreef:Binnenkort kun je dus over de A 11 en de opgewaardeerde R 4 rijden... ;)
Ik vind dit nou niet echt het best denkbare alternatief hoor ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 jun 2005, 12:00

Nee, dat plan is iets van de laatste 10 jaar. Er is in ieder geval VEEL protest tegen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 jun 2005, 12:01

Ja een doorgetrokken R 2 kun je op je buik schrijven..., zelfs het Vlaams Blok is tegen (ivm. aantasting van het 'typisch Vlaams polderlandschap') :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 02 jun 2005, 13:01

Het kaartje toont enkel de snelwegen die in 1972 bestonden en gepland waren. Tracés die er uiteindelijk niet zijn gekomen, staan in het rood; tracés die wel werden aangelegd, staan in het groen.
Palance schreef:Bij de 'groene' (dus aangelegde) snelwegen mis ik de A8, Doornik - Halle. Of was deze in 1972 niet gepland?
De A8 zou in 1972 in een min of meer rechte lijn van Leuze naar Brussel lopen, m.a.w. via Geraardsbergen. Later werd het plan gewijzigd: de A8 zou langs Lessines en Enghien aansluiten op de A7/Ring ter hoogte van Halle.
Chrizz schreef:Ook de A12 Antwerpen - Nederland staat hier als rood, terwijl hij er wel degelijk ligt!
Hij ligt er nu, maar westelijker dan gepland in 1972. In 1972 zou de snelweg Putte aandoen, om in Nederland oostelijker op de A58 aan te sluiten ongeveer ter hoogte van afrit 30. (Ik weet niet of dat in Nederland effectief zo gepland was.)
De A12 Antwerpen-Brussel is ook gedeeltelijk rood aangegeven, daar waar hij momenteel nog steeds het statuut van expressweg heeft.
Chrizz schreef:Trouwens, ook de A11 Antwerpen ->> Knokke staat er niet op.
Omdat hij in 1972 niet als snelweg gepland was (in tegenstelling tot de vroegste plannen uit de dertiger en veertiger jaren). De N49 werd begin jaren 1980 voltooid als expressweg, met alle gevolgen vandien. Maar dat staat allemaal in dat historisch overzicht op mijn site.
Chrizz schreef:Was de A5 Charleroi - Charleville-Mézieres vroeger niet gepland?
Blijkbaar niet. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 jun 2005, 14:07

De A8 zou in 1972 in een min of meer rechte lijn van Leuze naar Brussel lopen, m.a.w. via Geraardsbergen. Later werd het plan gewijzigd: de A8 zou langs Lessines en Enghien aansluiten op de A7/Ring ter hoogte van Halle.
Helaas sluit hij nog altijd niet aan op de A7, er zit nog een onderbreking in. Weet iemand trouwens of het een 'echte' onderbreking is, dwz. of er gelijkvloerse kruisingen in dat stukje N203 zitten?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » do 02 jun 2005, 15:15

Palance schreef:
De A8 zou in 1972 in een min of meer rechte lijn van Leuze naar Brussel lopen, m.a.w. via Geraardsbergen. Later werd het plan gewijzigd: de A8 zou langs Lessines en Enghien aansluiten op de A7/Ring ter hoogte van Halle.
Helaas sluit hij nog altijd niet aan op de A7, er zit nog een onderbreking in. Weet iemand trouwens of het een 'echte' onderbreking is, dwz. of er gelijkvloerse kruisingen in dat stukje N203 zitten?
Dat gedeelte is een expressweg, ik meen zelfs dat op bepaalde plekken het 2x1 is met middenberm. Er staan enkele verkeerslichten en flitspalen. Deze weg is eveneens een soort ringweg om het stadje Halle heen. Is wel jammer eigenlijk omdat men hier maximaal 90 en soms 70km/u mag rijden, maar het gaat om een gedeelte van denk ik 3 à 5km.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 jun 2005, 16:43

Er schijnen plannen te bestaan om de R 0 door te trekken van Haut/Ittre naar Tubize en daar aan te sluiten op de A 8...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » vr 03 jun 2005, 13:28

Rien schreef:
Chrizz schreef:Ook de A12 Antwerpen - Nederland staat hier als rood, terwijl hij er wel degelijk ligt!
Hij ligt er nu, maar westelijker dan gepland in 1972. In 1972 zou de snelweg Putte aandoen, om in Nederland oostelijker op de A58 aan te sluiten ongeveer ter hoogte van afrit 30. (Ik weet niet of dat in Nederland effectief zo gepland was.)
De A12 Antwerpen-Brussel is ook gedeeltelijk rood aangegeven, daar waar hij momenteel nog steeds het statuut van expressweg heeft.
Zelfs nog oostelijker dacht ik, in de buurt van afrit 26 (Heerle).
Rij met je hart

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 03 jun 2005, 22:55

In principe was de snelweg die Ali ons voorschotelt in 1972 min of meer gepland, zij het wat zuidwestelijker. Mij lijkt het een goede optie om de beide ringen te ontlasten. Een voltooide buitenring rond Antwerpen zou misschien ook op deze weg kunnen aantakken?
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 04 jun 2005, 12:44

@ Ali:
Op zich geen slecht idee. Maar ik vraag mij af of het niet teveel van het goede is. Ik denk dat een voltooide Antwerpse buitenring voldoende is.

Die buitenring mist twee stukken:
1) van de A1 ten noorden van Antwerpen en Braschaat naar de huidige R2
2) van de A11 naar de E17 en door naar de A1 ter hoogte van Kontich

Dat lijkt mij voor Antwerpen voldoende. Voor Brussel kan de huidige noordelijke ring verbreed worden tot 2x5, waarbij het viaduct sneuvelt ten gunste van een tunnel.

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » za 04 jun 2005, 17:48

Het viaduct van Vilvoorde zie ik niet zo makkelijk door een tunnel vervangen worden. Het viaduct zelf is 1700 meter lang en tot 35 meter hoog, en maakt nog eens een bocht en nog eens een helling.

Het overspant de vallei van de Zenne en het Zeekanaal Brussel-Schelde en een belangrijke industriezone. Het is trouwens voor die bedrijven daar (zoals Renault) dat het viaduct er gekomen is.

Geografisch verbindt het het plateau van Machelen-Zaventem (met de luchthaven) met het domein van Drie fonteinen (in Grimbergen (zoals de naam zelf al zegt)) en deze beide zones vormen de valleiranden van de Zenne en liggen ettelijke meters boven het niveau van de Zenne en het zeekanaal.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » za 04 jun 2005, 18:55

Mexxodus schreef:Het viaduct van Vilvoorde zie ik niet zo makkelijk door een tunnel vervangen worden. Het viaduct zelf is 1700 meter lang en tot 35 meter hoog, en maakt nog eens een bocht en nog eens een helling.

Het overspant de vallei van de Zenne en het Zeekanaal Brussel-Schelde en een belangrijke industriezone. Het is trouwens voor die bedrijven daar (zoals Renault) dat het viaduct er gekomen is.

Geografisch verbindt het het plateau van Machelen-Zaventem (met de luchthaven) met het domein van Drie fonteinen (in Grimbergen (zoals de naam zelf al zegt)) en deze beide zones vormen de valleiranden van de Zenne en liggen ettelijke meters boven het niveau van de Zenne en het zeekanaal.
Ik vind het viaduct van Vilvoorde afschuwelijk. De stootbanden zijn meters hoog daardoor heb je geen mooi uitzicht op Brussel. Waarom maakt men niet gebruik van andere materialen, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, namelijk enkele vangrails of betonnen stootbanden en daarachter een glazen muur zodat men toch een zich heeft, want ben er zeker van dat men daarvandaan een mooie uitzicht op de Brussel.

Iets anders even (off-topic), vergeleken met andere landen heeft België afschuwelijke geluidsmuren. Ik vind het hele design trekt op niets, er is geen Europees land waar de uitzicht vanaf een autoweg saaier is als België, vooral Vlaanderen dan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 04 jun 2005, 21:04

Tja, lelijk is goedkoper he.

Overigens is mijn favorite snelweguitzicht toch wel het Viadukt van Merksem op de R 1 over Antwerpen. Je ziet veel kerken, afgekloven industrieterreinen en een sportpaleis. Ik kreeg er altijd een vakantiegevoel van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » di 14 jun 2005, 16:51

Als je dat kaartje bekijkt van de geplande en uitgevoerde autosnelwegen, dan blijken de belangrijkste missing links die nu voor de meeste files zorgen:

Grote Ring rond Antwerpen R2
------------------------------------
Van Ranst ten zuiden van Antwerpen via de E19, de A12, dan via tunnel onder Schelde naar de E17 en dan de A11 om vervolgens op de bestaande R2 aan te sluiten op de R2 via de tolvrije Liefkenshoektunnel tot de A12. De huidige halve ring rond Antwerpen de R1 had dan een stadsring kunnen worden.

Eventueel had via het traject van het voorziene kanaal Zandvliet-Oelegem nog een stuk R2 kunnen aangelegd worden: via knooppunt Antwerpen-Haven door tot de E19 richting Breda en dan verder naar een soort superknooppunt in Ranst.

Dit zou het doorgaand verkeer en vrachtvervoer uit de binnenstad houden (met de daarmee gepaard gaande milieuverontreiniging. Bovendien is de sluiting van de huidige R1 via de Lange Wapper brug de Oosterweeltunnel (toltunnel) en dan linkerover in mijn ogen nutteloze geldverspilling: wie gaat dat tolgedeelte van de R1 gebruiken? Om te zwijgen van de visuele vervuiling van een kilometerslange brug. En een architectenbureau dat het architectonisch uitzicht van de brug moet garagnderen, dat kennen we . Daarmee dat België zo vol staat met foeilelijke kunstwerken.

Noord-Zuid-verbinding Limburg
-------------------------------------
De autosnelweg van Eindhoven, over Hasselt naar de E40 autosnelweg Brussel-Luik. Momenteel bestaat er soort halfslachtige 'autoweg'. Deze verbinding lijkt me onontbeerlijk voor de goede doorstroming in het oosten van Vlaanderen.

De A2 over Mechelen-Zuid naar Gent
--------------------------------------------
Deze autosnelweg buigt nu af bij Leuven om aan te sluiten op de E40 bij Bertem (meteen een vaste vermelding in de verkeersberichten waard). Als die zoals gepland had doorgetrokken geweest via Mechelen Zuid (E19 naar Antwerpen), dan A12 (ook naar Antwerpen en Sint Niklaas) en dan de R4 Ring rond Gent had er een mooie bypass voor de noordelijke ring rond Brussel geweest.

Sluiting van de Ring rond Brussel R0
-------------------------------------------
Oorspronkelijk wel voorzien, was een sluiting van de ring rond Brussel tussen de bocht van Vorst (overigens lagen hier jaren de kunstwerken voor een volledig kruispunt) om dan boven en over de spoorlijn Halle - Brussel-Oost - Mechelen, lijn 26, door Ukkel, Watermaal-Bosvoorde aan te sluiten op het knooppunt Groenendaal en dat stuk autoweg tot autosnelweg te upgraden met een volledig kruisingsvrij Leonardkruispunt. De uitstulping ten zuiden van Brussel via Haut-Ittre en Waterloo is geen alternatief voor verkeer van Oostende dat naar Leuven en Luik of Luxemburg moet.

Overigens opvallend dat de meeste van de hierboven genoemde missing links door residentiële gemeenten met kapitaalkrachtige inwoners lopen? Lijkt me ook geen toeval.

Plaats reactie