[I][A004] Torino - Venezia - Trieste

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [I][A004] Torino - Venezia - Trieste

Bericht door Chris »

Volgens mij is een aardig deel van het traject Portogruaro - Palmanova nu gereed? In december 2019 zijn ook al delen met 3 rijstroken geopend in dat gebied.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Dat klopt. Nog 5 kilometer te gaan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag zijn dan eindelijk de spitsstroken op de A4 door Milaan in gebruik genomen. Over 9,6 kilometer tussen de A8 in het westen en de A52 in het oosten is de vluchtstrook in beide richtingen omgevormd tot vierde rijstrook.

De werkzaamheden waren vanwege de extreem hoge verkeersintensiteiten (200.000 voertuigen per dag op 2x3 rijstroken) amper uit te voeren, mede vanwege de zeer beperkte ruimte. Het hele project kostte € 250 miljoen en het meeste geld ging eigenlijk op aan geluidsschermen en overkappingen. Media melden dat dit traject ook AID heeft (specifiek ook met deze term).

Gezien de zeer hoge intensiteiten zullen er wel van 's ochtends tot 's avonds 2x4 rijstroken in gebruik zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is 5 kilometer rijbaan met 3 rijstroken opgeleverd ten oosten van Portogruaro.

Hiermee is de verbreding tussen de A28 bij Portogruaro en de A23 bij Palmanova grotendeels opgeleverd, de rest is vermoedelijk later dit jaar gereed.

Echter van het oorspronkelijke project tussen Mestre en Trieste is nog heel wat te doen.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik reed vorige week de A4 van Trieste naar het westen.

Er rijdt wel veel vrachtverkeer daar, gek genoeg was het na het tolstation bijna instant drukker met vrachtverkeer dan ervoor.

Ik was wel verrast dat er bij het knooppunt met de A23 maar 1 rijstrook doorgaand op de A4 is, terwijl gezien de intensiteiten, dit misschien zelfs wel 3 rijstroken moeten zijn (de rest van de A4 wordt verbreed naar 2x3 rijstroken).

De RA13 gaat bij Sistiana over in de A4.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 03 by European Roads, on Flickr

Monfalcone / Gorizia.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 05 by European Roads, on Flickr

Het tolstation zit nogal ingeklemd, je ziet van te voren niet waar welke rijstroken heen leiden. Onoverzichtelijk. Het tolstation is ook opvallend klein.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 07 by European Roads, on Flickr

Het wegdek is zoals gebruikelijk op tolwegen in Italië, wel van goede kwaliteit.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 10 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A34 naar Gorizia / Slovenië.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 11 by European Roads, on Flickr

Palmanova.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 16 by European Roads, on Flickr

Normaal weet je dat hier beide rijstroken rechtdoor zijn, maar hierna is het knooppunt met de A23 en is dus daadwerkelijk alleen de linkerrijstrook rechtdoorgaand op de A4.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 17 by European Roads, on Flickr

Dit bord klopt dus niet, er zijn geen twee rijstroken doorgaand naar de A4.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 18 by European Roads, on Flickr

Helaas onscherp, maar hier zie je dus dat er echt maar 1 rijstrook naar de A4 gaat en dat het pas na de splitsing direct 2 rijstroken worden.
Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 20 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Trieste - Palmanova 21 by European Roads, on Flickr
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ De andere kant op is er ook maar één rijstrook richting Triest, terwijl 80% van het verkeer die kant op wil. Gevolg is daar een hardnekkige file, terwijl één strookje extra het probleem zou minimaliseren en die tweede strook er met wat goede wil best bij kan.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Zijn dat nou lichtbakken, die wegwijzers? Dat zie je in Italië vrijwel nergens (meer).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een video van dat stuk, vanaf nabij Trieste tot het knooppunt met de A23 bij Palmanova. Je kan goed zien hoeveel vrachtverkeer er wel niet rijdt en dat de bewegwijzering bij dat knooppunt dramatisch is...

Link
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Het laatste verlengstuk van de A4, de RA13 tussen Sistiana en Triëst. Het zou me niet verbazen als dit stuk in de komende jaren onderdeel van de A4 gaat worden.
Link
Svenlo
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

sven_engelen schreef: wo 08 jan 2025, 17:20 Het laatste verlengstuk van de A4, de RA13 tussen Sistiana en Triëst. Het zou me niet verbazen als dit stuk in de komende jaren onderdeel van de A4 gaat worden.
Dat zou me wel verbazen. Wat jij zegt klinkt heel logisch, maar dit is Italië. Het land waar je de Autostrada Catania-Siracusa hebt die ieder weldenkend mens ziet als onderdeel van de A18, maar geen nummer heeft, maar alleen die naam. Het land waar de A3 ophoudt bij de afrit Salerno, om vervolgens voor de laatste paar kilometers vloeiend over te gaan in de A2dirNA om uiteindelijk op de A2 aan te sluiten.

Het omnummeren van de RA13 naar A4 hadden de Italianen al lang kunnen doen. Dus dat gaan ze niet zomaar doen.

Bovendien loopt vanaf de huidige overgang bij Sistiana de hoofdroute naar Trieste via de SS14 langs de kust. De RA13 ligt verder zuidelijk een heel stuk hoger, en door die hoogteverschillen is elke route van de RA13 naar het centrum van Trieste best omslachtig. Van oudsher is de RA13 niet meer onderdeel van de hoofdverbinding naar Trieste. In een ideale wereld zou de A4 verder over de RA13, SS202 en NSA326 naar de Sloveense grens lopen om daar op de H5 aan te sluiten, maar dat zal nog wel een hele tijd duren, als het ooit gaat gebeuren...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik verwacht ook geen omnummering inderdaad. In de oorsprong waren A-wegen tolwegen in concessies, en waren RA-wegen tolvrije Zubringers in beheer van Anas. Ze zijn dan ook doorgaans gebouwd op ruim lagere standaard, al is er in de laatste decennia wel wat aan verbeterd. RA13 ligt er inmiddels op volledige autosnelweg-standaard. De tolweg houdt nog steeds op vlak ten oosten van het tolstation aan het einde van de A4, en dat gaat niet veranderen. De A2 is natuurlijk dan wel de ultieme A-weg die niet in concessie is, maar die is ook een politiek statement (daarom ook die A2dirNA). Zelfde voor de tolvrije A-wegen op Sicilië, maar Trieste is duidelijk géén plaats voor een politiek statement.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Voor zover ik me kan herinneren was het geen politiek statement, maar een geste van de toenmalige regering om de in het slop geraakte economie een handje te helpen. Volgens mij zijn er ook fysieke tolpoorten afgebroken.
Het omnummeren van de RA13 naar A4 hadden de Italianen al lang kunnen doen. Dus dat gaan ze niet zomaar doen.
Ze hoeven eigenlijk alleen de hectometerpaaltjes aan te passen. RA 13 zie ik alleen terugkomen op routebevestigingsbordjes, de z.g.n. 'trailblazers'. Op deze wegwijzer staat bijv. helemaal geen wegnummer:
https://maps.app.goo.gl/TcJmT8xmig2pL76v6

Vanuit Slovenië wordt alvast, geheel volgens Italiaans gebruik, wel de A 4 bewegwijzerd:
https://maps.app.goo.gl/LK3ET3q8GLzyRPpb7
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Fysieke tolpoorten afgebroken op de A2 of op het A4/RA13 bij Trieste? Voor dat laatste durf ik mijn handen niet in het vuur te steken; de A2 Salerno-Reggio Calabria is altijd tolvrij geweest (in tegenstelling tot de A3 Napoli-Salerno). Overigens absoluut wel om de economie in de Mezzogiorno te helpen. Alleen "in het slop" is misschien niet helemaal de juiste term voor de eeuwigdure Questione Meridionale.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ De A2 was bij mijn weten wel voorbereid op de bouw van tolstations, maar dat is nooit gebeurd. De meeste afritten zijn ook met een trompetaansluiting gebouwd, typisch voor tolwegen met een gesloten systeem.

Op de A4/RA13 bij Trieste zijn nooit tolstations afgebroken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd voor Oostenrijk, waar je veel trompetaansluitingen hebt - of dat duidde op een wens om later nog tolpoorten neer te kunnen zetten. Heb toen voor mezelf geconcludeerd dat het landschap het soms ook de logische oplossing maakt voor een aansluiting. En de A2 loopt natuurlijk door vrij geaccidenteerd gebied. Je ziet ook best veel trompetjes op Italiaanse superstrade, als de SS3bis, de SS106 en de wegen tussen Marche en Umbria. Het zal wat dat betreft ook wel ergens in het systeem zitten van de ingenieurs.

Hiermee was hoe dan ook een mogelijkheid gecreëerd om later tolstations neer te zetten. Maar voor een route die zo sterk gericht is geweest op economische ontsluiting van een achterblijvend gebied, moet het bij aanleg vrij verre toekomstmuziek zijn geweest. En kijkend naar de staat van het zuiden is het dat wat mij betreft nog steeds wel. Is ook alweer een tijdje geleden dat ik nog politici heb gehoord die pleitten voor tolheffing op de A2 - het zou zo op het eerste gezicht ook moeilijk te verenigen zijn met EU-recht.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is wel wonderlijk dat op sommige oude wegwijzers A 4 staat aangegeven richting Trieste, maar dit op nieuwe borden is vervangen door RA 13. De weg zelf lijkt me opgewaardeerd juist.
https://maps.app.goo.gl/LABg16gyJKhZUfi46
https://maps.app.goo.gl/QxBdz3wL4GcuWu6KA
Het zal wat dat betreft ook wel ergens in het systeem zitten van de ingenieurs.
Italiaanse wegen hebben veel meer ongelijkvloerse kruisingen dan in Nederland gebruikelijk is. En dan kiezen ze meestal voor een complex vlechtwerk. Dat zie je op dit soort locaties ook wel:
https://maps.app.goo.gl/V3NvXj1J9jtNB1US9
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Vinny schreef: vr 10 jan 2025, 20:01 En dan kiezen ze meestal voor een complex vlechtwerk.
In Italië heb ik altijd het idee dat de producent van geleiderails een zegje heeft in het wegontwerp :mrgreen:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Goed bereikbare woonwijk. Midden tussen snelweg, autoweg en verbindingswegen. Bij Peschiera del Garda.

Afbeelding

Afbeelding
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

^^ Apparently, the satellite view is already old whereas these line on Google Maps are upgraded.