[B] Dierenpark Pairi Daiza krijgt eigen treinstation

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

[B] Dierenpark Pairi Daiza krijgt eigen treinstation

Bericht door Tommy »

Straf nieuws:
Dierenpark Pairi Daiza krijgt eigen treinstation

Goed nieuws voor wie graag met het openbaar vervoer naar Pairi Daiza in Brugelette (Henegouwen) trekt. Het dierenpark krijgt een eigen treinstation.

Nu moet wie met de trein naar Pairi Daiza spoort, nog afstappen in Cambron Casteau en vervolgens een kilometer stappen naar de ingang van het dierenpark.

Infrabel gaat nu een extra station creëren aan de ingang van het park. Treinreizigers zullen er ook een aparte toegang krijgen, die Indiaas geïnspireerd zal zijn.

Overlast

Doel is om op die manier het reizen met de trein te stimuleren en overlast van wegverkeer in de buurt van Pairi Daiza te verminderen.

De werken moeten in juni volgend jaar beginnen en zullen volgens de planning in 2028 afgerond zijn.
Bron: https://www.hln.be/binnenland/dierenpar ... n~acbe5c1e
Meer (Frans): https://www.sudinfo.be/id1062030/articl ... siteurs-de
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
rene154
stadsweg

Re: [B] Dierenpark Pairi Daiza krijgt eigen treinstation

Bericht door rene154 »

Betreft dus een verplaatsing van het bestaande station Cambron-Casteau. Daarbij zal het dierenpark ook een nieuwe ingang realiseren nabij het verplaatste station.

Afbeelding

Geen gek idee toch? Alhoewel 1 keer per uur een trein dan wel weer erg schamel is.

Alhoewel ze volgens mij ook wat moeten doen aan het verbeteren van de bereikbaarheid per auto, ik kan mij voorstellen dat dat tot enorme overlast kan leiden op drukke dagen.
Link
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Het lijkt mij nogal onzinnig om het station te verplaatsen. De nieuwe ingang van het park is de grootste winst. Het station wordt 320m verplaatst, dat is 5 minuten lopen. Als dat te ver is, is het wellicht niet verstandig om een hele dag naar zo'n park te gaan (daar moet je ook lopen).
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Jammer dat dit ook weer negatief benaderd moet worden. Het huidige station is weinig meer dan een veredelde bushalte. Als je dan flink gaat investeren lijkt het me juist verstandig dat je het station op een plek bouwt waar de grote meerderheid van de reizigers moet zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Maar misschien zijn er meer redenen om het station te verplaatsen?

Laatst ben ik bij een attractie geweest in Duitsland met een eigen station. Dat werd ook niet heel frequent bediend, maar ik had niet de indruk dat het heel problematisch is.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ mee eens, als je toch bezig bent is het alleen maar slimmer om het gelijk op de meest doeltreffende plek te leggen. En het is ook nog eens praktischer voor mensen die slecht ter been zijn die in het park gelijk in zo'n rolstoel gezet worden.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik ben het wel eens dat de locatie van het station niet het grootste mobiliteitsprobleem van dit park is (dat zijn namelijk nog steeds het gebrek aan goed uitgebouwde wegen). Maar de vernieuwing van dit station op een betere locatie voor de meest gebruikers van het station is op zich wel goed nieuws. Ook voor het park dat steeds meer uitbreid. Volgend jaar komt er ook nog een groot waterpark. De sky is nog steeds the limit voor Pairi Daiza. Alleen moeten de wegen ernaar toe vroeg of laat ook volgen. Het enige dat de laatste jaren positief veranderd is is de aanleg van de Route des Wespellières naar de N56, inclusief verkeerslichten. Maar dat is niet genoeg. Zeker omdat het gros van het verkeer uit het noorden komt. Pairi Daiza heeft tegenwoordig 2,65 miljoen bezoekers per jaar, het is daarmee de grootste dagattractie van België.

Ik had alleen meer verwacht van het nieuwe station gezien de lovende aankondiging van het Indiaas geïnspireerde thema. Het lijkt op dat filmpje nog steeds een kaal betonstation te worden dat sowieso in geen tijd vol graffiti staat. Alleen de nieuwe ingang van het park (dus als je buiten het Infrabel-domein komt) wordt dan wat. Anderzijds kan je van Infrabel ook niet verwachten dat ze publiek geld spenderen aan theming voor iets dat enkel een privaat park tegoed komt.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Best toch handig om ook het toekomstige noordelijke wegproject te gaan weergeven:
François Desquesnes schreef: €14,7 miljoen voor rustigere mobiliteit rond Pairi Daiza
Bron en meer: https://www.instagram.com/p/DD44oI_Nz7b/.

Wallonië en Infrabel investeren echt veel in nieuwe infrastructuren. Het gaat echt hard laatste tijd(en).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Er is een studie verschenen: https://occuponsleterrain.be/wp-content ... APPORT.pdf (waarin de verplaatsing van het station trouwens ook opgenomen is). Interessant zijn ook de tellingen van de wegen rondom het park hoeveel extra verkeer het park genereert. De weg door Gibecq op onderstaand kaartje betreft deze weg wat precies het probleem weergeeft.

Afbeelding

Maar de oplossingen die voorgesteld worden zijn vrij minimaal. Ze stellen een randweg rond Gages voor. Daarmee is 1 gehucht omzeild, maar blijven de wegen ten noorden daarvan nog steeds minimaal. Eigenlijk moet er een oplossing zijn voor het heel traject tot de N57. Er is wel N523 die al vrij goed uitgebouwd is met 1x2 rijstroken. De doorrit door Gibecq zou beter afgesloten worden zodat de GPS de reizigers naar het park niet meer daarlangs stuurt. Sluipverkeer door Opzullik (Silly) blijft wel een probleem en zou in zo'n scenario versterkt worden, dat is niet zo makkelijk op te lossen omdat het al wat grotere plaats is die je niet zomaar kan beperken tot plaatselijk verkeer.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Die tellingen zeggen inderdaad wel veel:
- Eerste grote stroom voertuigen (+1300) uit het zuiden (N56). Mijn inziens dus komende van Bergen (/Mons). De E42 dus. Die stroom gaat niet door dorpjes of lokale wegjes.
- Tweede grote stroom voertuigen (samengeteld +970) uit het noorden (N56 & N57 & N7). Mijn inziens komende van Vlaanderen en Brussel. De E429 dus. Een gedeelde gaat door Aat (/Ath). Maar daar is de N56 goed uitgebouwd en lijkt me op het eerste gezicht weinig probleem te geven. Een ander gedeelte gaat wél door dorpjes en lokale (smalle) wegen. Idealiter zou het verkeer de N7 tot Gellingen moeten nemen. Aldaar wisselen naar de N57 om tenslotte rechts af te slaan naar de N523 richting het dierenpark. Dit is echter een grote Z-vorm die de meeste routebegeleidingen niet gaan voorstellen. Het valt ook op dat de N523 amper stijgt in verkeer...

De stroom aan voertuigen kan dus alleen maar uit de dorpen als:
- Er een nieuwe bypass komt tussen de N7, komende van Brussel, naar de N523 (buurt kruispunt met de N57). Zo wordt Opzullik (/Silly) volledig ontlast.
- Er een nieuwe ontsluitingsweg komt tussen de parking van Pairi Daiza en de N523 (buurt van de kruising met Bois d'Hérimé). Zo wordt Gages volledig ontlast.
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Tommy schreef: di 04 nov 2025, 12:13
- Eerste grote stroom voertuigen (+1300) uit het zuiden (N56). Mijn inziens dus komende van Bergen (/Mons). De E42 dus. Die stroom gaat niet door dorpjes of lokale wegjes.
Al is die N56 eigenlijk ook niet ideaal, dat is een typische gewestbaan die wel dwars door het centrum van Jurbeke en Lens gaat. Die baan kan weliswaar een pak meer verkeer aan dan die kleine weggetjes uit het noorden. Maar stel dat het park ooit naar 3 of 4 miljoen bezoekers per jaar zou groeien zal dat daar ook problemen en scheppen en zou er best ook een nieuw tracé voor de N56 overwogen worden. Al is dat niet evident en zal vast een pak geld kosten.
Tommy schreef: di 04 nov 2025, 12:13
- Tweede grote stroom voertuigen (samengeteld +970) uit het noorden (N56 & N57 & N7). Mijn inziens komende van Vlaanderen en Brussel. De E429 dus. Een gedeelde gaat door Aat (/Ath). Maar daar is de N56 goed uitgebouwd en lijkt me op het eerste gezicht weinig probleem te geven. Een ander gedeelte gaat wél door dorpjes en lokale (smalle) wegen. Idealiter zou het verkeer de N7 tot Gellingen moeten nemen. Aldaar wisselen naar de N57 om tenslotte rechts af te slaan naar de N523 richting het dierenpark. Dit is echter een grote Z-vorm die de meeste routebegeleidingen niet gaan voorstellen. Het valt ook op dat de N523 amper stijgt in verkeer...
Inderdaad. Die 'Z-beweging' zal je enkel kunnen bereiken als je de tussenliggende wegen voorbehoud voor lokaal verkeer zodat GPS-toestellen het niet meer voortellen.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Ik ben in september nog eens in Pairi Daiza geweest. Dat was meer dan 10 jaar geleden. Heen gereden via de E429 en terug via de E19/E42. Beide routes tot aan deze snelwegen vond ik dik tegenvallen, maar om nu te zeggen dat ik de volgende keer de trein zal nemen weet ik niet :)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Het schijnt een hele mooie dierentuin te zijn en hij staat daarom nog altijd op mijn verlanglijstje om ooit te bezoeken. Met de auto, wel te verstaan.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Naar het schijnt :top: . Het staat ook nog op mijn verlanglijstje. Het schijnt ook een heel duur park te zijn. Er is ook weinig korting te vinden bij de toegangskaarten. Om die reden gaan wij veel vaker naar andere dierenparken. Ook in Nederland (GaiaZoo, Beekse Bergen, Wildlands, Apengeul, ...)
www.vanityplates.be
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik zag dat je ook op het park kunt overnachten. Ik heb zulke lodges ook vorige maand gezien in het Parc Animalier de Sainte Croix, nabij Sarrebourg.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Op één van die noordelijke (toegangs)wegen reed ik ooit eens achter een Nederlander die 30 reed terwijl het 90 was/is en die reed dezelfde weg vanuit Vlaanderen naar Wallonië waardat er duidelijk een Waals maximumsnelhedenbord stond.

Nederlanders in België is soms gelijk Duitsers in Nederland.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Het is een grote stap in de goede richting, ik heb hier ongeveer 5 jaar in de buurt gewoond, en de huidige infrastructuur ten noorden van het park is echt niet meer aangepast op het huidige verkeer bij grote drukte, dit is dan ook de reden dan ze ongeveer 5 jaar geleden al nieuwe weginfrastructuur ten zuiden van het park moest aanleggen voor de uitbreiding van de parking.

Je gaat misschien maar een klein aandeel automobilisten van de baan halen, maar voor mensen die op 30mn van het park wonen is dit zeker een mooi alternatief. Hopelijk denken ze er ook aan om op drukke dagen meer treinen in te leggen.
Laatst gewijzigd door Mikhail op wo 05 nov 2025, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het park ligt uiteindelijk ook langs een spoorlijn van maar zeer ondergeschikt belang. Noord-zuidlijn die niet Brussel bedient, niet Gent. Je hebt er iets aan wanneer je vanuit Mons komt, of Mons logischerwijs passeert en daar dan overstapt. Dat maakt de groep bezoekers die je zou kunnen porren voor de trein alleen al relatief beperkt.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik roep nu iets heel geks (want er ligt een taalgrens tussen) maar de stoptrein Moeskroen - Mons - Geraardsbergen is natuurlijk een draak en je kunt beter een stoptrein Gent - Bergen en Moeskroen - Charleroi hebben.
Of in het seizoen een trein Brussel - Braine-le-Comte - Ath - Tournai maken.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Pino schreef: wo 05 nov 2025, 11:47 ^^ Het park ligt uiteindelijk ook langs een spoorlijn van maar zeer ondergeschikt belang. Noord-zuidlijn die niet Brussel bedient, niet Gent. Je hebt er iets aan wanneer je vanuit Mons komt, of Mons logischerwijs passeert en daar dan overstapt. Dat maakt de groep bezoekers die je zou kunnen porren voor de trein alleen al relatief beperkt.
Van Brussel naar station Cambron-Casteau is 1 uur, met 1 korte overstap in Jurbeke (van 6 minuten). Dat valt op zich dus nog mee. Er is zelfs elk half uur een trein, wat op secundaire lijnen zeker niet vanzelfsprekend is in België.

Sterker: met de auto kan je de afstand Brussel-Pairi Daiza niet sneller afleggen. Vanuit Gent is het 1u30 en vanuit Antwerpen 1u40 met dan telkens twee overstappen (1 in Brussel en die overstap in Jurbeke of Aat). Ook hier is dat zeer concurrentieel met de auto, als je tenminste in de buurt van die steden vertrekt.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ath zelf is wel een aardig plaatsje dus als je vanuit Nederland er een weekend heen wil kun je dat gelijk even meepakken :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.