Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen »

^^ Dat neem ik niet aan aan gezien dit een weefvak is.
Svenlo
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Nee, geen vorkbord daar.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Je moet je bij afrit 15 dan wel afvragen wat de meerwaarde is van Gouda tov de volgende afrit (Harmelen / De Meern-West) voor iemand die ter plaatse onbekend is. Tijdens het ANWB tijdperk heeft men er duidelijk voor gekozen om aan te teven dat er nog een afrit tussen De Meern en Woerden zit, terwijl er nu word geacht dat Gouda van meer toegevoegde waarde is. Gouda wordt vooralsnog niet gecontinueerd bij Woerden; dat zal er op termijn dan wel bijkomen aldaar (alhoewel je je kunt afvragen of Leiden niet van grotere toegevoegde waarde is op die plek).
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Autostrada schreef: zo 02 nov 2025, 8:00 Tijdens het ANWB tijdperk heeft men er duidelijk voor gekozen om aan te teven dat er nog een afrit tussen De Meern en Woerden zit
Nee, De Meern-West staat daar alleen omdat een deel van de plaats rechtsaf is en een ander deel rechtdoor.
Dat is een van de principes die men bij NBA gelukkig heeft gehandhaafd. Men heeft wel geprobeerd de afritnamen zo aan te passen dat de vorkborden meestal maar 1 rechtdoorbestemming nodig hadden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat mij betreft hadden ze het op dat vlak mogen laten bij hoe het in de oude stijl werkte: volgende afritten alleen bewegwijzeren wanneer dat belangrijk is voor de lokale geleiding - in de praktijk wanneer andere delen van een plaats die afritdoel is via een afrit stroomafwaarts gaan. Aan varianten als “Lelystad-Noord slaat af, volgende afrit Urk” heb je weinig. Wat ik dan weer niet mis, is hoe het met de oude bewegwijzering er op het einde vaak in eindigde dat het toegevoegde rechtdoordoel een excentrisch gelegen bedrijventerrein was.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

JB81 schreef: vr 03 okt 2025, 12:46 Op de A27 naar het zuiden is NBA geplaatst bij Hooipolder.
Opgehangen aan nieuwe portalen i.v.m. de verbreding aldaar. De oude portalen staan er ook nog inclusief bewegwijzering, dus voor even staat hier oud en nieuw door elkaar.
Dat was vanmiddag nog steeds het geval.
Helaas was ik er laat in de middag, waardoor ik geen goede foto's meer kon maken. EDIT: sommige foto's vervangen door betere.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De andere kant op ook een paar nieuwe. Ook hier hank het oude er ook nog steeds.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op zo 09 nov 2025, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Mooie borden. :top:

Opmerkelijk, op het gele bord staat A59 richting Zierikzee dicht. Terwijl Zierikzee op de A59 als doel is gesneuveld tot Zonzeel.
Rotterdam is vanuit deze richting daarentegen irrelevant en niet richtinggevend.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ De omleidingsborden (ook op de A59 zelf) hadden het ook overal over Zierikzee.
--Harry.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Vinny schreef: za 25 okt 2025, 8:20
Rene schreef: vr 24 okt 2025, 14:03 Het staat als bestemming aangegeven op GMaps als de wisselbaan open is. Op de bewegwijzering staan dan wel de reguliere bestemmingen.

Overigens staat een rood X los van de kantelwalspanelen. Ook als een spitsstrook of wisselbaan open is, kan deze (geheel of deels) om reden van verkeersveiligheid (tijdelijk) zijn afgekruist.
Ah op die manier, dan zullen ze op het kantoor de bewegwijzering van de foto overnemen die gemaakt is toen de wisselstrook was afgesloten.
Dit is nu gecorrigeerd.
Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal »

Op de A67 bij Geldrop richting Eindhoven ook een paar nieuwe borden ter vervanging van de oude. Ook nieuwe borden de andere kant op voor VZP Meelakkers.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
nvanleijden
dorpsstraat

Bericht door nvanleijden »

Afrit 19 Hoenderloo op de A1 heeft vanuit Amersfoort een nieuw vorkbord gekregen. De vorige had aanrijdschade.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Dennal schreef: di 04 nov 2025, 23:58 Op de A67 bij Geldrop richting Eindhoven ook een paar nieuwe borden ter vervanging van de oude. Ook nieuwe borden de andere kant op voor VZP Meelakkers.
Deze? Zowel de oude doelen Eindhoeven en Antwerpen als 3 nieuwe doelen op het afstandenbord. Utrecht vind ik hier opmerkelijk. Stond in de oude situatie pas in Den Bosch op de borden.
Afbeelding
Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal »

^^ Nee deze is nog niet geplaatst. Wel het vorkbord en van de afrit.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik zag woensdag nieuwe NBA op de A59, afrit Oosterhout. Het vorkbord heeft nog dingen afgeplakt omdat de weg naar Raamsdonksveer nog niet open is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uitsmijter is nog als voorheen.
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ook rond Utrecht weer nieuwe NBA.
Op de A27 richting zuid, voor Lunetten.

Afbeelding
Dit is de splitsing hoofd/parallel op de A12 vanaf de A27. Uiteraard stond de zon helemaal verkeerd...

Afbeelding
Parallelbaan A27. Het pijltje verbaast me, want je kunt hier nog niet naar rechts.

Afbeelding
Het rechterbord is nog de oude.

Afbeelding
Dit betekent dus dat 's-Hertogenbosch op de A27 (en verderop op de A2) nog wel even blijft.
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: di 07 okt 2025, 13:05 De N33 heeft jarenlang gele borden gehad bij knooppunt Zuidbroek.
Ik zag afgelopen zaterdag dat die nu eindelijk allemaal vervangen zijn door nieuwe NBA.
Van de uitsmijter op de boog in het knooppunt heb ik (nog) geen nieuwe foto.
Nu wel:
Afbeelding
(Nagenoeg hetzelfde als wat er eerder stond.)
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Op de A27 bij afritten Eemnes en Houten staat nieuwe NBA. In ieder geval richting Almere. De andere kant op heb ik nog niet bekeken.
SPOILER: TOON

Wederom niet al te goede kwaliteit foto's...
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vind het wel fijn hoor, dat regelbord bij Zuidbroek. Maar in NBA zou ik toch eerder zo'n vorkbord verwachten, dat zich al meteen onderaan de pijl splitst.
(zo eentje dus)

Overigens is dit bord vrijwel hetzelfde als het bord dat er tot zomer 2023 heeft gestaan (twee jaar tijd om het bord te vervangen telt letterlijk genomen als "jarenlang", maar extreem was het niet). Alleen de E-nummers zijn weggehaald. Dat is conform huidige richtlijn, aangezien je hier niet op een splitsing van E-wegen zit.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 10 nov 2025, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Een verlengde afrit naar Winschoten en een portaalbord voor 2 stroken zou nog beter zijn. Geen idee waarom het zo minimalistisch is aangelegd. Plaatsgebrek is het niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Er is over de vormgeving van Knooppunt Zuidbroek indertijd behoorlijk wat te doen geweest. Geldgebrek was een behoorlijk probleem, waarbij het nog een tijdje zo is geweest dat een conflictvrij knooppunt helemaal niet haalbaar leek te zijn binnen de beschikbare budgetten. Je zou de oude N33-draden eens op na moeten slaan, maar ik ga er vanuit dat de noodzaak om iedere euro twee keer om te draaien ook een rol heeft gespeeld bij de vrij minimaal vormgegeven verbindingsboog hier. Inclusief het ontbreken van portaalborden.

Op een landelijke schaal bekeken voelt het voor mij vrij luxe, deze boog vanuit het zuiden naar Groningen, terwijl de interregionaal belangrijkere richting Assen-Duitsland het met vrij weinig moet doen. Maar deze turbineboog is er, als ik zo heel vlug lees in de oude discussies, gekomen om verkeer uit bijvoorbeeld Veendam op te vangen. De hoeveelheid verkeer Veendam-Groningen maakte het onwenselijk er een (krap) klaverblad van te maken. De boog naar Duitsland kan kennelijk met vrij weinig uit - al zeg ik dat zonder werkelijke ervaringen ter plaatse...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: ma 10 nov 2025, 12:13Op een landelijke schaal bekeken voelt het voor mij vrij luxe, deze boog vanuit het zuiden naar Groningen, terwijl de interregionaal belangrijkere richting Assen-Duitsland het met vrij weinig moet doen. Maar deze turbineboog is er, als ik zo heel vlug lees in de oude discussies, gekomen om verkeer uit bijvoorbeeld Veendam op te vangen. De hoeveelheid verkeer Veendam-Groningen maakte het onwenselijk er een (krap) klaverblad van te maken. De boog naar Duitsland kan kennelijk met vrij weinig uit - al zeg ik dat zonder werkelijke ervaringen ter plaatse...
Er is veel meer verkeer vanaf Veendam, Stadskanaal, Pekela's en omgeving naar de stad Groningen, dan vanaf Assen en Veendam richting Winschoten en Duitsland. Zo heel veel zal dat niet zijn, temeer daar het langeafstandsverkeer al eerder de A37/E233 richting Duitsland heeft genomen. De huidige configuratie voelt voor mij erg logisch aan.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat was min of meer wat ik in mijn eerdere post verwachtte. Over de verschillende opties naar Duitsland die je schetst: ikzelf voel me nou niet geroepen om naar Bremen te rijden over het Duitse stuk van de E233. Voor personenverkeer kan natuurlijk wel de route over Zwartemeer en dan A31 interessant zijn. Die is in kilometers ietsje langer dan N33/A7, maar dan heb je Freie Fahrt. Voor vrachtverkeer is in het verleden de LKW Maut wel als aanleiding gezien om zo noordelijk mogelijk Duitsland in te rijden (Nieuweschans dus), maar duidelijk gaat dat niet om heel grote hoeveelheden weggebruikers. Is het daarbij niet ook zo dat de B213 tolvrij is?
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

^^ Alle Bundesstraßen hebben inmiddels tol.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: ma 10 nov 2025, 17:24Ik moet zeggen dat ikzelf me nou niet geroepen voel om naar Bremen te rijden over het Duitse stuk van de E233.
Ik doelde daarmee vooral op vrachtverkeer.
Voor personenverkeer kan natuurlijk wel de route over Zwartemeer en dan A31 interessant zijn, al is die in kilometers ietsje langer dan N33/A7.
Van KP Hoogeveen tot aan AD Bunde is het verschil welgeteld 1 km: via Meppen is 102 km, via Assen is 101 km. Neem daar de hogere snelheid in Duitsland bij, en je bent sneller via Meppen. Vanaf Zwolle richting Bremen rij ik eigenlijk nooit via Assen, maar altijd via Meppen, en afhankelijk van het tijdstip en waar ik zin in heb vervolgens via Haselünne en Cloppenburg over de E233 en A1 of via Leer en Oldenburg over de A31 en A28. Op een rustige zondagochtend neem ik zonder twijfel de E233-route, en als er vertraging is op de A31/A28 (er zijn in de afgelopen jaren wel wat werkzaamheden geweest bij de Emstunnel of bij Oldenburg die ook niet vrij van vertraging waren) neem ik de E233, ook al is het niet de meest prettige route.
Voor vrachtverkeer is in het verleden de LKW Maut wel als aanleiding gezien om zo noordelijk mogelijk Duitsland in te rijden (Nieuweschans dus), maar duidelijk gaat dat niet om heel grote hoeveelheden weggebruikers - is het daarbij niet ook zo dat de B213 tolvrij is?
De hele E233-route is inmiddels tolplichtig. Vanaf de grensovergang Zwartemeer is het 139 km over wegen met LKW-Maut tot aan AD Stuhr, vanaf de grensovergang Bad Nieuweschans is het 121 km. Dat is dus maar 18 km meer wegen met LKW-Maut, maar daarvoor maak je (vanaf Hoogeveen tot Bremen) wel 35 extra kilometers als je via Assen, Bad Nieuweschans en Oldenburg over de A28-N33-A7 en vervolgens A28-A31-A28 rijdt. Kortom, ook voor het vrachtverkeer kan dat niet echt uit om dat kleine beetje LKW-Maut te besparen, want het kost je wel gewoon meer tijd en brandstof.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Met het risico dat het hier al gemeld is; op de ring Utrecht (A12) begint eindelijk verandering te komen in de belabberde staat van de bewegwijzering. Richting Rotterdam is er al aardig wat vervangen, zo is de hele parallelbaan al aangepakt en zijn alle borden op de HRB bij Oudenrijn ook vervangen. Breda en Eindhoven zijn daar nu toegevoegd, alsmede Gouda.

Op de parallelbaan is Rotterdam de leidende richting geworden, zo is dit paneel (eindelijk!!) vervangen waarbij rechtdoor dus Rotterdam en Nieuwegein staan https://maps.app.goo.gl/wpSwNdEsJzejq1NAA, Den Haag is daar gesneuveld.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Autostrada schreef: ma 10 nov 2025, 20:34 Met het risico dat het hier al gemeld is
Ik volg dit topic op de voet en ik wist het nog niet! :) :top:
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Autostrada schreef: ma 10 nov 2025, 20:34 op de ring Utrecht (A12) begint eindelijk verandering te komen
Vandaag van Bunnik naar De Meern gereden. Foto's staan op deze pagina:
https://wegnummers.nl/nba/d202511.html
Ongeveer vanaf foto nummer 35.

Een kleine greep:

Afbeelding
Het nieuwe bord dat Autostrada noemde.
Het viel mij op dat hier veel minder borden hingen dan in de oude situatie.

Afbeelding
Vergelijk dit met de oude versie van hetzelfde bord:
Afbeelding
Wat een heerlijke rust is het geworden!

Afbeelding
Ik heb nog niet alle afplakkingen op de foto. Het is me niet gelukt om alle rijbanen (incl. rangeerbanen) in een keer te fotograferen. :)
Maar ik denk dat in deze richting 's-Hertogenbosch nu overal is verdwenen.

Afbeelding
Sommige rechtdoorborden moeten nog worden vervangen, andere moeten nog worden verwijderd.

Trouwens: verderop op de genoemde pagina nog wat nieuwe foto's van de A27 bij Eemnes en Huizen. Ook in zuidelijke richting is daar nieuwe NBA. Waarschijnlijk moet er nog meer volgen.
--Harry.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Top dat die oude rommel eindelijk opgeruimd wordt! :top:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Waarom daar geen Schiphol?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Amsterdam dekt daar de richting Schiphol lijkt mij.