[N062] Westerscheldetunnel
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij
Eigenlijk is dat net als bij wegwerkzaamheden met 1 rijstrook waarbij verkeer om en om met een verkeerslicht geregeld wordt. Maar dan over een afstand van 7 kilometer. Ik weet niet of de ventilatie hiervoor geschikt is. Volgens mij heeft de Westerscheldetunnel longitudinale ventilatie, die dus met de rijrichting mee gaat. Die zou je dan telkens moeten omkeren, ik weet niet of zoiets technisch makkelijk kan.
Dit in tegenstelling tot enkelbuizige tunnels in de Alpen, zoals de Gotthard of Arlberg, die verticale schachten hebben voor aanvoer en afvoer van lucht, en waarbij tweerichtingenverkeer dan qua ventilatie wel mogelijk is.
Dit in tegenstelling tot enkelbuizige tunnels in de Alpen, zoals de Gotthard of Arlberg, die verticale schachten hebben voor aanvoer en afvoer van lucht, en waarbij tweerichtingenverkeer dan qua ventilatie wel mogelijk is.
-
Thom
- verkeersader
De NV Westerscheldetunnel heeft in 2012 een onderzoek laten doen naar het toepassen van blokverkeer om files bij langdurige stremmingen te voorkomen c.q. op te lossen.
Uitkomst van het onderzoek was destijds:
Vanwege de lengte van de Westerscheldetunnel (6,6 kilometer) is de tijd die nodig is om een tunnelbuis ‘leeg’ te rijden en het verkeer vanuit de andere richting op te starten echter relatief lang. Idealiter zou er daardoor sprake moeten zijn van een situatie van minimaal 1 uur verkeer uit de richting Terneuzen en 1 uur uit de richting Borsele. Alleen zo kan een substantieel deel van het wachtende verkeer doorgelaten worden. Dit zorgt echter in Zeeuws-Vlaanderen voor problemen, omdat met name in de spits de verkeerssituatie in Terneuzen ontwricht raakt. Zodoende blijft bij langere afsluitingen (langer dan 1,5 uur) alleen de mogelijkheid over om verkeer om te leiden via Antwerpen.
Bron: https://www.westerscheldetunnel.nl/nl/w ... veiligheid.
Uitkomst van het onderzoek was destijds:
Vanwege de lengte van de Westerscheldetunnel (6,6 kilometer) is de tijd die nodig is om een tunnelbuis ‘leeg’ te rijden en het verkeer vanuit de andere richting op te starten echter relatief lang. Idealiter zou er daardoor sprake moeten zijn van een situatie van minimaal 1 uur verkeer uit de richting Terneuzen en 1 uur uit de richting Borsele. Alleen zo kan een substantieel deel van het wachtende verkeer doorgelaten worden. Dit zorgt echter in Zeeuws-Vlaanderen voor problemen, omdat met name in de spits de verkeerssituatie in Terneuzen ontwricht raakt. Zodoende blijft bij langere afsluitingen (langer dan 1,5 uur) alleen de mogelijkheid over om verkeer om te leiden via Antwerpen.
Bron: https://www.westerscheldetunnel.nl/nl/w ... veiligheid.
-
Autostrada
- autoweg
Momenteel toch zo’n 15 min vertraging voor het tolplein van de Westerscheldetunnel in zuidelijke richting. Is dit vakantiedrukte? Of een incident?
Je zou denken dat het niet zo heel veel voeten in de aarde heeft nu auto’s gratis door te tunnel kunnen.
Je zou denken dat het niet zo heel veel voeten in de aarde heeft nu auto’s gratis door te tunnel kunnen.
-
Piles
- autoweg
Maar een stuk noordelijker. Dus dat is het probleem niet.
-
captain007
- Forumbeheerder
Zo te lezen in de verkeersinformatie is er een auto met pech. Dus vermoedelijk is gewoon tijdelijk de buis richting zuid dicht.
-
Chris
- Moderator
Volgens cijfers van de provincie Zeeland rijden er in '2025' (zal wel de eerste helft zijn) gemiddeld 30.200 voertuigen per dag door de tunnel. In 2024 was dit gemiddeld 23.100 voertuigen per dag. Dit zijn werkdagcijfers, en daar is de groei numeriek ook groter dan de weekend / weekdag cijfers, alhoewel de weekendcijfers procentueel meer zijn gestegen (van 11.700 naar 16.700 voertuigen per dag).
https://kaarten.zeeland.nl/map/verkeersintensiteiten
https://kaarten.zeeland.nl/map/verkeersintensiteiten
-
Steptimer
- autoweg
De Oostbuis van de Westerscheldetunnel moet in 2027 vier maanden dicht voor reparatie en dat zorgt voor hoofdbrekens.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/179 ... etrokkenen
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/179 ... etrokkenen
-
Jablan
- stadsweg
Niet nodig. Wijs de betrokkenen op de optie van een werkbezoek bij Asfinag. Oostenrijk heeft meer ervaring met dit soort situaties dan Nederland.
Ik lees het getal 30.200 voertuigen per dag als een totaal voor beide richtingen. Dan past tegenverkeer nog net.
Voorbeeld Karawankentunnel (8 km): bij topdrukte in de zomer is er file en tegelijk gaan er ook 30.000 voertuigen in 24 uur tijd doorheen met een lagere maximumsnelheid.
Als het in 1 richting rustig is, maar in de andere richting druk, kan de wachttijd in de rustige richting max. 30 minuten zijn, zodat beide rijstroken een kwartier lang vrij zijn voor de andere richting.
Bij werkzaamheden met alternerend verkeer is de wachttijd max. 45 minuten oftewel 1 kwartier per uur open voor elke richting.
Ik lees het getal 30.200 voertuigen per dag als een totaal voor beide richtingen. Dan past tegenverkeer nog net.
Voorbeeld Karawankentunnel (8 km): bij topdrukte in de zomer is er file en tegelijk gaan er ook 30.000 voertuigen in 24 uur tijd doorheen met een lagere maximumsnelheid.
Als het in 1 richting rustig is, maar in de andere richting druk, kan de wachttijd in de rustige richting max. 30 minuten zijn, zodat beide rijstroken een kwartier lang vrij zijn voor de andere richting.
Bij werkzaamheden met alternerend verkeer is de wachttijd max. 45 minuten oftewel 1 kwartier per uur open voor elke richting.
-
Mundial
- verkeersader
-
Jablan
- stadsweg
Reden te meer voor een werkbezoek aan tunnelrijke landen. Het is of eerst de ventilatie aanpassen of de vluchtroutes (elke 250 meter) gebruiken voor de ventilatie. De diagnose tunnelvisie hangt in lucht.
-
Chris
- Moderator
Zo werkt ventilatie in tunnels niet. Geen enkele tunnel in de Alpen van meer dan 2 of 3 kilometer lengte met tegenverkeer heeft longitudinale ventilatie, omdat door het tegenverkeer, de luchtstromen op elkaar botsen en ventilatie dus niet effectief is.
Dit soort tunnels hebben transversale of semi-transversale ventilatie, waarbij er dus een luchtbuis boven de tunnel in compartimenten of in zijn geheel lucht aanvoert en afvoert. Dat kan in de lengterichting van de tunnel, maar vaak worden daarvoor schoorstenen gebruikt.
En dat is niet een kwestie van 'even' de ventilatie ombouwen, maar heel nieuwe luchtbuizen boren. Daarvoor zou de tunnel maanden, zo niet meer dan een jaar afgesloten worden, als het technisch al mogelijk is met de huidige ligging van de tunnelbuizen in de ondergrond.
Vluchtroutes gebruiken voor ventilatie is om goede redenen niet toegestaan. Ze verliezen hun functie en je hebt overdruk nodig tussen de buizen. Daarnaast zijn ze niet effectief omdat warme lucht opstijgt.
Dit soort tunnels hebben transversale of semi-transversale ventilatie, waarbij er dus een luchtbuis boven de tunnel in compartimenten of in zijn geheel lucht aanvoert en afvoert. Dat kan in de lengterichting van de tunnel, maar vaak worden daarvoor schoorstenen gebruikt.
En dat is niet een kwestie van 'even' de ventilatie ombouwen, maar heel nieuwe luchtbuizen boren. Daarvoor zou de tunnel maanden, zo niet meer dan een jaar afgesloten worden, als het technisch al mogelijk is met de huidige ligging van de tunnelbuizen in de ondergrond.
Vluchtroutes gebruiken voor ventilatie is om goede redenen niet toegestaan. Ze verliezen hun functie en je hebt overdruk nodig tussen de buizen. Daarnaast zijn ze niet effectief omdat warme lucht opstijgt.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Jablan
- stadsweg
Uitleg van Chris is oké, maar in plaats van de reactie 'vanachter een toetsenbord' kun je ook vragen waar de inval vandaan komt. Dan hou je het open.
Kleine aanvulling op Chris: in plaats van ventilatieschachten wordt ook gebruik gemaakt van transversale ventilatie met hogere luchtdruk dan in de tunnel zelf heerst, zonder daarvoor extra te hoeven boren. Scheelt aanzienlijk in de kosten.
Goed, bij de Westerscheldetunnel is blijkbaar bij het ontwerp niet gedacht aan onderhoudsfasen met alles door één buis, anders zou dit probleem niet spelen. Bij de bouw maakt het qua kosten geen groot verschil. Daarom het advies om in Oostenrijk op werkbezoek te gaan, zodat aanpassen van de ventilatie geen hoog prijskaartje oplevert.
Kleine aanvulling op Chris: in plaats van ventilatieschachten wordt ook gebruik gemaakt van transversale ventilatie met hogere luchtdruk dan in de tunnel zelf heerst, zonder daarvoor extra te hoeven boren. Scheelt aanzienlijk in de kosten.
Goed, bij de Westerscheldetunnel is blijkbaar bij het ontwerp niet gedacht aan onderhoudsfasen met alles door één buis, anders zou dit probleem niet spelen. Bij de bouw maakt het qua kosten geen groot verschil. Daarom het advies om in Oostenrijk op werkbezoek te gaan, zodat aanpassen van de ventilatie geen hoog prijskaartje oplevert.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
djiwie
- stadsweg
Wel een beetje pot verwijt de ketel als je zelf 'tunnelvisie' schrijft terwijl er geen eenvoudige oplossing is.Jablan schreef: za 08 nov 2025, 19:22 Uitleg van Chris is oké, maar in plaats van de reactie 'vanachter een toetsenbord' kun je ook vragen waar de inval vandaan komt. Dan hou je het open.
En waar gaat de afgevoerde lucht dan heen? Die moet toch afgevoerd worden via een buis, schacht of schoorsteen?Jablan schreef: za 08 nov 2025, 19:22 Kleine aanvulling op Chris: in plaats van ventilatieschachten wordt ook gebruik gemaakt van transversale ventilatie met hogere luchtdruk dan in de tunnel zelf heerst, zonder daarvoor extra te hoeven boren. Scheelt aanzienlijk in de kosten.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Link
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
wellproc
- dorpsstraat
Even omdenken: die ventilatie is er om aan wet- en regelgeving te voldoen.
Die wet- en regelgeving is ingesteld voor permanente situaties: 'Als je iets bouwt dan moet dat aan deze eisen voldoen, want veiligheid, etc.'
Zijn die eisen even noodzakelijk voor een tijdelijke situatie?
Is er niet een mogelijkheid om (tijdelijk) andere eisen te hanteren of andere voorzieningen toe te voegen die de noodzaak van eis wegnemen?
Concreet: als je met tegenverkeer rijdt, zou je permanent aan beide zijden van de tunnel een vrachtwagen met ventilatoren paraat kunnen laten staan. Die komt aanrijden als er een calamiteit is en begint te blazen/zuigen vanaf de tunnelmonding. Daarmee creëer je een gedwongen beluchting en daarmee ook een veilige vluchtroute.
Of: je hangt extra ventilatoren in de tunnelmonding die dit kunnen en de bediening doe je lokaal (permanent iemand vanaf het tolplein?) of via een verkeerscentrale (ik weet even niet hoe de Westerscheldetunnel nu wordt aangestuurd).
Mijn punt is met name: denk niet in definitieve situaties en oplossingen als je er tijdelijk niet uitkomt.
En het kan heel wat waard zijn om een tijdelijke oplossing in te stellen voor alle verkeer in deze regio. Het is de enige serieuze verbinding.
Die wet- en regelgeving is ingesteld voor permanente situaties: 'Als je iets bouwt dan moet dat aan deze eisen voldoen, want veiligheid, etc.'
Zijn die eisen even noodzakelijk voor een tijdelijke situatie?
Is er niet een mogelijkheid om (tijdelijk) andere eisen te hanteren of andere voorzieningen toe te voegen die de noodzaak van eis wegnemen?
Concreet: als je met tegenverkeer rijdt, zou je permanent aan beide zijden van de tunnel een vrachtwagen met ventilatoren paraat kunnen laten staan. Die komt aanrijden als er een calamiteit is en begint te blazen/zuigen vanaf de tunnelmonding. Daarmee creëer je een gedwongen beluchting en daarmee ook een veilige vluchtroute.
Of: je hangt extra ventilatoren in de tunnelmonding die dit kunnen en de bediening doe je lokaal (permanent iemand vanaf het tolplein?) of via een verkeerscentrale (ik weet even niet hoe de Westerscheldetunnel nu wordt aangestuurd).
Mijn punt is met name: denk niet in definitieve situaties en oplossingen als je er tijdelijk niet uitkomt.
En het kan heel wat waard zijn om een tijdelijke oplossing in te stellen voor alle verkeer in deze regio. Het is de enige serieuze verbinding.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Probleem zijn situaties met branden. Als er met een tegenverkeer situatie een brand ontstaat, dan kan men niet de ventilatie volledig aanzitten om de rook 1 richting naar de reguliere uitgang te blazen, gevolg is dat personen in de nabije omgeving van de brand als ratten in de val zitten, omdat de rook en hitte niet afgevoerd worden. Ook de brandweer kan hierdoor de brand moeilijker bestrijden.
Een nachtafsluiting met tegenverkeer geeft dit risico ook, maar deze afsluitingen zijn kort en verkeersaanbod is veel lager.
-
Mundial
- verkeersader
Wie stellig meningen verkondigd en daar soms wat hoofdschuddend bij kijkt van: waarom gebeurt het toch allemaal niet zo (wat soms ook terecht kan zijn) maag een even stellige reactie terug verwachten.djiwie schreef: za 08 nov 2025, 22:34 Wel een beetje pot verwijt de ketel als je zelf 'tunnelvisie' schrijft terwijl er geen eenvoudige oplossing is.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Dan ga je mijn inziens slakken op zout leggen. Je kan gewoonweg niks 100% uitsluiten. En ik neem aan dat de Westerscheldetunnel CCTV heeft? Dus een brand kan gauw genoeg ontdekt worden. Ook zou je, bij het inslaan van een brandmelding, de ventilatie d.m.v. een noodstop kunnen uitschakelen.Rogier schreef: zo 09 nov 2025, 12:01 Probleem zijn situaties met branden. Als er met een tegenverkeer situatie een brand ontstaat, dan kan men niet de ventilatie volledig aanzitten om de rook 1 richting naar de reguliere uitgang te blazen, gevolg is dat personen in de nabije omgeving van de brand als ratten in de val zitten, omdat de rook en hitte niet afgevoerd worden. Ook de brandweer kan hierdoor de brand moeilijker bestrijden.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
verfmeer95
- expressweg
Rond de eeuwwisseling is het drie keer flink misgegaan in Europa, en sindsdien zijn de normen aangescherpt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_ ... n_and_fire
https://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Blanc_Tunnel_fire
https://en.wikipedia.org/wiki/Tauern_Ro ... atastrophe
-
wellproc
- dorpsstraat
Mijn punt wordt nog niet helemaal gevat denk ik. (En wellicht wel, maar herken ik dat niet
)
Uiteraard moet je niet brandveiligheid aan de kant schuiven. Maar de eisen aan brandveiligheid kunnen wel anders zijn voor een tijdelijke situatie, dan voor een permanente situatie. Eisen en regels worden gesteld om iets te bereiken of juist te voorkomen. Als de situatie (tijdelijk) anders is, zou je dus ook (tijdelijk) andere eisen/regels kunnen hanteren. Of er een andere oplossing voor kunnen toepassen.
Ik mis deze houding in de benadering tot nog toe.
Wat ik helaas ook mis is zelf meer concrete info/kennis over de huidige ventilatie en situatie. Ik kan dus ook niet concretere oplossingen aandragen. Daarom zeg ik ook niet 'het moet anders' of 'het kan wel' (en zo lijken mijn woorden begrepen te worden), maar zeg ik: 'kijk nou eens naar wat er wel kan'.
De reflex lijkt steeds: het mag niet dus het kan niet. Maar mogen is relatief tov de situatie. Dus wat kan er wel als je tijdelijk niet uitkomt? En onder welke voorwaarden kan dat dan wel?
Suggestie: half uur ene richting, half uur de andere richting? Dan kun je de ventilatie mee omdraaien qua richting?
Andere suggestie: extra ventilatoren plaatsen, zodat je de ene set kunt laten blazen naar de ene richting en de andere set naar de andere richting? Hiervoor moet je wel ruimte hebben. Bij veel tunnels is die er niet, maar juist bij een boortunnel met continu dezelfde diameter zou je overal ruimte moeten hebben. Voor zover ik weet is er geen verandering van profiel rondom de ventilatoren en ben je dus in die zin vrij om extra sets op te hangen.
De ringen van de boortunnel zijn ook allemaal vrijwel gelijk. Het probleem kan bekabeling (stroom) zijn, maar dat zou juist voor een tijdelijke situatie wel weer oplosbaar moeten zijn.
Nou ja: wellicht is het hier ook niet de juiste plaats om hier concreet oplossingen voor te verzinnen, maar is dat wel bij de tunnelbeheerders en omliggende overheden. Ik vind het al met al wel een hele interessante discussie.
Uiteraard moet je niet brandveiligheid aan de kant schuiven. Maar de eisen aan brandveiligheid kunnen wel anders zijn voor een tijdelijke situatie, dan voor een permanente situatie. Eisen en regels worden gesteld om iets te bereiken of juist te voorkomen. Als de situatie (tijdelijk) anders is, zou je dus ook (tijdelijk) andere eisen/regels kunnen hanteren. Of er een andere oplossing voor kunnen toepassen.
Ik mis deze houding in de benadering tot nog toe.
Wat ik helaas ook mis is zelf meer concrete info/kennis over de huidige ventilatie en situatie. Ik kan dus ook niet concretere oplossingen aandragen. Daarom zeg ik ook niet 'het moet anders' of 'het kan wel' (en zo lijken mijn woorden begrepen te worden), maar zeg ik: 'kijk nou eens naar wat er wel kan'.
De reflex lijkt steeds: het mag niet dus het kan niet. Maar mogen is relatief tov de situatie. Dus wat kan er wel als je tijdelijk niet uitkomt? En onder welke voorwaarden kan dat dan wel?
Suggestie: half uur ene richting, half uur de andere richting? Dan kun je de ventilatie mee omdraaien qua richting?
Andere suggestie: extra ventilatoren plaatsen, zodat je de ene set kunt laten blazen naar de ene richting en de andere set naar de andere richting? Hiervoor moet je wel ruimte hebben. Bij veel tunnels is die er niet, maar juist bij een boortunnel met continu dezelfde diameter zou je overal ruimte moeten hebben. Voor zover ik weet is er geen verandering van profiel rondom de ventilatoren en ben je dus in die zin vrij om extra sets op te hangen.
De ringen van de boortunnel zijn ook allemaal vrijwel gelijk. Het probleem kan bekabeling (stroom) zijn, maar dat zou juist voor een tijdelijke situatie wel weer oplosbaar moeten zijn.
Nou ja: wellicht is het hier ook niet de juiste plaats om hier concreet oplossingen voor te verzinnen, maar is dat wel bij de tunnelbeheerders en omliggende overheden. Ik vind het al met al wel een hele interessante discussie.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Ik denk dat het niet draait om het begrijpen van je insteek maar dat je lijkt te redeneren dat ‘tijdelijk’ iets verandert aan hoe een brand zich uiteindelijk gaat gedragen en welke risico’s dat voor het verkeer heeft. Dan telt enkel wie welke kant op kan vluchten.
-
Jablan
- stadsweg
In dit verband interessant leesvoer: PDF van het Kennisplatfrom Tunnelveiligheid. Als de link niet meer werkt, het gaat om 'Duiding van de Nederlandse tunnelwetgeving' uit de Kennisbank, deze zomer gepubliceerd.
Zoek op 'Westerscheldetunnel' en je vindt:
In een aantal gevallen wordt tegenverkeer wel toegestaan bij onderhoudswerkzaamheden, bijvoorbeeld bij de Westerscheldetunnel. Dit is alleen toegestaan als voldoende maatregelen genomen worden om de veiligheid bij tegenverkeer te garanderen en als eenrichtingsverkeer in verband met fysieke, geografische of verkeerstechnische omstandigheden niet mogelijk is. Hierbij speelt ook de verkeersintensiteit een rol.
Vluchtdeurafstand Westerscheldetunnel
Bij de Westerscheldetunnel is een grotere vluchtdeurafstand dan 100 meter uit veiligheidsoogpunt overigens ook acceptabel, vanwege de (zeer) lage verkeersintensiteit ten opzichte van de overige tunnels in het hoofdwegennet. Op basis van risicoanalyses met betrekking tot evacuatie bij een calamiteit werd in eerste instantie uitgegaan van een afstand van 500 meter, maar deze afstand werd vanuit het perspectief van de hulpverlening als te groot beschouwd. Vervolgens is de afstand van 250 meter vastgesteld op basis van een advies van Horvat.
Zoek op 'Westerscheldetunnel' en je vindt:
In een aantal gevallen wordt tegenverkeer wel toegestaan bij onderhoudswerkzaamheden, bijvoorbeeld bij de Westerscheldetunnel. Dit is alleen toegestaan als voldoende maatregelen genomen worden om de veiligheid bij tegenverkeer te garanderen en als eenrichtingsverkeer in verband met fysieke, geografische of verkeerstechnische omstandigheden niet mogelijk is. Hierbij speelt ook de verkeersintensiteit een rol.
Vluchtdeurafstand Westerscheldetunnel
Bij de Westerscheldetunnel is een grotere vluchtdeurafstand dan 100 meter uit veiligheidsoogpunt overigens ook acceptabel, vanwege de (zeer) lage verkeersintensiteit ten opzichte van de overige tunnels in het hoofdwegennet. Op basis van risicoanalyses met betrekking tot evacuatie bij een calamiteit werd in eerste instantie uitgegaan van een afstand van 500 meter, maar deze afstand werd vanuit het perspectief van de hulpverlening als te groot beschouwd. Vervolgens is de afstand van 250 meter vastgesteld op basis van een advies van Horvat.
-
Chris
- Moderator
Er wordt daar gesproken over een 'zeer lage intensiteit'. Dat was in de beginjaren zo, maar tegenwoordig niet meer. Er rijden nu meer dan 30.000 voertuigen per dag door de tunnel, bij tegenverkeer in één buis is dit een continue, vrijwel ononderbroken verkeersstroom met een relatief grote kans op filevorming. En ook veel meer zuiging van het verkeer tegen elkaar in.
Langsventilatie heeft meestal de voorkeur omdat je met grote straalventilatoren een veel grotere afvoercapaciteit hebt dan bij transversale ventilatie (al dan niet in compartimenten). Een probleem van de Westerscheldetunnel is bijkomend dat het niet een rechte buis is, maar een U-vormig lengteprofiel heeft, de tunnel ligt op -60 meter.
Langsventilatie heeft meestal de voorkeur omdat je met grote straalventilatoren een veel grotere afvoercapaciteit hebt dan bij transversale ventilatie (al dan niet in compartimenten). Een probleem van de Westerscheldetunnel is bijkomend dat het niet een rechte buis is, maar een U-vormig lengteprofiel heeft, de tunnel ligt op -60 meter.
-
djiwie
- stadsweg
Ik snap niet hoe dat zou moeten werken. Als er in het midden van de tunnel brand is, dan heb je aan beide kanten van de brand verkeer dat wegrijdt (prima, kun je naartoe ventileren, die rijden de tunnel uit), én is er verkeer dat juist naar de brand toe rijdt (ook van beide kanten). Die laatste groep krijgt met jouw oplossing juist alle rook over zich heen en zal verstikken.wellproc schreef: zo 09 nov 2025, 14:45 Andere suggestie: extra ventilatoren plaatsen, zodat je de ene set kunt laten blazen naar de ene richting en de andere set naar de andere richting? Hiervoor moet je wel ruimte hebben. Bij veel tunnels is die er niet, maar juist bij een boortunnel met continu dezelfde diameter zou je overal ruimte moeten hebben. Voor zover ik weet is er geen verandering van profiel rondom de ventilatoren en ben je dus in die zin vrij om extra sets op te hangen.
Alternerend beide richtingen zou wel moeten werken denk ik. Feitelijk heb je dan geen tegenverkeer meer. Maar je hebt dan wel lange wachttijden.
-
Jablan
- stadsweg
Die lage intensiteit (ten opzichte van de overige tunnels in het hoofdwegennet) viel mij ook op. Het is een publicatie van eerder dit jaar en dan mag je verwachten, dat recente getallen zijn verwerkt.Chris schreef: zo 09 nov 2025, 21:41Er wordt daar gesproken over een 'zeer lage intensiteit'. Dat was in de beginjaren zo, maar tegenwoordig niet meer. Er rijden nu meer dan 30.000 voertuigen per dag door de tunnel, bij tegenverkeer in één buis is dit een continue, vrijwel ononderbroken verkeersstroom met een relatief grote kans op filevorming.
Gedetailleerde info via zoekopdracht Tunnel - Lüftung - Technische Richtlinie - Asfinag. Dat levert meerdere documenten sinds 2010 op over dit onderwerp. Dat jaar ligt na de laatste aanpassing van de EU-Richtlijn, daarmee is het spul nog actueel.Chris schreef: zo 09 nov 2025, 21:41Langsventilatie heeft meestal de voorkeur omdat je met grote straalventilatoren een veel grotere afvoercapaciteit hebt dan bij transversale ventilatie (al dan niet in compartimenten).
(Plabutschtunnel in Graz is op basis hiervan zo aangepast, dat tegenverkeer mogelijk is in beide buizen.)
Het gaat om 7 km. De rijtijd varieert tussen de 5 en 7 minuten. Dat betekent per uur per rijrichting 22 minuten open en 38 minuten dicht met 2 rijstroken. De capaciteit lijkt mij kleiner dan bij permanent tegenverkeer.wellproc schreef: zo 09 nov 2025, 14:45Suggestie: half uur ene richting, half uur de andere richting?
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Om de intensiteit omlaag te krijgen zou je tol kunnen invoeren 
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Waarschijnlijk zelfs juridisch mogelijk. Politiek is wat anders. Je zou wel juist (betalend) vrachtverkeer kunnen weren (iig overdag) en wellicht ook aanhangers/caravans om de doorrijdtijd (en wisseltijd) te verkorten. Je hoeft echter maar 1 slome duikelaar te hebben met tunnelvrees, die 60 gaat rijden. Nu zullen er genoeg camera's hangen om zeker te zijn dat de tunnel vrij is.
Is er een duidelijke spitsstroom ?. Logischerwijze zijn de meeste kantoorbanen aan de noordkant en goedkope huizen aan de zuidkant (incl Belgie)
Is er een duidelijke spitsstroom ?. Logischerwijze zijn de meeste kantoorbanen aan de noordkant en goedkope huizen aan de zuidkant (incl Belgie)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik ga zelf nu ook vaker naar Walcheren nu de tunnel tolvrij is. Wat ik overigens wel niet snap is waarom de tunnel per se tolvrij moest worden in 2025 als ze wisten dat deze werken er aan zitten te komen. Dan hadden ze beter dit jaar de werken uitgevoerd en nog een jaartje gewacht met het tolvrij maken van de tunnel. Als toltunnel zouden de intensiteiten veel lager geweest zijn en zouden er dus geen problemen geweest zijn.Chris schreef: zo 09 nov 2025, 21:41 Er wordt daar gesproken over een 'zeer lage intensiteit'. Dat was in de beginjaren zo, maar tegenwoordig niet meer. Er rijden nu meer dan 30.000 voertuigen per dag door de tunnel, bij tegenverkeer in één buis is dit een continue, vrijwel ononderbroken verkeersstroom met een relatief grote kans op filevorming. En ook veel meer zuiging van het verkeer tegen elkaar in.
Dat toont ook aan hoe willekeurig die veiligheidsregels vaak zijn. 500 m werd te groot bevonden (door wie overigens?) en dan maar meteen naar 250 meter? Waarom dan geen 400 of 300 meter?Jablan schreef: zo 09 nov 2025, 21:08 Op basis van risicoanalyses met betrekking tot evacuatie bij een calamiteit werd in eerste instantie uitgegaan van een afstand van 500 meter, maar deze afstand werd vanuit het perspectief van de hulpverlening als te groot beschouwd. Vervolgens is de afstand van 250 meter vastgesteld op basis van een advies van Horvat.[/i]