[A002][N002][A067] Randweg Eindhoven

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

sanderl
autoweg

Re: [A002][N002][A067] Randweg Eindhoven

Bericht door sanderl »

Dit gaat toch over het ASML-potje? Dan is het wel logisch dat het geld in de lokale bereikbaarheid gestopt wordt en niet in doorgaand verkeer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Met het verlagen van de vmax op de N2 jaag je verkeer de A2 op dat nu nog tijd wint door de beter doorstromende N2. Dus dan snap ik hem wel :facepalm:
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

sanderl schreef: wo 21 mei 2025, 15:10Dit gaat toch over het ASML-potje? Dan is het wel logisch dat het geld in de lokale bereikbaarheid gestopt wordt en niet in doorgaand verkeer.
En welk probleem wil men dan hiermee oplossen?

De bereikbaarheid van ASML behelst natuurlijk méér dan de N2 alléén: de A2-zuid, de A58, de A67 en dan dus ook de geleiding om de stad heen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er rijden 95.000 voertuigen per dag over de 2x2 hoofdrijbanen van de A2, dat is één van de zwaarst belaste stukken 2x2 in Nederland en Europa.

Dat er geen aansluitingen op zitten en het aandeel zwaar vrachtverkeer niet heel hoog is, zorgt ervoor dat het niet compleet vast loopt.

Het lijkt mij evident dat het noodzakelijk is om bijna alle autosnelwegen rond Eindhoven te verbreden, daar waren dan ook plannen voor. Vooralsnog zijn deze vertraagd en is de oostelijke ringweg geschrapt. Daar worden de verkeersproblemen niet minder van.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Nou precies dat ja. En dus zijn de drie gepresenteerde varianten m.i. een beetje zonde van het geld als je die andere projecten niet verder oppakt, want je lost er niet zo veel mee op.
Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje »

paolie schreef: wo 21 mei 2025, 8:15 Er ligt al een derde rijstrook langs een groot deel van de N2 (aan de linkerkant), maar die wordt nu niet gebruikt. Die hoef je alleen maar van een nieuw laagje asfalt te voorzien en klaar. Van smalle rijstroken is geen sprake.
Die verhardingsbreedte stamt nog uit de tijd van de aanleg van Randweg A2. Als fasering is toen eerst een driestrooks parallelbaan gebouwd om daarna de hoofdrijbaan te kunnen aanleggen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Teetje schreef: wo 21 mei 2025, 15:56
sanderl schreef: wo 21 mei 2025, 15:10Dit gaat toch over het ASML-potje? Dan is het wel logisch dat het geld in de lokale bereikbaarheid gestopt wordt en niet in doorgaand verkeer.
En welk probleem wil men dan hiermee oplossen?

De bereikbaarheid van ASML behelst natuurlijk méér dan de N2 alléén: de A2-zuid, de A58, de A67 en dan dus ook de geleiding om de stad heen.
Maar als je dat toegeeft zul je als rijk ook moeten toegeven dat je de problemen van ASML niet kunt oplossen met het geld dat men bereid is uit te geven.
Yoeri
dorpsstraat

Bericht door Yoeri »

Teetje schreef: di 20 mei 2025, 12:44 Die extra aansluiting Ekkersrijt waarover gesproken wordt in variant C, zou dat dan de Huizingalaan zijn? Ik zie dat echter op het kaartje niet terug.
Dat vroeg ik me ook af. Het kaart komt uit dit document:
Startdocument - Integrale MIRT-verkenning A2/N2- Brainportlijn en Noordwestelijke ontsluiting Brainportregio Eindhoven
De graphics daar zijn net zo onscherp, maar als je door je oogharen kijkt kun je "2e aansluiting Ekkersrijt" lezen bij een icoontje dat geplaatst is op de Kennedylaan, tussen het Tempellaan-viaduct en knooppunt Ekkersrijt. Nogal vreemd.

Het enige andere document waar "extra aansluiting Ekkersrijt" in voorkomt is dit: Werkplaats Mobiliteit en Innovatie Bereikbaarheidsagenda maar daar word je ook niet veel wijzer van.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Dat is de plaats waar ooit de aansluiting voor de noordoostcorridor (grote ruit) gepland was. Daar waren zelfs best gedetailleerde tekeningen van (die ik natuurlijk niet meer terug kan vinden...) en ik denk dat ze nu simpelweg het eerste stukje willen aanleggen tot aan de Eindhovenseweg, of met een boog naar dit punt: https://maps.app.goo.gl/nHVPEMsXkvBVMWR77 (bonus: vreemd bord eenrichtingsverkeer rvv '66)

Zou mij niets verbazen als die grond al van RWS is want dat is de plek waar de A58 doorgetrokken had moeten worden naar de oostelijke randweg (de korte variant waarbij de A50/RW75 tussen Eindhoven en Helmond had moeten komen). De brede sloot langs het industrieterrein geeft de grens aan; de A58 had net ten zuiden daarvan moeten komen.
Yoeri
dorpsstraat

Bericht door Yoeri »

Grappig ook hoe je op Google Maps hier aan het wegenpatroon in Blixembosch heel mooi drie fasen kunt zien kunt zien hoe de weg gelopen heeft.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

^^ Met topotijdreis nog mooier uiteen te zetten:

Afbeelding
A58 en A2 nog als gepland die dan zou overlopen in de Kennedylaan. De A2 is uiteindelijk daar nooit gekomen.

Afbeelding
De A58 die via een bocht overliep in de Kennedylaan.

Afbeelding
Kruising Ekkersrijt. Zo opgezet met, gezien de uitbuiging van de zuidelijke rijbaan, het idee dat de A58 verlengd zou gaan worden in afzienbare tijd.
Kaartje uit begin jaren 90.

Afbeelding
Situatie net na gereedkomen van de aansluiting Hemond.
Yoeri
dorpsstraat

Bericht door Yoeri »

Jackbauer1350 schreef: vr 30 mei 2025, 14:16 ^^ Met topotijdreis nog mooier uiteen te zetten
Inderdaad. Ik heb plattegronden met deze 4 situaties bewaard, en herinner me ze ook allemaal. Ik ben in '74 als kleuter in Son komen wonen en herinner me nog dat de Sonsweg met een bocht overliep in de Kennedylaan, die toen ongelijktvloers gemaakt werd maar nog niet helemaal was en geloof ik nog wat kruispunten en zebra's had.
Yoeri
dorpsstraat

Bericht door Yoeri »

Ik ben jaren geleden dit intrigerende plaatje tegengekomen van een plan waarbij Eindhoven door een rechthoek (ruit?) van doorgaande snelwegen zou worden omringd, en die op de hoeken mooi op elkaar aansluiten. Ik ken alleen deze ASCII-afbeelding, en zelfs die leek offline, want gepubliceerd op HetNet... Ik heb 'm met de Wayback Machine teruggevonden:

https://web.archive.org/web/20071221042 ... -nieuw.htm
In de zestiger jaren had Rijkswaterstaat het plan om de snelwegen naar de Eindhovense ruit aan te sluiten op de hoekpunten daarvan. In feite is Eindhoven dan een enorm groot kruispunt van vier autosnelwegen met daarbinnenin een bewoond gebied. De tekening toont het idee:

Code: Selecteer alles

noord-A2 |                              | A50
              |                              |
  A58         |                              |      (A270)
  ------------+------------------------------+------------
              |      ------------------      |
              |     /                  \     |
              |    /                    \    |
              |   |                      |   |
              |   |       de stad        |   |
              |   |      EINDHOVEN       |   |
              |    \                    /    |
              |     \                  /     |
              |      ------------------      |
  A67         |                              |         A67
  ------------+------------------------------+------------
          N69 |                              | A2-zuid

Van dit plan zijn alleen goed gerealiseerd de A67, de A58 en de Poot-van-Metz. De overige aansluitingen en wegen zijn voor het verkeer hommeles. De A2-zuid sluit aan op de A67 midden onder de stad Eindhoven, en niet op een hoekpunt ervan. (Deze midden-aansluiting heeft ook de scherpe kronkel in de A2 nabij Weert tot gevolg.) De A2-noord en de A50 sluiten ook niet precies aan op een hoekpunt, maar iets naar het midden van de stad. De N69 sluit ook midden onder stad aan op de A67, vlak bij het knooppunt met de A2. Hij is bovendien ook nog steeds geen autosnelweg. De weg naar Helmond (A270 = N270) gaat ook naar het midden van de stad. De BOSE-varianten 3*, 4* en 5* gaan wel aansluiten op het noordoostelijke hoekpunt.

Dit niet aansluiten op de hoekpunten van de ruit leidt tot vertragingen, aangezien meer auto's afslaande bewegingen moeten maken, i.p.v. rechtdoor te rijden. Om de vertragingen niet al te groot te doen zijn, zijn grote en ingewikkelde verkeersknooppunten nodig. De bekendste is de combinatie Best-Batadorp met Ekkersweijer.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Klinkt als het plan met rijksweg 75 Arnhem - Oss - Weert - Maastricht op de oostflank.

En in een variantenstudie voor de A2 meen ik me ook een variant te herinneren die rechtstreeks op KP Batadorp had moeten aansluiten. Dat was volgens mij de studie ter vervanging van 'rijksweg 264', dat was jarenlang het administratieve nummer van de N2.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is vooral jammer dat ze totaal hebben onderschat hoeveel verkeer een stad van het kaliber Eindhoven aan zou moeten kunnen. Het is nu erg lastig om bijvoorbeeld ASML nog flink bereikbaar te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Dennal
verkeersader

Bericht door Dennal »

^^ In het artikel is te lezen dat de prioriteit ligt bij het verbreden van de A2 en N2 aan de westkant (Batadorp - De Hogt) naar beide 3 baans.

Op een later tijdstip ook de N2 aan de zuidkant.

Maatregelen zoals extra afrit Boschdijk en J.F. Kennendylaan vallen onder een andere verkenning.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:Denk mee voor het verbeteren van de A2/N2 - randweg Eindhoven!

Rijdt u regelmatig over de A2/N2 - randweg Eindhoven? Woont of werkt u in de buurt? In augustus 2025 is de digitale participatiepagina geopend om ideeën en aandachtspunten op te halen voor de verkenning over de doorstroming op de A2/N2 - randweg Eindhoven.

Dit is het stuk van de A2 en N2 tussen de knooppunten Batadorp (bij Best) en De Hogt (bij Veldhoven).

Op zoek naar de beste oplossing

De verkenning is gestart in mei 2025 en duurt meerdere jaren. In deze verkenning zoeken we naar de beste oplossing voor de knelpunten op de A2/N2 - randweg Eindhoven. Dit doen we zodat de doorstroming op de A2/N2 tussen de knooppunten Batadorp (bij Best) en De Hogt (bij Veldhoven) naar de toekomst toe behouden blijft of verbetert.

Daarmee versterken we de Brainportregio en blijft de regio bereikbaar. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt de komende jaren samen met de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Eindhoven, Veldhoven, Best en Oirschot aan de verkenning.

Digitale participatiepagina

Deel uw idee of aandachtspunt via de digitale participatiepagina van de verkenning. Dit kan tot en met 19 september 2025. Via de website A2N2 in Beeld kunt u op de digitale participatiepagina van de verkenning meedenken.
Dus: dien je briljante ideeën in via: https://a2n2.inbeeld.app/
Dennal
verkeersader

Bericht door Dennal »

Even onder het kopje Randweg Eindhoven.
Bussen moeten file kunnen omzeilen, daarom wordt vluchtstrook A2 aangepakt

Rijkswaterstaat (RWS) begint deze maandag met werkzaamheden op de vluchtstrook van de snelweg A2, zodat vanaf komend jaar bussen tussen knooppunt Leenderheide en Leende de drukke spits kunnen omzeilen. Daarmee wordt ASML beter bereikbaar en het gebruik van openbaar vervoer gestimuleerd.[/b]
Bron: Omroep Brabant
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/477 ... -aangepakt
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Op de A67 is dit ook al en ik ben er absoluut geen fan van. Als er voertuigen op de vluchtstrook staan zullen de bussen zich tussen het (vracht) verkeer in moeten wurmen wat voor verdere stagnatie op de rijbaan zorgt. Ik zie liever dat men de fileproblemen oplost in plaats van geld uit te geven aan dit soort halfbakken oplossingen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Tot de files zijn opgelost (als het al ooit gebeurt) zijn tijdelijke maatregelen wel fijn. Oftewel je kunt het beide doen.

Hoe vaak staan er voertuigen op de vluchtstrook? Volgens mij weegt de totale tijdwinst van die bussen wel op tegen de incidentele hinder van invoegende bussen. En zodra er één bus heeft moeten invoegen, zijn andere chauffeurs gauw ingelicht dat ze tijdelijk niet de vluchtstrook moeten gebruiken :top:
sven_engelen
expressweg

^^ Het aandeel vrachtverkeer is op de A2 en A67 (ik weet even niet hoe dit op de A50 zit) substantieel hoger dan op de gemiddelde snelweg. Dusdanig dat er al pechhavens nodig zijn om te voorkomen dat er om de haverklap een vrachtwagen op de vluchtstrook staat met een klapband of iets dergelijks dus ik vind dit wel degelijk een zorgelijke ontwikkeling. De vluchtstrook is naar mijn mening niet gemaakt om bussen overheen te laten rijden maar voor incidenten en die gebeuren op de A67 relatief gezien nog best vaak.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik vind het ook helemaal niks, bussen over de vluchtstrook. "Legaal voordringen" noem ik dat. En het is echt niet beter voor de doorstroming. Een vluchtstrook moet dat zijn wat de naam al zegt: een VLUCHTstrook.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Hajo schreef: ma 10 nov 2025, 12:27 Ik vind het ook helemaal niks, bussen over de vluchtstrook. "Legaal voordringen" noem ik dat. En het is echt niet beter voor de doorstroming. Een vluchtstrook moet dat zijn wat de naam al zegt: een VLUCHTstrook.
Spitsstroken ook maar per direct afschaffen dan? :duck:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Nee, maar omvormen tot een normale rijstrook. Ik zie liever een verbrede weg, inclusief vluchtstrook, dan een lapmiddel als van de vluchtstrook een spitsstrook maken. Of bussen over de vluchtstrook laten rijden.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Het is op zich toch heel gebruikelijk, lijnbussen die over de vluchtstrook rijden? Zelfs bij de 5 rijstroken tussen Amsterdam en Utrecht mag de lijnbus gewoon over de vluchtstrook bij file: https://maps.app.goo.gl/NbC8iRV73M8ARaTw6
sven_engelen
expressweg

^^ Tsja dat het gebruikelijk is betekent niet automatisch dat het ook een goed idee is. Op zo'n drukke vrachtwagencorridor moet je zulke dingen niet willen vind ik.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Ik snap dat je het gevoelsmatig niet wil, maar leidt het in de praktijk op de plekken waar dit nu al gebeurt ook daadwerkelijk tot problemen? Dat zou wel interessante informatie zijn.
Laatst gewijzigd door paolie op ma 10 nov 2025, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Hajo schreef: ma 10 nov 2025, 13:15 Nee, maar omvormen tot een normale rijstrook.
En hoeveel jaar (en miljoenen!) verder zijn we dan?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Hajo schreef: ma 10 nov 2025, 12:27 Ik vind het ook helemaal niks, bussen over de vluchtstrook. "Legaal voordringen" noem ik dat. En het is echt niet beter voor de doorstroming.
Een volle lijnbus vervoert evenveel mensen als 50 auto's. Door die voor te laten dringen zorg je ervoor dat de gemiddelde vertraging per persoon afneemt.