De politierechtbank van Vilvoorde heeft een GAS-boete van een trajectcontrole in Meise vernietigd omdat deze niet vastgesteld was door een bevoegd persoon. Het ging om een trajectcontrole van een privaat bedrijf. Dit systeem staat mogelijks op de helling:
“We zullen wetgeving herschrijven waar nodig en excessen eruit halen”: De Ridder vreest meer vonnissen nadat boete door trajectcontrole nietig wordt verklaard
Heeft de politierechtbank van Vilvoorde het hele systeem van de commerciële trajectcontroles in tal van Vlaamse gemeenten op de helling gezet? Het vonnis, dat HLN kon inkijken, in de zaak die mobiliteitsprofessor Johan De Mol (UGent) aanspande tegen de gemeente Meise is alvast duidelijk. De rechter oordeelde voor het eerst dat de gemeente niet kon aantonen dat de snelheidsovertreding was vastgesteld door een daartoe bevoegd persoon én stelde dat toestellen die niét in eigendom zijn van de gemeente niet wettig zijn. “We zullen bekijken hoe we de excessen eruit kunnen halen”, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder bij VTM NIEUWS.
Het gaat dan meerbepaald om het bedrijf TAAS (Trajectcontrole-as-a-service) van Glenn Janssens, die ook gekend als 'keizer van de wegwijzers' met zijn bedrijf TrafiRoad. Blijkbaar strijkt dat bedrijf 24 euro op per boete van 53 euro. Dan is er wel een zeer grote winstincentive om mensen zoveel mogelijk boetes op te leggen. Terecht dat minister De Ridder hier tegen wil optreden. Het gaat blijkbaar om 60 à 70 gemeentes die gebruik maken van het systeem.
Tegenwoordig leggen de DRIP's een algemene snelheidsverlaging op van 90 per uur als het een beetje vriest. Ook weer enorm overdreven. Zeker omdat het algemeen bepaald wordt, ook in zones waar het niet vriest. Weer een voorbeeld dat die dynamische snelheidsbeperkingen meer kwaad doen dan goed. Men doet teveel aan micromanagement. Het is al duidelijk dat zoiets juist in onnodig bijkomend gevaar en files resulteert.
Een waarheid als een koe, lekker regeltjes opleggen voor heel Vlaanderen ipv segment per segment te bekijken. Daar zijn deze panelen niet voor geplaatst, ze kunnen zoveel meer, en juist wanneer ze een boodschap zouden moeten vermelden bij file of ongevallen, staan deze meestal gewoon op ‘blank’.
Die indruk had ik gisterenavond nochtans niet, de DRIP's gaven het normale schema voor een avondspits aan. Een algemene limiet van 90 is mij niet opgevallen.
ik rij meermaals per week van Kortrijk naar Aarschot en ze staan al de hele week op 90, de hele dag door. Ook bij vrije baan.
Het is een kwalijke trend die al langer aan de gang is, bij langdurige periodes van hevige regenval heb ik al gemerkt dat de borden soms landelijk op 70 gezet worden.
De A11 in de tunnelbak bij Westkapelle is daar soms ook heel erg in. Zelfs al paar keer gehad dat ze op 50 stonden zonder dat er iets te zien was. Wat juist heel gevaarlijke situaties opleverde omdat er trajectcontrole is: enerzijds mensen die dan braaf 45-50 rijden en anderzijds (vooral Oosteuropese vrachtwagens) een groep die nergens naar kijkt en dan volgas links voorbijknalt.
tompie schreef: do 08 jan 2026, 6:06 ik rij meermaals per week van Kortrijk naar Aarschot en ze staan al de hele week op 90, de hele dag door. Ook bij vrije baan.
Het is een kwalijke trend die al langer aan de gang is, bij langdurige periodes van hevige regenval heb ik al gemerkt dat de borden soms landelijk op 70 gezet worden.
Dan heb ik waarschijnlijk gewoon van het begin tot het einde in een een harmonicafile gezeten waar we zelfs nooit boven de 70 geraakt zijn. Da's meestal dagelijkse kost