Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp »

Groningen? Ik bedoel, dat wordt nu ook vanaf de A1 bij Muiderberg aangegeven.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Of het nu Hilversum, Almere, Lelystad of Leeuwarden zou moeten zijn ... er staat nu geen enkel A27-doel maar er staan wel drie A28-doelen. Almere vind ik het meest logische maar iedere van die opties is beter dan niks. Groningen wordt net weggehaald als A28-doel dus om dat als A27-doel te hanteren levert denk ik niet zo veel duidelijkheid op.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Almere stond in de oude situatie al in Gorinchem aangegeven.
Ik kan het me nog goed herinneren. Toen ik vroeger vanuit Zeeland met mijn ouders naar mijn tante in Eemnes gingen. Konden we op de A27 een lang stuk het doel Almere aanhouden. In die tijd had bijna niemand nog navigatie. Almere gaf het verdere verloop van de A27 mooi aan.
Dat het in de nieuwe situatie een stuk is ingekort begrijp ik maar vanaf Utrecht zouden onbekende weggebruikers toch Almere mogen verwachten, aangezien een richtinggevende grote stad met 200.000 inwoners op 50km afstand aan dezelfde weg.

Een einddoel zoals Leeuwarden al op 160km aangeven vind ik totaal niet logisch.
Andere einddoelen zonder knooppuntfunctie worden in de nieuwe situatie ook pas laat aangeven.
De enige uitzondering is Leeuwarden in Amsterdam. Maar dat komt omdat netwerkdoel Groningen vanuit Amsterdam via de Afsluitdijk niet logisch is in tegenstelling tot Leeuwarden.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef:Oberhausen kwam voor mijn gevoel altijd vooral heel vroeg
Waarschijnlijk omdat het doel ook staat voor de hele stedelijke agglomeratie eromheen (het oostelijke ruhrgebied).

Dat het bij Lunetten wordt aangegeven vind ik verder prima, maar hier slaat Rijkswaterstaat wel de plank echt mis:
https://maps.app.goo.gl/6otKdhbrwcKQxqx87

Voor steden als Duisburg en Düsseldorf kun je veel beter via de A 77 en de BAB 57 rijden, hier werkt Oberhausen alleen maar verwarrend.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Je zal op KP Valburg wel echt een doel voor de BAB3 op de borden moeten zetten, zeker wanneer de verlenging van de A15 af is. Op de BAB3 staan alleen Oberhausen en Köln bewegwijzerd, dus heb je niet echt een alternatief.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Nog een andere theorie over Oberhausen: dat de A12 als zijnde het verlengde van de A3 naar de Nederlandse Randstad een soort Europese hoofdroute is (meer dan de meeste andere Nederlandse snelwegen), en dat daar de doelen op zijn aangepast. Dus daarom Oberhausen in plaats van Ede en Veenendaal. Maar sterk is die theorie bij nader inzien niet aangezien Arnhem en Utrecht aan Duitse zijde ook niet overdreven vroeg verschijnen.
verfmeer95
expressweg

In het oude systeem verscheen het buitenlandse doel zodra er nog maar een hoofddoel voor de grens lag. Het hing er dus allemaal maar sterk van af hoeveel hoofddoelen de betreffende weg had/heeft. Op de A1 verscheen Osnabrück pas bij Hengelo, omdat na Hengelo nog hoofddoel Oldenzaal kwam. Op de A12 was Arnhem het enige hoofddoel tussen Utrecht en de grens, en dus stond Oberhausen al bij Arnhem op de borden. Veenendaal en Ede zijn beide meer dan 2x zo groot als Oldenzaal, maar zijn in het oude systeem nooit hoofddoel geworden.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Er was nog even sprake van “Hengelo via Arnhem”, maar Oberhausen heeft het overleefd bij Lunetten… En geen Ede, waar in de andere richting wel Gouda is toegevoegd.
Hengelo mag natuurlijk alsnog niet ontbreken.

AfbeeldingIMG_6255 by Autostrada Italia, on Flickr
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De onderste regel van dit routebord is aangepast.
A27 richting Almere | Knooppunt Hooipolder
Afbeelding

Voor de aanpassing (foto Harry)
Afbeelding
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Dordrecht is zo te zien nog niet vervangen voor Rotterdam.
Ik zag in de database dat het gaat gebeuren.

Dan moet het routebord naar Raamsdonksveer ook aangepast worden.
Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein »

Zuidelijk van knooppunt Sabina staat de uitsmijter nu op een paal na afronden van werkzaamheden aan geluidsschermen. Wel staat er rechtdoor ‘A4 A59’ richting Amsterdam en Rotterdam.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Claus Plein schreef: di 25 nov 2025, 8:43 Zuidelijk van knooppunt Sabina staat de uitsmijter nu op een paal na afronden van werkzaamheden aan geluidsschermen. Wel staat er rechtdoor ‘A4 A59’ richting Amsterdam en Rotterdam.
Bedoel je deze?
Afbeelding
(Foto 2023)
Dan zal ik binnenkort eens ter plaatse gaan kijken.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein »

^^ Jep
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Claus Plein schreef: di 25 nov 2025, 8:43 Zuidelijk van knooppunt Sabina staat de uitsmijter nu op een paal na afronden van werkzaamheden aan geluidsschermen. Wel staat er rechtdoor ‘A4 A59’ richting Amsterdam en Rotterdam.
Foto van 2023:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Foto van vanmiddag (in de herfst gaat de zon erg vroeg onder...):
Afbeelding

Dit kan eigenlijk 2 dingen betekenen:
1. Ze zijn het opzetplaatje "A29" vergeten op dit nieuwe bord;
2. De A29 wordt hier eindelijk (binnenkort) omgenummerd naar A4.
Ik hoop 2, ik vrees 1. :)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Op de A27 bij :KP: Eemnes hangt nieuwe NBA.
Bijvoorbeeld dit:
Afbeelding

Het is geheel volgens de regels, maar toch vind ik het raar lijken dat de A27-doelen boven de streep staan en A27 zelf daar een flink stuk onder, met de A1-doelen daartussen.
--Harry.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

harry schreef: zo 30 nov 2025, 19:25 1. Ze zijn het opzetplaatje "A29" vergeten op dit nieuwe bord;
En ik hoop 1 en vrees 2 :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Na de afronding van de werkzaamheden van de IJsselbrug in de A12 zijn in beide richtingen nieuwe wegwijzers geplaatst.
Onder andere deze:
Afbeelding
Vergelijk de doelen met de vorige versie:
Afbeelding
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ook rond Utrecht is men nog flink bezig (en nog niet klaar).
Onder andere hier, waar oud en nieuw het wel niet zal uithouden tot Oud en Nieuw.
Afbeelding

Bij afrit 15 richting Gouda zijn de oude portaal-rechtdoorborden inmiddels verwijderd.
Op één plek hangt nu een nieuwe:
Afbeelding
--Harry.
nvanleijden
dorpsstraat

Bericht door nvanleijden »

harry schreef: zo 30 nov 2025, 19:32 Op de A27 bij :KP: Eemnes hangt nieuwe NBA.
Bijvoorbeeld dit:
Afbeelding

Het is geheel volgens de regels, maar toch vind ik het raar lijken dat de A27-doelen boven de streep staan en A27 zelf daar een flink stuk onder, met de A1-doelen daartussen.
Dit vind ik toch wel een hele matige toepassing van die streep. Had de indirecte vermeldingen van de A1 weggelaten en de doelen hadden ook gewoon netjes tussen de pijlen gepast :s Het bord oogt nu nogal uit balans door die loze ruimte.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Bij Arnhem staat Amsterdam in plaats van Den Haag.
Waar zal Den Haag voor het eerst verschijnen vanuit het Oosten op de A12, als alle borden zijn vervangen?
verfmeer95
expressweg

Knooppunt Lunetten lijkt mij. Als simpel hoofddoel hoeft het echt niet voor Utrecht op de borden.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Het is niet zomaar een simpel hoofddoel. Den Haag heeft een andere status. Dit staat op de Wegenwiki pagina.
Citaat: Den Haag is als één van de vier grote steden van de Randstad ook al op een grotere afstand verwezen dan puur op grond van de positie als hoofddoel zou mogen worden verwacht. Hierbij speelt uiteraard ook mee dat de stad de regeringszetel heeft en ook internationaal van belang is.

In de oude situatie staat/stond Den Haag al op de borden bij Zevenaar op ruim 130 km afstand.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Palance schreef: zo 30 nov 2025, 19:34
harry schreef: zo 30 nov 2025, 19:25 1. Ze zijn het opzetplaatje "A29" vergeten op dit nieuwe bord;
Leg eens uit ajb?
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Steptimer schreef: zo 30 nov 2025, 21:29 Bij Arnhem staat Amsterdam in plaats van Den Haag.
Waar zal Den Haag voor het eerst verschijnen vanuit het Oosten op de A12, als alle borden zijn vervangen?
En wat betekent dit dan voor Amsterdam als doel op de A12? Dat komt pas weer bij Utrecht, zoals het vroeger ook was geloof ik?
verfmeer95
expressweg

Amsterdam is supernetwerkdoel, en zal dus op z'n laatst op knooppunt de Liemers op de borden verschijnen (Rotterdam slaat daar af). Vanaf daar moet het continu gehouden tot knooppunt Oudenrijn.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

harry schreef: zo 30 nov 2025, 19:25 Dit kan eigenlijk 2 dingen betekenen:
1. Ze zijn het opzetplaatje "A29" vergeten op dit nieuwe bord;
Het bord is verwijderd geweest vanwege werkzaamheden. Er stond een tijdelijk geel bord. Op dit (nieuwe?) bord had een opzetplaatje moeten zitten met A29.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: zo 30 nov 2025, 19:25 Ze zijn het opzetplaatje "A29" vergeten op dit nieuwe bord;
boe! schreef: ma 01 dec 2025, 12:33 Op dit (nieuwe?) bord had een opzetplaatje moeten zitten met A29.
Als ik de foto's beter vergelijk, zou het inderdaad kunnen zijn dat het geen nieuw bord is.
Op de oude foto lijkt er een opzetplaat te zitten over zowel A29 als A59 heen.
--Harry.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Steptimer schreef: zo 30 nov 2025, 22:30 ^
Het is niet zomaar een simpel hoofddoel. Den Haag heeft een andere status. Dit staat op de Wegenwiki pagina.
Citaat: Den Haag is als één van de vier grote steden van de Randstad ook al op een grotere afstand verwezen dan puur op grond van de positie als hoofddoel zou mogen worden verwacht. Hierbij speelt uiteraard ook mee dat de stad de regeringszetel heeft en ook internationaal van belang is.

In de oude situatie staat/stond Den Haag al op de borden bij Zevenaar op ruim 130 km afstand.
In Amsterdam is nochtans Den Haag volledig vervangen door Rotterdam....
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Klopt: internationale netwerkdoelen en netwerkdoelen hebben een hogere status.
Maar in de praktijk is er een soort tussencategorie: steden die vroeger worden aangegeven dan een gewoon hoofddoel maar niet zo vroeg als een netwerkdoel (met als uitzondering Leeuwarden in Amsterdam).
Denk aan steden zoals Den Haag, Lelystad, Assen, Bergen op Zoom, Den Helder, etc.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Teetje schreef: ma 01 dec 2025, 12:24
Palance schreef: zo 30 nov 2025, 19:34
Leg eens uit ajb?
Waarom zou ik dat uit moeten leggen? Of beter: Waarom zou je geld uit moeten geven aan een hernummering? :dontknow:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.