Uit een oude doos...

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 862
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Thom »

GuteFahrt schreef: zo 12 okt 2025, 13:41 Nog steeds in gebruik in Cadzand.
en Nieuwvliet-Bad.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11460
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Willem »

En over de grens in Nieuwpoort.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23018
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wouter N14 »

Het Instagram-account Transport-History laat ook oude verkeerssituaties zien. Paar voorbeelden van bww:

Ca. 1980?
Afbeelding
Afbeelding

Ca. 1990
Afbeelding

?
Afbeelding

Begin jaren 90?
Afbeelding

Eind jaren 80?
Afbeelding

Volgens de beschrijving Ankara TR06
Afbeelding

?
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9084
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: Uit een oude doos...

Bericht door keokiracer »

Wouter N14 schreef: ma 20 okt 2025, 19:40 ?
SPOILER: TOON

Afbeelding
De afstanden komen overeen met een locatie ongeveer bij de grens van Jordanië en Irak. Waarschijnlijk het eerste afstandenbord na de grens.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32784
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Palance »

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er ook transitroutes bestonden richting Scandinavië. Ik kan van mijn reis in 1987 enkel de borden herinneren met transit naar West-Berlijn, Polen en Tsjechoslowakije.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Vinny »

Bij Rostock lag in de DDR tijd blijkbaar al een klaverblad. De bewegwijzering nu:
https://maps.app.goo.gl/3SMTyygbrfmVxjsb9

Niet echt een verbetering te noemen als je het mij vraagt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23018
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wouter N14 »

Zelfde account. Bulgarije jaren 70.

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Uit een oude doos...

Bericht door marcel »

Wouter N14 schreef: ma 20 okt 2025, 19:40
Eind jaren 80?
Afbeelding
Zelfde locatie 1996:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23018
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wouter N14 »

Viaduct is wel verstevigd of zo iets :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24150
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Uit een oude doos...

Bericht door harry »

Wouter N14 schreef: ma 20 okt 2025, 19:40Eind jaren 80?
marcel schreef: ma 27 okt 2025, 20:02Zelfde locatie 1996
Goh, toevallig heb ik die plek ook op de foto. Juli 2010:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11460
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Willem »

Wouter N14 schreef: ma 27 okt 2025, 19:59 Zelfde account. Bulgarije jaren 70.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Met een schrijffout in Plovdiv.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Uit een oude doos...

Bericht door marcel »

Ik heb ook een foto van 2014:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23018
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wouter N14 »

Reling nog steeds rood maar het weerstationnetje? is weer weg. Ben benieuwd naar de volgende updates :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85906
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Chris »

Deze is van 2013 dus we kunnen aardig pinpointen wanneer dat weerstation o.i.d. is verdwenen :p En de 1000 meter aanduiding.

Afbeelding
A10-115 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23018
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wouter N14 »

Grappig dat die 1000m is overplakt en niet ook gewoon een lijmtang heeft gekregen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
ThatPCDude
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door ThatPCDude »

Het heeft me veel te lang geduurd om dit op streetview op te zoeken omdat het allemaal daar zo veranderd is sinds die foto's. De A10/A24 is daar nu 2x3 met vluchtstroken, de trompet is veranderd in een halve ster, de bestemming 'Kremmen' is verdwenen en alle bestemmingen voor de afslaande richting zijn vervangen. Van Frankfurt/Oder, Prenzlau en Berlin-Zentrum naar Leipzig, Magdeburg en Potsdam.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85906
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Chris »

^^ De aanduiding A24 is wellicht misleidend, deze foto's zijn op de A10 genomen, vanuit het zuiden voor het Dreieck Havelland. Dat is wel veranderd, maar niet verbreed naar 2x3 rijstroken.

Dit is de huidige bewegwijzering: https://maps.app.goo.gl/dXjGiJ6rwT9kqoXX7
ThatPCDude
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door ThatPCDude »

En nog zat ik dus verkeerd. :lol:
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Rene »

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Coen Tunnel »

Wouter N14 schreef: ma 27 okt 2025, 19:59 Zelfde account. Bulgarije jaren 70.

Afbeelding
Dat ziet er tegenwoordig zo uit: https://www.google.com/maps/@42.7799007 ... FQAw%3D%3D
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24905
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Pino »

^^ Op de bypass van Sofia zijn nu Burgas en Varna de doorgaande doelen, ook op de afstandenborden. Toch ergens een achteruitgang (maar niet specifiek Bulgaars; lange-afstandsdoelen zijn op wel meer plaatsen verdwenen).
Sophie
expressweg
Berichten: 3557
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Sophie »

Coen Tunnel schreef: ma 01 dec 2025, 13:53 Dat ziet er tegenwoordig zo uit: https://www.google.com/maps/@42.7799007 ... FQAw%3D%3D
Bedankt. Ik heb me rotgezocht.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Coen Tunnel »

^^ De wegwijzer met Мировяне/Mirovyane staat nu iets eerder: https://www.google.com/maps/@42.7796233 ... FQAw%3D%3D

Ik had de locatie vlug genoeg geïdentificeerd als vermoedelijk ergens op de ring van Sofia, gezien de doelen, maar ik had Мировяне in eerste instantie als Mirovjane vertaald en dat kon ik op Google Maps niet vinden. Uiteindelijk Mirovyane wel.
Pino schreef: ma 01 dec 2025, 14:54 ^^ Op de bypass van Sofia zijn nu Burgas en Varna de doorgaande doelen, ook op de afstandenborden. Toch ergens een achteruitgang (maar niet specifiek Bulgaars; lange-afstandsdoelen zijn op wel meer plaatsen verdwenen).
Burgas is natuurlijk het doel voor de A1, maar dekt inderdaad de richting Turkije nauwelijks af, die pas voorbij Plovdiv afsplitst naar de A4.

Plovdiv en grensstadje Svilengrad komen ook lang niet overal terug op de borden, en her en der zal nog wel ergens een volgbordje voor Istanbul staan, maar zeker niet continu.

Vroeger wilde men dat transitverkeer allemaal over de II/18 ruim noordelijk om Sofia hebben en niet over de kortere, maar veel minder geschikte zuidring, die dwars tussen de bebouwing doorloopt. Nu met de A6 is daar aan de noordkant wel een prima doorsteek ontstaan, maar aan de bewegwijzering voor transitverkeer richting Turkije schort het nog wel wat. Al heb ik niet het idee dat Turkijegangers in de zomer nou massaal verdwalen rond Sofia, en de situatie is tegenwoordig hoe dan ook een stuk beter dan nog geen 10 jaar geleden, toen de A6 er nog niet was.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Coen Tunnel »

Wouter N14 schreef: ma 20 okt 2025, 19:40Afbeelding
Is dat lettertype nou Tratex, het Zweedse lettertype? Het lijkt er veel op, met die a en ook die erg ronde 0.
Begin jaren 90?
Afbeelding
Nog altijd goed herkenbaar (zie ook de bosjes verderop links bijvoorbeeld): https://www.google.com/maps/@43.3538802 ... FQAw%3D%3D
Volgens de beschrijving Ankara TR06
Afbeelding
Dat zou anno 2025 dit knooppunt in Ankara moeten zijn, inmiddels dus onherkenbaar veranderd.

De foto komt in een ander formaat ook terug op Instagram met bijschrift:

Et Balık Kurumu kavşağı - 70’li yıllar
( Şimdiki Akköprü - Ankamall kavşağı )


Vertaling:

Meat and Fish Institution intersection - 1970s
(Currently Akköprü - Ankamall intersection)

Palance schreef: ma 20 okt 2025, 19:56 Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er ook transitroutes bestonden richting Scandinavië. Ik kan van mijn reis in 1987 enkel de borden herinneren met transit naar West-Berlijn, Polen en Tsjechoslowakije.
Die zullen er vast geweest zijn voor verkeer vanuit bv. Tsjechoslowakije. Maar ik kan me moelijk indenken dat een West-Duitser de transitroute door de DDR zou nemen om naar Denemarken te gaan. Misschien vanuit het noorden/oosten van Beieren, maar dan nog vraag ik me af of de gemiddelde West-Duitser zich senang zou voelen bij de vrij lange transit door Oost-Duitsland. Dit is wel even wat langer dan van Helmstedt naar West-Berlijn.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24905
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Pino »

^^ Navigatiesystemen zullen ook veel doen. Mogelijk dat juist de keuze tussen de noordelijke en de zuidelijke route ooit leidde tot de vlucht naar voren om dan maar alle doorgaande bestemmingen expliciet te gaan bewegwijzeren. Nu is er de A6 en kan er geen twijfel bestaan.

Maar goed, ik vind de bewegwijzering hier maar matig. Op de A6 verdwijnt Burgas en komt dan toch weer Svilengrad. Wanneer je afslaat van de A6 naar de II/18 staat er Plovdiv/Svilengrad. Wanneer je die weer verlaat naar de A1 moet je het dan doen met die twee doelen alleen in Cyrillische tekens.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85906
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Chris »

Coen Tunnel schreef: ma 01 dec 2025, 19:15
Palance schreef: ma 20 okt 2025, 19:56 Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er ook transitroutes bestonden richting Scandinavië. Ik kan van mijn reis in 1987 enkel de borden herinneren met transit naar West-Berlijn, Polen en Tsjechoslowakije.
Die zullen er vast geweest zijn voor verkeer vanuit bv. Tsjechoslowakije. Maar ik kan me moelijk indenken dat een West-Duitser de transitroute door de DDR zou nemen om naar Denemarken te gaan. Misschien vanuit het noorden/oosten van Beieren, maar dan nog vraag ik me af of de gemiddelde West-Duitser zich senang zou voelen bij de vrij lange transit door Oost-Duitsland. Dit is wel even wat langer dan van Helmstedt naar West-Berlijn.
De hoge prioriteit die na de Tweede Wereldoorlog werd gegeven aan de bouw van de A7 is denk ik een indicatie van het belang om München met Hamburg te verbinden buiten de DDR om. Al begin jaren '50 waren vrij grote delen tussen Hamburg en Göttingen in aanbouw, vrij dicht langs de grens met de DDR. Dit was één van de eerste grote snelwegprojecten die na de oorlog is hervat.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Uit een oude doos...

Bericht door verfmeer95 »

Ik vermoed ook dat deze Transitroutes voornamelijk bedoeld waren voor verkeer Tussen West-Berlijn en Scandinavië. Vanuit Beieren zal men wel gewoon de A7 genomen hebben.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24905
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Pino »

Transitroutes waren er naar West-Berlijn en naar alle buurlanden die de DDR had. Het kwam erop neer dat je vrij eenvoudig een transitvisum kon krijgen, maar dan mocht je als buitenlander ook niet van de bewegwijzerde transitroutes af. Zie verder https://www.wegenwiki.nl/Duitse_Democra ... nsitroutes. De praktijk mag zijn geweest dat "Transit Skandinavien" veel werd gebruikt door verkeer tussen de Scandinavische landen en West-Berlijn, maar in de kern kon je die als Zweed net zo makkelijk gebruiken op weg naar Polen en Tsjechoslowakije. Voor verkeer tussen delen van de BRD (het Beieren genoemd in de post hierboven) en Scandinavië was de route bruikbaar, maar ik denk dat je in de praktijk wel gek was om hem te gebruiken.
Chris schreef: ma 01 dec 2025, 19:27 De hoge prioriteit die na de Tweede Wereldoorlog werd gegeven aan de bouw van de A7 is denk ik een indicatie van het belang om München met Hamburg te verbinden buiten de DDR om. Al begin jaren '50 waren vrij grote delen tussen Hamburg en Göttingen in aanbouw, vrij dicht langs de grens met de DDR. Dit was één van de eerste grote snelwegprojecten die na de oorlog is hervat.
Men is inderdaad weer snel begonnen met de A7 ten noorden van Kassel, maar de A7 door de Rhön volgde wel behoorlijk ruim later. Dat geeft mij te denken over het grote belang van München: de HaFraBa-verbinding lijkt belangrijker te zijn geweest. Dat was naar München nog in die zin lastig, omdat de historische Bundesstrasse de B4 wel deels in de DDR was komen te liggen. Maar er lag met een uitgebouwde HaFraBa plus de al bestaande A3 natuurlijk ook nog een prima snelwegroute “buitenom”, naast de directere B27, dus mogelijk rechtvaardigde dat het uitstel.

Daarnaast mogelijk dat de A7 ten zuiden van Hattenbach alleen al later moest doordat er een nieuw tracé moest worden uitgedacht - het verhaal van de Strecken 46 en 85 waar de A7 zo’n beetje tussenin kwam te liggen. Want 85 was in de DDR terecht gekomen, en toen lag de in de BRD geplande 46 ineens lang zo handig niet meer.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 01 dec 2025, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: ma 01 dec 2025, 19:17Wanneer je die weer verlaat naar de A1 moet je het dan doen met die twee doelen alleen in Cyrillische tekens.
Nah, lijkt me geen probleem want een klein stukje eerder staat een bord volledig in het Latijnse schrift: https://www.google.com/maps/@42.644037, ... FQAw%3D%3D

Gezien de hoeveelheid doelen vind ik het te billijken dat hier twee aparte borden staan voor Latijns en Cyrillisch, anders zou het wel erg veel worden op één bord. Hier is niet zoveel mis mee, al zou je uiteraard liever Istanbul dan Svilengrad als doel hebben.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: ma 01 dec 2025, 19:27De hoge prioriteit die na de Tweede Wereldoorlog werd gegeven aan de bouw van de A7 is denk ik een indicatie van het belang om München met Hamburg te verbinden buiten de DDR om. Al begin jaren '50 waren vrij grote delen tussen Hamburg en Göttingen in aanbouw, vrij dicht langs de grens met de DDR. Dit was één van de eerste grote snelwegprojecten die na de oorlog is hervat.
Nu liep de oude hoofdroute tussen Hamburg en Nürnberg en verder uiteraard over de B4, maar al in de oude Reichsautobahnplannen van voor de oorlog was een verbinding van Hamburg naar Würzburg via Kassel gepland, en eigenlijk niks langs het B4-tracé. Tegenwoordig zijn er twee logische snelwegroutes tussen Hamburg en München; A7-A3-A9 via Kassel en Würzburg, of A7-A2-A14-A9 via Magdeburg en Halle.

Edit: ik zag Pino's opmerking over de B4 pas later.
Pino schreef: ma 01 dec 2025, 22:44Men is inderdaad weer snel begonnen met de A7 ten noorden van Kassel, maar de A7 door de Rhön volgde wel behoorlijk ruim later. Dat geeft mij te denken over het grote belang van München: de HaFraBa-verbinding lijkt belangrijker te zijn geweest. Dat was naar München nog in die zin lastig, omdat de historische Bundesstrasse de B4 wel deels in de DDR was komen te liggen. Maar er lag met een uitgebouwde HaFraBa plus de al bestaande A3 natuurlijk ook nog een prima snelwegroute “buitenom”, naast de directere B27, dus mogelijk rechtvaardigde dat het uitstel.
Het tracé door de Rhön lag er in 1968, voor een verbinding door dunbevolkt gebied in Duitsland was dat relatief vroeg. En voor zover ik weet waren de Bundesstraßen daar in het oosten van Hessen en het noorden van Beieren, zoals de B27 maar ook de B26 en wegen als de B286 en B279, heel behoorlijk.