Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

Deelmobiliteit is geflopt in Zwolle. Alle aanbieders zijn er mee gestopt:

Go Sharing scooters: weg
Go Sharing fietsen: weg
Check scooters: weg
Bird fietsen: weg
Felyx scooters: weg

Ondertussen heeft de gemeente hoge verwachtingen van hubs voor deelmobiliteit.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Het schijnt dus dat Air Bike (onderdeel van Air Castle, van eigenaar Larry Cook) nog wel in Zwolle actief is? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hessenpoort 2014-2025:

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Harald80 schreef: za 06 sep 2025, 13:40
PeterSchoeber schreef: vr 05 sep 2025, 20:08 ProRail meldt vol trots, https://www.prorail.nl/nieuws/400-zwoll ... passerelle, dat de nieuwe passerelle vandaag de 5e september 2025 feestelijk is geopend. Veel humbug in het verhaal IMHO en ik ben heel erg benieuwd hoe deze houten brug zich gaat houden. Denkend aan de houten bruggen in Sneek over de N7 en de problemen die er zijn met de houten, verlijmde, wieken roedes van de oer oude Nederlandse windmolens ben ik er bang voor dat wij over een jaar of 15 ook met deze brug problemen gaan krijgen.
Het ding schijnt ook maar liefst 32 miljoen gekost te hebben.....de meeste inwoners van Zwolle vinden het weggegooid geld.
Er is in ieder geval één bewoonster, die op de passerelle uitkijkt, blij mee. Ik kwam nog een krantenknipsel tegen van de Volkskrant waarin deze houten brug opgenomen is in een groter artikel over de vraag wat er nodig is om de houtbouwrevolutie voort te zetten. :nahzeg:
(..)Bewoner Joke Drost, die vanuit haar woning op de Passerelle uitkijkt, is enthousiast over het eindresultaat. ‘Het hout, de bomen, het ziet er mooi uit. Al ben ik vooral blij met de brug als verbinding.’ (..)

Over de passerelle..
(..)Om te bepalen of strenge duurzaamheidseisen zouden leiden tot een houten brug, deed de gemeente een marktverkenning. Maar de aannemers kwamen allemaal met plannen voor een stalen brug; ze hadden onvoldoende kennis van houtbouw. Munnik: ‘Toen hebben we gezegd: we gaan het ontwerp zelf realiseren. Want we wisten dat er in Duitsland wel houten bruggen worden gebouwd.’

Samen met Karres en Brands, ingenieursbureau IPV Delft, een Duits ingenieursbureau en spoorbeheerder Prorail vormde de gemeente een consortium, onder leiding van architect Jasper Nijveldt. Ze bezochten houtbouwprojecten en -fabrieken in Duitsland, waarbij ook de gemeentelijke onderhoudsafdeling meekeek. Die was huiverig over het gebruik van hout in het vochtige Nederlandse klimaat. ‘Om regen weg te houden bij het hout hebben we de constructie onder het brugdek geplaatst, en lopen de liggers naar binnen af’, wijst Nijveldt op de getande randen.(..)

https://archive.ph/1VHIP#selection-1607.0-1611.549
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mmm, ik ben benieuwd wat dit over 20 of 30 jaar betekent. De ervaring met hout in de bruggenbouw is niet heel goed, in Nederland lopen gemeenten er nu ook tegenaan dat al die houten fietsbruggen uit de jaren '80 einde levensduur zijn, waarvan sommigen ook niet meer veilig zijn. En dan heb je het nog niet over grote bruggen zoals over de N7 in Sneek of die ingestorte bruggen in Noorwegen. De passerelle is best een massieve constructie.

Ik vraag mij af waar die dame woont, volgens mij zijn er geen woningen rond de Passerelle. Aan het Stationsplein zijn het allemaal kantoren dacht ik.
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

Het valt mij de laatste weken op, dat het wegdek op bepaalde plekken in de stad steeds slechter wordt.

Zo zitten er forse gaten in het wegdek van de Ceintuurbaan, kort voor de VRI waar je af kunt slaan naar de hoofdingang van Isala. Verkeer dat ter plekke bekend is zie je gewoon tussen de gaten door slalommen. Trailers van vrachtwagens slaan met een enorme dreun door de grote kraters. De gemeente is ervan op de hoogte, want ze hebben er gele borden neergezet met de waarschuwing "pas op, slecht wegdek".

Ook op de Ittersumallee, net voor de VRI met de IJsselallee komende vanuit de richting Karwei/Praxis, zitten er voel- en hoorbaar grote gaten in het asfalt. Gaat de gemeente hier nog wat aan doen? Lijkt me niet wenselijk om dit zo te laten liggen met de winter voor de deur.....
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De gemeente Zwolle wil het slopen van het parkeerdek Noordereiland (700 plekken) er snel doordrukken is mijn indruk. Net zoals betaald parkeren er nog even er doorheen gejast wordt (is inmiddels een verkeersbesluit voor genomen).

https://1zwolle.nl/nieuws/191969/snelle ... erzet.html

Het verdwijnen van 700 parkeerplaatsen zonder adequate alternatieven zal de bereikbaarheid van het centrum ernstig beperken en heeft direct negatieve gevolgen voor de omzet, werkgelegenheid en de economische vitaliteit van Zwolle. De door de gemeente aangedragen alternatieven zijn op korte termijn niet beschikbaar en worden te rooskleurig ingevuld, waardoor het verlies aan capaciteit niet opgevangen wordt. Ook is er geen concreet plan voor de toekomstige invulling van het gebied, terwijl het hier gaat om beschermd stadsgezicht. Dit brengt het risico met zich mee dat het terrein jarenlang braak ligt, terwijl parkeren daar gewoon mogelijk had kunnen blijven.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ook de parkeervergunningzones worden opnieuw ingedeeld, en worden een stuk kleiner. In sommige gevallen zelfs zo dat de grens door een straat loopt en dat je aan de ene kant van de straat in een andere zone zit dan aan de andere kant van de straat. Erg onpraktisch, terwijl de tarieven voor een tweede vergunning omhoog gaan, ook in wijken met parkeervergunning zonder echte parkeerproblematiek.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Zwolle-Zuid is de kruising Vrouwenlaan-Grenslaan aangepast.

Voorheen was dit een plateau met voorrang van rechts. Het is een 4-taks kruising, maar 1 tak is een fietspad. Dit is nu eenzelfde soort plateau geworden met voorrang op de route Grenspad - Grenslaan, waarbij ook de middengeleider naar het Grenspad is weggehaald. Dit is optisch een doorgaande route.

De buslijn was een aantal jaar geleden van de Vrouwenlaan weggehaald, maar met de nieuwe dienstregeling gaat deze weer over de Vrouwenlaan in plaats van de IJsselallee.

De oude situatie:
Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe situatie:

Afbeelding
Grenslaan-Vrouwenlaan Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Grenslaan-Vrouwenlaan Zwolle 05 by European Roads, on Flickr

Ik snap niet waarom de borden :B6: zo ver voor de kruising zijn geplaatst.
Afbeelding
Grenslaan-Vrouwenlaan Zwolle 07 by European Roads, on Flickr

Optisch is het niet heel duidelijk een overgang van weg naar fietspad, alleen dit bord :G12a:
Afbeelding
Grenslaan-Vrouwenlaan Zwolle 10 by European Roads, on Flickr

Hier ook de B6 erg ver voor het kruispunt.
Afbeelding
Grenslaan-Vrouwenlaan Zwolle 11 by European Roads, on Flickr
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Had bij het fietspad de eerste 100 meter in rood asfalt uitgevoerd, dan was het al duidelijker.

Is het fietspad soms ook een calamiteitenroute dat obstakels niet gewenst zijn?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik vind dit optisch ook geen verbetering, al kan het meevallen als je daar rijdt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Verderop is ook een fietsoversteek over de Vrouwenlaan heraangelegd. Volgens mij hebben ze hier alleen de drempel heraangelegd, omdat de vorige kapot was gereden. Wellicht om het gereed te maken voor nieuw gebruik door bussen.

Ze hebben wel erg veel zand op het plateau achtergelaten, het is bijna niet herkenbaar als drempel.

Afbeelding
Vrouwenlaan Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vrouwenlaan Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vrouwenlaan Zwolle 05 by European Roads, on Flickr
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Zit daar ook een zebra onder? Want er staat nu ook geen bord bij.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kwam er toevallig net langs en er blijkt inderdaad een zebra onder te zitten.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat kan toch zo niet opgeleverd worden? :dontknow:
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Feitelijk niet maar wij zien dat het toch gewoon gebeurd is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Waarom liggen die haaientanden zover naar voren en/of wat zit er tussen die haaientanden en de zebra?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Plateauhelling, zie het verloop bij de trottoirbanden.
Wouter N14
Moderator

Dan horen de haaientanden nog steeds tegen de zebrastrepen aan te liggen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Loopt de zebra niet door tot de haaientanden? Daar lijkt wat wits te zitten onder het zand.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://nos.nl/artikel/2592994-elektris ... k-overlast

Nu ik dit lees hebben ze die plateaus wellicht ook heraangelegd vanwege de elektrische bussen.

Lijn 8 rijdt sinds een aantal jaar over de IJsselallee, maar keert vanaf de nieuwe dienstregeling deze maand terug over deze weg, de Vrouwenlaan, die door de woonwijk gaat. Eerder werd gezegd dat de stadsbus via de ringweg moest omdat ze anders de dienstregeling niet konden halen. De IJsselallee telt 2x2 rijstroken met 70 km/h en heeft geen bushaltes, tegenover 30 km/h op de Vrouwenlaan met meerdere bushaltes.

RRReis:

De route van lijn 8 wordt verlegd van de IJsselallee naar de Vrouwenlaan. De haltes Jofferenlaan, Zuster van der Kolkstraat, Muijdermanstraat en Zwarteweg worden aan de dienstregeling toegevoegd. Hierdoor ontstaan nieuwe reismogelijkheden naar de wijk Schellerhoek.

Doet mij ook denken aan dit bord. Dit plateau is ook recentelijk heraangelegd maar dat heeft het probleem kennelijk niet opgelost.
Afbeelding
Drempel Nieuwe Deventerweg by European Roads, on Flickr
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Wouter N14 schreef: wo 03 dec 2025, 9:35 Dan horen de haaientanden nog steeds tegen de zebrastrepen aan te liggen.
Dat heb ik nog nooit gezien. Zit altijd 0,50 m tussen, net zoals tussen blokmarkering en haaientanden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nu is het zand eraf gereden (of gespoeld).

Opvallend is dat er een zebra ligt, maar geen bord :L2:

Afbeelding
Vrouwenlaan Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vrouwenlaan Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vrouwenlaan Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Vrouwenlaan Zwolle 04 by European Roads, on Flickr
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Slecht, want als er bijv. sneeuw ligt kun je ook niet zien dat er een zebrapad is... :roll:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij het provinciehuis is de VRI-kruising Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg vervangen door een rotonde.

Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 06 by European Roads, on Flickr

De Wethouder Alferinkweg is nog afgesloten.
Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 10 by European Roads, on Flickr

De omgeving is hier best wel veranderd de laatste 15 jaar. Rechts stond vroeger het Weezenlanden ziekenhuis.
Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 11 by European Roads, on Flickr

De oude weg. De opstelstroken voor de VRI zijn niet meer nodig.
Afbeelding
Rotonde Luttenbergstraat - Wethouder Alferinkweg Zwolle 13 by European Roads, on Flickr
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

^^ Dat lijkt me wel een aardige verbetering. Lijkt het nou zo op de foto's, of zijn zowel de Luttenbergstraat als de Wethouder Alferinkweg flink versmald?
Wouter N14
Moderator

Onterechte gele zuiltjes bij het afrijden van de rotonde, :G11: op een onlogische plek (uitsparen paal?), er is altijd wel weer iets...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Harald80 schreef: wo 10 dec 2025, 23:42 Lijkt het nou zo op de foto's, of zijn zowel de Luttenbergstraat als de Wethouder Alferinkweg flink versmald?
Ja, sowieso bij het kruispunt omdat de opstelstroken voor de verkeerslichten niet meer nodig zijn. Maar vooral de Luttenbergstraat is smaller, vergeleken met het eerder heringerichte deel op de kop van Assendorp. Dus klinkers, smallere rijbaan en geen fietsstroken meer. Ik zag op dat kruispunt weer twee bijna-ongevallen, waaronder eentje met mijzelf: een chauffeur van een taxibusje sneed iemand af die rechtsaf sloeg en nam de bocht daarbij zo krap dat hij bijna over mij heen reed. Het is echt een free-for-all geworden daar. Een tijdje terug stond ook in De Stentor dat er elke dag ongelukken gebeuren.