wegnummers.nl (Harry's wegnummers)
Moderator: Moderatoren
-
Jutter
- dorpsstraat
Re: wegnummers.nl (Harry's wegnummers)
Ik zag dat Veenhuizen (Drenthe) zowel blauwe komborden heeft als witte borden met blauwe letters (bij de gemeentegrens). Ken jij meer voorbeelden van plaatsen in Nederland die komborden hebben en in een ruimer gebied ook witte borden?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ja.Jutter schreef: do 28 aug 2025, 12:53 Ken jij meer voorbeelden van plaatsen in Nederland die komborden hebben en in een ruimer gebied ook witte borden?
Wat me zo te binnen schiet zijn Harkstede en Scharmer (waar mijn ouders vandaan kwamen) en Amsterdam.
Maar er zijn er nog veel meer.
Een eerste selectie zou je kunnen doen door te zoeken op "bw" op deze pagina: https://wegnummers.nl/pl/gemkop.html
Anderen, Eexterveen, ...
(Soms is een wit bord niet in een ruimer gebied, maar de grens tussen 2 kommen. Dus extra checks zijn wel nodig.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Jutter
- dorpsstraat
Oktober/november willen ze voor het eerst de wieken draaien. Fondsen voor een molensteen worden nog gezocht.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Ik reed onlangs door het buurtschapachtige Old Harfsen. Ergens na mei 2023 is er een bord geplaatst: https://www.google.nl/maps/@52.1814615, ... FQAw%3D%3D
Interessant om te weten is dat dit (zoals de naam al zegt) het oude Harfsen is. Halverwege de vorige eeuw is er een compleet dorp 4 km noordelijker gebouwd, en zijn de plaatsnaamborden met Harfsen daarnaartoe verhuisd.
Interessant om te weten is dat dit (zoals de naam al zegt) het oude Harfsen is. Halverwege de vorige eeuw is er een compleet dorp 4 km noordelijker gebouwd, en zijn de plaatsnaamborden met Harfsen daarnaartoe verhuisd.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Deze voormalige molen ...

... is afgelopen weekeinde afgebrand.
https://regio15.nl/nieuws/branden/38730 ... bleiswijk/

... is afgelopen weekeinde afgebrand.
-
harry
- Wegnummerfotograaf

Buunermond is de Drentse naam van Nieuw-Buinen.
Maar het witte bordje suggereert dat het alleen een onderdeel van Nieuw-Buinen is dat zo heet.
Niet dus: het staat onder de komborden!https://www.dorpsbelangennieuwbuinen.nl/2023/05/oude-plaatsnaam/ schreef: Echte Buunermondjes spreken natuurlijk altijd over Buunermond , maar nu staat de Drentse naam ook op de komborden richting Nieuw-Buinen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
De F615 is een geplande snelfietsroute tussen Gemert en Eindhoven. Blijkbaar loopt het nummer vervolgens nog door naar Veldhoven-De Run. De borden in de eerste link zijn in 2023 geplaatst. Vanaf hier gaat de route via een nieuw aangelegde fietstunnel onder de Kempenbaan door. Dat lijkt het begin/eindpunt van de F615 te zijn.
Veldhoven, Julianastraat
https://www.google.com/maps/@51.4200845 ... FQAw%3D%3D
Begin/eindpunt De Run
https://www.google.com/maps/@51.4161006 ... FQAw%3D%3D
Veldhoven, Julianastraat
Begin/eindpunt De Run
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Nog een creatief gehuchtbordje gevonden op Streetview:
De Fliert (Lunteren, gemeente Ede)
Op het beeld van 2024 is de struik nogal dominant, maar de achterkant van het bordje is te zien
De Fliert (Lunteren, gemeente Ede)
Op het beeld van 2024 is de struik nogal dominant, maar de achterkant van het bordje is te zien
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Vanaf de ene kant:

Vanaf de andere kant:

Min of meer daar in de buurt heeft Havikhorst ook een nieuw houten bord:

En om in de sfeer van zelfgemaakte borden te blijven: dit is in de bebouwde kom van Stoutenburg:

--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf

Verzorgingsplaats Bornheim (A28) heeft geen naambordje. Of eigenlijk wel, want dit is een bord met de naam erop.
2011:

2025:

Precies dezelfde plek. Wat een enorm verschil!

De F58 Tilburg-Breda is nog "in aanbouw". Hier hebben ze simpelweg sickers geplakt op bestaande knooppunt-wegwijzers.
Het is taalkundig ook niet helemaal duidelijk wie er op moet letten en wie er over moet steken...

Stepelo heeft nu borden.

Uitzicht vanaf de N18 bij Groenlo. Bommelwereld staat bijna op de rijbaan.

Lintelo. Er was eens een molentje...

Hengelo-Centrum. Nog eentje te gaan en dan is mijn molenrompen-fotoverzameling compleet!

Héél af en toe heb je geen daglicht nodig voor een leesbare drive-by foto.
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ik zag het nummer iets verder naar het westen nog op wegwijzers staan, maar alleen in oostelijke richting.boe! schreef: do 09 okt 2025, 10:00 De F615 is een geplande snelfietsroute tussen Gemert en Eindhoven. Blijkbaar loopt het nummer vervolgens nog door naar Veldhoven-De Run. De borden in de eerste link zijn in 2023 geplaatst. Vanaf hier gaat de route via een nieuw aangelegde fietstunnel onder de Kempenbaan door. Dat lijkt het begin/eindpunt van de F615 te zijn.
Verderop in Eindhoven zelf:

--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Recente foto's met daarop komborden, molens en ander spul, zijn te vinden op deze pagina: https://wegnummers.nl/pl/d202512.html
--Harry.
--Harry.
-
Mark
- Forumbeheerder
Een tipje voor de pagina met behectometerde wegen van het Havenbedrijf Rotterdam: het stukje weg tussen de A15 en de Vondelingenweg, inclusief het Oudelandseviaduct, heeft hmpaaltjes gekregen met als aanduiding 'Oudelandseviaduct'.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Sibren
- verkeersader
Willemstad, een buurtschapje in de gemeente Westerkwartier, heeft drie naamborden. Eén bord langs een weg (te zien op de site van Harry), maar ook één langs een voetpad en één langs een fietspad. Die laatste twee staan allebei een kwartslag gedraaid, waarschijnlijk omdat het anders niet paste.

Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
harry
- Wegnummerfotograaf
En hier istie dan:harry schreef: do 04 dec 2025, 13:20 Nog eentje te gaan en dan is mijn molenrompen-fotoverzameling compleet!

Dit is wat er over is van de molen "Het Anker" in Steenwijk.
Wat er nu nog alleen ontbreekt in mijn verzameling:
- molens die niet vanaf de weg te zien zijn (misschien ga ik ooit nog eens naar het Openluchtmuseum in Arnhem);
- een paar kleine hobby-molentjes.
Ik heb overwogen ook ijzeren weidemolens te fotograferen. Maar na een paar foto's wordt dat wel heel saai.
De Eilandspolder bij Graft staat bijvoorbeeld vol met dit soort molentjes:

Van de kleine hobby-molentjes heb ik geen compleet overzicht, dus kan ik altijd weer eentje tegenkomen.
Bijvoorbeeld deze, afgelopen zaterdag in Noordhorn:

Zaterdag was het ook mooi weer voor een paar re-makes van molenfoto's. In Burum staat deze, vrij verscholen achter bebouwing:

Terwijl een klein molentje in een plantsoen daar vlakbij wel weer goed zichtbaar is:

Ik kwam woensdag ook weer eens door Krommeniedijk. Het blijkt dat er een nieuw bord staat. Het oude bord was een blauw kombord "Krommeniedijk".
Dit was het laatste onderdeel van Zaanstad dat volgens dit bord een eigen kom had. Nu dus niet meer:

Ferjit dy nea (ik zal je nooit vergeten)!
Meer recente foto's op deze pagina: https://wegnummers.nl/pl/d202512.html
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dank. Op dat viaduct kun je niet stilstaan, dus een goede foto is vrij lastig te maken.Mark schreef: zo 14 dec 2025, 15:13 Een tipje voor de pagina met behectometerde wegen van het Havenbedrijf Rotterdam: het stukje weg tussen de A15 en de Vondelingenweg, inclusief het Oudelandseviaduct, heeft hmpaaltjes gekregen met als aanduiding 'Oudelandseviaduct'.
Het viaduct is trouwens zonder "se".
Het is trouwens alleen richting oosten. De rijbaan richting westen vindt men deel van de Vondelingenweg.

--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf

Motto in Brielle. Ik ben het hier niet mee eens. Ik zie het leven als een race over zo veel mogelijk snelwegen én parkeerplaatsen in de zon.
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
In een fotorapportage van Chris kwam ik een nieuw bord van het gehucht Quatre Bras tegen, tussen Zutphen en Deventer.
Ik ben zelf even gaan kijken. Het vreemde is dat aan beide kanten hetzelfde bord hangt.
Ofwel het bord op de 2e foto had een streep moeten hebben, ofwel dat bord had een stuk noordelijker moeten hangen...

Richting Noorden (met een mooie auto op de achtergrond)

Richting zuiden
Ik ben zelf even gaan kijken. Het vreemde is dat aan beide kanten hetzelfde bord hangt.
Ofwel het bord op de 2e foto had een streep moeten hebben, ofwel dat bord had een stuk noordelijker moeten hangen...

Richting Noorden (met een mooie auto op de achtergrond)

Richting zuiden
--Harry.
--Harry.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Quatre Bras is een lantaarnpaal in de gemeente Lochem, gelegen tussen de plaatsen Gorssel en Eefde. 
-
djiwie
- stadsweg
Had je deze al? Een mini-kombordje van Blauwkapel, gemeente Utrecht:
https://maps.app.goo.gl/Yo2Tpg13CJ3LgLCX7
Overigens is Blauwkapel niet een formele komnaam, het is allemaal gewoon Utrecht.
https://maps.app.goo.gl/Yo2Tpg13CJ3LgLCX7
Overigens is Blauwkapel niet een formele komnaam, het is allemaal gewoon Utrecht.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Die bevat alfabetische lijsten. Onder de B is Blauwkapel te vinden.
--Harry.
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik kwam deze nog tegen:
https://maps.app.goo.gl/MFD2FExLHA8MqCqx8
De weg waar het naar verwijst is allang overgedragen aan de gemeente en heeft geen nummer meer.
https://maps.app.goo.gl/MFD2FExLHA8MqCqx8
De weg waar het naar verwijst is allang overgedragen aan de gemeente en heeft geen nummer meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
In deze gemeente speelt al jarenlang een discussie over het (terug)plaatsen van komborden van een voormalige woonplaats. Een snelle zoekopdracht op Google leert dat deze discussie al minstens teruggaat tot het jaar 2008. Soms zijn er berichten dat de komborden weer terugkomen, maar dit heeft niet geleid tot actie vanuit de gemeente.
In het afgelopen jaar heeft een van de bewoners zelf de stoute schoenen aangetrokken, een kombord laten maken en deze in de eigen tuin bevestigd aan een oude elektriciteitsmast. Sinds de zomer van 2025 heeft deze vergeten woonplaats zijn naam weer terug.
In het afgelopen jaar heeft een van de bewoners zelf de stoute schoenen aangetrokken, een kombord laten maken en deze in de eigen tuin bevestigd aan een oude elektriciteitsmast. Sinds de zomer van 2025 heeft deze vergeten woonplaats zijn naam weer terug.
- SPOILER: TOON
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Slootsekuilen, een bedrijventerrein bij Beringe, heeft een kombord gekregen.
Google Streetview: https://www.google.com/maps/@51.3371879 ... FQAw%3D%3D
Google Streetview: https://www.google.com/maps/@51.3371879 ... FQAw%3D%3D
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Blaricummermeent is een wijk van Blaricum, maar staat al jaren als woonplaats op deze wegwijzer:

Het had gesneeuwd, gisteren op de N915. Het verkeer reed er dus 10 km/u:

Bij Muiderberg gisteren donkere luchten, maar nog geen sneeuw:

Aardige plaatjes in Huizen, de haven van het Gooi:

Het had gesneeuwd, gisteren op de N915. Het verkeer reed er dus 10 km/u:

Bij Muiderberg gisteren donkere luchten, maar nog geen sneeuw:

Aardige plaatjes in Huizen, de haven van het Gooi:

--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf

Edam, nog een eindje van de echte N247 vandaan.

Ik heb vandaag maar eens 1,20 euro betaald voor de veerpont naar De Woude (Noord-Holland). De terugreis was gratis.

Het ging me vooral om dit molentje, dat vanaf de overkant van het Noordhollands Kanaal niet te zien is.

Stoomgemaal (museum).

Elders in de provincie: nieuwe komborden (is geen nieuws meer, bijna iedere gemeente plaatst ze).

Nieuw wit bord Etersheim. Verderop staat er nóg een (die stond er al veel langer).

Watergang. Hier in de buurt staan 4 kleine molentjes. Daarvan is er één te bereiken vanaf de openbare weg.

Niet in erg goede staat...

Winters maar zonnig plaatje.

Deze foto's werden u aangeboden door...
--Harry.
--Harry.
-
Thom
- verkeersader
En hier staan er nog 1 of 2:
https://maps.app.goo.gl/nytqoTydmjYGmhEU7
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Voornamelijk Drinkersheim lijkt het, gezien het onderbord
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...