Amsterdam moet in de toekomst toch over Arnhem-Barneveld-Amersfoort verwezen worden?verfmeer95 schreef: ma 01 dec 2025, 12:31 Amsterdam is supernetwerkdoel, en zal dus op z'n laatst op knooppunt de Liemers op de borden verschijnen (Rotterdam slaat daar af). Vanaf daar moet het continu gehouden tot knooppunt Oudenrijn.
Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
-
Teetje
- verkeersader
-
Queue
- autoweg
Is dat ergens vermeld? Bij het zoeken naar het antwoord op jouw vraag vond ik als eerste een discussie hierover in deze draad begin 2025 waarin de meeste mensen de route A12-A2 logischer vinden. Ik zou ernaar neigen om het bij Maanderbroek weg te laten om ieder misverstand te voorkomen en het eventueel in beide richtingen gelijk daarna te vermelden, en het rond Arnhem dan te laten bij Utrecht als A12-West-doel. Scheelt meteen wat doelen en scheelt ook een gat in de continuïteit.mavas schreef: ma 01 dec 2025, 20:31 Amsterdam moet in de toekomst toch over Arnhem-Barneveld-Amersfoort verwezen worden?
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
2019: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 8#p1052978 en https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 8#p1053028
Of dat daadwerkelijk betekent dat Amsterdam over de A30-A1 verwezen wordt weet ik niet. Wellicht heeft men in de afgelopen jaren andere keuzes gemaakt, dan die er toen gemeld zijn.
Of dat daadwerkelijk betekent dat Amsterdam over de A30-A1 verwezen wordt weet ik niet. Wellicht heeft men in de afgelopen jaren andere keuzes gemaakt, dan die er toen gemeld zijn.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat het onverstandig is zolang knooppunt Barneveld nog niet genoeg capaciteit heeft voor het verkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Overigens heb ik zelf toch wel iets meer zwak voor de route over Oudenrijn als bewegwijzerde route. Misschien nog wat minder door Barneveld, maar de simpele realiteit is dat het een weg is met hoge capaciteit en maar één afslag. Maar het is en blijft een route die naar de Amsterdamse binnenstad drie kilometer langer is.
-
Kaaiman
- Secretaris
De A1 is vooral voor Centrum, Noord, Zaanstad en Purmerend een mooie aanlanding, maar voor Zuid, Oost, Haarlem, Alkmaar (en minder belangrijk Hoofddorp en Amstelveen) en niet te vergeten Schiphol (associatieprincipe) is de A2 superieur. Ook is het risico op een drukkere A10-zuid iets groter als je meer verkeer via de A1 stuurt, aangezien de A10 vrijwel altijd korter is dan de A9 voor verkeer richting Badhoevedorp.
Daarbij komt dat de A2-route nu al minder capaciteitsknelpunten heeft. De A1 bij Barneveld en door 't Gooi staan bepaald niet bovenaan als het gaat om spoedig op te lossen knelpunten. Daar speelt ook verkeersveiligheid een rol, want spitsstroken rechts en een krappe klaverlus zijn intrinsiek onveiliger dan overal vluchtstrook en ruime verbindingsbogen.
Verder denk ik dat je langeafstandsverkeer naar supernetwerkdoelen bij voorkeur over het TEN-T afwikkelt. De A30 behoort niet tot TEN-T, noch tot het E-wegennet.
Verder voel ik wel wat voor de opmerking van Queue, om Amsterdam ná Maanderbroek sowieso op beide routes te bewegwijzeren. Of je Amsterdam vóór Maanderbroek dan maar helemaal moet schrappen... dat denk ik dan weer niet.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Hensepens
- autoweg
Ik denk het niet. Het zijn volgens mij wel verschillende borden. Bij de onderste foto (huidige situatie) zie je duidelijk dat er een "streep loopt" door Amsterdam van een paneel deel. Die zie je niet op de andere foto.harry schreef: ma 01 dec 2025, 13:35Als ik de foto's beter vergelijk, zou het inderdaad kunnen zijn dat het geen nieuw bord is.boe! schreef: ma 01 dec 2025, 12:33 Op dit (nieuwe?) bord had een opzetplaatje moeten zitten met A29.
Op de oude foto lijkt er een opzetplaat te zitten over zowel A29 als A59 heen.
Laatst gewijzigd door Hensepens op do 04 dec 2025, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Mwa. Het is een inprikker vanaf de A2 en er staat Centrum op de borden. Maar vanaf de Utrechtsebrug naar de binnenstad / s100 is toch bewerkelijker en niet mooi. Ooit lag dat mooi in het verlengde van de Rijnstraat/Van Woustraat, maar die route is (in mijn optiek terecht) verkeersluw gemaakt, geen s-route en niet de route naar het centrum.
De Piet Heintunnel en de Gooiseweg bieden de betere toegang naar de s100. Zeker de eerste bereik je beter over de A1. De tweede ligt tussen Watergraafsmeer en Amstel in, maar over A1 rijden blijft 3 kilometer korter.
Met je andere argumenten tégen A1 ben ik het trouwens eens.
-
Kaaiman
- Secretaris
🇳🇱🇪🇺
-
Thom
- verkeersader
Als ik de foto’s vergelijk zijn het idd twee verschillende borden, de verticale naad tussen de plaatdelen loopt bij het nieuwe bord meer naar links. Het oude bord had een opzetplaat voor de A29 en A59.Hensepens schreef: wo 03 dec 2025, 0:47Ik denk het niet. Het zijn volgens mij verschillende borden. Bij de onderste foto (huidige situatie) zie je duidelijk dat er een "streep loopt" door Amsterdam van een paneel deel. Die zie je niet op de andere foto.
Foto van het oude bord: https://maps.rijkswaterstaat.nl/Externe ... 10008F.JPG
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De bewegwijzering stuurt je wel via de s 110 (vanaf de A 2) daar zou je dan ook wat aan moeten doen.Kaaiman schreef: wo 03 dec 2025, 8:26Met 'mooi' bedoelde ik vooral dat je grotere delen van Amsterdam en omgeving bedient. Voor de route naar het centrum had ik inderdaad vooral de s112 en s114 in gedachten, bij zowel A1 als A2.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
In mijn posting stond ook al een foto van het oude bord. Dat maakte het vergelijken juist zo makkelijk. En toch had ik die naden niet gezien...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Op de A67 na afrit Geldrop staat nu een afstandsbord dat ik nog niet eerder had gezien:

Pas na de volgende afrit komt Köln erbij (waar dan ruimte voor is omdat Helmond afvalt).

Pas na de volgende afrit komt Köln erbij (waar dan ruimte voor is omdat Helmond afvalt).
- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Queue
- autoweg
Via de aangegeven route is het naar Helmond niet 13 km maar 23 km ofzo.
-
Steptimer
- autoweg
Waarom is er gekozen voor twee Duitse netwerkdoelen op grote afstand?
En gaan de Duitsers in de toekomst Eindhoven wat prominenter bewegwijzeren vanuit de regio Duisburg/Essen.
Volgens mij verschijnt Eindhoven pas heel laat op de BAB40. Terwijl het op de BAB4 al vroeg verschijnt.
En gaan de Duitsers in de toekomst Eindhoven wat prominenter bewegwijzeren vanuit de regio Duisburg/Essen.
Volgens mij verschijnt Eindhoven pas heel laat op de BAB40. Terwijl het op de BAB4 al vroeg verschijnt.
-
nickdh
- autoweg
Op de A4 is het destijds vroeg aangegeven vanwege de werkzaamheden bij Garzweiler (A44/A61) dacht ik.
-
Queue
- autoweg
Ik dacht vanwege het destijds ontbreken van de Nederlandse A74. Het wordt nu ook niet meer verwezen op Kreuz Kerpen.
-
Steptimer
- autoweg
^
Maar wel op het afstandenbord na het knooppunt.
Wat ik opmerkelijk vind. In Nederland is Bremen een netwerkdoel. En staat tegenwoordig zeer prominent aangegeven. Maar andersom staan er geen Nederlandse netwerkdoelen aangegeven in Bremen. Zelfs geen internationaal netwerkdoel.
ik neem aan dat de Duitsers rekening houden met NBA? En Nederlandse netwerkdoelen en internationale netwerkdoelen wat prominenter zullen bewegwijzeren in de toekomst.
Hoewel, de Duitsers hebben Amsterdam een behoorlijk stuk ingekort op de BAB30. Een onbegrijpelijke keuze.
Maar wel op het afstandenbord na het knooppunt.
Wat ik opmerkelijk vind. In Nederland is Bremen een netwerkdoel. En staat tegenwoordig zeer prominent aangegeven. Maar andersom staan er geen Nederlandse netwerkdoelen aangegeven in Bremen. Zelfs geen internationaal netwerkdoel.
ik neem aan dat de Duitsers rekening houden met NBA? En Nederlandse netwerkdoelen en internationale netwerkdoelen wat prominenter zullen bewegwijzeren in de toekomst.
Hoewel, de Duitsers hebben Amsterdam een behoorlijk stuk ingekort op de BAB30. Een onbegrijpelijke keuze.
-
Queue
- autoweg
Het zal niet zo'n hoge prioriteit hebben gehad om dat aan te passen want het is niet echt fout en niet hinderlijk. Bij reguliere vervanging zou ik me wel kunnen voorstellen dat er iets anders voor in de plaats komt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ergens rond 2003 waren er grootschalige werkzaamheden op de A61 tussen Venlo en Kerpen. Zou rond Garzweiler kunnen zijn geweest -ombouwen van knooppunten- maar dat weet ik niet meer zeker. Toen verschenen bij Leenderheide en Kerensheide gele opzetbordjes Köln, en verscheen op Kreuz Kerpen Eindhoven. De Nederlandse gele opzetbordjes zijn vervolgens bij Eindhoven verdwenen bij ombouw van de Randweg; op Kerensheide en de A76 is Köln sinds plaatsing NBA een regulier doel geworden (wat het vroeger niet was). Resteren nog de afstandenborden op de A2, waar ruimte lijkt te zijn gecreëerd voor Köln, maar wat nogal halfslachtig is gedaan. Enigszins vergelijkbaar met de halfslachtige ruimte die is gereserveerd voor Rotterdam als netwerkdoel vanaf Bocholtz.nickdh schreef: zo 07 dec 2025, 21:53Klopt, Eindhoven verschijnt pas vlak voor de grens betreffende de A40.
Op de A4 is het destijds vroeg aangegeven vanwege de werkzaamheden bij Garzweiler (A44/A61) dacht ik.
Uit eerdere posts over dit onderwerp begrijp ik dat er in de staande werkgroep van Rijkswaterstaat en Strassen.NRW ooit afspraken zijn gemaakt over het grensoverschrijdende geleiden van verkeer tussen Eindhoven en Köln, en dat dát mede de aanleiding was geweest voor het toevoegen van Köln op een aantal plekken onder NBA. Ik heb alleen niet het idee dat toevoeging op de borden onderdeel was van de afspraken, want anders had je inmiddels toch wel wat meer vermeldingen Eindhoven moeten zien verschijnen aan de Duitse kant. Mogelijk dat men in Duitsland erop heeft ingezet het meer aan te pakken met behulp van de dynamische witte routepanelen, dus dan zou je Eindhoven alleen specifiek bewegwijzerd zien wanneer de verkeerssituatie om een omleiding vraagt.
Tot op behoorlijke hoogte zal het me in die zin worst zijn wanneer een Eindhoven op de A40 verschijnt, of wanneer een Köln op de A2 verschijnt. Als je dat grensoverschrijdende geleiden bij calamiteiten maar regelt. Wat ik altijd wél als pijnpunt heb gezien, is het min of meer opleggen van een keuze op het moment dat routes nog redelijk gelijkwaardig zijn - of je bijvoorbeeld een verschil hebt tussen Köln-stad en Kreuz Heumar als punt waar het doorgaande verkeer zich op richt. Op Leenderheide moet je in zoverre uitkijken, en gelukkig staat Köln daar ook niet meer. Als er een keer actief moet worden geleid, moet je DRIPs inzetten om verkeer naar de A2 ipv de A67 te brengen. Omgeving Venlo vind ik op dezelfde manier gevaarlijk. Teveel opties vanaf daar om de voor jou relevante delen van Köln te bereiken. Maar omdat we dus Köln zijn gaan toevoegen als regulier doel op de A67, moet op Zaarderheiken sturing worden gegeven. En als je Köln daar een keer neerzet, wordt het rond Mönchengladbach allemaal nog ietsje lastiger...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 08 dec 2025, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bij het eerstvolgende knooppunt gaan deze doelen in verschillende richtingen.Steptimer schreef: zo 07 dec 2025, 21:40 Waarom is er gekozen voor twee Duitse netwerkdoelen op grote afstand?
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
In de vraag van Steptimer wordt met zoveel woorden ook de afstand naar beide Duitse doelen op tafel gelegd. Iets wat dan vermoedelijk meer geldt voor Köln en minder voor Duisburg. Een zinnig doel vóór Duisburg kan ik zo vlug niet verzinnen - behalve uiteraard Venlo. Voor de A61 zou je nog na kunnen denken over Mönchengladbach. Maar meerdere redenen om daar niet aan te beginnen, lijkt me. Te klein, vreet ruimte op de borden. En als je, mijn vorige post indachtig, het doel Köln niet op een potentieel verwarrende manier wilt inzetten, bewegwijzer dan vooral Koblenz ipv Mönchengladbach.
Vraag twee is of het nou zo nodig is om al bij Helmond een afslaand A61-doel op de borden te zetten. Had denk ik inderdaad wel zonder gekund, maar het doet ook geen pijn. Direct na oprit Geldrop had wat mij betreft trouwens ook best gekund - je kunt niet echt volhouden dat er pas plaats ontstaat zodra Helmond uit beeld is. En zie verder de al omschreven afspraak tussen Rijkswaterstaat en Strassen.NRW, waardoor men Köln al vrij snel op de borden wil hebben na het splitspunt Leenderheide (duidelijk op de basis dat in voorkomend geval het verkeer bij Leenderheide met DRIPs de ene of andere kant uit kan worden gestuurd).
-
Queue
- autoweg
Ik zie geen reden waarom dat "gespiegeld" zou moeten zijn. De situatie aan de ene kant is nu eenmaal altijd anders dan aan de andere. In dit geval: ten oosten van Groningen liggen er geen grote plaatsen meer voor de grens, ten westen van Bremen wel.Steptimer schreef: zo 07 dec 2025, 22:42 Wat ik opmerkelijk vind. In Nederland is Bremen een netwerkdoel. En staat tegenwoordig zeer prominent aangegeven. Maar andersom staan er geen Nederlandse netwerkdoelen aangegeven in Bremen. Zelfs geen internationaal netwerkdoel.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat Groningen dus pas bij Oldenburg op de borden verschijnt is volstrekt logisch.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Het komt maar weinig voor dat een land meer dan één grensoverschrijdend doel aangeeft, zeker over langere afstand. Het zou in ieder geval logisch zijn om even over de grens te kijken en er zeker van te zijn dat dat doel gecontinueerd wordt.Steptimer schreef: zo 07 dec 2025, 22:42ik neem aan dat de Duitsers rekening houden met NBA? En Nederlandse netwerkdoelen en internationale netwerkdoelen wat prominenter zullen bewegwijzeren in de toekomst.
Er zijn vaak een paar overwegingen:
- De laatste plaats van enige betekenis in het eigen land krijgt vaak een wat prominentere plek op de bewegwijzering dan vergelijkbare plaatsen van die grootte.
- Als er een grote stad net over de grens is, is dat de logische keuze. In sommige gevallen komt er dan nog een ander doel (vaak in lijn) bij, maar soms ook niet.
- Soms is de eerste stad over de grens bekend in het land waarin de stad ligt, maar is de internationale bekendheid/richtinggevendheid beperkt. In dat soort gevallen wordt soms een groter doel verderop gebruikt.
- Soms is er een grote stad vlak voor de grens, en geen grote stad vlak na de grens. In dat soort gevallen wordt de grensstad als doel gebruikt, dat ook de grens symboliseert, en komen grensoverschrijdende doelen pas vlak voor de grens op de borden.
1. In Nederland bijvoorbeeld Bad Nieuweschans, Oldenzaal, Eersel.
2. Denk vanuit Duitsland aan Venlo, Salzburg, Basel, Szczecin. Vanuit Nederland: Antwerpen, Luik. Vanuit Frankrijk: Saarbrücken, San Sebastián.
3. Vanuit Duitsland: Amsterdam, Praag, Warschau. Vanuit Frankrijk: Turijn, Milaan, Genua, Barcelona, Zaragoza, Brussel. Vanuit Nederland: Bremen.
4. Vanuit Duitsland: Flensburg.
Wat doet Duitsland nu?
A28/A31/A280: Groningen wordt aangegeven. In lijn met de Nederlandse netwerkdoelensystematiek.
B402: Emmen. Eerstvolgende hoofddoel. Maar ook geen snelweg aan Duitse zijde.
A30: Amsterdam. Supernetwerkdoel. Oldenzaal is het eerste hoofddoel (Enschede gaat er af bij dezelfde afrit 33, maar staat niet op het afstandenbord na afrit 34) en Hengelo is het eerste netwerkdoel, maar ik vind er wat voor te zeggen dat Hengelo niet heel richtinggevend is vanuit Duitsland bezien.
B54: Enschede. Eerstvolgende hoofddoel en verreweg de grootste stad in de regio.
A3: Arnhem, en vlak voor de grens Utrecht erbij. Eerstvolgende netwerkdoel plus daaropvolgende netwerkdoel.
A57: Nijmegen, en vlak voor de grens Rotterdam erbij. Eerstvolgende netwerkdoel plus supernetwerkdoel.
A40: Venlo, en dichterbij de grens Eindhoven erbij. Eerstvolgende hoofddoel, een stad die tegen de grens aanligt, plus het eerstvolgende netwerkdoel.
A61: Venlo, eerstvolgende hoofddoel, een stad die tegen de grens aanligt.
A52: Roermond, eerstvolgende hoofddoel. Geen snelweg aan Nederlandse zijde, geen doorgaande route voor lange-afstandsverkeer, geen logisch vervolgdoel.
A46: Sittard, eerstvolgende hoofddoel. Geen snelweg op het laatste deel in Duitsland en in Nederland, meer een regionale route en niet een doorgaande route voor lange-afstandsverkeer. Dichterbij de grens komen Maastricht en Eindhoven erbij, als doelen voor de A2 die enkele kilometers na de grens bereikt wordt.
A4: Antwerpen, Eindhoven, Heerlen. Het Belgische doel dat verderop op de E314 ook wordt aangegeven om het verkeer naar België te geleiden vanaf
Zijn dit allemaal logische keuzes?
Er zijn twee situaties waar ik denk dat het misschien zin heeft om het iets anders te doen. Als eerste (alleen) Amsterdam als doel voor de A30. Ja, het geeft heel goed aan dat dat de route naar Nederland is. Echter, dichterbij de grens zou een doel dat minder ver weg is dan Amsterdam ook behulpzaam zijn. Bijvoorbeeld Hengelo vanaf
Ten tweede, Venlo als enige doel voor de A61 dateert nog uit de tijd dat de snelweg letterlijk op de grens eindigde en het verkeer daarna over het Keulseplein en de Klagenfurtlaan langs de stad werd geleid. Je zou kunnen pleiten voor Nijmegen en/of Eindhoven als extra doel. Beiden zijn logisch. Maar dat is dan ook gelijk het probleem, dat zou twee doelen erbij betekenen. Venlo zelf lijkt me richtinggevend genoeg, zeker vanuit Duits oogpunt. Dat maakt het een andere situatie dan de A40, waarvoor alleen Eindhoven een logisch tweede doel is. Nijmegen zeker niet.
Amsterdam stond eerder op 300+ km afstand aangegeven, dat was ook wel erg ver. Amsterdam staat volgens mij nog steeds op de borden bijHoewel, de Duitsers hebben Amsterdam een behoorlijk stuk ingekort op de BAB30. Een onbegrijpelijke keuze.![]()
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Kan ik zeer goed volgen. Maar waar je Venlo plaatst in jouw overweging 2 (wat ik logisch vind), is de gang van zaken in de kilometers vóór Venlo ook consistent met de andere gevalletjes in categorie 2. Op weg naar Basel staat er nergens Zürich/Gotthard/Bern ofzo, op weg naar Salzburg ook niets van Wien/Villach en op weg naar San Sebastián ook niets daarachter. Laat staan met doelen als Antwerpen en Luik die nóg wat verder van de grens afliggen dan Basel, Zürich en Szczecin. Dus Venlo is ten opzichte van zijn peers niet onderbedeeld; de benadering zit ergens ingebakken in deze categorie 2. Vind het moeilijk om in zoverre de oorzaak te zoeken in de oude situatie bij Venlo.Coen Tunnel schreef: di 09 dec 2025, 15:06 Ten tweede, Venlo als enige doel voor de A61 dateert nog uit de tijd dat de snelweg letterlijk op de grens eindigde en het verkeer daarna over het Keulseplein en de Klagenfurtlaan langs de stad werd geleid. Je zou kunnen pleiten voor Nijmegen en/of Eindhoven als extra doel. Beiden zijn logisch. Maar dat is dan ook gelijk het probleem, dat zou twee doelen erbij betekenen. Venlo zelf lijkt me richtinggevend genoeg, zeker vanuit Duits oogpunt.
In alle gevallen zou het wat mij betreft niet misstaan om vanaf kort voor de grens (laten we zeggen: wanneer de afstand naar de bewegwijzerde grensplaats onder de 20 kilometer komt) toch eens iets te gaan doen met kruisende doelen. Zet zo bij Viersen Nijmegen en Eindhoven onder de streep, even voor Bad Reichenhall Wien en Villach, enzovoort. Dat is uiteindelijk ook consistent met wat je in puur binnenlandse situaties ziet. Wanneer je een netwerkknooppunt als München of Frankfurt nadert, komt dan zo langzaam aan ook de wereld daarachter in beeld (meestal dan). Maar nogmaals, het is bonus, geen noodzaak.
-
Steptimer
- autoweg
Coen Tunnel, Amsterdam staat niet meer op de borden bij Bad Oeynhausen als internationaal netwerkdoel. Op de nieuwere borden is Amsterdam gesneuveld (tientallen kilometers). Ondanks het veruit het belangrijkste doel is voor de BAB30 west.
-
Chris
- Moderator
In juni nog wel. Is dat sindsdien verwijderd?

A2 Magdeburg - Hannover - Bad Oeynhausen 152 by European Roads, on Flickr

A2 Magdeburg - Hannover - Bad Oeynhausen 152 by European Roads, on Flickr
-
Steptimer
- autoweg
^
Die borden heb ik gemist.
Ik keek naar de nieuwe borden op de BAB30 bij o.a. Bad Oeynhausen. Daar zag ik Amsterdam niet meer staan. Zoals hier.
https://www.google.com/maps/@52.2120075 ... FQAw%3D%3D
Die borden heb ik gemist.
Ik keek naar de nieuwe borden op de BAB30 bij o.a. Bad Oeynhausen. Daar zag ik Amsterdam niet meer staan. Zoals hier.
https://www.google.com/maps/@52.2120075 ... FQAw%3D%3D
Laatst gewijzigd door Steptimer op di 09 dec 2025, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.