Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein »

Durashift schreef: wo 19 nov 2025, 23:16 Kan men dat fietspad in Tolbert dan nog tot de rotonde beschouwen?
Vrijliggende fietspaden zijn in het algemeen feitelijk geen onderdeel van een rotonde zelf en logischerwijs al helemaal niet wanneer er sprake is van een tweerichtingsfietspad. Dat conflicteert immers met de verplichting rijrichting op een rotonde :D1:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Attietattie schreef: wo 19 nov 2025, 22:41
waldo79 schreef: wo 19 nov 2025, 16:40 Ik heb wat moeite met het gelijkstellen van voorrang verlenen en voor laten gaan.
Dat is geen inhoudelijke reactie. Het is duidelijk: die ga je niet geven, of kan je niet geven. Jammer!
Ten opzichte van Rein had ik ook weinig toe te voegen :yes:
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Om weer even on-topic terug te komen, bedankt voor alle voorbeelden. In het "echt" ziet het er minder slecht uit dan ik het op tekening vond overkomen. Misschien is er ook wel wat voor te zeggen qua snelheidsremmend effect vanwege het 2-richtingsfietspad. Al heb ik deze oplossing in geen enkele CROW richtlijn gezien ooit.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Het hoeft niet in de richtlijn te staan als je kan motiveren waarom je afwijkt en ik denk dat het snelheidsremmende effect vanwege het tweerichtingenfietspad (waar ik overigens ook niet bepaald over te spreken ben) en het feit dat het een woonwijk in gaat waar een zonale 30 geldt, prima motivatie is om deze uitrit te realiseren.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

waldo79 schreef: do 20 nov 2025, 9:33
Attietattie schreef: wo 19 nov 2025, 22:41
waldo79 schreef: wo 19 nov 2025, 16:40 Ik heb wat moeite met het gelijkstellen van voorrang verlenen en voor laten gaan.
Dat is geen inhoudelijke reactie. Het is duidelijk: die ga je niet geven, of kan je niet geven. Jammer!
Ten opzichte van Rein had ik ook weinig toe te voegen :yes:
Nee, dat is me wel duidelijk! :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Les is dat ik geen punt hoef te maken van iets waar ik geen uitgesproken mening over heb.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

sven_engelen schreef: wo 19 nov 2025, 22:37 Ik snap de commotie rondom uitritten bij rotondes niet.
Het is de combinatie van rotonde èn uitrit, die (meestal) eigenlijk geen uitrit is.
Verkeer op rotonde heeft voorrang, daarmee is een uitrit in principe overbodig.

Hetzelfde met tweerichtingsfietspaden rond een rotonde. Het vraagt nog meer opletten en - zoals al hierboven opgemerkt - is strijdig met het éénrichtingsprincipe van een rotonde.

Kortweg: we zijn getuige van beroepsblindheid bij de ontwerpers of er is te veel geld beschikbaar voor dit soort schijnveiligheidsoplossingen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Verkeer op de rotonde heeft helemaal geen voorrang. Verkeer van rechts heeft voorrang! Tenzij er andere verkeerstekens zijn (zoals een bord :B6: of een uitritconsstructie, zoals bij >99% van de rotondes aanwezig is) #advocaatvandeduivel!
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

:surrender: Klopt, ik zie het en ben tegelijk meer dan verrast, dat dit nog steeds zo in de wet staat. Wanneer is de eerste rotonde met omgekeerde voorrang aangelegd? Dertig jaar geleden oid?
Attietattie
2x5 autosnelweg

IIVQ schreef: do 20 nov 2025, 22:02 Verkeer op de rotonde heeft helemaal geen voorrang. Verkeer van rechts heeft voorrang! Tenzij er andere verkeerstekens zijn (zoals een bord :B6: of een uitritconsstructie, zoals bij >99% van de rotondes aanwezig is) #advocaatvandeduivel!
Dan gooi ik wat olie op het advocaatvandeduivelvuur: als het verkeer op de rotonde geen voorrang heeft, is het helemaal geen rotonde! :PP:
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Dan mag je me wijzen waar dat staat. Als er een bord :D1: staat is het een rotonde en de voorrang wordt apart daarvan geregeld (zie bijvoorbeeld Nijmegen).

Er is niet makkelijk een datum te geven wanneer de eerste voorrangsrotonde aangelegd werd. In Venlo was het Koninginneplein al heel vroeg een voorrangsrotonde omdat dat in Duitsland zo gebruikelijk was. In mijn tijd van rijlessen (en dat is meer dan 30 jaar geleden) was dat nog een unicum. Minirotondes waren er toen volgens mij nog niet.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Het bord betekend :D1: Rotonde; verplichte rijrichting

Verder wordt in artikel 47 en 48 geregeld dat je op (of vlak voor) een rotonde niet uiterst rechts hoeft te rijden en ook rechts mag inhalen. Verder zie ik geen wetgeving voor rotondes terug.

In Nijmegen hebben ze in ieder geval 2 rotondes waar gewoon verkeer van rechts voorrang heeft.

Keizer Karelplein
Takenhofplein
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^dat zijn verkeerspleinen, geen rotondes.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Dat zijn beiden rotondes OMDAT ze een bord D1 :D1: hebben.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ dat is dan niet goed. Volgens mij is daar al eerder over gediscussieerd op dit forum.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik gok al een keer of honderd. Maar wettelijk klopt het gewoon, en is het Keizer Karelplein een "standaard"-rotonde en hebben vrijwel alle andere rotondes een afwijkende voorrangssituatie door aanvullende bebording en haaientanden (of in dit geval: uitritconstructies).
Attietattie
2x5 autosnelweg

Egbert schreef: vr 21 nov 2025, 7:59 Dan mag je me wijzen waar dat staat. Als er een bord :D1: staat is het een rotonde en de voorrang wordt apart daarvan geregeld (zie bijvoorbeeld Nijmegen).
Ik zal het anders verwoorden: het bord :D1: staat er niet als het verkeer op de rotonde geen voorrang heeft.
Afbeelding

En dat maakt dus dat 'zie voorbeeld Nijmegen' totaal onjuist is.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Je mag ontwerpvoorschriften quoten zoveel je wel, maar een voorschrift is geen wet en de weggebruiker heeft niks met de ontwerpvoorschriften te schaften.
De wet zegt dat bord D1 aangeeft dat het een rotonde is. Het bord D1 an sich regelt geen voorrang. Ergo: het maakt niet uit hoe de voorrang geregeld is, bord D1 maakt het een rotonde.

Als jij vindt dat wegbeheerders bord D1 niet mogen gebruiken op plaatsen waar geen B6 staat, dan moet je de wegbeheerder aanschrijven, en niet proberen te claimen dat het geen rotonde is.
Attietattie
2x5 autosnelweg

:roll: Sense the tone!
Attietattie schreef: do 20 nov 2025, 22:40Dan gooi ik wat olie op het advocaatvandeduivelvuur
Attietattie schreef: do 20 nov 2025, 22:40:PP:
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Robonus schreef: di 18 nov 2025, 11:41
[knip]
post crappy plaatje van geplande rotonde Uitgeest.
[knip]
Inmiddels de bewonersavond gehad, en daar werd het uiteindelijke plan gepresenteerd. Ik heb een fotovan de tekening in Qgis kunnen georefereren en de circelmaten opgemeten.
Alle punten waar ik twijfels bij had zijn gebleven, maar er komt ook beplanting/bomen tussen de rotonderijbaan en het naastgelegen fietspad. Lijkt me vrij zichtbelemerend. Alle bewoners die ik heb gehoord zijn falikant tegen de 2-richtings oversteek voor fietsers aan de Geesterweg (doorgaande route). Bij de zijtakken ontkom je er niet aan maar zal autoverkeer door de inritconstructies wel flink afgeremd worden (hopelijk).

Gevraagd aan de woordvoerder waarom het fietspad de Geesterweg in 2 richtingen kruist, was zijn antwoord dat de Gemeente dat persé wil.

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Wie bij de gemeente wil dat dan persé? Wie heeft er nou verstand van..
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

NHD - ’Paaltjes maken bocht veiliger voor fietsers’. Schagen plaatst obstakels op rijweg in het centrum

Afbeelding
Foto Mediahuis
Op sociale media circuleren er al berichten dat de fietsstrook te smal is voor (elektrisch aangedreven) bakfietsen en boosters.
Wat vinden we hiervan?

https://maps.app.goo.gl/PprUX1H3nNrni4z89
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Kansloos. Dat is het enige woord wat ik hiervoor heb.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Dit is klassiek klein-lokaal verkeerskunde: de wethouder wil/moet iets, dus het zal gebeuren.

Ook leuk dat motoren over dat bruggetje mogen en vervolgens niets kunnen weten van éénrichtingsverkeer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

^^ Voorbij de bocht hangt dit gele bordje. Ook een idee van die wethouder?
https://maps.app.goo.gl/ksZS4NcTLTNKye2R9
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Jutter schreef: wo 17 dec 2025, 10:31 NHD - ’Paaltjes maken bocht veiliger voor fietsers’. Schagen plaatst obstakels op rijweg in het centrum
(..)
Op sociale media circuleren er al berichten dat de fietsstrook te smal is voor (elektrisch aangedreven) bakfietsen en boosters.
Wat vinden we hiervan?

https://maps.app.goo.gl/PprUX1H3nNrni4z89
Die bakfietsbestuurders moeten eens leren om de snelheid uit hun langwerpig vervoermiddel te halen, dan kan zo'n bocht prima tussen de palen genomen worden, naar mijn mening. Boosters zijn niet heel breed, volgens mij.

De automobilisten worden eens getraind in het niet afsnijden van een bocht naar links, ook wel verfrissend. :top:
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Het is volgens mij CROW-beleid om géén obstakels in het wegdek te plaatsen.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Thom schreef: wo 17 dec 2025, 16:31 ^^ Voorbij de bocht hangt dit gele bordje. Ook een idee van die wethouder?
https://maps.app.goo.gl/ksZS4NcTLTNKye2R9
Dat is voor de buurtbewoners die klagen maar tegelijk ook de problemen veroorzaken :dyn_hyp:
Attietattie
2x5 autosnelweg

IIVQ schreef: wo 17 dec 2025, 22:01 Het is volgens mij CROW-beleid om géén obstakels in het wegdek te plaatsen.
Het is geen obstakel want die palen zijn botsvriendelijk.

:wall:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Als er geen obstakels in de rijbaan mogen staan..dan kan er heel wat wegmeubilair verwijderd worden; denk aan versmallingen, plantenbakken / cicane's.