Vrijliggende fietspaden zijn in het algemeen feitelijk geen onderdeel van een rotonde zelf en logischerwijs al helemaal niet wanneer er sprake is van een tweerichtingsfietspad. Dat conflicteert immers met de verplichting rijrichting op een rotondeDurashift schreef: wo 19 nov 2025, 23:16 Kan men dat fietspad in Tolbert dan nog tot de rotonde beschouwen?
Weginrichting: wat vinden we hier van?
Moderator: Moderatoren
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ten opzichte van Rein had ik ook weinig toe te voegenAttietattie schreef: wo 19 nov 2025, 22:41Dat is geen inhoudelijke reactie. Het is duidelijk: die ga je niet geven, of kan je niet geven. Jammer!waldo79 schreef: wo 19 nov 2025, 16:40 Ik heb wat moeite met het gelijkstellen van voorrang verlenen en voor laten gaan.
-
Robonus
- autoweg
Om weer even on-topic terug te komen, bedankt voor alle voorbeelden. In het "echt" ziet het er minder slecht uit dan ik het op tekening vond overkomen. Misschien is er ook wel wat voor te zeggen qua snelheidsremmend effect vanwege het 2-richtingsfietspad. Al heb ik deze oplossing in geen enkele CROW richtlijn gezien ooit.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Nee, dat is me wel duidelijk!waldo79 schreef: do 20 nov 2025, 9:33Ten opzichte van Rein had ik ook weinig toe te voegenAttietattie schreef: wo 19 nov 2025, 22:41Dat is geen inhoudelijke reactie. Het is duidelijk: die ga je niet geven, of kan je niet geven. Jammer!waldo79 schreef: wo 19 nov 2025, 16:40 Ik heb wat moeite met het gelijkstellen van voorrang verlenen en voor laten gaan.![]()
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Les is dat ik geen punt hoef te maken van iets waar ik geen uitgesproken mening over heb.
-
Jablan
- stadsweg
Het is de combinatie van rotonde èn uitrit, die (meestal) eigenlijk geen uitrit is.
Verkeer op rotonde heeft voorrang, daarmee is een uitrit in principe overbodig.
Hetzelfde met tweerichtingsfietspaden rond een rotonde. Het vraagt nog meer opletten en - zoals al hierboven opgemerkt - is strijdig met het éénrichtingsprincipe van een rotonde.
Kortweg: we zijn getuige van beroepsblindheid bij de ontwerpers of er is te veel geld beschikbaar voor dit soort schijnveiligheidsoplossingen.
-
IIVQ
- autoweg
Verkeer op de rotonde heeft helemaal geen voorrang. Verkeer van rechts heeft voorrang! Tenzij er andere verkeerstekens zijn (zoals een bord
of een uitritconsstructie, zoals bij >99% van de rotondes aanwezig is) #advocaatvandeduivel!
-
Jablan
- stadsweg
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dan gooi ik wat olie op het advocaatvandeduivelvuur: als het verkeer op de rotonde geen voorrang heeft, is het helemaal geen rotonde!IIVQ schreef: do 20 nov 2025, 22:02 Verkeer op de rotonde heeft helemaal geen voorrang. Verkeer van rechts heeft voorrang! Tenzij er andere verkeerstekens zijn (zoals een bordof een uitritconsstructie, zoals bij >99% van de rotondes aanwezig is) #advocaatvandeduivel!
-
Egbert
- expressweg
Dan mag je me wijzen waar dat staat. Als er een bord
staat is het een rotonde en de voorrang wordt apart daarvan geregeld (zie bijvoorbeeld Nijmegen).
Er is niet makkelijk een datum te geven wanneer de eerste voorrangsrotonde aangelegd werd. In Venlo was het Koninginneplein al heel vroeg een voorrangsrotonde omdat dat in Duitsland zo gebruikelijk was. In mijn tijd van rijlessen (en dat is meer dan 30 jaar geleden) was dat nog een unicum. Minirotondes waren er toen volgens mij nog niet.
Er is niet makkelijk een datum te geven wanneer de eerste voorrangsrotonde aangelegd werd. In Venlo was het Koninginneplein al heel vroeg een voorrangsrotonde omdat dat in Duitsland zo gebruikelijk was. In mijn tijd van rijlessen (en dat is meer dan 30 jaar geleden) was dat nog een unicum. Minirotondes waren er toen volgens mij nog niet.
-
JaapN
- dorpsstraat
Het bord betekend
Rotonde; verplichte rijrichting
Verder wordt in artikel 47 en 48 geregeld dat je op (of vlak voor) een rotonde niet uiterst rechts hoeft te rijden en ook rechts mag inhalen. Verder zie ik geen wetgeving voor rotondes terug.
In Nijmegen hebben ze in ieder geval 2 rotondes waar gewoon verkeer van rechts voorrang heeft.
Keizer Karelplein
Takenhofplein
Verder wordt in artikel 47 en 48 geregeld dat je op (of vlak voor) een rotonde niet uiterst rechts hoeft te rijden en ook rechts mag inhalen. Verder zie ik geen wetgeving voor rotondes terug.
In Nijmegen hebben ze in ieder geval 2 rotondes waar gewoon verkeer van rechts voorrang heeft.
Keizer Karelplein
Takenhofplein
-
Durashift
- expressweg
-
IIVQ
- autoweg
-
Durashift
- expressweg
-
IIVQ
- autoweg
Ik gok al een keer of honderd. Maar wettelijk klopt het gewoon, en is het Keizer Karelplein een "standaard"-rotonde en hebben vrijwel alle andere rotondes een afwijkende voorrangssituatie door aanvullende bebording en haaientanden (of in dit geval: uitritconstructies).
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik zal het anders verwoorden: het bordEgbert schreef: vr 21 nov 2025, 7:59 Dan mag je me wijzen waar dat staat. Als er een bordstaat is het een rotonde en de voorrang wordt apart daarvan geregeld (zie bijvoorbeeld Nijmegen).

En dat maakt dus dat 'zie voorbeeld Nijmegen' totaal onjuist is.
-
Egbert
- expressweg
Je mag ontwerpvoorschriften quoten zoveel je wel, maar een voorschrift is geen wet en de weggebruiker heeft niks met de ontwerpvoorschriften te schaften.
De wet zegt dat bord D1 aangeeft dat het een rotonde is. Het bord D1 an sich regelt geen voorrang. Ergo: het maakt niet uit hoe de voorrang geregeld is, bord D1 maakt het een rotonde.
Als jij vindt dat wegbeheerders bord D1 niet mogen gebruiken op plaatsen waar geen B6 staat, dan moet je de wegbeheerder aanschrijven, en niet proberen te claimen dat het geen rotonde is.
De wet zegt dat bord D1 aangeeft dat het een rotonde is. Het bord D1 an sich regelt geen voorrang. Ergo: het maakt niet uit hoe de voorrang geregeld is, bord D1 maakt het een rotonde.
Als jij vindt dat wegbeheerders bord D1 niet mogen gebruiken op plaatsen waar geen B6 staat, dan moet je de wegbeheerder aanschrijven, en niet proberen te claimen dat het geen rotonde is.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
-
Robonus
- autoweg
Inmiddels de bewonersavond gehad, en daar werd het uiteindelijke plan gepresenteerd. Ik heb een fotovan de tekening in Qgis kunnen georefereren en de circelmaten opgemeten.Robonus schreef: di 18 nov 2025, 11:41
[knip]
post crappy plaatje van geplande rotonde Uitgeest.
[knip]
Alle punten waar ik twijfels bij had zijn gebleven, maar er komt ook beplanting/bomen tussen de rotonderijbaan en het naastgelegen fietspad. Lijkt me vrij zichtbelemerend. Alle bewoners die ik heb gehoord zijn falikant tegen de 2-richtings oversteek voor fietsers aan de Geesterweg (doorgaande route). Bij de zijtakken ontkom je er niet aan maar zal autoverkeer door de inritconstructies wel flink afgeremd worden (hopelijk).
Gevraagd aan de woordvoerder waarom het fietspad de Geesterweg in 2 richtingen kruist, was zijn antwoord dat de Gemeente dat persé wil.

-
Durashift
- expressweg
-
Jutter
- dorpsstraat
NHD - ’Paaltjes maken bocht veiliger voor fietsers’. Schagen plaatst obstakels op rijweg in het centrum

Foto Mediahuis
https://maps.app.goo.gl/PprUX1H3nNrni4z89

Foto Mediahuis
Wat vinden we hiervan?Op sociale media circuleren er al berichten dat de fietsstrook te smal is voor (elektrisch aangedreven) bakfietsen en boosters.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
Wouter N14
- Moderator
Ook leuk dat motoren over dat bruggetje mogen en vervolgens niets kunnen weten van éénrichtingsverkeer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Thom
- verkeersader
https://maps.app.goo.gl/ksZS4NcTLTNKye2R9
-
Durashift
- expressweg
Die bakfietsbestuurders moeten eens leren om de snelheid uit hun langwerpig vervoermiddel te halen, dan kan zo'n bocht prima tussen de palen genomen worden, naar mijn mening. Boosters zijn niet heel breed, volgens mij.Jutter schreef: wo 17 dec 2025, 10:31 NHD - ’Paaltjes maken bocht veiliger voor fietsers’. Schagen plaatst obstakels op rijweg in het centrum
(..)
Wat vinden we hiervan?Op sociale media circuleren er al berichten dat de fietsstrook te smal is voor (elektrisch aangedreven) bakfietsen en boosters.
De automobilisten worden eens getraind in het niet afsnijden van een bocht naar links, ook wel verfrissend.
-
IIVQ
- autoweg
Het is volgens mij CROW-beleid om géén obstakels in het wegdek te plaatsen.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Dat is voor de buurtbewoners die klagen maar tegelijk ook de problemen veroorzakenThom schreef: wo 17 dec 2025, 16:31Voorbij de bocht hangt dit gele bordje. Ook een idee van die wethouder?
https://maps.app.goo.gl/ksZS4NcTLTNKye2R9
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Het is geen obstakel want die palen zijn botsvriendelijk.IIVQ schreef: wo 17 dec 2025, 22:01 Het is volgens mij CROW-beleid om géén obstakels in het wegdek te plaatsen.
-
Durashift
- expressweg