[MA] Marokko

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

[MA] Marokko

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 17:44

Afbeelding

Dit is het Marokkaanse autosnelwegenproject. Men hoopt tegen 2010 Noord en Zuid, Oost en West met elkaar te verbinden door middel van 1500 km autosnelweg. De gedeelten in het oranje zijn al klaar. Momenteel is men druk bezig met het traject tussen Asilah en Tanger (30km) en Settat en Marrakech (145km). Deze trajecten zijn een onderdeel van de belangrijke noord-zuidas, waarop het grootste deel van de Marokkaanse economie gebaseerd is. In het Noorden Tanger met de haven waarlangs het grootste deel van de vracht- en personenvervoer uit Spanje binnenkomt. In het centrum Rabat (administratieve hoofdstad van 1,7 miljoen inwoners) en Casablanca (economische hoofdstad met 3,5 miljoen inwoners). In het zuiden bevinden zich de twee grootste toeristische steden Agadir en Marrakech.

Men start met de verbinding tussen Agadir en Marrakech (233km) over twee jaar. Dit zal het moeilijkse deel worden omdat dit traject twee steden verbindt aan de weerszijden van het Atlasgebergte.

De Marokkaanse autosnelwegen zijn van een relatief goede niveau, omdat ze bijna allemaal minder als 10 jaar oud zijn. Deze autowegen worden goed onderhouden door de tolopbrengsten (volgens het Franse systeem) en ze zijn ook niet zo druk bereden (misschien vanwege de hoge tolheffingen). Momenteel zijn het vooral de Marokkanen uit Europa en de Europese vrachtwagens die er gebruik van maken. Alleen het traject tussen Rabat en Casablanca is zeer druk en zal binnenkort uitgebreid worden tot 2x3 rijstroken.

Indien ik foto's vind, zal ik ze zeker prikken.

Meer info op http://www.adm.co.ma

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 31 mei 2005, 18:32

Zo das nogal wat ja. Ik wist wel dat er wat snelwegen waren in Marokko, maar ze zijn idd op de goede weg. Volgens mij ook het enige land muv Egypte van N. Afrika wat nog een beetje een netwerk van snelwegen heeft/bouwt. Maar de snelweg van Rabat naar Oujda moet zeker in de toekomst naar Algiers gaan lopen? Daar is namelijk ook al een klein stukje snelweg.

Maar kun je een Marokkaanse snelweg vergelijken met een Europese snelweg? Dus 2x2 met ongelijkvloerse kruisingen en zonder ezels, paard en wagens etc op de wegen (zoals in Roemenie)?

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 19:05

Chrizz schreef:Zo das nogal wat ja. Ik wist wel dat er wat snelwegen waren in Marokko, maar ze zijn idd op de goede weg. Volgens mij ook het enige land muv Egypte van N. Afrika wat nog een beetje een netwerk van snelwegen heeft/bouwt. Maar de snelweg van Rabat naar Oujda moet zeker in de toekomst naar Algiers gaan lopen? Daar is namelijk ook al een klein stukje snelweg.

Maar kun je een Marokkaanse snelweg vergelijken met een Europese snelweg? Dus 2x2 met ongelijkvloerse kruisingen en zonder ezels, paard en wagens etc op de wegen (zoals in Roemenie)?
Alleen op de oude autosnelweg Rabat-Casablanca komt het soms voor. Deze autosnelweg is al 20jaar oud en had in die tijd geen tol. Maar al de andere autosnelwegen dateren van de jaren '90 of zijn nog recenter en hebben wel een degelijke standaard. Er zijn in plattelandsgebieden voetgangersbruggen geplaatst om de zoveel kilometers en aan de zijkanten staan hekken geplaatst zodat niemand toegang tot de autoweg kan hebben.

Wel hebben deze autosnelwegen geen dynamische informatiepanelen of praatpalen. Op deze autosnelwegen rijden gewoon om de 30 à 45mn onderhoudswagens af en aan om te zien of er geen wagens in pan staan etc.

Deze autosnelwegen hebben ook geen verlichting behalve in de buurt van tolhuizen en in de buurt van steden. De rijrichtingen zijn ofel gescheiden door een brede begroeide middenberm ofwel door vangrails zodat men niet zomaar deze kan dwarsen. Gelijkvloerse kruispunten komen niet voor anders zou de tol niet véél nut hebben. Om de afstand van max. 60km komt men een uitgebreide parking tegen met tank-, eet-, rust- en bidgelegenheid.

De signalisatie is tweetalig Frans/Arabisch.

De autosnelweg van Fés via Taza naar Oujda, moet het oosten van Marokko beter bereikbaar maken. Ook is dit belangrijk voor Nador, omdat het verkeer komende via de oostkust van Spanje vaak in Nador aan wal gaat. Momenteel is de grens met Algerije nog dicht, maar dit traject zou een onderdeel moeten uitmaken van het "Autoroute du Maghreb"-project dat Rabat via Algiers met Tunis moet verbinden. Zolang de grens dicht is, heeft deze autosnelweg eerder een lokaal nut, namelijk het Noord-oosten ontwikkelen.


De autosnelwegen zijn nieuw en er wordt momenteel nog niet véél over gereden, maar ze zijn een enorm goede alternatief voor de slechte Marokkaanse nationale tweebaanswegen, waar je alles op de baan tegenkomt, mensen dieren en voertuigen. Ten tweede zijn deze zeer druk en gevaarlijk en vooralsnog dien je bijna door elke stad heen te rijden, zelden heeft een stad een ring.


Dit zijn de telgegevens:

Rabat -Casablanca 26 000 voertuigen per dag (in Marokko meent men dat men vanaf 25 000 voertuigen moet overschakelen naar 2x3).

Randweg Casablanca 7 000 voertuigen per dag (is met tol)

Casablanca - Settat 14 000 voertuigen per dag.

Kénitra - Assilah 6 000 voertuigen per dag.

Rabat - Fès 6 000 voertuigen per dag.

De Marokkaanse autosnelwegen zijn dus nogal leeg. Maar het laatste traject van 30 km wat nu door een Turkse firma wordt gebouwd tussen Assilah en Tanger is per nationale weg te doen over 2u tijdens de zomermaanden!

Afbeelding autosnelweg tussen Rabat en Meknès.

Afbeelding autosnelweg tussen Rabat en Meknès in de buurt van Khémisset.

Afbeelding autosnelweg Casablanca - Rabat.

Afbeelding autosnelweg Kénitra - Tanger in de buurt van Assilah.

AfbeeldingAfbeelding Rustplaats

http://www.adm.co.ma/services/IMG_0103%20fav.jpgTolbarrière aan de luchthaven Mohamed V op de autosnelweg Casablanca - Settat. (ps: weet niet hoe de foto te verkleinen)

Afbeelding andere tolbarrière

Edit van Chrizz, medemoderator: van de grote foto een link gemaakt.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 19:16

Hier nog wat foto's van de 'autosnelweg naar het noorden':

Afbeelding
Autosnelweg Kénitra- Larache
Afbeelding
Autosnelweg Rabat - Kénitra

Afbeelding tolhuis

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 31 mei 2005, 19:17

Dat ziet er nog niet verkeerd uit! Beetje naar Frans model. Overigens is Rabat - Casablanca groener dan ik had verwacht?! Mijn beeld van Marokko is een grote zand/rotswoestijn/gebergte, met af en toe een oase.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 19:26

Chrizz schreef:Dat ziet er nog niet verkeerd uit! Beetje naar Frans model. Overigens is Rabat - Casablanca groener dan ik had verwacht?! Mijn beeld van Marokko is een grote zand/rotswoestijn/gebergte, met af en toe een oase.
Geen enkele van de geplande autosnelwegen gaat door een woestijngebied. De woestijnen zitten achter het Atlasgebergte, daar woont amper een kat en hebben ze zeker geen autosnelweg nodig.

De kustgebieden zijn groen. In het Noorden en de bergen komt dichte begroeiing en bossen voor. In de buurt van de grote rivieren en de laagvlakten bevinden zich uitgestrekte landbouwgebieden. Andere laagvlakten zijn kurkdroog, maar geen woestijn, eerder iets zoals de Spaanse mesetas ten zuiden van Madrid.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 31 mei 2005, 20:16

Hier zijn wat plaatjes te vinden van het tolsysteem:

http://www.team-international.com/frenc ... m-toll.htm

en van de aanleg van een snelweg in Asilah. Ali zal wel weten waar dat ongeveer is.

http://www.team-international.com/frenc ... m-toll.htm
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 31 mei 2005, 20:22

Ik vind dat ze in Marokko prachtige snelwegen hebben. Straks hebben ze ook een mooi netwerk.

Ohja, van harte welkom op dit forum!

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 20:41

Ds79m schreef:Hier zijn wat plaatjes te vinden van het tolsysteem:

http://www.team-international.com/frenc ... m-toll.htm

en van de aanleg van een snelweg in Asilah. Ali zal wel weten waar dat ongeveer is.

http://www.team-international.com/frenc ... m-toll.htm
Asilah is de laatste stad voor Tanger op zo'n 40km, staat ook op de kaart.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 20:42

ViaHaaren schreef:Ik vind dat ze in Marokko prachtige snelwegen hebben. Straks hebben ze ook een mooi netwerk.

Ohja, van harte welkom op dit forum!
Dank je wel, wist wel niet dat ik de enige was die zo'n obsessie had aan wegen, hahahhaa, dacht al dat ik abnormaal was....

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 31 mei 2005, 20:47

Ja, interessant materiaal, Ali. Ik wist zelf wel dat er inderdaad een klein stukje snelweg in Marokko lag, maar niet dat in de jaren '90 een aanlegprogramma voor nieuwe snelwegen is gestart. Leuk om te weten.

Heel duidelijk vind ik - zoals Chrizz al opmerkte - dat er naar Frans model is gewerkt. Maar dat is ook niet zo verwonderlijk gezien de Marokkaanse geschiedenis van de afgelopen anderhalve eeuw.

Als je nog meer foto's kunt vinden dan houden we ons zeker aanbevolen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 31 mei 2005, 20:48

Ook welkom op het forum Ali.

FF een vraagje, hebben de Marokkaanse (snel)wegen ook nog een nummer?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 31 mei 2005, 21:01

Op het SARA-forum heeft wel eens iemand wat anekdotes verteld over zijn verblijf in Marokko en het rijden over de snelwegen daar. Dit is te vinden in dit topic:

http://forum.sara.free.fr/viewtopic.php?t=1004
Non non vous ne revez pas : il y a bien des autoroutes au Maroc ! Certe le réseau n'est pas encore conséquend mé on trouve principalement 3 grands axes :
Casablanca - Rabat - Tanger (il manque encore un troncon entre Larache et Tanger
Casablanca - Marrakech ( seul une petite partie est construite entre Casa et l'aéroport international Mohammed V)
Rabat - Fez (construi en intégralité )

J'ai été en famille et en voiture au Maroc il y a 2ans et demi et à l'époque je débutait à peine ma conduite accompagnée ! Et je vais vous raconter des anectodes que jamais vous verrez en Europe occidentale !

Les autoroutes sont tout d'abbord grillagée mais celui-ci ne tiens jamais très longtemps ce qui provoque une traversée incessante des autochtones, mais aussi on peut trouver des chevres ou des vaches broutant au milieu des enfants prenant le terre plein central pour terrain de foot . Sur la section urbaine de Casablanca si vous passez aux heures d'entrée/sortie de l'école situé en bordure de l'autoroute, vous aurez peut-être la chance de voir 100 gamins débouler devant vous traversant pour rentrer chez eux !
Autre anectdote, la police ne prend pas la peine de faire ranger les voitures sur la BAU! nous avons été directement arété sur la voie de droite ! et donc il y avait un policier qui étais donc sur la voie de gauche
Et la meilleure pour la fin En bon francais si vous voulez vous arrété pour prendre un café/dégourdir les jambes...vous allez attendre une aire de service vous garer au parking de la station, rentrer à l'intérieur et vous restaurer. Et bien j'ai vu un marocain qui s'arrete sur la BAU traverse l'autoroute et va à la station situé de l'autre coté (alors qu'il y en avait une aussi de son coté).

Mais le gros avantage de l'autoroute marocaine : c'est qu'elles sont assez vide ! Vu qu'elles sont à péage et que le parc automobile marocain n'est pas non plus tout recent, le gain de temps est minime entre autoroute et nationale !

Voila pour mon expériance marocaine !
Helaas is het in Frans. Eventueel vertaalwerk kan gedaan worden mbv http://world.altavista.com/
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » di 31 mei 2005, 21:01

Mark schreef:Ook welkom op het forum Ali.

FF een vraagje, hebben de Marokkaanse (snel)wegen ook nog een nummer?
Voor zover ik weet niet, want ook in de Michelinkaarten hebben ze geen nummer. Men spreekt gewoon over de 'noord-zuidas' (Tanger-Rabat-Casablanca-Marrakech-Agadir) en 'oost-westas' (Oujda-Fès-Meknès-Rabat-Casablanca-El Jadida).
Dit zijn de twee hoofdassen. er is nog een aftakking op komst vanuit Assilah naar de straat van Gibraltar, waar op 16km van Europa een nieuwe grote haven komt 'Port Tanger-Méditerrannée' en een 30km-lange snelweg die Tétouan met de Spaanse enclave Ceuta (Sebta) moet verbinden.

Ik denk dat naar later toe de snelwegen wel genummerd zullen worden. Marokko is op administratief vlak een puinhoop zo ook op blak van nummeringen. Men is bezig met de nummering van het wegennet volledig te veranderen.

Indien ik foto's vind van de Marokkaanse wijze van bewegwijzering dan zal ik die prikken.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 31 mei 2005, 22:02

Die wegen zien er echt goed uit. En het valt me ook op dat ze daar dezelfde borden gebruiken voor einde snelweg. En die foto's zijn ook mooi ALi.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 01 jun 2005, 8:40

Ik had nog maar 1 foto gezien van een wegwijzer, dat was deze:

Afbeelding

Maar inderdaad, mooie foto's. Het lijkt me een prachtig gebied om doorheen te rijden. Gelukkig is mijn Frans beter dan Arabisch, dus goed te zien dat borden 2-talig zijn. Is dat overigens in het heleland zo of alleen op snelwegen?

Wat betreft de tolwegen: Over wat voor bedragen praten we hier, daar ik het op die site niet terug kan vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » wo 01 jun 2005, 15:05

Palance schreef:Ik had nog maar 1 foto gezien van een wegwijzer, dat was deze:

Afbeelding

Maar inderdaad, mooie foto's. Het lijkt me een prachtig gebied om doorheen te rijden. Gelukkig is mijn Frans beter dan Arabisch, dus goed te zien dat borden 2-talig zijn. Is dat overigens in het heleland zo of alleen op snelwegen?

Wat betreft de tolwegen: Over wat voor bedragen praten we hier, daar ik het op die site niet terug kan vinden.
Dat is een foto van een webwijzer op een gewone nationale weg. De wegwijzers op de autosnelwegen bestaan uit witte letters in kapitalen op een donkerblauw achtergrond.

10 Dirham (DH) is ongeveer 1 Euro.

Casablanca - Rabat (62 km met tol): 18 DH
Rabat - Assilah: 47 DH
Fès - Si Allal El Bahraoui (laatste 20 km voor Rabat zijn tolvrij): 46 DH
Casablanca - Settat: 16 DH
Casablanca Randweg: 7 DH

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 01 jun 2005, 16:48

De prijzen vallen nog wel mee.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 jun 2005, 18:50

Voor West-Europeanen zijn die toltarieven natuurlijk lachetrjes. Maar ik denk dat het gerelateerd aan het gemiddeld Marokkaans inkomen toch wel relatief gezien heel wat duurder zal zijn dan voor ons.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 01 jun 2005, 21:44

Had ik niet aan gedacht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 jun 2005, 8:20

In het oude Joegoslavië had men daar een leuke oplossing voor: Buitenlanders betaalden 20(!) keer zoveel tol als Joegoslaven (met het idee: De levensstandaard in het westen is hoger dan in Joegoslavië - dat was dus jammer voor de mensen uit het toenmalige Oostblok die in Joegoslavië kwamen).
Dan moet je wel denken in bedragen als 10 cent voor Joegoslaven en 2 gulden (toen nog wel) voor buitenlanders. Hierbij werd gekeken naar waar de auto was geregistreerd, dus naar kentekenplaat, omgeacht je nationaliteit. Na de onafhankelijkheid heeft, meen ik me te herinneren, Slovenië dat systeem nog heel even gekend, maar het is nu al lang en breed afgeschaft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 03 jun 2005, 9:15

Dat is niet zo leuk voor buitenlanders.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 04 jun 2005, 13:09

@ Ali:
Allereerst: Welkom! :byebye:

Prachtige foto's! Indrukwekkend programma van autosnelwegen. Ik ben ervan overtuigd dat de voltooing van dit netwerk een positieve bijdrage aan de Marokkaanse economie zal brengen.

Ik neem aan dat er op deze wegen ook maximum snelheden gelden. Hoe snel mag je op een autosnelweg in Marokko rijden? En wordt dat ook vaak gecontroleerd?

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » za 04 jun 2005, 13:55

Hajo schreef:@ Ali:
Allereerst: Welkom! :byebye:

Prachtige foto's! Indrukwekkend programma van autosnelwegen. Ik ben ervan overtuigd dat de voltooing van dit netwerk een positieve bijdrage aan de Marokkaanse economie zal brengen.

Ik neem aan dat er op deze wegen ook maximum snelheden gelden. Hoe snel mag je op een autosnelweg in Marokko rijden? En wordt dat ook vaak gecontroleerd?
Als ik me niet vergis dacht ik 130km/u. En ik denk wel dat er regelmatig gecontroleerd wordt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 05 jun 2005, 13:46

Ali schreef:
Mark schreef:Ook welkom op het forum Ali.

FF een vraagje, hebben de Marokkaanse (snel)wegen ook nog een nummer?
Voor zover ik weet niet, want ook in de Michelinkaarten hebben ze geen nummer. Men spreekt gewoon over de 'noord-zuidas' (Tanger-Rabat-Casablanca-Marrakech-Agadir) en 'oost-westas' (Oujda-Fès-Meknès-Rabat-Casablanca-El Jadida).
Dit zijn de twee hoofdassen. er is nog een aftakking op komst vanuit Assilah naar de straat van Gibraltar, waar op 16km van Europa een nieuwe grote haven komt 'Port Tanger-Méditerrannée' en een 30km-lange snelweg die Tétouan met de Spaanse enclave Ceuta (Sebta) moet verbinden.

Ik denk dat naar later toe de snelwegen wel genummerd zullen worden. Marokko is op administratief vlak een puinhoop zo ook op blak van nummeringen. Men is bezig met de nummering van het wegennet volledig te veranderen.

Indien ik foto's vind van de Marokkaanse wijze van bewegwijzering dan zal ik die prikken.
A1 Rabat - Tanger
A2 Rabat - Fes
A3 Rabat - Casablanca

Volgens Michelin 742, 2003.

Zie ook http://www.monterie.com

najim
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 23:55
Locatie: utrecht
Contacteer:

"een nieuwkomer op het forum"

Bericht door najim » za 25 feb 2006, 0:08

Dag Heren,

Ik wilde zo beleefd zijn om mezelf aan jullie voor te stellen. Ik ben nieuw hier op dit forum en wilde iets korts kwijt over me zelf. Ik ben ook zo eentje die houd van snelwegen maar kan absoluut niet tegen die stomme files. Wat mij zo fascineerd over de snelwegen is dat ze s'avonds zo rustgevend kunnen zijn. In een keer hard doorrijden en heerlijk die leegte en stilte voelen, verder ben ik gek op toeren en hou van leuke plaatjes ontdekken. Ik hou ook het liefst van vakantie vieren met de auto.

Nou jongens genoeg over mij, en hoop gauw wat aan jullie te hebben en jullie ook aan mij natuurlijk.

Het beste allemaal

najim 8-)
"als je met je gezicht naar het verleden staat, sta je met je rug naar de toekomst"

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 25 feb 2006, 15:45

Hartelijk welkom uiteraard. We hebben hier zelfs een speciaal voorsteltopic (klik hier), waar alle forummers zich kunnen voorstellen. Maar ik heb het idee, dat het geen toeval is, dat je je in het topic over Marokko voorstelt, dus misschien kun je als ervaringsdeskundige iets vertellen over de snelwegen in dat land :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 25 feb 2006, 20:30

En Najim, als je foto's hebt van Marokkaanse snelwegen, dan houd ik me absoluut aanbevolen.
Oh ja, uiteraard ook van harte welkom ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 26 dec 2006, 17:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 26 dec 2006, 17:56

Leuke foto's. 8-)

Op die laatste na, ziet het er wel overal nogal stil uit. Ik hoop maar dat ze geen snelwegen aangelegd hebben "om snelwegen aan te leggen".
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Plaats reactie