Oeps & Thx, gecorrigeerd!
Volgens mij zijn de sporen zelf wel van de TEC, die doen in ieder geval het dagelijkse onderhoud. Maar in Luik had ik meer het idee dat de stad het daar doet.Joshua schreef: za 03 jan 2026, 13:51 In Wallonië is het eigenlijk zoals de trein: de fysieke infrastructuur is Stad/Infrabel en materieel is LETEC/SNCB.
Jouw afbeelding doet het niet (afbeeldingen van facebook kan je niet meer zomaar embedden) Bedoel je deze (pdf)?Wimpie25 schreef: za 03 jan 2026, 14:25 De hoeksteen van ons OV is nog altijd van de grootste klassieke Belgische instituten, de NMBS. Voor de rest hangt het er vooral af van waar je woont.
Als je in een landelijk gebied woont, is het qua vaste buslijnen meestal nog wel voldoende gedekt, maar is het aantal ritten vaak beperkt tot slechts enkele per dag. Voor die inwoners zijn de Flexbussen voorzien, busritten op aanvraag. Vlaanderen gaat voor die gebieden meer en meer inzetten op het vraaggericht aanbod, niet rendabele lijen worden geschrapt.
Als je in meer urbane gebieden woont, is het verhaal sterk anders. Daar geldt het systeem van Basisbereikbaarheid en zal het aantal Hopinpunten nog verder uitgebouwd worden (knooppunt waar verschillende vormen van openbaar en deelvervoer samen komen).
Een voorbeeld van een typische netkaart van centrumstad Leuven.
- SPOILER: TOON
In België ligt ook wel een nog veel dichter treinnet dan in Nederland, maar de businfra is er weer minder op aangepast, je moet vaak door weggetjes die eigenlijk niet als busroute geschikt zijn om bij een treinstation te komen, en typische P&R-achtige locaties bij voorstads- en vinexstations zoals je in Nederland veel hebt zie je ook wat minder (al bestaan ze zeker wel).
Ik ben op zich wel voorstander van het concept van Hoppin', maar heb het in Nederland met verschillende maten van succes uitgerold zien worden. Eigenlijk zijn de enige plekken waar ik het wel redelijk vond Texel en Friesland. Wat is jouw ervaring met Hoppin?