[WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Egbert »

boe! schreef: di 19 sep 2023, 18:45
Durashift schreef: di 19 sep 2023, 6:42 Modaal salaris in NL is € 3.333,00 bruto per maand.
Nee, is intussen EUR 41.500 per jaar.
Misschien zijn er meerdere definities, maar hier zeggen ze nog 40.000 per jaar inclusief vakantiegeld, dus modaal bruto maandloon is zelfs maar 3.077.
Dat is bij ons ook een startschaal voor MBO+/HBO.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ 3k voor een hele week van huis zijn en de perikeken of 3k voor uur per dag werken en elke avond fijn je eigen bed....

* Uiteraard krijgt de chauffeur ook nog wat vergoedingen bij een hele week van huis, wat gezien de prijzen voor parkeren en eten in het restuarant een fooi is.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Het is een lifestyle. Veel romantiek natuurlijk, je rijdt internationaal naar verre landen etc. etc. etc.
De praktijk is vaak wat minder. Discovery had daar toch een serie over? Mighty Truckers.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Nou, voor mij geen lifestyle hoor, maar puur om de rekeningen te betalen. Maar ja er zijn gekkies die al hun overuren in de auto gooien :nuts:
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Even het algemene:
Link
Dat gevoel heb ik als chauffeur ook wel een beetje, los daarvan dat ik (bijna) elke week 40 liter brandstof kwijt ben om naar Barendrecht te komen.
WeFo Lidnummer 0010.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://trans.info/en/tajik-driver-strike-399952

Amirjon, a trucker from Tajikistan, came to Europe for work and has been carrying out international transport for the Lithuanian company Hoptrans since 2023. After living in the cab of his vehicle for four months, and due to his employer’s frequent delays in paying his wages, unjustified deductions from his salary, and refusal to provide documentation, Amirjon decided to start a one-man strike. He stopped his truck and its load in a Dutch car park at the end of September and refused to continue working until he received his outstanding wages.

Nog een artikel: Vakbonden: 'Aziatische truckers massaal uitgebuit in EU'

Met name Litouwse transportbedrijven hebben veel chauffeurs uit Azië. Er zijn een aantal zeer grote transportbedrijven in Litouwen, dus je ziet opmerkelijk veel LT kentekens in verhouding tot de beperkte grootte van het land. Dit is dus een oversized transportsector vanwege al die Aziatische chauffeurs die via Litouwen in de Europese Unie werken. Dit schijnt makkelijk te kunnen qua werkvergunning omdat chauffeur een krapteberoep is. Om de één of andere reden loopt dit vooral via Litouwen, ondernemers daar zien een gat in de markt. Maar chauffeurs worden dus slecht betaald en leven maanden in hun vrachtauto, het is de vraag of ze überhaupt huisvesting hebben in Litouwen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zat nog eens te kijken naar de TIR plakkaten die je vroeger vaak op vrachtwagens zag, maar nu nauwelijks nog.

TIR is een douane-conventie die transport en importheffingen tussen lidstaten regelt. De EU wordt gezien als één territorium. Het aantal landen dat lid is van TIR is gestaag gegroeid, nu 78 landen. Toch zie je ze in Europa niet veel meer.

Dit komt omdat TIR voor een aantal buurlanden van de EU is vervangen door de Common Transit Convention (CTC) van de Europese Unie. Dit zijn Turkije, Noord-Macedonië, Servië, het Verenigd Koninkrijk, Oekraïne en Georgië. Vrachtauto's uit die landen hebben dus geen TIR plakkaat meer nodig. En vrachtauto's uit Rusland en Belarus zijn er amper / niet meer.

Dit betekent dat binnen Europa, TIR eigenlijk alleen nog benodigd zou zijn voor vrachtwagens uit Bosnië en Herzegovina, Montenegro, Moldavië, Kosovo en Albanië. Dat zijn niet de landen waarvan je veel vrachtwagens door heel Europa ziet rijden.

De blauwe landen zijn TIR leden:
Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ben recent twee keer een Marokkaanse vrachtwagen tegengekomen, maar die hadden beide geen TIR-schildje. En overigens ook geen landensticker...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als ik het goed begrijp heeft TIR voornamelijk meerwaarde als je vanuit land A, via land B naar land C reist. Omdat de lading dan verzegeld blijft en in land B geen importheffingen hoeven worden betaald. Als je rechtstreeks van land A naar land C reist (zoals van Marokko naar de EU), zou TIR daardoor minder meerwaarde hebben.

Vanwege de EU uitbreidingen zijn er in Europa nauwelijks nog situaties waarbij meerdere derde landen doorkruist worden. Dat is denk ik ook een reden dat TIR minder gebruikt wordt dan vroeger. Behalve dan als je bijvoorbeeld van Mauritanië via Marokko naar Spanje zou rijden bijvoorbeeld, maar die situaties zijn een stuk zeldzamer dan vroeger van Turkije via Bulgarije, Servië en Hongarije naar de EU.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Vandaag was een onderzoek naar het welbevinden (tijdens werktijd) van beroepschauffeurs in Europa in het nieuws. Dat is niet best, zeker in NL, luidt de (generaliserende) conclusie..

De NRC heeft er een artikel aan gewijd. Veel vrachtwagenchauffeurs willen stoppen. :|

https://archive.ph/75Rj8

Link naar het onderzoek alwaar ook een (gratis) preview te lezen is over de bevragingen van Duitse en Franse chauffeurs.
Helaas niet de pagina van onderzoeksmethode. Want naar mijn idee dient men ook een onderscheid naar het type werk te maken (regio, dagelijkse of meerdaagse ritten).

https://www.iru.org/intelligence/road-t ... 024-europe

Als regionale route(service) chauffeur herken ik mij wel in de punten als ergernissen in het verkeer, het solistisch werken ('eenzaamheid') maar heb ik niks te maken met levering(slot) tijden en gedragingen van medewerkers in de distributie'dozen', al ken ik dat wel uit het verleden.

Als ik dan naar vlogs kijk zoals Leven op Wielen, Werner of Rock 'Roll Papa on the road, dan ben je wel een hele week van huis maar de arbeidstijden liggen soms een stukje lager. Om 7.00 uur gaan rijden en 16.30 uur bij het restaurant staan voor de nacht.. dát is luxe en heb ik in NL niet. ;)

Artikelen op TTM.nl

https://www.ttm.nl/management/chauffeur ... ent-249255

Een eigenaar van een transportbedrijf doet een oproep tot een andere vorm van de huidige CAO Beroepsgoederenvervoer.
Die is té regide (standaard CAO vorm) en de te omvatten bedrijven / werkzaamheden zijn te divers om onder één CAO te vallen, naar zijn mening.
Die is wel mede gevormd door een handhavingsonderzoek naar de naleving van de CAO door de vakbond CNV.. :p

https://www.ttm.nl/management/cao-beroe ... ent-249256
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Van diezelfde IRU: https://www.iru.org/news-resources/news ... -shortages

In Europe, on average, the gross salary of a truck driver is 55% higher than the national minimum wage, reaching as high as 133% in the Netherlands.

Het salaris is dus niet per se het probleem, maar de werkomstandigheden. Net als bij leraren bijvoorbeeld.

Het probleem van te weinig parkeerplaatsen is al 20 jaar bekend en er wordt nauwelijks wat aan gedaan. Behalve dan beleidsmakers die zeggen dat parkeerplaatsen langs de autosnelweg niet voor overnachten zijn (zoek het zelf maar uit) en de EU die zegt dat weekendrust niet in de cabine mag en je een hotel moet zoeken (die er bijna niet zijn met parkeerplaatsen voor vrachtwagens).

Zeker in de Randstad ben je eigenlijk een professioneel filerijder. Dat maakt het beroep ook niet aantrekkelijker.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Durashift schreef: vr 15 aug 2025, 0:17 Als ik dan naar vlogs kijk zoals Leven op Wielen, Werner of Rock 'Roll Papa on the road, dan ben je wel een hele week van huis maar de arbeidstijden liggen soms een stukje lager. Om 7.00 uur gaan rijden en 16.30 uur bij het restaurant staan voor de nacht.. dát is luxe en heb ik in NL niet. ;)
Maar dan zie je veel glimmende Scania's, ronkende Daf's en mensen die plezier hebben in het werk. Net zoals in (T)ruckstar. :neenee:

Voor mij is de lol in het langebaan verkeer er ook af. Gelukkig hebben we tulbanden en Filipino's die voor €1500/ maand dit werk willen doen. En zolang de bron (dit soort werkgevers over Europa) niet wordt aangepakt, de parkings overvol, smerig en onverzorgd er uit zien, bedrijven hen verantwoordelijkheid ook niet nemen (dank voor de lading en nu oprotten!) dan zal geen weldenkend West-Europaan nog denken aan dit werk.

Eigenlijk zal er een reclamesport gemaakt moeten worden om het publiek er van te beseffen wat er in het transport gebeurd.
WeFo Lidnummer 0010.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Overal zijn tekorten aan chauffeurs. Vroeger kwamen Nederlandse chauffeurs overal, maar dat is nu een stuk minder. Wij hebben chauffeurs uit Polen, in Polen hebben ze chauffeurs uit Oekraïne en inmiddels worden ze door een aantal grote spelers van over de hele wereld gehaald: Uzbekistan, Filippijnen, India, Ecuador, etc. Je leest hetzelfde over buschauffeurs.

Ik denk dat er ook wel druk op de EU gezet wordt om de tijdelijke status voor Oekraïners in de EU permanent te maken, want werkgevers willen deze mensen niet meer kwijt.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Chris schreef: vr 15 aug 2025, 12:49 Ik denk dat er ook wel druk op de EU gezet wordt om de tijdelijke status voor Oekraïners in de EU permanent te maken, want werkgevers willen deze mensen niet meer kwijt.
Kan (extreem)rechts weer mooi de EU de schuld geven van al die asielzoekers... :shutup:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

mhkamp schreef: vr 15 aug 2025, 12:12
Durashift schreef: vr 15 aug 2025, 0:17 Als ik dan naar vlogs kijk zoals Leven op Wielen, Werner of Rock 'Roll Papa on the road, dan ben je wel een hele week van huis maar de arbeidstijden liggen soms een stukje lager. Om 7.00 uur gaan rijden en 16.30 uur bij het restaurant staan voor de nacht.. dát is luxe en heb ik in NL niet. ;)
Maar dan zie je veel glimmende Scania's, ronkende Daf's en mensen die plezier hebben in het werk. (..)
Nee, die vlog's juist niet. Die chauffeurs kunnen ook lekker mopperen hoor. :)

Voor de meeste glim zijn er andere vlogs, zoals Martijn Kuipers, helaas vind ik, tegenwoordig.
mhkamp schreef: vr 15 aug 2025, 12:12 (..)
Eigenlijk zal er een reclamesport gemaakt moeten worden om het publiek er van te beseffen wat er in het transport gebeurd.
Zonder transport staat alles stil is nog steeds van toepassing, natuurlijk. Misschien eens de vraag stellen of al dat transport nodig is?
Kijk, ik vind het wel prettig dat de AH (op sommige plekken) op de zondagavond tot 22.00 uur open is. Gevolg is wel dat de aanleveringen daar ook op afgestemd zijn, dus komt er soms rond 21.00 uur 's avonds nog een levering aldaar. Moet dat nou, denk ik dan weleens. De winkel kan toch ook open zijn zonder levering, er ligt genoeg. Maandag weer een dag.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ die late levering zit niet voor sluitingstijd in de schappen, dat lijkt me juist voor de maandag bedoeld? Waarschijnlijk omdat het moeilijker is personeel te vinden dat maandagochtendvroeg nog wil vullen dan op de zondagavond.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Nee, dat is voor vulling op de zondagavond, het is dan druk in de winkel (ook met het schappenplan voor de aankomende Bonus week). Is in Wageningen, dus studenten (die er in het weekend blijven (denk ik) willen dan wel werken, mede vanwege de toeslag.

Naar mijn idee heeft de huidige supermarkt, zéker voor de versproducten, geen opslag meer en is het 'just in time de winkel in'. Non-food kan wel voor de maandagochtend bewaard worden, lijkt mij.

Ik hoorde laatst in een interview met PicNic CEO (over de CAO perikelen) Michel Müller vertellen dat het voor zijn bedrijf makkelijker is om voor de zondag de diensten ingevuld te krijgen dan de vrijdagavond (want dan wil veel jongelui op stap en liever niet daarvoor geld verdienen en op zondag krijgen ze toeslag (waar Müller dan weer vanaf wil).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Just-in-time is bij supermarkten al meer dan 20 jaar de norm. En dat moet je wel letterlijk nemen: een uur te laat is absoluut geen 'just in time', maar 'veel te laat'.

Ik heb ook begrepen dat vakenvullen steeds meer overdag en 's avonds gebeurt, toen ik dat werk vroeger deed als tiener was het gebruikelijk om tussen 7 en 8:30 de hele winkel te vullen, waarbij de winkel om 8 uur open ging en er daarna alleen nog een aantal losse rolcontainers mochten staan die dus klanten niet in de weg staan.

En de vrachtauto kwam dan rond 6:30 - 6:45. Komt die om 7:30, dan is dat onaanvaardbaar te laat.

Alles is geoptimaliseerd op efficiëntie op de minuut. Maar daardoor wel kwetsbaar. En een hoge tijdsdruk voor chauffeurs en orderpickers.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had vandaag de tijd om eens het vrachtverkeer te observeren dat van zuid naar noord door Frankrijk rijdt.

Wat opvalt: de enorme hoeveelheid vrachtauto's uit Litouwen. Dat is echt totaal uit verhouding tot de omvang van dit land, je ziet nauwelijks vrachtwagens uit Letland en Estland in Frankrijk bijvoorbeeld. Zelfs Polen en Roemenen zie je bij lange na niet zo veel als Litouwse kentekens. Polen zie je naar mijn inschatting stukken minder dan 5-10 jaar geleden, toen dat de dominante groep was. Nu is de volgorde van buitenlandse vrachtauto's: LT, RO en PL.

Het is bekend dat in Litouwen transporteurs zitten die grote aantallen chauffeurs uit Centraal-Azië, Zuid-Azië en Oost-Azië halen, de kans is behoorlijk groot dat als je een LT kenteken ziet, er geen Litouwer achter het stuur zit, maar iemand uit Uzbekistan, India of de Filippijnen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... opese-unie

Lange-termijnscijfers van de ontwikkeling van het goederenvervoer.

De Europese vervoersstatistieken laten zien dat de totale transportprestatie in de afgelopen 50 jaar meer dan verdubbeld is. Deze groei kwam volledig ten goede aan het wegvervoer, waarvan het marktaandeel toenam van 41,6% in 1970 tot 78,1% in 2023. De binnenvaart groeide in absolute termen nauwelijks: van 114,9 miljard tkm in 1970 naar 115,3 miljard tkm in 2023 (+0,4%). Hierdoor halveerde het marktaandeel van de binnenvaart van 10,4% naar 5,0%.

Tussen 1970 en 2008 groeide het vervoer op de Rijn gestaag, mede dankzij de opkomst van containervaart. Na een piek in 2017 is het volume gedaald van 125,7 naar 95,1 miljard tkm in 2023 – onder het niveau van 1970. Circa een derde van deze daling is toe te schrijven aan het teruglopende vervoer van fossiele energiedragers, met name kolen. Het grootste deel van de daling betreft echter niet-fossiele bulkgoederen en containers, vooral in Duitsland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Onze Europese Commissie heeft (weer) eens een rapportage gemaakt over het tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen in de EU.
(..)De Europese Commissie slaat alarm over het structurele tekort aan veilige parkeerplaatsen voor beroepschauffeurs. Uit een nieuw rapport blijkt dat de EU momenteel ruim 390.000 truckparkeerplaatsen tekortkomt – goed voor zo’n 3.250 veilige parkeerterreinen. Als er niets gebeurt, loopt dat tekort volgens de Commissie tegen 2040 zelfs op tot 483.000 plaatsen, ofwel ruim 4.000 parkings.
(..)
Hoewel er EU-normen bestaan voor zogenoemde Safe and Secure Parking Areas (SSPA’s), blijft het aanbod ver achter bij de behoefte. (..)
Er blijkt, voor de lidstaten, een wettelijke verplichting te zijn:
(..)Lidstaten zijn bovendien wettelijk verplicht om uiterlijk 31 december 2040 voldoende gecertificeerde SSPA’s langs het TEN-T-netwerk te hebben gerealiseerd. (..)

Ik weet alleen niet of "voldoende gecertificeerde SSPA's" gekwantificeerd zijn binnen de verplichting.

https://www.ttm.nl/management/wetregelg ... gs/173128/
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Het is jammer dat (grote) bedrijven niet verplicht worden gesteld om overnachting aan te bieden als ze daar moeten laden/lossen.
WeFo Lidnummer 0010.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Het is triest dat zelfs bedrijven die echt alle ruimte en mogelijkheden hebben dit vrijwel altijd weigeren. Regeltjes zijn regeltjes. Vaak wordt er gewezen op de veiligheid, maar je komt al vaak geen enkel gebouw binnen zonder een badge, in ieder geval de kantoren en de loodsen niet, nog even los van het feit dat er tegenwoordig echt overal camera's hangen. Zelfs op aanmeldparkings BUITEN de eigen terreinpoorten wordt je vaak weggejaagd. Dat soort fratsen moeten echt stoppen, wil je het vak van internationaal chauffeur nog enigszins aantrekkelijk maken. Hoe vaak ik vroeger al niet discussies heb moeten aangaan met klanten die wèl willen dat je uren op ze wacht voor je kunt laden of lossen, maar als je ze dan verteld dat je aan je uren zit ze je defacto dwingen om je rij- en rusttijden te overtreden...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ik kan me voorstellen dat voor bedrijven met AEO-certificering en/of de status van bekende afzender voor luchtvracht, de handhavende instanties er niet blij van worden als chauffeurs zomaar op het terrein overnachten. Nog afgezien van de verzekeringsrisico's en de verantwoordelijkheid voor als er dan wat misgaat. Ja, regeltjes zijn regeltjes, maar het overtreden van de regeltjes kan ook risico's hebben. Niet alleen voor de werknemer, maar ook voor de werkgever.

Bij mijn werkgever bieden we chauffeurs gratis koffie, thee, chocomel en soep uit de automaat aan, en kunnen ze ook gratis gebruik maken van douches - wat vaak gewaardeerd wordt. Maar langer op het terrein blijven dan alleen voor laden en lossen is niet toegestaan. Ik zie wel eens chauffeurs vlak buiten ons terrein langs de weg geparkeerd. Mag niet conform de APV, maar de gemeente lijkt er niet of nauwelijks op te handhaven.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ dat is dus een 'probleem' dat regeltjes + regeltjes etc. gaat conflicteren. Jullie hebben de regeltjes als bedrijf (dat deels ook weer door derden wordt afgedwongen..), de gemeente stelt regeltjes op... en er is een Europese regel met rust en rijtijden.. voor de chauffeur waar een aardige controleperiode en/of boete aan kunnen hangen..

De bedrijven die in de omgeving van Schiphol werkzaam zijn en veel vrachtvervoer gebruiken (af- en aanvoer) zouden hun transportaanwas en wachttijden niet op de parkeerplaats bij het brugrestaurant langs de A4 moeten afwentelen, zoals nu wel gebeurd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.linkedin.com/posts/jakobrog ... 4560-v7QT/

This map shows annual truck traffic on European main roads, colored by route distance. The map gives a sense of on which corridors the long distance traffic travels and how far the infrastructure interdependencies within the network road reach. Very helpful information when planning charging infrastructure.

This map is based on synthetic data from, which is not perfect. Countries with missing data in Eastern Europe pop out by having no short-distance traffic at all in this dataset. I once drew an equivalent map based on real operating patterns (GPS data) when I was a data scientist at Scania. From that experiment, I know real operating patterns exhibit a lot more fine-grained variation than what this map shows. In particular, this synthetic dataset is missing a lot of very local traffic, as there are no pronounced peaks at all within and around cities.

Je kan hier zien waar de meeste vrachtwagens rijden, en welke corridors de grootste afstanden omvatten.

Afbeelding

Ander kaartje van de EU, met al het verkeer (dus inclusief autoverkeer).
Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Interessant. Volgens dat de eerste kaartje is de A27 dus Nederlands drukste vrachtroute?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Na de A67 tussen de Belgische grens en de Duitse grens en de A76 tussen beide grenzen. En puur voor lange-afstandsvrachtverkeer, lokaal vrachtverkeer niet (of slecht) meegerekend.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A15 bij Rotterdam lijkt een stuk dikkere lijn te zijn, maar de A27 is onderdeel van een corridor waar meer lange-afstandsverkeer op zit. Wat op zich logisch lijkt.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

keokiracer schreef: za 10 jan 2026, 14:22 ^^ Na de A67 tussen de Belgische grens en de Duitse grens en de A76 tussen beide grenzen. En puur voor lange-afstandsvrachtverkeer, lokaal vrachtverkeer niet (of slecht) meegerekend.
Op de A67 is het aandeel vrachtverkeer procentueel misschien hoog, maar op de A15 bij Rotterdam rijden echt veel meer vrachtwagens. De A76 valt volgens mij ook wel mee, tussen de Rhein-Ruhr en Antwerpen/Brussel gaat veel vrachtverkeer via Luik.