Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Wouter N14 »

Zo'n rocket science is een EV-truck toch niet meer? Bijzonder dat het nog zo fout kan gaan met meldingen en storingen...

En stond die auto ook in overtreding of was het wel legaal geparkeerd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zoveel elektrische vrachtwagens zijn er nog niet, maar sinds dit jaar lijkt het wel te versnellen. Er zijn wellicht een paar honderd elektrische MANs in Nederland, dus die fabrikanten zitten nog in de 'trial and error' fase denk ik. Dit was één van de eerste, hij heeft 73.000 kilometer op de teller staan. Voor een vrachtauto niet veel, maar wel als de inzet minder intensief is. Dit bedrijf heeft 3 elektrische MANs en ze hadden allemaal tegelijk problemen vandaag, wellicht vanwege het koude weer? Van drie nabijgelegen onderhoudsbedrijven voor MAN was er geen monteur beschikbaar, dus de monteur moest van meer dan een uur naar ons komen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Chris schreef: di 23 dec 2025, 18:51 maar het elektrische systeem was ontregeld, je hoefde maar een tikje op het pedaal te geven en hij ging full power vooruit of achteruit,
Heel vreemd dat voor een systeem dat zich zo kan gedragen een toelating is gegeven.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Chris schreef: di 23 dec 2025, 18:51 Op een gegeven moment wilde hij niet meer wegrijden bij een verkeerslicht en ging in noodbedrijf. Uiteindelijk wel weggekomen, maar het elektrische systeem was ontregeld, je hoefde maar een tikje op het pedaal te geven en hij ging full power vooruit of achteruit, wat natuurlijk gevaarlijk en onpraktisch is bij manoeuvreren in een woonwijk of een losplek. De vrachtauto steigerde bij het minste 'gas' geven. Ook wilde hij met veel problemen op de parkeerrem.
Schandalig eigenlijk, dit is een beetje niveau Stint of soortgelijk hobbyproject. Ik heb het tenminste op de studie redelijk vroeg geleerd dat je bij wat voor storing dan ook je het liefst op blokkade(s) schiet en juist niet 'dan maar' zoiets als max power gaat toepassen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De monteur van MAN heeft ook geprobeerd een stukje te rijden en het daarmee zelf ook ervaren en zag meteen dat dit niet klopte. Alle storingen gaan ook naar de fabrikant (maar niet OTA, via een laptop rapportage). Software updates gaan kennelijk wel OTA.

Gezien de hoeveelheid storingen aan de rijhulpsystemen dacht hij dat er een sensor stuk is. Met name sensoren op het remsysteem zouden het hele computersysteem overhoop gooien, waardoor errors gaan conflicteren.

Dit was schijnbaar één van de 10 eerste elektrische MANs die in Nederland geleverd zijn. Waar wij moesten lossen is niet in een milieuzone, maar wel in een gebied waar geen vrachtverkeer is toegestaan. Schijnbaar zijn er afspraken met de gemeente dat je daar alleen met EVs mag komen. Scheelt wel een hoop lawaai in woonstraten.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Kan nauwelijks een excuus zijn. Sensoren zullen wel vaker stuk gaan en dat mag niet tot zo'n reacties leiden.
Electrotrucker reed 8 maanden geleden al met een MAN eTGX.
Link
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Zit er nog een hoofdstroomschakelaar op het 24V boordnet? Misschien die ff omzetten, toch een soort van 'ff stroomloos' maken en wellicht dat computer dan opnieuw opstart zonder de foutmeldingen?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Daar zaten we ook naar te kijken. De sleutel uit het contact halen schakelt niet het volledige elektrische systeem uit, bijvoorbeeld de cameraspiegels en het dashboard gaat wel uit, maar de knipperlichten niet, de laadklep werkt nog, en de sleutel een half uur uit het contact halen helpt dan ook niet.

Ja zo'n elektrische MAN heeft dus nog een fysieke sleutel die je in het contact moet steken. Ik weet niet of andere elektrische vrachtauto's dat ook nog hebben, gezien de trend dat dit bij recente auto's steeds minder voorkomt.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dus als ik het goed begrijp heb je, als de sleutel uit het contact is, geen spiegels?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat klopt, je ziet dan gewoon een zwart scherm. Net een iPad die uit staat.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Veel moderne vrachtwagens worden nu eenmaal geplaagd door storingen, ongeacht de aandrijflijn. Bij een DAF zeggen ze bijvoorbeeld wel eens dat het geen echte DAF is als hij geen 'tededem' doet als je hem start. Ik heb vorige week bij de Volvo nog een defecte stuurbekrachtiging gehad. Na een harde reset bij de dealer was het probleem weer snel verholpen.

Die MAN E-TGX heb ik een paar weken geleden ook een dag mogen testen en daar was ik best enthousiast over. Als hij normale spiegels had gehad ipv cameraspiegels, was het helemaal top geweest. Het is misschien niet de meest spannende auto om te zien van buiten, maar zowel qua rij-eigenschappen als qua ergonomie in het interieur is dit wel het hoge niveau wat je tegenwoordig mag verwachten van een moderne vrachtwagen.

Chris schreef: wo 24 dec 2025, 23:42 Daar zaten we ook naar te kijken. De sleutel uit het contact halen schakelt niet het volledige elektrische systeem uit, bijvoorbeeld de cameraspiegels en het dashboard gaat wel uit, maar de knipperlichten niet, de laadklep werkt nog, en de sleutel een half uur uit het contact halen helpt dan ook niet.
Een laadklep heeft een kleine, eigen accu die weer gevoed wordt door het trekkende voertuig. Tenzij er iets mis is met de oplaadkabel tussen trekker en oplegger of je hebt de klep echt extreem veel gebruikt zonder lopende motor, trek je die niet zomaar leeg.
Ja zo'n elektrische MAN heeft dus nog een fysieke sleutel die je in het contact moet steken. Ik weet niet of andere elektrische vrachtauto's dat ook nog hebben, gezien de trend dat dit bij recente auto's steeds minder voorkomt.
Misschien dat ze er wel zijn, maar ik ben zelf bij alle merken nog geen vrachtwagens tegengekomen waar je je sleutel in je zak kan laten zitten. Er moet altijd op zijn minst een sleutel ergens in gestoken worden om hem te kunnen starten. Dat heeft ook weinig met wel of geen EV te maken denk ik, dat is gewoon een keuze van de fabrikant. Ongetwijfeld zal het ook met veiligheid te maken hebben, aangezien je met een vrachtwagen met nogal wat aan waarde op pad kunt zijn (understatement).
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Chris schreef: do 25 dec 2025, 10:01 Dat klopt, je ziet dan gewoon een zwart scherm. Net een iPad die uit staat.
Als ik het goed zag op de foto ook geen aparte groothoek indeling?
Die heeft Mercedes-Benz nog wel, zover ik weet.

Inzake contactsleutel: tja, deze EV voertuigen zijn natuurlijk een 'ombouw' van een bestaande truck, dus de cabine zal grotendeels hetzelfde blijven.

Bij Mercedes-Benz heb je dan wel een start/stop knop (vanaf de Antoz volgens mij) maar daar zit dan een zgn. sleutelkaart bij die in een houder moet steken om verbinding te kunnen maken. Het systeem dat Renault vroeger bij de Laguna introduceerde, zeg maar.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Durashift schreef: do 25 dec 2025, 23:39
Chris schreef: do 25 dec 2025, 10:01 Dat klopt, je ziet dan gewoon een zwart scherm. Net een iPad die uit staat.
Als ik het goed zag op de foto ook geen aparte groothoek indeling?
Een deel van het beeld is een groothoek, en hoeveel van het scherm dit omvat is afhankelijk van de snelheid. Bij stilstaan / langzaam rijden is dit meer, zodat je fietsers en voetgangers eerder kan zien. Je ziet ze dan echt eerder dan met gewone spiegels.

Diepte inschatten is wel lastiger, en in het donker bij een dok tussen opleggers achteruit insteken is ook minder fijn met cameraspiegels.

Van wat ik gehoord heb is het wel erg afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Sommige chauffeurs willen niet met cameraspiegels rijden.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Ik voelde me toen ik voor het eerst moest aandocken met cameraspiegels echt een kneus, terwijl ik dit werk inmiddels toch al meer dan 15 jaar doe en er normaal amper bij nadenk. Je combineert normaal in je hoofd het zicht door het (open) zijraam met het zicht door de spiegels en als je ineens een heel ander zicht daar doorheen hebt raak je echt je oriëntatie even kwijt. Bij de Mercedes vond ik het nog een tandje erger, omdat daar ook de deur blokkeerde zodra de handrem er vanaf is. Ik snap de technische voordelen van die dingen, maar ik kan er maar moeilijk aan wennen. Liever gewone spiegels eventueel aangevuld met extra camera's.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Sinds ik in mei 2023 ben begonnen op de elektrische Volvo FH nu voor het eerst de afgelopen weken ervaring kunnen opdoen met echt winters weer icm elektrisch rijden.

Opladen is nog steeds geen probleem, zolang de laadpalen fysiek bereikbaar blijven. Een enkele keer moest ik hem een paar keer opnieuw inpluggen om hem te kunnen laten laden, maar of dat echt met het weer te maken had is ook maar de vraag. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij houdt de houder van de stekker in de laadpaal de aansluiting ook droog/warm. De laadsnelheden lijken onverminderd te zijn, in mijn geval 200 - 230 kW.

Het stroomverbruik ligt wel wat hoger, maar ook dat valt nog wel mee. Ik schat in vergelijking met een warme zomerdag dat het verbruik ongeveer 10 à 20% hoger ligt. Alleszins nog steeds prima te doen met het werk wat wij hebben en aangezien de laadmogelijkheden onderweg steeds beter worden vormt dit eigenlijk ook geen probleem.

Maar dan misschien de grote verrassing (of juist niet): de grip met deze weersomstandigheden lijkt veel beter te zijn. Nu bezuinigt de firma waar ik voor rijd niet op goede banden, maar ik heb toch bij meerdere klanten waar niet gestrooid/geschoven was om de haverklap collega's op een diesel zichzelf vast zien rijden op het terrein en vooral in laadputten, waar ik zelf echt probleemloos uit kwam. Voor de zekerheid op plekken waar het spannend werd wel het sperdifferentieel ingeschakeld, maar het ESP hoefde nauwelijks in te grijpen. Zelfs met het afkoppelen van een trailer in een redelijk steile put reed ik eigenlijk probleemloos met de losse trekker in de verse sneeuw weg. Gezien eerdere ervaringen met dit soort weer in het verleden is dat best wonderlijk te noemen. Relatief veel gewicht en vooral een betere gewichtsverdeling doet kennelijk toch een hoop. Het maakt het werk toch net even wat minder stressvol met dit weer.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Afgelopen week heeft Mazda de volgende EV gepresenteerd: CX-6e (want natuurlijk ook weer op een het platform van een Chinese autobouwer is gebeurt).

Beetje jammer is het Mercedes-Benz/Tesla invloed: Een mini tv als scherm waarop van alles moet gebeuren
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Die zal wel net zo matig zijn als de 6e.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Jeroen schreef: za 10 jan 2026, 17:11 Sinds ik in mei 2023 ben begonnen op de elektrische Volvo FH nu voor het eerst de afgelopen weken ervaring kunnen opdoen met echt winters weer icm elektrisch rijden.

(..)

Maar dan misschien de grote verrassing (of juist niet): de grip met deze weersomstandigheden lijkt veel beter te zijn. (..)
Zelfs met het afkoppelen van een trailer in een redelijk steile put reed ik eigenlijk probleemloos met de losse trekker in de verse sneeuw weg. Gezien eerdere ervaringen met dit soort weer in het verleden is dat best wonderlijk te noemen. Relatief veel gewicht en vooral een betere gewichtsverdeling doet kennelijk toch een hoop. Het maakt het werk toch net even wat minder stressvol met dit weer.
Het gewicht van de batterijen aan het chassis, tussen vooras en trekas, zal zeker bij een afgekoppelde trailer helpen, denk ik.

Ik las over elektrische bussen juist minder succes. Nu zijn daar meestal de batterijen op het dak gemonteerd, dus geen laag zwaartepunt.

Had jij nog 'last' van de recuperatie, dat die te sterk was voor de gladde ondergrond? Of is dat instelbaar en heb je wellicht ook een sneeuwstand in de rijmodi?
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ De recuperatie heeft bij Volvo helaas maar één stand (aan of uit), maar als je die aan zet kun je die met je gaspedaal alsnog goed doseren. Hij heeft geen sneeuwmodus, wel een rangemodus waarbij het koppel ook flink verminderd wordt. Zolang je gewoon rustig stroom geeft, heb je die echter niet nodig. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet geprobeerd om heel hard te remmen in verse sneeuw.