Verbetering Maaslijn van start

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader

Re: Verbetering Maaslijn van start

Bericht door Taran 5 »

Nog een update vanuit het zuidoosten des lands (deel 1):
Afbeelding
Een plaatje te Heyendaal, de funderingen zijn reeds geplaatst en zelfs al een paar masten.Op de foto ook een GTW naar Venray.
Afbeelding
Kijkend naar Nijmegen, Heyendaal.
Afbeelding
Dit sein staat aan de kant van Mook. De noordkant van de Heilige Lijn had al vroeg lichtseinen grotendeels van het type¨D¨. Intussen zijn ze allemaal vervangen voor dit type(AY) sein.
Afbeelding
De nieuwe palen liggen klaar om geplaatst te worden, d´Almarasweg.
Afbeelding
Kijkend naar in de richting van Mook, d´Almarewegweg.
Afbeelding
Palen zijn reeds gemonteerd, Sionsweg.
Afbeelding
Foto genomen vanaf het te vervangen viaduct te Mook-Molenhoek.
Afbeelding
In de verte het station van Mook-Molenhoek.
Afbeelding
Overweg Bovensteweg,
Afbeelding
Overweg Bovensteweg.
Afbeelding
Maasbrug te Katwijk.
Afbeelding
Aan de Katwijkse kant staan de palen er nu ook.
Afbeelding
GTW naar Nijmegen, Katwijk.
Afbeelding
Overweg Galberg.
Afbeelding
Evenens te Galberg, deel 2 volgt en daar plaats ik wat foto´s van de werken te Venlo.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Hierbij deel 2 vanuit Venlo:
Afbeelding
Zoals ik al dacht is het gedeelte vanaf de Onderste Molen naar het emplacement onder de draad gebracht.
Afbeelding
Moet nog wel wennen aan deze nieuwe armen, Onderste molen.
Afbeelding
Vierpaardjes/Onderste Molen.
Afbeelding
De draden zijn nu aangebracht tot en met het emplacement.
Afbeelding
Laatste paal tot de originele elektrificatie.
Afbeelding
De rijdraad is inmiddels alhier vervangen voor een dubbele en dus de sectie die aan deze mast hangt wordt omschakelbaar. Je kan het zien aan de dubbele trekpijpen op deze paal.
Afbeelding
Op station Venlo is nu te zien dat spoor 62 nu echt verleden tijd is.
Afbeelding
Nu weet ik waar de seinmast voor is, hij is geplaatst op langs spoor 3. Opmerkelijk genoeg heeft Prorail er de laatste jaren steeds meer hoog geplaatste seinen geplaatst en worden de laaggeplaatste seinen steeds zeldzamer langs perrons maar niet hier. Dit is trouwens een herhalingssein.
Afbeelding
Verplaatste laaggeplaatste seinen te Venlo.
Afbeelding
Ook hier zijn de rijdraden en meer vervangen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

De werken gaan onverminderd door:
Afbeelding
Bij Mook Molenhoek zijn intussen dwarsbalken geplaatst.
Afbeelding
Voor de langere overspanning zijn deze (RHS) balken gebruikt.
Afbeelding
Mast waar een schakelaar aan gemonteerd zit.
Afbeelding
Kijkend in de richting van Nijmegen.
Afbeelding
Bij Heyendaal staan nu ook masten. Hier kijkend in de richting van Mook.
Afbeelding
Ik heb wel vaker gezegd dat de masten van seinmasten 90 graden gedraaid staan ten opzichte van bovenleidingsmasten maar ik betwijfel of dat voor deze mast geldt, Heyendaal.
Afbeelding
Ook net voorbij het station in noordelijke richting zijn masten geplaatst maar nog niet tot aan het hoofdstation.
Afbeelding
Eigenlijk off topic maar ik was er toch, werken bij station Nijmegen waar de oude opstelsporen gesaneerd zijn maar er komen weer nieuwe naast het spoor richting Wijchen.
Afbeelding
Vroeger lagen hier meerdere sporen zoals te zien aan de ingekorte dwarsbalk.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Nu de werkzaamheden voor de elektrificatie van de Maaslijn in volle gang zijn heb ik eens mijn plaatjes van de, ook wel "Heilige Lijn" genoemde verbinding tussen Nijmegen en Roermond in één fotoalbum gezet. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 328692171/ voor een reis door de tijd.

Als ik nog eens wat tijd over heb dan zal ik deze plaatjes van noord naar zuid op volgorde proberen te zetten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Wat winterse sfeerplaatjes:
Afbeelding
Vorige keer had ik de d´Almarasweg niet aangedaan, je hebt wel leuk zicht op het spoor richting Molenhoek alhier.
Afbeelding
De boog richting Heijendaal, eens lagen hier maar liefst 4 sporen :(
Afbeelding
Het licht glooiende land rondom Heiligland Stichting ziet er wel mooier uit met al dat wit.
Afbeelding
Kijkend naar de mooie bosrijke omgeving rondom Malden.
Afbeelding
Te Venlo is het emplacement vereenvoudigd en het kopspoor wat hier lag is verwijdert, zonde van een mooie fotospot.
Afbeelding
Deze mast is aan de noordzijde bijgeplaatst en er zijn ook aanpassingen gedaan in de bovenleiding.
Afbeelding
Vanaf spoor 1 kan je richting Duitsland en Nijmegen, vanaf spoor 3 richting Eindhoven en spoor 4 richting Roermond.
Afbeelding
Na de elektrificatie van het spoor naar Kaldenkirchen kwam er een spanningssluis in de sporen langs de perrons. Je kan de plek nog steeds zien door de afwijkende draagcontructies. Toen in de jaren tachtig het spoor omschakelbaar werd gebruikte NS andere draagkabelblokken zodat niet alle bestaande balken niet vervangen hoefde te worden.
Afbeelding
Kijkend naar het emplacement.
Afbeelding
Duidelijk te zien zijn de onderbrekers/isolatoren die de scheiding van de 2 systemen mogelijk maakt.
Afbeelding
De borden voor het omschakelen zijn in de bovenleiding aangebracht. Een ruitvormig blauw bord met verticale witte streep betekent stroomafnemers neer en verticaal stroomafnemers mogen omhoog met erbij een bord met het aantal bakken eigenlijk alleen voor treinstellen zoals een omgeleide ICE.
Afbeelding
Het sneeuw geeft wel een mooie sfeer.
Afbeelding
Deze VIRM staat gereed om te vertrekken naar Eindhoven.
Afbeelding
Deze 2 GTW´s staan op te laden, 1 er van rijdt gewoonlijk in het noorden (en ja Stadler heeft een werkplaats te Blerick waar ook onder andere de 1312 geparkeerd staat0.
PeterSchoeber
autoweg

Mooie update weer Taran.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Dank je Peter, vraag aan jou: Gezien de draagconstructies op het emplacement vroeg ik me af hoeveel sporen in het emplacement na de elektrificatie geschikt waren voor de doorgaande goederentreinen? Nu zijn alle sporen geschikt voor doorgaande treinen maar de draagconstructies die geplaatst zijn na de elektrificatie zijn anders dan de origineel geplaatst (zie mijn commentaar op de masten langs de perrons).
Alleen de laatste 4 westelijke sporen hebben die afwijkende constructies. Bij de ombouw had NS wel draagkabelblokken die geschikt waren voor 15KV (zoals ook te zien op de masten tussen t´Harde en Nunspeet) en waren andere draagconstructies niet meer nodig alleen andere draagkabelblokken.
Ik bedoel dus na de elektrificatie in de jaren zestig.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Speciaal voor Taran even wat plaatjes "uit de oude doos" van het goederenemplacement van Venlo.

Als eerste een tweetal plaatjes in de nadagen van post T.
Afbeelding28420036-4996 Venlo 7 augustus 1988
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
en
Afbeelding28420041-5322 Venlo 4 maart 1989

En als afsluiter een foto vanaf de voetbrug naar de voormalige post T.
Afbeelding28410137-4992 Venlo 7 augustus 1988

Ik vermoed eigenlijk dat de sporen die hier niet onder de draad zitter inmiddels zullen zijn opgebroken.
Met vriendelijke groet,