Wegcode België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: Wegcode België

Bericht door Alfa »

Ik begin steeds meer te denken dat dat Vlaams verkeersreglement een broddelwerk is waarin veel te simplistische keuzes gemaakt zijn en waarin zaken veranderd zijn gewoon om te kunnen veranderen sinds ze de bevoegdheid hebben.

Ik heb de nota eens vluchtig doorgenomen en ze zeggen zelfs dat de verandering van de maximumsnelheid in woonerf doorgevoerd is om duidelijker aan te geven dat het een Vlaamse bevoegdheid betreft. Hoe absurd is dat. Wie geeft er om bij wie de bevoegdheid zit?

Zie hier:
Artikel 11 bepaalt waar de snelheid beperkt is tot stapvoets rijden.

In de memorie van toelichting bij de Bijzondere Wet Zesde Staatshervorming wordt uitdrukkelijk vermeld dat de snelheidsbeperkingen van o.m. art. 22sexies2, tweede lid en art. 22septies2, eerste lid van het koninklijk besluit van 1 december 1975 tot de bevoegdheid van de gewesten behoren, in deze bepalingen wordt de term “stapvoets” gebruikt zodat hierover geen discussie kan bestaan dat dit behoort tot de bevoegdheid van de gewesten. Bovendien erkent de federale overheid dit aangezien de snelheidsbeperking ‘stapvoets’ voorzien in art. 22sexies.2, lid 2 (voetgangerszones), art. 22septies.2, lid 1 (speelstraten) en art. 22undecies, lid 3 (schoolstraten) van het koninklijk besluit van 1 december 1975, niet werd hernomen in het federaal verkeersreglement. In het Verslag aan de Koning bij art. 10 van het federaal verkeersreglement wordt ook uitdrukkelijk opgenomen dat de gewesten bevoegd zijn, evenals bij de bespreking van het niet langer opgenomen art. 22ter van het koninklijk besluit van 1 december 1975.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Joshua schreef: zo 31 aug 2025, 19:13
Alfa schreef: za 30 aug 2025, 23:06 Dus zelfs de snelheid in woonerven zal niet meer gelijk zijn. Die blijft 20 per uur in Wallonië en Brussel en zal 'stapvoets' worden in Vlaanderen. Die verschillen brengen niets bij.

Enige voordeel is dat je minder snel een boete zal krijgen, want als er een duidelijke snelheidslimiet is kunnen ze boetes geven als je er over zit. Bij vage omschrijvingen zoals 'stapvoets' is dat niet mogelijk. Flitsen zal niet mogelijk zijn in woonerven. Wel een visuele vaststelling dat je sneller gaat dan 'stapvoets', maar dat zal in de praktijk wel niet zo vaak gebeuren denk ik.
In Wallonië is de maximumsnelheid op delen van de openbare weg aangeduid door D9 & D10 in de toekomst D9, D11 & R12 al heel lang 30.
Bedoel je dan dat je dan op aanliggende of apart gescheiden fietspaden maar 30km/u mag rijden in Wallonië? Was mij niet bekend, maar is meer volgens mij voor de speedpedelec ‘terroristen’ die andere van het fietspad knallen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Niet op verplichte fietspaden zelf maar op de/een: de(e)l(en) van de openbare weg verplicht voor voetgangers, fietsers( en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A), in de toekomst ook op een niet verplicht fietspad.
Laatst gewijzigd door Joshua op za 06 sep 2025, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Wat een verwarrende maatregel.
Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 »

In Nederland is een driewielige bromfiets met gesloten carrosserie een brommobiel. Deze volgt de regels van de autos.

Voor een vierwielige bromfiets geldt ook in België dat dit een brommobiel is en de regels van autos moet volgen.

Maar, hoe zit dat met driewielige bromfietsen? In Nederland zijn dit ook brommobielen en dus de regels van autos (80-wegen, 70-wegen etc toegestaan), plek op de rijbaan. Géén fietspad. Kan iemand dit mij uitleggen?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De introductie van de nieuwe wegcode en de nieuwe verkeersborden stilletjes met een half jaar uitgesteld naar 1/6/2027. Op de de site wegenroute.be wordt die datum nu genoemd ipv 1/9/2026 zoals het eerst stond (en in persberichten benoemd werd): https://www.wegcode.be/nl/code-van-de-openbare-weg

Zie ook dit bericht: https://www.wegcode.be/nl/nieuws/inwerk ... reznamzgfe:

Inwerkintreding Code van de openbare weg uitgesteld

Oorspronkelijk zou de nieuwe Code van de openbare weg in werking treden op 1 september 2026. Het hing echter al een tijdje in de lucht dat de inwerkintreding uitgesteld zou worden. Nu is het beslist en kennen we de nieuwe datum: 1 juni 2027.

De vier reglementen die samen de Code van de openbare weg vormen zijn reeds beschikbaar op onze website, maar houd er rekening mee dat elk van deze reglementen de komende maanden nog wordt aangepast door een wijzigingsbesluit. Deze wijzigingen zullen dienen om de datum van inwerkingtreding aan te passen en enkele onduidelijkheden weg te werken. We willen ook benadrukken dat de nieuwe verkeersborden pas na de inwerkingtreding mogen worden gebruikt en dat er nog wijzigingen verwacht worden aan de verkeerstekens in de Code van de openbare weg.

Tot die tijd, blijft in de reglementen zelf 1 september 2026 staan als datum van inwerkingtreding en zal in onze overige communicatie de nieuwe datum gehanteerd worden.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Het zat er inderdaad al een tijdje aan te komen. De nieuwe COW (in Vlaanderen Wegreglement genoemd), was een beestje van het vorig bewind en was op sommige vlakken een echt broddelwerk.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Interessant dat ook genoemd wordt dat de verkeersborden nog kunnen wijzigen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Voornamelijk nog verder wijzigen. Nu is het een combinatie van oud en nieuw zonder klare lijn.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Hoe bedoel je dat? Want ze hebben zowat alle borden overgenomen uit dat Verdrag van Wenen. Met uitzondering van de wegwijzers. Ik vind dus dat er net wel een grote mate van eenheid in de nieuwe borden zit. Ik vrees eigenlijk dat een hervorming eerder die eenheid teniet zal doen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Bepaalde borden zijn overgenomen, andere zijn behouden geweest uit de wegcode uit 1978. Daardoor zit je met verschillende pijlvormen en symbolen, soms zelfs op anders quasi dezelfde borden. Er mist toch enige eenheid, waardoor het als half werk overkomt. Dan heeft bijvoorbeeld een land als Oostenrijk dat recent toch een stuk beter aangepakt.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Oostenrijk heeft toch alleen nieuwe verkeersborden ingevoerd, de oude al bestaande zijn dezelfde gebleven.

Wel heeft het land ISO pijlen overgenomen op zijn nieuwe verkeersborden net zoals Slowakije en naar mijn vermoeden ook Slovenië en Tsjechië. Bewegwijzering uitgezonderd.

ISO pijlen waren eigenlijk het beste geweest bij het verdrag.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: za 22 nov 2025, 13:56 ^^
Bepaalde borden zijn overgenomen, andere zijn behouden geweest uit de wegcode uit 1978.
Ik zie toch weinig stijlcontrasten. Alleszins een pak minder dan de huidige borden die in verschillende tijden ontworpen zijn. De meeste borden hebben een nieuw ontwerp gekregen. Enkel de pijlvormen van de bestaande borden en het lettertype bleef behouden. Maar net dat zorgt er net voor dat er tenminste nog een beetje een Belgische toets is. Ook de aanwijsborden zijn zoals gezegd behouden, maar ook die beelden meestal iets specifiek uit (zoals het politielogo of het Atomium) waardoor het behoud ook geen probleem is en geen contrast geeft met de nieuwe borden.

Destijds was er wel wat te doen rond die 'genderneutrale' verkeersborden, dit werd sterk benadrukt door de toenmalige minister van mobiliteit Georges Gilkinet. Waarbij de figuren dus stilistisch weergeven worden. Eigenlijk is dat normaal voor nieuwe borden en dat bestaat in de meeste landen zo. In feite is dat ook geen echte keuze geweest want men heeft gewoon de borden uit het verdrag overgenomen waar dat al zo was. Maar ik zou er niet van verschieten mocht dat teruggedraaid worden uit een soort anti-woke-koers. Nu is Jean-Luc Crucke van MR de minister van mobiliteit.

Maar dat is het nadeel aan hervormingen uitsmeren over verschillende legislaturen. Hoe langer men wacht met de daadwerkelijke invoering hoe meer bevoegde ministers hun eigen stempel willen drukken en hoe meer het een ratjetoe wordt. Ik vind het daarom jammer dat het nu weer met een half jaar uitgesteld wordt.
de fluppe
zandpaadje

Bericht door de fluppe »

Het nieuwe verkeerstekenverdrag bevat symbolen uit verschillende landen: de Deense bromfiets, het Duitse gespan, het Turks huisje, de Belgische vrachtwagen, de Britse tram, de Griekse pijlen enz. Daardoor is het een mengeling van stijlen geworden. Er zijn ook zeker niet altijd de mooiste of meest duidelijke symbolen gekozen. Maar goed, we proberen het verdrag zo goed mogelijk te volgen.

Oostenrijk heeft het met de Tern-symbolen op zich goed gedaan. Het is een uniforme stijl, maar ik vindt het toch wat minder geslaagd dan de Duitse symbolen.

Door de personen en de dieren eenvoudig te tekenen, worden ze automatisch genderneutraal. Volgens mij is het doel eerder eenvoudige en duidelijke symbolen, de genderneutraliteit is een gevolg daarvan. De vorige legislatuur vond het nodig dat te vermelden.

De herziening van de wegcode is een project dat hoe dan ook niet binnen een legislatuur uitgevoerd kan worden. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de hervorming van de strafwet. Het zou pas erg zijn moest het volledig in een jaar of 3 afgewerkt worden, dan zou het op niet veel trekken denk ik.
Het werk wordt gecoördineerd door de FOD Mobiliteit en Vervoer, en dat zijn nog dezelfde personen als onder de vorige legislatuur. De huidige federale minister van mobiliteit heeft veel respect voor de openbare diensten en is er voor zover ik weet niet op uit om z'n stempel te drukken. De aankomende wijziging van de Code van de openbare weg heeft dan ook niets te maken met politieke keuzes maar is het resultaat van verder overleg, rechtzetten van foutjes, tegemoet komen aan de opmerkingen van verschillende organisaties (indien terecht) enz.

Ook aan de verkeersborden zal nog het een en ander wijzigen, maar vaak gaat het om onopvallende wijzigingen. Een voorbeeld is de breedte-hoogteverhouding van bepaalde rechthoekige borden. Het verdrag voorziet een breedte-hoogteverhouding van 11x14, maar om zo veel mogelijk in lijn te blijven met de bestaande afmetingen van de borden wordt dat aangepast naar 3x4. Ook was nog niet overal het lettertype aangepast, ofwel omwille van tijdsdruk voor de publicatie ofwel omdat sommige vectorbestanden nog niet beschikbaar waren. Sommige symbolen werden nog op detailniveau bijgewerkt, en meer van zulks.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Dank voor de verduidelijking.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

de fluppe schreef: do 04 dec 2025, 20:46 Ook aan de verkeersborden zal nog het een en ander wijzigen, maar vaak gaat het om onopvallende wijzigingen. Een voorbeeld is de breedte-hoogteverhouding van bepaalde rechthoekige borden. Het verdrag voorziet een breedte-hoogteverhouding van 11x14, maar om zo veel mogelijk in lijn te blijven met de bestaande afmetingen van de borden wordt dat aangepast naar 3x4. Ook was nog niet overal het lettertype aangepast, ofwel omwille van tijdsdruk voor de publicatie ofwel omdat sommige vectorbestanden nog niet beschikbaar waren. Sommige symbolen werden nog op detailniveau bijgewerkt, en meer van zulks.
Ik hoop toch dat de Griekse gebodsborden niet de uiteindelijke keuze worden. Ik blijf ze qua symboollay-out het minst geslaagd vinden van heel de nieuwe wegcode. Of is het verdrag op dat vlak niet meer aanpasbaar? De gebodsborden mogen gerust zo worden uitgevoerd:
SAN RED schreef: vr 02 aug 2024, 14:51 ... Als je de fijnere kop combineert met het huidige D1f bord, dan krijg je dit: (zie spoiler !)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dit is toch beter geslaagd dan de d1f borden van de nieuwe wegcode en de huidige d1f borden. (?)
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik zit te kijken naar de snelheidsbeperking 120 in de nieuwe wegcode 2027.

Federaal: 120 alleen nog op autosnelwegen
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... 0mocswfbry

Vlaanderen: 120 bij gescheiden rijbanen met minstens twee rijstroken per richting
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... uukwjmez0p

Wallonie: 120 bij gescheiden rijbanen met minstens twee rijstroken per richting
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... ojj3oea4wd

Brussel: iets anders geformuleerd maar komt op hetzelfde neer
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... t0vfqfwzff

Waar slaat die federale regel dan op? De lokale regels gaan toch zeker voor?
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Bevoegdheidsverdeling: sinds de zesde staatshervorming is het federale niveau verantwoordelijk voor de snelheidslimieten op snelwegen (dat vind je dus in de federale wegcode). De gewesten zijn verantwoordelijk voor de snelheidslimieten op de andere wegen, die vind je dus in de lokale wegcodes. En met 'gescheiden rijbanen met minstens twee rijstroken per richting' bedoeld men dus enkel de wegen die geen autosnelweg zijn, dat is een wegcategorie die al lang bestaat.

Uiteraard is dat een draak, maar staatshervormingen zijn altijd een compromis met soms een ondoorzichtbaar kluwen tot gevolg. in dit geval besefte men wellicht tijdens de onderhandelingen dat het snelheidsbeleid volledig naar de gewesten halen tot problemen zou leiden op met name de Brusselse ring en de E40 Brussel-Luik die de gewestgrenzen regelmatig kruisen. Je zou dan denken dat men het beter helemaal bij het federale niveau gelaten heeft. Maar zo werkt het niet, zo veel mogelijk bevoegdheidsoverdracht naar de gewesten halen is voor sommigen een heilige missie.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Anders was deze bvb (zonder verkeersborden rond snelheid) beperkt geweest tot 70km/u (standaardnorm buiten bebouwde kom in Vlaanderen):
https://www.google.com/maps/@51.2104924 ... FQAw%3D%3D
Maar door de bovenstaande regionale wegcode is deze tóch 120 :-)

Bizar vind ik het, dat het nog steeds niet echt begrepen wordt. Het heeft dus ook niets te maken met het verkeersbord 'autoweg' (in tegenstelling tot Nederland)!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wat dat het betreft Vlaamse expreswegen: in de praktijk hebben alleen nog bepaalde delen van de N49, N74 en de N80 een niet andere maximumsnelheid dan de standaard, in tegenstelling tot alle andere expreswegen waardat borden 90 staan waardoor dat in feite eerder een standaard lijkt te zijn.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Tommy schreef: do 08 jan 2026, 10:53 ^^
Anders was deze bvb (zonder verkeersborden rond snelheid) beperkt geweest tot 70km/u (standaardnorm buiten bebouwde kom in Vlaanderen):
https://www.google.com/maps/@51.2104924 ... FQAw%3D%3D
Maar door de bovenstaande regionale wegcode is deze tóch 120 :-)

Bizar vind ik het, dat het nog steeds niet echt begrepen wordt. Het heeft dus ook niets te maken met het verkeersbord 'autoweg' (in tegenstelling tot Nederland)!
Ik had eigenlijk schrik dat op expresswegen 90 de standaard ging worden in Vlaanderen, maar dat is er gelukkig niet van gekomen. Anders hadden we met dit gezeten :D

Afbeelding
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

^^ Breng ze niet op gedachten… alhoewel ik denk dat dit ooit wel echt de norm zal worden…
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Best toch wel logisch praktisch gezien maar aangezien dat expreswegen niet veel te vinden zijn vergeleken met gewone enkelbaanse bubeko wegen valt het toch minder op dus, wel laat het dan maar gelijk hoe dat het is nu.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Dit soort korte stukjes 120 kunnen anders wat mij betreft niet snel genoeg verdwijnen. Als je net lekker op gang bent met 120 mag je alweer remmen naar 90 voor de VRI kruising.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Waarom? Dat is een stuk van 1,5 km, dat is lang genoeg om de 120 km te verantwoorden. Ik zie echt niet in waarom je daar de snelheid artificieel zou beperken. Er zijn al snelheidsbeperkingen genoeg.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Alfa schreef: do 08 jan 2026, 10:31 Maar zo werkt het niet, zo veel mogelijk bevoegdheidsoverdracht naar de gewesten halen is voor sommigen een heilige missie.
Ja daar slaan sommige Vlamingen wel volkomen in door als je het mij vraagt.

Overigens kun je denk ik wel gewoon een algemene federale regel maken: De maximumsnelheid is 120 km/h op autosnelwegen, 90 km/h op andere wegen en 50 km/h in de bebouwde kom, tenzij de wegbeheerder een andere snelheid instelt per: :A1-60:. Dan kan Vlaanderen er voor kiezen om op veel wegen buiten de kom 70 in te voeren, en Wallonië voor zijn expresswegen, indien ze grotendeels ongelijkvloers zijn uitgebouwd 120 km/h te handhaven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Dat was de situatie voor 2017. Maar toen waren er duizenden borden '70' nodig voor alle wegen buiten de bebouwde kom.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Het lijkt me op/met die manier/redenering dan wel veel logischer om met de expreswegen zelfde te gaan doen aangezien meer dan de helft in Vlaanderen 90 is. Het lijkt me eigenlijk in algemeen veiliger om dat laten wat dat het is want zo is er tenminste een herinnering aan een veilige snelheid.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Alfa schreef: za 10 jan 2026, 23:40 ^^ Dat was de situatie voor 2017. Maar toen waren er duizenden borden '70' nodig voor alle wegen buiten de bebouwde kom.
Ja verschrikkelijk zeg: Je zou maar een bord te veel plaatsen :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Als je buiten de bebouwde kom na elk kruispunt een bord moet plaatsen wordt dat nogal duur ja.