Nederland -Zweden
Moderator: Moderatoren
-
robertwim
- zandpaadje
Nederland -Zweden
Hallo,
Ik ben een rondreis aan het plannen in/naar Zweden.
De eerste vraag die komt bovendrijven: Wat is de snelste en meest comfortabele route?
We willen niet overvaren vanaf Kiel, die vaart duurt me te lang.
Ik heb een ferry gevonden van Puttgarden naar Rødby, die duurt maar 45 minuten,
Het is me niet duidelijk of we verder nog een ferry nodig hebben om b.v. in Gotenburg te komen.
Wie het weet mag het zeggen, graag.
Alvast bedankt,
Groeten,
Robert
Ik ben een rondreis aan het plannen in/naar Zweden.
De eerste vraag die komt bovendrijven: Wat is de snelste en meest comfortabele route?
We willen niet overvaren vanaf Kiel, die vaart duurt me te lang.
Ik heb een ferry gevonden van Puttgarden naar Rødby, die duurt maar 45 minuten,
Het is me niet duidelijk of we verder nog een ferry nodig hebben om b.v. in Gotenburg te komen.
Wie het weet mag het zeggen, graag.
Alvast bedankt,
Groeten,
Robert
-
verfmeer95
- expressweg
Re: Nederland -Zweden
Als je wilt kan je zonder veerboot naar Göteborg rijden. Denemarken heeft een reeks tolbruggen gebouwd waardoor een wegverbinding van Duitsland naar Zweden is ontstaan. Het is wel een omweg ten opzichte van de veerboot Puttgarden-Rødby, maar doordat je gewoon met 130 km/u kan doorrijden ben je niet langer onderweg.
-
traveldude
- dorpsstraat
Vanaf Rodby heb je naar Gothenburg twee opties: eentje zonder en eentje met (korte) veer. Lood om oud ijzer qua tijd en geld. De wegoptie is ca 70 km langer via de tolbrug/tunnel tussen Kopenhagen en Malmö en kost evenveel als de pont tussen Helsingør en Helsinborg. Deze oversteek is wat noordelijker dichter bij Gothenburg en zit op mooi twee uur van de oversteek Puttgarden. Mooi moment voor een kopje koffie. Je bent daar met een scheet over: 15 of 20 minuten. Aanrijden, oprijden, afrijden. Gaat elke 15a20 minuten. Beide verbindingen zijn of waren mogelijk in combinatie in een koop met de Puttgarden-Rodby oversteek. Het totaal is qua prijs ongeveer gelijk. Gaat dus vooral om wat je handiger lijkt.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar ik neem liever de nachtboot Kiel-Göteborg om snel in het mooiere deel van Zweden te komen. De boot is van alle gemakken voorzien. En terwijl je slaapt merk je niet hoe lang de boot erover doet, maar ben je de volgende ochtend wel honderden kilometers verder.robertwim schreef: di 30 dec 2025, 8:55 We willen niet overvaren vanaf Kiel, die vaart duurt me te lang
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Anders inderdaad de Puttgarden-Rødby (kortste) of de Grote Beltbrug; het ontloopt elkaar niet veel qua tijd, maar de veerboot vind ik een mooi rustmomentje. Tussen Denemarken en Zweden heb ik wel een voorkeur voor de tunnel/brug tussen Kopenhagen en Malmö; het is maar 40 km meer en de veel kortere veeroversteek levert is ook hectischer en levert minder een rustmomentje op dan tussen Duitsland en Denemarken. En waar Puttgarden-Rødby je een omweg van 130 km bespaart en in de praktijk zelfs nog wel eens een klein tikje sneller kan zijn, levert Helsingør-Helsingborg je eigenlijk nooit tijdswinst op, het duurt meestal langer.
Als het gaat om in het mooiere deel van Zweden te komen: juist de E6 tussen Malmö en Göteborg is nog best aardig om te rijden.
De nachtelijke overtochten Travemünde-Trelleborg en Travemünde-Malmö zijn ook nog te overwegen als je Kiel-Göteborg te lang vindt.
-
traveldude
- dorpsstraat
-
robertwim
- zandpaadje
Iedereen bedankt voor de reacties en tips.
We gaan niet met de ferry, heb dat al een paar keer gedaan, maar ik vind het niet plezierig om In Kiel te moeten wachten.
De laatste keren waren we ver voor de vertrektijd in Kiel omdat we geen files hadden gehad, waar je dus wel rekening mee moet houden.
We gaan via Kolding rijden.
Vriendelijke groet,
Robert
We gaan niet met de ferry, heb dat al een paar keer gedaan, maar ik vind het niet plezierig om In Kiel te moeten wachten.
De laatste keren waren we ver voor de vertrektijd in Kiel omdat we geen files hadden gehad, waar je dus wel rekening mee moet houden.
We gaan via Kolding rijden.
Vriendelijke groet,
Robert
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar goed, alles staat en valt daar met de vraag hoeveel lol je hebt in wat meer autokilometers tegenover je tijd aan boord van een nachtboot. Sommigen hebben veel met dat laatste; ikzelf val ook in de eerste categorie.
-
robertwim
- zandpaadje
Den haag - Flensburg
Hallo,
Op mijn reis naar Zweden, deze zomer, wil ik via Denemarken rijden,
Wat is de snelste route om in Flensburg te geraken?
Ik wil n.l. halverwege een overnachting plannen, waar zou dat het beste kunnen zijn ?
Dank je,
groeten,
Robert
Op mijn reis naar Zweden, deze zomer, wil ik via Denemarken rijden,
Wat is de snelste route om in Flensburg te geraken?
Ik wil n.l. halverwege een overnachting plannen, waar zou dat het beste kunnen zijn ?
Dank je,
groeten,
Robert
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: Den haag - Flensburg
Je zult langs Hamburg moeten, en de voornaamste kunst is om daar een tijdstip te hebben dat je geen grote vertraging oploopt bij de Elbtunnel. Dus wat voor dag/tijdstip had je precies in gedachten?
Verder zijn er vanaf Den Haag naar Hamburg drie routes die elkaar maar weinig ontlopen. Ik zou Hengelo-Osnabrück-Bremen duiden als de normaal gesproken meest logische. Maar je kunt ook over Nieuweschans-Oldenburg, 20 kilometer langer maar mogelijk rustiger. En je kunt nog bij Emmen de grens over: kortste in kilometers maar dan wel een stukje binnendoor tot aan Bremen. Dat is voor sommigen een hinderlijke onderbreking (met veel vrachtwagens), voor anderen juist wel even iets anders waar je ook een pauze omheen kunt bouwen.
Verder zijn er vanaf Den Haag naar Hamburg drie routes die elkaar maar weinig ontlopen. Ik zou Hengelo-Osnabrück-Bremen duiden als de normaal gesproken meest logische. Maar je kunt ook over Nieuweschans-Oldenburg, 20 kilometer langer maar mogelijk rustiger. En je kunt nog bij Emmen de grens over: kortste in kilometers maar dan wel een stukje binnendoor tot aan Bremen. Dat is voor sommigen een hinderlijke onderbreking (met veel vrachtwagens), voor anderen juist wel even iets anders waar je ook een pauze omheen kunt bouwen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
De binnendoorroute van Meppen via Haselünne en Cloppenburg naar de Duitse A1, de E233 route, kan in het weekend wel aantrekkelijker zijn dan doordeweeks omdat er dan minder tot geen vrachtverkeer rijdt.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Dat hangt er vanaf wat je als halverwege ziet.robertwim schreef: do 08 jan 2026, 8:18 Ik wil n.l. halverwege een overnachting plannen, waar zou dat het beste kunnen zijn ?
En het hangt er ook vanaf hoeveel uur je ongeveer per dag wilt rijden (en daarbij kan het dan ook nog relevant zijn of je op een dag rijdt waarop het flink filerijden is rond Hamburg).
Grofweg zijn dit de reistijden naar verschillende steden in Denemarken vanuit Den Haag:
- Kolding: 8 tot 8,5 uur
- Odense: 8,5 tot 9 uur
- Kopenhagen: 10 tot 10,5 uur
Als je een overnachtingshotel zoekt zou je eens kunnen kijken op de website van Scandic. Dat is een keten die op veel plaatsen nabij de snelweg (o.a. nabij Kolding en nabij Odense) een prima hotel heeft voor een overnachting.
En lees dit nog even met tips over de tolbruggen die je in Denemarken zult moeten passeren.
-
robertwim
- zandpaadje
Heb het in mijn vorige bericht niet goed omschreven, we willen ca. 300 a 400 km per dag rijden, dus de eerste dag slapen in de buurt van Bremen, niet in de stad maar als het even kan aan de autobahn, iemand tips? Ik wil vertrekken op zondag 26 juli om de zwarte zaterdag te vermijden,of is het zondag net zo erg(of niet)? Uit ervaring weet ik dat de stuatie bij de elbetunnel niet te voorspellen is. Graag advies, dank je
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Richting het noorden is minder sprake van een vakantieuittocht als naar Frankrijk, Italië. Maar Hamburg blijft kritisch.
Voor wat betreft de overnachtingsplek: er bestaan websites die zich toeleggen op overnachtingen onderweg, google erop zou ik zeggen. Verder zijn er platforms als Booking.com waarop je een plaats kunt invoeren en dan binnen een zoekgebied van zeg 20 km alle accommodaties in beeld brengen.
Voor wat betreft de overnachtingsplek: er bestaan websites die zich toeleggen op overnachtingen onderweg, google erop zou ik zeggen. Verder zijn er platforms als Booking.com waarop je een plaats kunt invoeren en dan binnen een zoekgebied van zeg 20 km alle accommodaties in beeld brengen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dan is je passage Hamburg er dus eentje voor de maandagochtend. Zou ik normaal gesproken niet handig vinden, want reguliere ochtendspits. Maar op een maandagochtend in de zomervakantie zou het mee moeten vallen. Maar zoals Waldo al zegt: zwarte zaterdag is niet zo'n ding op weg naar het noorden, behalve bij Hamburg. Dat maakt het ook een optie om op zaterdag tot ongeveer Bremen te rijden en op zondagochtend de Elbtunnel te pakken. Dat is in het algemeen wel een veilig tijdstip.robertwim schreef: do 08 jan 2026, 10:15 Ik wil vertrekken op zondag 26 juli om de zwarte zaterdag te vermijden,of is het zondag net zo erg(of niet)? Uit ervaring weet ik dat de stuatie bij de elbetunnel niet te voorspellen is.
-
robertwim
- zandpaadje
Bedankt voor de tips weer.
we gaan slapen in Stuhr, net voor Bremen.
Omdat we maar ca 360km de volgende dag rijden (naar Kolding) vertrekken we rond 10 uur, in de hoop dat dan de ergste drukste bij de Elbetunnel voorbij is.
Groeten,
Robert
we gaan slapen in Stuhr, net voor Bremen.
Omdat we maar ca 360km de volgende dag rijden (naar Kolding) vertrekken we rond 10 uur, in de hoop dat dan de ergste drukste bij de Elbetunnel voorbij is.
Groeten,
Robert
-
Chris
- Moderator
Is er eigenlijk een reden om zulke korte etappes van 3 á 4 uur te doen? Want dan is Zweden best ver (en groot). Kolding is bijvoorbeeld makkelijk in een dag te berijden, zelfs met file op de A7 door Hamburg. Een paar jaar geleden reed ik terug van voor Malmö naar Zwolle (via de bruggen), en ik was nog voor het avondeten thuis. Hamburg was toen wel probleemloos, dat is zeker niet gegarandeerd.
-
Durashift
- expressweg
Ik zit te denken aan een elektrisch aangedreven auto en laadstops tussendoor willen vermijden?
-
traveldude
- dorpsstraat
Ik rij zelf wel tot de omgeving van Gothenburg in een dag (via de botenroute P-R/H-H). Ruim een jaar geleden voor een congres in het Deense Nyborg (bij de brug over de Grote Belt) in een dag erheen gereden (via Kolding). Ben er volgens mij ook niet heel vroeg voor vertrokken, misschien net na de ochtendspits hier. Kolding is inderdaad zeer goed haalbaar binnen een dag zonder dat het te lang is.
-
Chris
- Moderator
-
robertwim
- zandpaadje
Er is een reden waarom we korte stukjes rijden, Ik mag mezelf een ervaren chauffeur noemen, maar ben 79 jaar en dat ga je merken als je lange afstanden moet overbruggen. Mijn vrouw is enkele weken geleden aan haar knie geopereerd en het is maar af te wachten hoe ze het gaat ervaren als ze een paar uur in dezelfde houding naast me moet zitten.
We gaan het morgen uitproberen als we een rit naar Friesland gaan ondernemen,
En we hebben natuurlijk alle tijd van de wereld. We gaan elke zomer maar de Cote dÀzur en doen die 1300 km ook in minimaal 3 dagen.
En we hebben natuurlijk alle tijd van de wereld. We gaan elke zomer maar de Cote dÀzur en doen die 1300 km ook in minimaal 3 dagen.
-
robertwim
- zandpaadje
Hier de plaatsen waar we gaan verblijven
Rijswijk Stuhr
Stuhr Kolding
Kolding Helsingborg
Helsingborg Skövde
Skövde Sysslebäck
Sysslebäck Sysslebäck
Sysslebäck Sysslebäck
Sysslebäck Sysslebäck
Sysslebäck Lofsdalen
Lofsdalen Lofsdalen
Lofsdalen Lofsdalen
Lofsdalen Falun
Falun Falun
Falun Falun
Falun Falun
Falun Råda
Råda Råda
Råda Råda
Råda Varberg
Varberg Vordingborg
Vordingborg Stuhr
Stuhr Rijswijk
Rijswijk Stuhr
Stuhr Kolding
Kolding Helsingborg
Helsingborg Skövde
Skövde Sysslebäck
Sysslebäck Sysslebäck
Sysslebäck Sysslebäck
Sysslebäck Sysslebäck
Sysslebäck Lofsdalen
Lofsdalen Lofsdalen
Lofsdalen Lofsdalen
Lofsdalen Falun
Falun Falun
Falun Falun
Falun Falun
Falun Råda
Råda Råda
Råda Råda
Råda Varberg
Varberg Vordingborg
Vordingborg Stuhr
Stuhr Rijswijk
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Durashift
- expressweg
Helder. Respect hoor.robertwim schreef: za 10 jan 2026, 11:58 Er is een reden waarom we korte stukjes rijden, Ik mag mezelf een ervaren chauffeur noemen, maar ben 79 jaar en dat ga je merken als je lange afstanden moet overbruggen. (..)
Zo te lezen wel ervaringsdeskundigen. Goede reis t.z.t. gewenst.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik vind het fantastisch dat u op die mooie leeftijd nog steeds zulke reizen met uw vrouw onderneemt!robertwim schreef: za 10 jan 2026, 11:58 Er is een reden waarom we korte stukjes rijden, Ik mag mezelf een ervaren chauffeur noemen, maar ben 79 jaar en dat ga je merken als je lange afstanden moet overbruggen. Mijn vrouw is enkele weken geleden aan haar knie geopereerd en het is maar af te wachten hoe ze het gaat ervaren als ze een paar uur in dezelfde houding naast me moet zitten.
-
robertwim
- zandpaadje