[A020] Westerlee - Terbregseplein
Moderator: Moderatoren
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Re: [A020] Westerlee - Terbregseplein
Ik vond een luchtfoto gedateerd 10 oktober 1972 met daarop de A20 en aansluiting Maassluis in aanleg. Toen nog een gelijkvloers kruispunt met linksboven de rijksweg 20 met het lange viaduct over de zuidvliet en noordvliet.
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mizi ... miview=ldt
Wegvak Maassluis - Naaldwijk volgens de omschrijving, alleen geen datering:
Wegvak Maassluis - Naaldwijk volgens de omschrijving, alleen geen datering:
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Mooi beeld van een ombouw. Duidt er denk ik op dat het niet zo simpel was als “even rijbaantje ernaast”. Maar de oorspronkelijke weg moest natuurlijk wel beschikbaar blijven terwijl werd omgebouwd. Een vergelijking tussen topografische kaarten voor en na duidt er hoe dan ook wel op dat voor en na op dezelfde plek liggen; het lijkt niet zo dat de snelweg direct naast de oude route is gebouwd. Zie in die zin ook het ontstaan van het nieuwe bruggetje (voor langzaamverkeer) direct ten oosten van de afrit Maasland. Dat volgt de loop van de A20 net niet en is volgens kaarten niet de oude rijksweg.Jackbauer1350 schreef: vr 29 nov 2024, 18:38 Ik vond een luchtfoto gedateerd 10 oktober 1972 met daarop de A20 en aansluiting Maassluis in aanleg. Toen nog een gelijkvloers kruispunt met linksboven de rijksweg 20 met het lange viaduct over de zuidvliet en noordvliet.
-
Chris
- Moderator
https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/387532
Een marktconsultatie van de vervanging van de Giessenbrug.
Bij 'vervanging' gaat het alleen om de basculebrug. De Giessenbrug is in totaal 1075 meter lang. De brug wordt al sinds 2017 niet meer bediend en de doorvaarthoogte is daardoor 5,4 meter, wat te laag is voor CEMT-klasse III. Dat wordt vergroot naar 6,6 meter, maar daarvoor moet een deel van de aanbrug worden opgevijzeld.
In het marktconsultatiedocument staat wat meer informatie:
De nieuwe doorvaarthoogte leidt tot een hogere ligging van de A20, waarvoor een deel van de bestaande aanbruggen gevijzeld zal moeten worden en bestaande kolommen opgehoogd moeten worden. De remmingwerken zijn einde levensduur en worden vervangen. De fundering van de pijlers dient te worden versterkt door het aanbrengen van tubex-palen en groutankers.
Bij de Vernieuwing Giessenbrug zullen ook enkele werkzaamheden vanuit groot onderhoud worden uitgevoerd, waaronder:
• Opleggingen aanbruggen
• Conservering van leuningen en stalen rolopleggingen
• Verbetering hemelwaterafvoer
• Betonreparaties
De afrit 12 en de oprit aan de noordzijde van de A20 zijn sterk gekromde viaducten en bij de instandhoudingsinspecties en overige inspecties is geconstateerd dat de dekken verplaatsingen hebben ondergaan in X-, Y- en Z-richting waardoor de onderliggende constructiedelen ongunstig worden belast ten opzichte van het oorspronkelijk ontwerp. In de opleggingen zijn ook ongewenste verplaatsingen en rotaties geconstateerd en hierop zijn verificatie berekeningen nodig om de juiste krachten op de opleggingen en onderbouw te bepalen.
Dit deel van de A20 kent een geluidsreductie opgave vanuit het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG). Op de volledige Giessenbrug (incl. aanbruggen) wordt dubbellaags ZOAB toegepast. De aansluitende wegdelen waar een MJPG-opgave ligt wordt niet voor dit project uitgevoerd, maar zal naar verwachting in 2026 tijdens groot onderhoud aan de A20 door het PPO-team B-wegen worden aangebracht.
Er zal twee keer een periode met een 3+0 systeem zijn, wat tot extreme verkeershinder zal leiden:
Fase 1:
Tijdsperiode (slot): 21 januari 2028 – 1 mei 2028 (13 weken)
Werkvak: Zuidelijke brug (A20, HRR)
Beschikbaar voor verkeer: A20 (HRL), verkeersfasering met 2 rijstroken richting Gouda, 1 rijstrook richting Hoek van Holland).
Tevens Giessenbaan beschikbaar.
Fase 2:
Tijdsperiode (slot): 2 juni 2028 – 25 september 2028 (16 weken)
Werkvak: Noordzijde (A20 en Giessenbaan)
Beschikbaar voor verkeer: A20 (HRR), verkeersfasering met 2 rijstroken richting Gouda, 1 rijstrook richting Hoek van Holland).
Een marktconsultatie van de vervanging van de Giessenbrug.
Bij 'vervanging' gaat het alleen om de basculebrug. De Giessenbrug is in totaal 1075 meter lang. De brug wordt al sinds 2017 niet meer bediend en de doorvaarthoogte is daardoor 5,4 meter, wat te laag is voor CEMT-klasse III. Dat wordt vergroot naar 6,6 meter, maar daarvoor moet een deel van de aanbrug worden opgevijzeld.
In het marktconsultatiedocument staat wat meer informatie:
De nieuwe doorvaarthoogte leidt tot een hogere ligging van de A20, waarvoor een deel van de bestaande aanbruggen gevijzeld zal moeten worden en bestaande kolommen opgehoogd moeten worden. De remmingwerken zijn einde levensduur en worden vervangen. De fundering van de pijlers dient te worden versterkt door het aanbrengen van tubex-palen en groutankers.
Bij de Vernieuwing Giessenbrug zullen ook enkele werkzaamheden vanuit groot onderhoud worden uitgevoerd, waaronder:
• Opleggingen aanbruggen
• Conservering van leuningen en stalen rolopleggingen
• Verbetering hemelwaterafvoer
• Betonreparaties
De afrit 12 en de oprit aan de noordzijde van de A20 zijn sterk gekromde viaducten en bij de instandhoudingsinspecties en overige inspecties is geconstateerd dat de dekken verplaatsingen hebben ondergaan in X-, Y- en Z-richting waardoor de onderliggende constructiedelen ongunstig worden belast ten opzichte van het oorspronkelijk ontwerp. In de opleggingen zijn ook ongewenste verplaatsingen en rotaties geconstateerd en hierop zijn verificatie berekeningen nodig om de juiste krachten op de opleggingen en onderbouw te bepalen.
Dit deel van de A20 kent een geluidsreductie opgave vanuit het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG). Op de volledige Giessenbrug (incl. aanbruggen) wordt dubbellaags ZOAB toegepast. De aansluitende wegdelen waar een MJPG-opgave ligt wordt niet voor dit project uitgevoerd, maar zal naar verwachting in 2026 tijdens groot onderhoud aan de A20 door het PPO-team B-wegen worden aangebracht.
Er zal twee keer een periode met een 3+0 systeem zijn, wat tot extreme verkeershinder zal leiden:
Fase 1:
Tijdsperiode (slot): 21 januari 2028 – 1 mei 2028 (13 weken)
Werkvak: Zuidelijke brug (A20, HRR)
Beschikbaar voor verkeer: A20 (HRL), verkeersfasering met 2 rijstroken richting Gouda, 1 rijstrook richting Hoek van Holland).
Tevens Giessenbaan beschikbaar.
Fase 2:
Tijdsperiode (slot): 2 juni 2028 – 25 september 2028 (16 weken)
Werkvak: Noordzijde (A20 en Giessenbaan)
Beschikbaar voor verkeer: A20 (HRR), verkeersfasering met 2 rijstroken richting Gouda, 1 rijstrook richting Hoek van Holland).
-
Mark
- Forumbeheerder
Al tijdje zingt dat verhaal van ophogen van de doorvaarthoogte rond in de media. Men wilt dus kennelijk opvijzelen. Hoe realistisch is dat nog voor een (zwaarbelast) viaduct uit de jaren 70? Zou nieuwbouw - met resterende levensduur in het achterhoofd - niet een slimmere keuze zijn? De overlast heb je sowieso.
Eigenlijk zou je als alternatief dan in ieder geval de A4 tussen Kethelplein en Delft integraal 2x3 willen hebben...
Eigenlijk zou je als alternatief dan in ieder geval de A4 tussen Kethelplein en Delft integraal 2x3 willen hebben...
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Steyn_E
- autoweg
Heb even op Streetview gekeken en het is een in-situ gestort plaatviaduct. Met op het eerste gezicht geen enkel teken van betonrot. Met de vervangingsopgave waar we sowieso al tegenaan kijken is het mogelijk best te verantwoorden om ‘m toch op te krikken; er zijn genoeg andere bruggen en viaducten te vinden die in veel slechtere staat zijn.
Vraag me wel af hoeveel segmenten men aan de westzijde zou moeten aanpassen om een geleidelijke overgang te verkrijgen.
Vraag me wel af hoeveel segmenten men aan de westzijde zou moeten aanpassen om een geleidelijke overgang te verkrijgen.
-
Chris
- Moderator
Men spreekt van pijler 4 t/m 10:Steyn_E schreef: vr 25 jul 2025, 13:23 Vraag me wel af hoeveel segmenten men aan de westzijde zou moeten aanpassen om een geleidelijke overgang te verkrijgen.

-
Chris
- Moderator
Ik zie dat deze viaducten slechts 25 jaar oud zijn. In 2000 in gebruik genomen toen het Giessenplein werd gereconstrueerd tot de huidige aansluiting. Die waterpartijen onder deze viaducten is ook pas later aangelegd (ergens tussen 2007 en 2012). Ik vraag mij af of afremmend verkeer in zo'n scherpe bocht ook bijdraagt aan een verplaatsing in de X, Y- en Z-richting. Je krijgt wel andere dynamische lasten dan bij een viaduct waar verkeer gewoon rechtuit rijdt.Chris schreef: vr 25 jul 2025, 11:41
-
Chris
- Moderator
Het viel mij vanmiddag op dat de onderdoorgang onder het spoor bij Schiedam een stuk ouder is dan de autosnelweg zelf.
Volgens de bekende informatie is dit stuk A20 op 5 juni 1967 geopend. Op het spoorviaduct staat 1958. Nou is dat niet altijd indicatief voor een openingsjaar, maar het geeft wel aan dat het spoorviaduct best wel een stuk eerder al is aangelegd. Misschien is dit wel het oudste kunstwerk van de A20 langs Rotterdam. Wellicht eens in de archieven duiken.

Volgens de bekende informatie is dit stuk A20 op 5 juni 1967 geopend. Op het spoorviaduct staat 1958. Nou is dat niet altijd indicatief voor een openingsjaar, maar het geeft wel aan dat het spoorviaduct best wel een stuk eerder al is aangelegd. Misschien is dit wel het oudste kunstwerk van de A20 langs Rotterdam. Wellicht eens in de archieven duiken.

-
Mark
- Forumbeheerder
Het is sowieso een wat rare situatie. Het spoordek heeft een ruimtereservering voor twee extra sporen. Echter, het tunneltje in de toerit van de aansluiting Schiedam (die later is gerealiseerd) dan weer niet. En tegelijkertijd vraag ik mij af of men in 1958 al de visie had om Schiedam - Delft - Den Haag naar vier sporen te brengen (de eerste delen werden pas gerealiseerd in de jaren '90).
Maar... Als ik mij niet vergis is in / rond 1959 de spoorlijn bij Schiedam heraangelegd op een verhoogd tracé zoals dat vandaag de dag is. Mogelijk dat men dit tunneltje voor de A20 al in de bouw heeft meegenomen?
Maar... Als ik mij niet vergis is in / rond 1959 de spoorlijn bij Schiedam heraangelegd op een verhoogd tracé zoals dat vandaag de dag is. Mogelijk dat men dit tunneltje voor de A20 al in de bouw heeft meegenomen?
-
Mark
- Forumbeheerder
-
Chris
- Moderator
Dan is het dus midden jaren '50 al ontworpen op 6 rijstroken. Dat was destijds nog ongebruikelijk, in 1960 was de A13 de eerste snelweg van Nederland met 2x3 rijstroken.
Wel bijzonder dat er nog zo'n oud snelwegkunstwerk is, er zijn er niet heel erg veel van voor 1960 die nu nog gebruikt worden (anders dan duikers of kleine onderdoorgangen zoals bij de A12). Op de A44 gaan ze ook verdwijnen.
Wel bijzonder dat er nog zo'n oud snelwegkunstwerk is, er zijn er niet heel erg veel van voor 1960 die nu nog gebruikt worden (anders dan duikers of kleine onderdoorgangen zoals bij de A12). Op de A44 gaan ze ook verdwijnen.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Die van de A44 zijn nog van voor WO II. Daarvan worden er de komende jaren vijf vervangen, maar voor de overige elf zijn er nog geen plannen.
Bijvoorbeeld de Maastunnel en de Velsertunnel zijn ook nog van voor 1960 en onderdoorgangen etc. rondom die tunnels idem. En ook rond de A12 zijn er nog de nodige kunstwerken van voor 1960 te vinden.
Bijvoorbeeld de Maastunnel en de Velsertunnel zijn ook nog van voor 1960 en onderdoorgangen etc. rondom die tunnels idem. En ook rond de A12 zijn er nog de nodige kunstwerken van voor 1960 te vinden.
-
Mark
- Forumbeheerder
Dit artikel lijkt te impliceren dat de basisconstructie voor het spoor relatief snel gebouwd wordt, maar de afwerking van de tunnel zelf later volgt. Dus mogelijk klopt het jaartal van 1958 op de constructie niet helemaal (vanuit perspectief van de A20 gezien dan).
De relatief lange bouwtijd wordt in dit krantenartikel verklaard. Door de slappe bodem heeft men een langere tijd een aardebaan laten inklinken of men heeft verticale drainage toegepast (in die tijd een nieuwe methode aldus het artikel).
De relatief lange bouwtijd wordt in dit krantenartikel verklaard. Door de slappe bodem heeft men een langere tijd een aardebaan laten inklinken of men heeft verticale drainage toegepast (in die tijd een nieuwe methode aldus het artikel).
-
Jeff
- expressweg
Is het nou optisch bedrog of ziet dat viaduct eruit alsof het een renovatie/vervanging nodig heeft?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Het lijkt me eerder dat de weg daar 2x2 rijstroken was met invoeg- en uitvoegstroken voor de afrit. Toen de weg 2x3 werd is er een extra onderdoorgang voor de oprit gemaakt.Chris schreef: za 27 sep 2025, 21:01 Dan is het dus midden jaren '50 al ontworpen op 6 rijstroken. Dat was destijds nog ongebruikelijk, in 1960 was de A13 de eerste snelweg van Nederland met 2x3 rijstroken.
De zuidelijke rijbaan van de A12 (Gouda-Utrecht) ligt op het oude tracé en gebruikt deels de oude viaducten. Die zijn toch van voor 1960?Chris schreef: za 27 sep 2025, 21:01 Wel bijzonder dat er nog zo'n oud snelwegkunstwerk is, er zijn er niet heel erg veel van voor 1960 die nu nog gebruikt worden (anders dan duikers of kleine onderdoorgangen zoals bij de A12).
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
verfmeer95
- expressweg
2x2 rijstroken + in en uitvoegstroken lijkt mij ook voor de jaren '50 geen gek idee. Volgens Topotijdreis is de invoeger richting Westerlee ook pas in de jaren '70 aangelegd. Oorspronkelijk voegde dat verkeer al voor het viaduct in. Dat verklaard waarschijnlijk ook waarom de spoorbrug over de invoeger smaller is.Chris schreef: za 27 sep 2025, 21:01 Dan is het dus midden jaren '50 al ontworpen op 6 rijstroken. Dat was destijds nog ongebruikelijk, in 1960 was de A13 de eerste snelweg van Nederland met 2x3 rijstroken.
-
Victor
- autoweg
De krantenartikelen krijg ik niet geladen.
Maar mijn Ruit Rond Rotterdam boekje bevestigt dat heel de Ruit met 2x3 is ontworpen.
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 09#p658209
Maar mijn Ruit Rond Rotterdam boekje bevestigt dat heel de Ruit met 2x3 is ontworpen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De ruimtereservering van het spoor is ook op topotijdreis te zien, lijkt er al vanaf het begin te zijn. Mijn theorie is dat het een ruimtereservering voor een goederenaftak naar het toen nog te ontwikkelen industrieterrein.Mark schreef: za 27 sep 2025, 20:50 Het is sowieso een wat rare situatie. Het spoordek heeft een ruimtereservering voor twee extra sporen. Echter, het tunneltje in de toerit van de aansluiting Schiedam (die later is gerealiseerd) dan weer niet. En tegelijkertijd vraag ik mij af of men in 1958 al de visie had om Schiedam - Delft - Den Haag naar vier sporen te brengen (de eerste delen werden pas gerealiseerd in de jaren '90).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Mark
- Forumbeheerder
Delpher heeft dit weekend wat moeite inderdaad, maar in een van de artikelen die ik tegenkwam werd het ook geschreven.Victor schreef: za 27 sep 2025, 23:11 De krantenartikelen krijg ik niet geladen.
-
Jablan
- stadsweg
Even zoeken en Stationsweb geeft (onder de foto's, 2/3 augustus 2008) deze info: In de ontwerpfase in de jaren 50 is een spoor 4 gedacht als doorgaand spoor tussen de perronsporen 3 en 5, voor doorgaande treinen van Den Haag naar Rotterdam als er op spoor 3 een kerende trein zou staan. Dat keren op spoor 3 gebeurde een paar keer per dag door de ochtend- en avondboottreinen Amsterdam - Schiedam - Hoek van Holland. Het spoor is echter nooit aangelegd.Vinny schreef: za 27 sep 2025, 23:27De ruimtereservering van het spoor is ook op topotijdreis te zien, lijkt er al vanaf het begin te zijn. Mijn theorie is dat het een ruimtereservering voor een goederenaftak naar het toen nog te ontwikkelen industrieterrein.
-
Mark
- Forumbeheerder
Het (zover ik weet naamloze) viaduct in de A20 langs het Oude Noorden begint inmiddels sporen van krokantheid te vertonen. Bij diverse tafels, met name aan de oostzijde van het viaduct, ligt de bewapening bloot en is deze aan het roesten. Paar foto's van de onderzijde naast station Rotterdam Noord.

-
Chris
- Moderator
Dit is volgens mij erger dan die tafels van het viaduct bij Purmerend dat zo problematisch was.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
En qua hoeveelheid verkeer wordt het viaduct ook stukken zwaarder belast.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Was de constructie daar niet anders? Bij Purmerend heeft men wel radicaal ingegrepen.Chris schreef: ma 13 okt 2025, 10:50 Dit is volgens mij erger dan die tafels van het viaduct bij Purmerend dat zo problematisch was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Bij Purmerend was er sprake van een soort bouwfout.
Niet vergelijkbaar met deze situatie. Zolang de wapening op de echte kritieke niet te zwaar aangetast is, is er weinig aan de hand.
Echter dit moet je niet willen, want is tw voorkomen met kathodische bescherming. Onbegrijpelijk dat kathodische bescherming niet als preventie maatregel wordt toegepast.
Niet vergelijkbaar met deze situatie. Zolang de wapening op de echte kritieke niet te zwaar aangetast is, is er weinig aan de hand.
Echter dit moet je niet willen, want is tw voorkomen met kathodische bescherming. Onbegrijpelijk dat kathodische bescherming niet als preventie maatregel wordt toegepast.
-
Thom
- verkeersader
Bericht van de gemeente Rotterdam over het Rozenlaanviaduct over o.a. de A20.
𝐑𝐨𝐳𝐞𝐧𝐥𝐚𝐚𝐧𝐯𝐢𝐚𝐝𝐮𝐜𝐭 𝐰𝐨𝐫𝐝𝐭 𝐨𝐩𝐠𝐞𝐥𝐚𝐩𝐭
Voor de duidelijkheid: het Rozenlaanviaduct is nog steeds veilig om te gebruiken. Om dat zo te houden, zijn er wel wat voorzorgsmaatregelen en noodreparaties nodig. Het viaduct is ongeveer 70 jaar oud. Door de jaren heen is het beton op sommige plekken aangetast, onder andere door strooizout en smeltwater in de winter. Dat moet hersteld worden.
Plan
De gemeente voert op dit moment een paar noodreparaties uit. Zwaar verkeer, boven de 30 ton, rijdt een andere route. Voor vrachtwagens zijn er omleidingen ingesteld via de Bergweg en het Schieplein.
Daarnaast komen er op een aantal plekken extra steunpilaren onder het viaduct. Dit gebeurt allemaal uit voorzorg. Zo blijft de brug stevig en betrouwbaar, totdat het grote herstel start. Daarvoor wordt ondertussen een plan gemaakt.
-
Chris
- Moderator
Het viaduct is dus ouder dan de A20 zelf. De A20 opende in 1972, maar dit viaduct heeft ontwerpelementen die inderdaad ouder zijn en dat wordt ook bevestigd op Topotijdreis:

-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Blijf verbazen dat men het zo ver laat komen. Dit soort schades zijn te voorkomen met preventieve maatregelen, zoals kathodische bescherming met opdrukstroom. Bij ondergrondse gasleidingen is dit zelfs verplicht, omdat corrosie niet effectief te stoppen is.
Puur achterstallig onderhoud
-
Thom
- verkeersader
De A20 krijgt in 2026 en 2027 groot onderhoud tussen Maasdijk en Gouda. Dit zijn vooral weekendafsluitingen. Wat vooral opvalt is de afsluiting van 2 keer 2 weken in 1 rijrichting tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein.
Afsluiting 1. Terbregseplein -> Kleinpolderplein: 3 t/m 17 juli.
Afsluiting 2. Kleinpolderplein -> Terbregseplein: 24 juli t/m 7 augustus.
Meer info: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... ging%20toe.
Afsluiting 1. Terbregseplein -> Kleinpolderplein: 3 t/m 17 juli.
Afsluiting 2. Kleinpolderplein -> Terbregseplein: 24 juli t/m 7 augustus.
Meer info: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... ging%20toe.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Grote rotonde verdwijnt, kruispunten met verkeerslichten komen terug
Een wat vaag verwoord artikel, maar men bedoelt te melden dat het hondenbot onder
6 Maasdijk teruggebouwd gaat worden naar een klassieke VRI-opstelling.
Een wat vaag verwoord artikel, maar men bedoelt te melden dat het hondenbot onder