En hoe vaak is die lijnbus daadwerkelijk vol? En hoeveel mensen worden met die lijnbus gebracht naar waar ze moeten zijn zonder veel langer onderweg te zijn? (Deur tot deur dus) En bovenal: Hoeveel belangrijker is die lijnbus dan die forenzen in de auto die wél in de file staan? Die volle lijnbus mag wat mij betreft gewoon achteraan in de file aansluiten. Ik vind het te idioot voor woorden dat een vluchtstrook die puur voor calamiteiten en hulpdiensten is, (nota bene zonder rijstrooksignalering) wordt ingezet om openbaar vervoer overheen te laten rijden. Die moet je voor noodgevallen gebruiken. Niet om 10 minuten eerder op de bushalte te zijn.
paolie schreef: ma 10 nov 2025, 13:52 Ik snap dat je het gevoelsmatig niet wil, maar leidt het in de praktijk op de plekken waar dit nu al gebeurt ook daadwerkelijk tot problemen? Dat zou wel interessante informatie zijn.
Die informatie heb ik zo niet voor je klaarliggen maar daar zal vast onderzoek naar gedaan zijn. Ik ben even te lui om te googelen
Hajo schreef: ma 10 nov 2025, 13:15
Nee, maar omvormen tot een normale rijstrook.
En hoeveel jaar (en miljoenen!) verder zijn we dan?
Ik ben ook geen fan van spitsstroken en al helemaal niet dat er vandaag de dag nieuwe spitsstroken worden aangelegd (A27) terwijl op andere plekken in het land juist die spitsstroken omwille van de veiligheid worden weggehaald (A2 VK). Het spreekt mekaar enorm tegen.
sven_engelen schreef: ma 10 nov 2025, 15:24 En hoe vaak is die lijnbus daadwerkelijk vol? En hoeveel mensen worden met die lijnbus gebracht naar waar ze moeten zijn zonder veel langer onderweg te zijn? (Deur tot deur dus) En bovenal: Hoeveel belangrijker is die lijnbus dan die forenzen in de auto die wél in de file staan? Die volle lijnbus mag wat mij betreft gewoon achteraan in de file aansluiten. Ik vind het te idioot voor woorden dat een vluchtstrook die puur voor calamiteiten en hulpdiensten is, (nota bene zonder rijstrooksignalering) wordt ingezet om openbaar vervoer overheen te laten rijden. Die moet je voor noodgevallen gebruiken. Niet om 10 minuten eerder op de bushalte te zijn.
Even los van het veiligheidsaspect: Het is win-win, want in principe loop je als automobilist geen extra vertraging op door een lijnbus die over een vluchtstrook rijdt, maar scheelt iedere buspassagier die niet in de auto rijdt jou wel tijd. En hoe aantrekkelijker die bus, hoe meer buspassagiers en hoe meer tijd het jou als automobilist zal schelen.
Maar hoeveel mensen gaan hierdoor de bus pakken in plaats van met eigen auto in de file blijven staan?
Het is weer een leuk ambtenarenidee op papier maar in werkelijkheid schiet niemand er iets mee op, behalve de mensen die de bus standaard al nemen op die trajecten.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
mwah. Op de A9 tussen Amstelveen en Schiphol-Noord rijden twee snelbuslijnen (300 en 356) over de vluchtstrook, met een frequentie van 6-10 keer per uur per lijn per rijrichting in de spits. Dat zijn dus 32 bussen per uur. En geloof me. Die bussen zitten vol. Heel vol zelfs.
Voor de A67 ging het 'bus over de vluchtstrook' ook om personeelsbussen vanuit De Kempen naar ASML. Daarvoor kan het wel een interessant alternatief zijn; parkeren op de eigen P+R van ASML en vervolgens binnen 10 minuten voor de deur worden afgezet i.p.v. zelf in de file aansluiten en zoeken naar een parkeerplaats op de ASML-campus.
waldo79 schreef: ma 10 nov 2025, 23:58
Over zulke hoeveelheden reizigers gaat het niet in het zuiden.
Het zal je verbazen hoe druk de lijnbussen zijn (m.n. 305 en 306) die over de grote plaatsen zonder treinverbinding rijden. Die zitten gewoon stampvol in de spits en rijden ook elke 8 of 10 minuten oid. Uden, Veghel en Schijndel hebben samen ~90.000 inwoners, nog zonder de omliggende dorpen. Een treinverbinding Nijmegen-Eindhoven over Uden en Veghel zou toch eens onderzocht moeten worden.
Ook op de A50 tussen Veghel en Eindhoven mogen lijnbussen straks over de vluchtstrook is het plan. Dat vind ik echter wel een stukje gevaarlijker omdat er geen vluchtstroken liggen ter hoogte van in- en uitvoegstroken, dus ook geen uitwijkmogelijkheid.
sven_engelen schreef: ma 10 nov 2025, 15:24
Ik vind het te idioot voor woorden dat een vluchtstrook die puur voor calamiteiten en hulpdiensten is, (nota bene zonder rijstrooksignalering) wordt ingezet om openbaar vervoer overheen te laten rijden. Die moet je voor noodgevallen gebruiken. Niet om 10 minuten eerder op de bushalte te zijn.
Door op tijd op de bushalte te zijn kan die bus ook op tijd de rest van de dienstregeling rijden. Overigens is een vluchtstrook niet alleen voor noodgevallen, dat maak jij er nu van terwijl er honderden kilometers snelweg zijn waar de bus over de vluchtstrook mag.
Ik heb (ook bij een paar andere reacties) het gevoel dat het meer jaloezie is ("zij wel en ik niet") ipv echt steekhoudende argumenten. Zo onveilig is het niet anders regende het wel ongelukken met lijnbussen op vluchtstroken.
nielske1990 schreef: di 11 nov 2025, 7:21
Voor de A67 ging het 'bus over de vluchtstrook' ook om personeelsbussen vanuit De Kempen naar ASML. Daarvoor kan het wel een interessant alternatief zijn; parkeren op de eigen P+R van ASML en vervolgens binnen 10 minuten voor de deur worden afgezet i.p.v. zelf in de file aansluiten en zoeken naar een parkeerplaats op de ASML-campus.
P+R bij Eersel hebben ze maar weer opgedoekt, want dat is voor 90% van de medewerkers de verkeerde kant op. Ze hebben nu een nieuwe P+R bij NH de Koningshof (die ook vooral achtervang voor P4 zal zijn die opgedoekt wordt). Die busdiensten zijn volgens mij weer een initiatief ernaast. Lopen wat pilots vanaf wat plaatsen om te kijken of het voldoende gebruikt wordt. Ik vind het vooral beetje pappen en nathouden. Echt grote volumes haal je er niet mee. En probleem is dat ASML ook al in Veldhoven op twee locaties zit. En dan nog wat op HTC en nog wat op Flightforum en BIC.
Eerder vragen gesteld aan de NBA omdat op steeds meer plekken de folie van de bewegwijzering begint los te komen.
Inmiddels deze reactie mogen ontvangen.
Wij hebben uw mail doorgestuurd naar RWS.
Helaas mogen wij op dit moment de schade niet in behandeling nemen. De komende tijd zullen er verschillende veranderingen plaatsvinden op de randweg van Eindhoven, waarbij naar verwachting ook (een deel van) de bewegwijzering zal worden aangepast.
Veel erger is dat deze wegwijzers van rond 2006 zijn. Dat die olsdchool-meuk rond Utrecht versleten is kan niet verbazingwekkend zijn gezien de leeftijd, maar de bewegwijzering bij Eindhoven had nog zeker 10 jaar mee moeten gaan. En een fors deel van deze eerste generatie NBA moet dus worden vervangen ruim voordat de laatste Oldschool versleten is.
Het zou me echter verbazen als daar budget voor beschikbaar is, dus zal de gemiddelde staat van de bewegwijzering in NL de komende 10 jaar waarschijnlijk alleen maar achteruit hobbelen.
Steyn_E schreef: wo 07 jan 2026, 16:17
Veel erger is dat deze wegwijzers van rond 2006 zijn. Dat die olsdchool-meuk rond Utrecht versleten is kan niet verbazingwekkend zijn gezien de leeftijd, maar de bewegwijzering bij Eindhoven had nog zeker 10 jaar mee moeten gaan.
Tot 2036? 30 jaar? De levensduur van de folie is ongeveer 15 tot 18 jaar, dus als daar nu bewegwijzering van 20 jaar oud op het einde van zijn einde levensduur is, is dit eigenlijk heel normaal.
Pino schreef: wo 07 jan 2026, 16:55Klinkt logisch. Maar just asking for a friend: nadert dan nu ook het moment dat we eindelijk continue netwerkbenadering gaan krijgen op de Randweg?
Je zou het wel denken, gezien het antwoord. Duimen dus!
Steyn_E schreef: wo 07 jan 2026, 16:17
Veel erger is dat deze wegwijzers van rond 2006 zijn. Dat die olsdchool-meuk rond Utrecht versleten is kan niet verbazingwekkend zijn gezien de leeftijd, maar de bewegwijzering bij Eindhoven had nog zeker 10 jaar mee moeten gaan. En een fors deel van deze eerste generatie NBA moet dus worden vervangen ruim voordat de laatste Oldschool versleten is.
Het zou me echter verbazen als daar budget voor beschikbaar is, dus zal de gemiddelde staat van de bewegwijzering in NL de komende 10 jaar waarschijnlijk alleen maar achteruit hobbelen.
De meeste borden zullen eerder van 2009-2010 zijn. In 2006 startte het project maar de echte afbouw zat een paar jaar later. Dat maakt het probleem overigens nog wat ernstiger en waarschijnlijk is daardoor vervanging ook nog later geprogrammeerd.
Laatste updates over de Randweg Eindhoven.
--> Bus op de vluchtstrook A2 / A50: het A2 traject wordt gerealiseerd in februari 2026 en de A50 start ook in 2026. Zo worden onze werklocaties sneller beter bereikbaar.
--> Noordwestelijke ontsluiting A2/N2: bij de Brainport Industries Campus wordt versneld.