Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Pino »

Thom schreef: wo 28 jan 2026, 16:24 In Antwerpen is het wegnummer R1 compleet verdwenen, daar zie ik nu alleen de E34 en de E19.
Prima idee: R-nummers afschaffen waar er E-nummers over de weg zijn gerouteerd. :shutup:
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^
Nee, de R1 bestaat nog en wordt hier o.a. vergezeld door de A1 en de A12:

Afbeelding

Google kan kennelijk niet omgaan met A-nummers die onderbroken worden door een ring.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Hangt van je rijrichting af ;)

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Google kan kennelijk niet omgaan met A-nummers die onderbroken worden door een ring.
Blijkbaar is de preferentiesetting gewijzgid, dat gebeurt wel vaker als men weer eens een restyling doorvoert. Algoritmisch gaat in België een R nummer boven een E of een A nummer, een E nummer boven een A nummer, maar een N nummer boven een E nummer. Dat is echt heel vervelend voor navigatiesoftwarebedrijven, want die moeten dat apart coderen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Je zou toch denken dat die landspecifieke hiërarchieën in een aparte database staan die los van de styling wordt aangeroepen? Al zullen in die database ook wel weer allerlei landspecifieke schildjes gedefinieerd staan.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vinny schreef: wo 28 jan 2026, 23:10 Algoritmisch gaat in België een R nummer boven een E of een A nummer, een E nummer boven een A nummer, maar een N nummer boven een E nummer. Dat is echt heel vervelend voor navigatiesoftwarebedrijven, want die moeten dat apart coderen.
Tja, wel moeilijk voor Google, deze database bestaat ook nog maar 20 jaar of zo. :p
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Aardige vergelijking van gratis toegankelijke diensten voor satellietbeelden.

Ik gebruik Google Earth elke dag, Copernicus af en toe, en satellietdataportaal af en toe. Die laatste twee zijn veel recenter, maar vaak van een lage resolutie, met name in de winter is de kwaliteit van de beelden vaak vrij slecht.

Die Esri World Imagery lijkt wel een goede tip te zijn, ik wist niet dat je daar recente hoge resolutie beelden kan zien. Google Earth lijkt de laatste jaren minder vaak luchtbeelden te gebruiken, maar in plaats daarvan frequenter geüpdate satellietbeelden, die echter niet dezelfde kwaliteit hebben.

Link
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

^^
Daar kan je deze aan toevoegen. De gratis (beperkte) vision10 viewer van Kavel 10 (grote Cyclomedia concurrent)
https://ndp.vision10.nl/v/free/

Ik vind het het handigste werken om eerst terug naar 2d OSM weergave te gaan, je locatie te zoeken en weer op 45 graden te zetten. Je kan heel kort even scherp inzoomen, en dan zoomt ie automatisch weer uit (want gratis). Even wachten en je kan weer opnieuw inzoomen. Maar als je snel een screenshot maakt heb je wel het scherpe ingezoomde beeld. Je kan ook tussen de 4 windrichtingen switchen.

Afbeelding

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Voor Vlaanderen gebruik ik zelf vaak Geopunt. De andere hierboven aangehaalde diensten zijn een goeie tip!
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Robonus schreef: do 29 jan 2026, 13:27 De gratis (beperkte) vision10 viewer van Kavel 10 (grote Cyclomedia concurrent)

Ik vind het het handigste werken om eerst terug naar 2d OSM weergave te gaan, je locatie te zoeken en weer op 45 graden te zetten. Je kan heel kort even scherp inzoomen, en dan zoomt ie automatisch weer uit (want gratis).
Hé, wat grappig. Mijn huis en de straat staat er ook mooi op met 45 graden beeld. Is er ook een mogelijkheid om de datum van de foto te bekijken?
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Wesso schreef: do 29 jan 2026, 14:35
Robonus schreef: do 29 jan 2026, 13:27 De gratis (beperkte) vision10 viewer van Kavel 10 (grote Cyclomedia concurrent)

Ik vind het het handigste werken om eerst terug naar 2d OSM weergave te gaan, je locatie te zoeken en weer op 45 graden te zetten. Je kan heel kort even scherp inzoomen, en dan zoomt ie automatisch weer uit (want gratis).
Hé, wat grappig. Mijn huis en de straat staat er ook mooi op met 45 graden beeld. Is er ook een mogelijkheid om de datum van de foto te bekijken?
Ik heb nog niet kunnen vinden of ergens een datumstempel terug te vinden is. Volgens zijn deze fotos uit lente 2025.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Gelet op het groen aan de bomen denk ik inderdaad mei 2025. De auto van mijn vorige buren staat er nog, die zijn in die maand verhuisd (of beter gezegd: opgerot).
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Chris schreef: wo 28 jan 2026, 10:55 Een redesign...

In Oost-Europa zie ik ook op veel plekken alleen E-nummers en pas bij heel ver inzoomen komen ook A-nummers tevoorschijn.
De schildjes hebben nu inderdaad een witte rand (wat ik een verbetering vind), maar aan de preferenties voor wegklassen is niets veranderd.
Kaaiman schreef: do 29 jan 2026, 8:27 Je zou toch denken dat die landspecifieke hiërarchieën in een aparte database staan die los van de styling wordt aangeroepen? Al zullen in die database ook wel weer allerlei landspecifieke schildjes gedefinieerd staan.
De schildjes zijn per wegtype gedefinieerd, en die hiërarchieën zijn dan deels apart daarvan.
En dat bepaal ik grotendeels, ik ben zowat de enige die daar verstand van heeft, zonder mij zou het waarschijnlijk een veel grotere puinhoop zijn ...
Er zijn wel wat updates nodig en ik heb er een paar jaar nauwelijks iets aan gedaan. Buiten het forum is er praktisch niemand die er ooit over klaagt, daarom heeft het vrij lage prioriteit.

Er zijn ook altijd subtiliteiten die moeilijk te implementeren zijn. Antwerpen is wel een heel speciaal geval, de E-nummers staan elders op snelwegen vrijwel altijd aangegeven.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

marcel schreef: do 29 jan 2026, 19:39 Buiten het forum is er praktisch niemand die er ooit over klaagt, daarom heeft het vrij lage prioriteit.
Is dat niet dé reden om er juist hoge prioriteit aan te geven op het moment dat er op het forum over wordt geklaagd?
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik weet niet hoe ze bij Google via andere kanalen klachten over Google Maps binnenkrijgen?

Het zal niet meehelpen dat het overgrote deel van de gebruikers er totaal niks van weet en alles gelooft wat Google Maps aangeeft. Ik weet nog dat verhaal van per ongeluk foute plaatsnamen (Laibach ofzo) en dat de media dit overnam, want ze wisten zelf niet dat dit fout was. Common knowledge is not so common anymore...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik weet niet hoe ze bij Google via andere kanalen klachten over Google Maps binnenkrijgen?
Toen ik nog bij de organisatie verbonden was, konden mensen mijn persoonlijke mailbox ook vinden. Kwam alleen niet zo heel vaak voor 8-)
Laatst gewijzigd door Vinny op zo 01 feb 2026, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Toen je nog bij de organisatie verboden was werkte je stiekem? :mrgreen:
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Fusiegemeenten in België is nog iets waar Google moeite mee heeft. Zeker bij gemeenten die een artificiële naam kozen (die dus geen plaatsnaam is).

Bv als je niet beter zou weten zou je denken dat dit dorp Lievegem heet ipv Waarschoot: https://www.google.be/maps/@51.1520251, ... FQAw%3D%3D.

Of Kruisem ipv Kruishoutem: https://www.google.be/maps/@50.9048211, ... FQAw%3D%3D
Of Oudsbergen ipv Meeuwen: https://www.google.be/maps/@51.0976685, ... FQAw%3D%3D

Als je niet ter plaatse bekend bent moet je zelfs al veel moeite doen om de echte plaatsnaam te achterhalen. Dat kan je dan doen door op een winkel te klikken in de hoop dat daar de plaatsnaam vermeld wordt.

Eigenlijk zou het moeten zijn zoals in Nederland waarbij de gemeentenaam niet op de kaart weergegeven wordt. Of alleszins met een lagere prioriteit dan de plaatsnamen. En niet-plaatsnamen zouden in het midden van het grondgebied gelokaliseerd moeten worden en niet in de plaats van een van de kernen.

Sowieso is het ook een fout dat de gehuchten een hogere prioriteit en leesbaarheid hebben op Google Maps dan de plaatsnamen (deelgemeenten).
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Dichterbij inzoomen toont het wel: https://www.google.be/maps/@51.0979844, ... FQAw%3D%3D.

Het nieuwe uiterlijk Belgische wegnummerschildjes staat mij in ieder geval wel aan omdat het meer aansluit bij het werkelijke uiterlijk.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^Bij Meeuwen wel, bij de andere twee niet. En sowieso zou Meeuwen prominenter moeten staan dan Oudsbergen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Nee, eigenlijk heeft Oudsbergen nu op lokaal niveau de allerbelangrijkste administratieve functie en niet Meeuwen. Bekijk het objectief en niet subjectief.

Wat dat het betreft Kruis(hout)em: bij OpenStreetMap is de gemeentenaam dan weer aangeduid in midden van grondgebied en de dorpsnamen zijn onaangeroerd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Joshua schreef: za 31 jan 2026, 21:34 Wat dat het betreft Kruis(hout)em: bij OpenStreetMap is de gemeentenaam dan weer aangeduid in midden van grondgebied en de dorpsnamen zijn onaangeroerd.
Dat komt doordat iemand Kruisem als place=town heeft ingevoerd in het midden van de gemeente. Dat klopt natuurlijk niet, Kruisem is geen dorp of stad.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Joshua schreef: za 31 jan 2026, 21:34 ^^
Nee, eigenlijk heeft Oudsbergen nu op lokaal niveau de allerbelangrijkste administratieve functie en niet Meeuwen. Bekijk het objectief en niet subjectief.
Wat doet dat er nu toe? Een kaart is er om de plaatsen weer te geven, niet om de lokale besturen (dat is toch in elk land anders en steeds meer regionaal in de grootste delen van Europa). En los daarvan is het nog geen reden om Oudsbergen enkel op de plaats van Meeuwen te zetten en niet over de andere kernen. Dit is echt gewoon objectief fout én misleidend.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wesso schreef: vr 30 jan 2026, 16:07 ^^ Toen je nog bij de organisatie verboden was werkte je stiekem? :mrgreen:
Een typefoutje :$ ik heb het aangepast.
Alfa schreef:Wat doet dat er nu toe? Een kaart is er om de plaatsen weer te geven, niet om de lokale besturen (dat is toch in elk land anders en steeds meer regionaal in de grootste delen van Europa). En los daarvan is het nog geen reden om Oudsbergen enkel op de plaats van Meeuwen te zetten en niet over de andere kernen. Dit is echt gewoon objectief fout én misleidend.
Gemeentenamen zijn juridisch gedefinieerd en dus voor kaartenmakers handig om op terug te vallen. Aansluiten bij wat de 'gebruiker' logisch vind is altijd wel een uitdaging, overigens geldt dat in heel Europa wel.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Goede video van Not Just Bikes over waarom het autocentrische Google Maps totaal ongeschikt is om je weg te vinden in Nederlandse steden:

Link
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Fietsers zijn doorgaans lokaal bekend. En die enkeling die als toerist een fiets huurt, daar kun je een algemene navogatieapp niet op afstemmen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ De meeste fietsers in Amsterdam zijn daar wel bekend. Maar hij heeft wel een punt.

Er zijn heel veel fietsers in Nederland en die komen ook veel op plaatsen waar zij niet bekend zijn. Technisch is het prima te doen om wegen en routes die voor fietsers prettiger zijn meer prioriteit te geven. Dat dit niet wordt geregeld zegt iets over de Amerikaanse focus van de ontwikkelaars, waardoor je veel langs hoofdwegen (al dan niet met vrijliggende fietspaden) wordt gestuurd.

Maar ook los van de fiets en los van navigatie heeft hij een punt. Google Maps is vooral een tool voor de automobilist. Zodra een straat autoluw is, is deze nauwelijks nog zichtbaar. Dat maakt het niet makkelijker om een stad te leren kennen als je zonder auto bent. Wegen en straten zijn sinds een paar jaar allemaal grijs in Google Maps. Dat je hiërarchie aanbrengt is prima, maar doe dan bijvoorbeeld iets met kleurtjes per doelgroep van een straat.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Als voetganger kan ik aardig navigeren met Maps.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

GMaps is amper gemaakt voor de automobilist. Overal zie je OV haltes op de kaart, maar een goed overzicht van parkeergarages en -terreinen kun je schudden. En de vroeger aanwezige goede kleuren voor de wegenhiërarchie is al jaren weg. In plaats daarvan een eenheidsworst van kleur, want dat was beter voor andere modaliteiten die het op hun smartphone in de stad moesten kunnen gebruiken.

Dus nee, het punt wat gemaakt werd is allesbehalve valide.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ De kaart is minder duidelijk geworden, maar dat komt vooral omdat Google zoveel mogelijk gesponsorde locaties wil laten zien. De wegen zijn letterlijk achtergrond.

Ik weet vrij zeker dat Google maps meer als navigatie-app dan als kaartenapp wordt gebruikt. En juist in die functie is het autocentrisme duidelijk zichtbaar.