Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert »

Rene schreef: ma 02 feb 2026, 19:02 Fietsers zijn doorgaans lokaal bekend. En die enkeling die als toerist een fiets huurt, daar kun je een algemene navogatieapp niet op afstemmen.
Tuurlijk wel. Google maps heeft toch ook een voetgangers- en een fietsersoptie bij de navigatie? Moet je natuurlijk wel je data een beetje onderhouden om dat serieus aan te kunnen bieden en daar schort het bij Google nogal aan terwijl dat bij Openstreetmap normaal juist heel goed is. En daar zijn ook navigatieapps voor waar je kunt kiezen of je auto, fietser of voetganger (of vrachtwagen, met afmetingen en gewichten, waar dan ook rekening mee gehouden wordt, waarom rijden er toch zoveel kneuzen zich vast onder een te lage brug?) bent.

Als ik met google maps een route met de fiets naar mijn werk plan komt die met een route die over een vakantiepark gaat en waar de achteringang die je zou moeten nemen uiteraard is afgesloten met een hek. Google heeft er nota bene streetview van.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

verfmeer95 schreef: ma 02 feb 2026, 21:22Ik weet vrij zeker dat Google maps meer als navigatie-app dan als kaartenapp wordt gebruikt. En juist in die functie is het autocentrisme duidelijk zichtbaar.
Het is logisch dat een navigatiesysteem primair gericht is op een doelgroep die zich als ter plekke onbekende verplaatst over een afstand van meer dan 10 km. Fietsverplaatsingen zijn doorgaans kort en worden gemaakt door dagelijkse fietsers. Het aantal ter plekke onbekenden dat als toerist een fiets huurt staat ook volstrekt niet in verhouding tot degenen die zich in een stad met OV of benenwagen verplaatsen.

We hebben het dus over een non-issue bedacht door de machtige fietslobby.

Gebruikers van een elektrische fiets en wielrenners kunnen uit oogpunt van verkeersveiligheid trouwens ook beter de hoofdroutes voorgeschoteld krijgen in een navigatieapp. Met hun doorgaans veel te hoge snelheid wil je die ook niet in smalle stedelijke straatjes zien. Want het gedrag van die groepen in het verkeer is doorgaans nog veel assertiever, zo niet te zeggen agressiever, dan de gemiddelde automobilist.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
'Machtige fietslobby'?
Omdat iemand een filmpje maakt over de ongeschiktheid van een bepaalde app voor de doelgroep fietsers?
Ubi volentia est, via est
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Ik lees een hoop anti-fiets-sentiment in de reactie van René. En dat op een prima filmpje (heb je t überhaupt gekeken?).
Iets meer openminded naar andere vervoersmogelijkheden zou chique zijn. Ook op een wegenforum.

En wat machtige lobby's betreft: ik denk dat de auto nog steeds de meest machtige lobby heeft qua mobiliteit. Dus om nou naar de fietslobby te wijzen...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Piles schreef: di 03 feb 2026, 12:08 En wat machtige lobby's betreft: ik denk dat de auto nog steeds de meest machtige lobby heeft qua mobiliteit.
Hmm.

* zo ongeveer de duurste benzine ter wereld
* MRB die veel hoger is dan vergelijkbare belastingen in andere landen
* verkeersboetes worden breed gezien als disproportioneel
* 100 km/h op de snelweg voor minuscule winst op papier
* Er wordt amper nog een groot wegenproject uitgevoerd
* Geprogrammeerde financiering voor projecten in de toekomst is verdwenen, begroting structureel te laag
* wegennet buitengebied massaal afgewaardeerd van 80 naar 60 km/h. Nieuwe ontsluitingswegen worden regelmatig ontworpen op 60 ipv 80 die bij een dergelijke functie hoort
* autowegen 100 km/h zijn op grote schaal afgewaardeerd, sommige provincies hebben er weinig tot niks meer van
* Bebouwde kommen zijn grotendeels van 50 naar 30 gegaan
* GOW-30 als ontwerprichtlijn om zodoende nog meer 50-wegen die nu politiek moeilijk te verkopen zijn, af te gaan waarderen
* Gemeenten zijn massaal wegen aan het herinrichten (smaller, trager, fietsers als snelheidsremmers)
* Betaald parkeren wordt in rap tempo duurder én breidt zich snel uit tot in buitenwijken.
* Gemeenten zijn actief beleid aan het uitvoeren om bestaande parkeercapaciteit te verminderen terwijl het aantal auto's juist toeneemt
* Veel woningbouwprojecten hebben veel te lage parkeernormen, deze problematiek lees je elke week in de regionale media

Er zal best een lobby zijn, maar dat die nou gigantisch machtig is...? Voor sommige punten valt natuurlijk best wat te zeggen, maar een karakterisering van een autolobby voor wie alles wijkt, klopt niet.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik herken de mankementen van Google Maps voor andere weggebruikers, persoonlijk gebruik ik zelden navigatie om te fietsen. Het leidt af en ik kan uit de voeten met bewegwijzering en informatiepanelen.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Rene schreef: di 03 feb 2026, 9:59
verfmeer95 schreef: ma 02 feb 2026, 21:22Ik weet vrij zeker dat Google maps meer als navigatie-app dan als kaartenapp wordt gebruikt. En juist in die functie is het autocentrisme duidelijk zichtbaar.
Het is logisch dat een navigatiesysteem primair gericht is op een doelgroep die zich als ter plekke onbekende verplaatst over een afstand van meer dan 10 km. Fietsverplaatsingen zijn doorgaans kort en worden gemaakt door dagelijkse fietsers. Het aantal ter plekke onbekenden dat als toerist een fiets huurt staat ook volstrekt niet in verhouding tot degenen die zich in een stad met OV of benenwagen verplaatsen.
Het is niet zo dat de ter plekke onbekende fietser per definitie een toerist is. In de grote steden is de fiets voor afstanden van 5 tot 10 km vaak het snelste vervoersmiddel, zeker wanneer je van buitenwijk naar buitenwijk moet. Het probleem is dat geen enkele inwoner van een grote stad de beste fietsroute naar iedere bestemming binnen een straal van 10 km van hun huis kent. Daarvoor is het aantal bestemmingen en de fietsroutedichtheid gewoon te hoog. Dus zijn ook lokale fietsers regelmatig afhankelijk van een navigatieapp. En het lijkt mij dan ook logisch dat die gebruikers elkaar op z'n minst mogen waarschuwen als bepaalde apps daarvoor ongeschikt zijn.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Chris schreef: di 03 feb 2026, 12:25 Er zal best een lobby zijn, maar dat die nou gigantisch machtig is...? Voor sommige punten valt natuurlijk best wat te zeggen, maar een karakterisering van een autolobby voor wie alles wijkt, klopt niet.
Ik doelde wereldwijd, en VS in het bijzonder ;) Dat is immers waar GM gemaakt wordt, zoals ook in het filmpje wordt benoemd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De argumenten die in de video worden genoemd herken ik, maar ik zou het concept fietsstraat niet de hemel inprijzen. Kortom, het Nederlands wegontwerp is niet zaligmakend.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Schelpenpaadje schreef: ma 02 feb 2026, 19:52 ^^ De meeste fietsers in Amsterdam zijn daar wel bekend. Maar hij heeft wel een punt..
Natuurlijk heeft hij een punt, het is alleen wel veel lastiger te onderhouden data voor een navigatiesoftware / kaartenmaker. Een vergelijking met OSM vind ik heel flauw: dat is open source, en dus afhankelijk van de input van de gemeenschap ('community').
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Google heeft veel meer data over gebruikers om aan af te leiden wat belangrijke corridors voor fietsers en voetgangers zijn dan een community ooit handmatig kan onderhouden. Het komt aan op de visie waarmee je techniek ontwikkelt die data verzamelt, verwerkt en presenteert.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Rene schreef: ma 02 feb 2026, 19:02 Fietsers zijn doorgaans lokaal bekend. En die enkeling die als toerist een fiets huurt, daar kun je een algemene navogatieapp niet op afstemmen.
Ooit van het concept ov-fiets gehoord? Bestaat pas 20 jaar.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Piles schreef: di 03 feb 2026, 15:28 Ik doelde wereldwijd, en VS in het bijzonder ;) Dat is immers waar GM gemaakt wordt, zoals ook in het filmpje wordt benoemd.
Voor Google is de nut en noodzaak om dit te verbeteren nul. Nederland is een van de grootste fietslanden ter wereld en voor Google levert het verbeteren van die app voor fietsers niet significant veel meer inkomsten op, wel veel kosten. Daarnaast zit er buiten Nederland bijna geen hond op te wachten. Kortom business case voor ze om hier wat aan te verbeteren is negatief dus wordt zoiets niet gedaan. Zo werkt het bedrijfsleven op wereldschaal nu eenmaal.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En het is ook niet zo dat de navigatie om te fietsen binnen Maps niet functioneert.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is ook een beetje "cherry picking" natuurlijk. Je zult dan bijvoorbeeld per fietsroute een kwaliteitsscore moeten geven om een bepaalde weg te prioriteren in je algortime. Het is allemaal een stuk minder eenvoudig dan hier boven gesuggereerd wordt. En bovendien; je moet het ook bijhouden. Gemeentelijke wegbeheerders kunnen een straat geschikt maken voor fietsers of juist niet. En of een straat überhaupt geschikt is, is ook eigenlijk alleen door menselijke waarneming of ervaring vast te stellen, voorzover een bepaalde route niet verplicht of verboden is door de wegbeheerder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.