Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

timaz
woonerf

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door timaz »

Zou de grenscontrole ter hoogte van Bocholtz op de A76 Richting Aachen zijn opgeheven?
Op Google Maps staat het stuk snelweg daar voor het eerst in lange tijd niet meer als gesloten, en ook is er weer een groene verkeerslaag te zien (dus lijkt me dat er verkeer over dat stuk weg rijd).
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Afgelopen weekend werd de bus waar ik in zat net over de grens bij Venlo ook stilgezet door de politie. Zat een vrouw tegenover mij die alleen een foto van haar paspoort/id kon tonen. "Wist niet dat ik hem fysiek bij mij moest hebben."
Kreeg een foei en een opgeheven vinger.

Ben blij voor haar dat ze door mocht hoor, maar...

Ten eerste: Beetje dom.
Ten tweede: WAT HEEFT HET VOOR NUT EEN BUS TE GAAN CONTROLEREN EN WANNEER IEMAND GEEN GELDIG IDENTITEITSBEWIJS KAN TONEN ER ALSNOG NIKS TEGEN TE DOEN.

Uit dezelfde categorie: Duitsers die denken dat het Deutschlandticket (abonnement voor bus/tram/metro/lokale treinen) ook geldt in Nederlandse treinen. JA MAAR HOE?!?!?!
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
In Duitsland hoef je geen ID of paspoort op zak te hebben; je moet alleen in het bezit zijn van een geldig identiteisbewijs. Bij een grensovergang is weliswaar het kunnen tonen van een identitisbewijs verplicht, maar als je kort na de grens wordt aangehouden, is het alweer lastig het fysiek meenemen echt verplicht te kunnen stellen. Wel mag de politie je overigens meenemen naar het bureau om je identiteit vast te stellen, mocht dat ter plekke niet mogelijk zijn.

Let wel: Dit geldt niét voor mensen van buiten het EU/Schengengebied, welke in Duitsland altijd een paspoort op zak moeten hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ik kan dus prima met slechts mijn NL rijbewijs op zak in Duitsland vertoeven? Ik vind namelijk dat ze daarmee best wel mijn identiteit kunnen vaststellen (BSN nummer staat erop immers). Het schijnt echter geen wettig middel te zijn..

Zo'n regel 'je hoeft geen ID/paspoort op zak te hebben in DLD' maar de politie mag je wel mee naar het bureau nemen om je identiteit vast te stellen houdt dus in de praktijk in dat je wél dat ID/paspoort mee op zak neemt zodat die rit naar het bureau je bespaart blijft. Het is net de winterbanden verplichting, vind ik.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

MaartenE schreef: do 22 jan 2026, 18:36Uit dezelfde categorie: Duitsers die denken dat het Deutschlandticket (abonnement voor bus/tram/metro/lokale treinen) ook geldt in Nederlandse treinen. JA MAAR HOE?!?!?!
Je hoort wel eens over Amerikanen die denken dat je ook in Europa met dollars kan betalen, maar dit is nog een tikje erger.
Coen Tunnel
Voorzitter

Durashift schreef: vr 23 jan 2026, 0:31 ^^ Ik kan dus prima met slechts mijn NL rijbewijs op zak in Duitsland vertoeven? Ik vind namelijk dat ze daarmee best wel mijn identiteit kunnen vaststellen (BSN nummer staat erop immers). Het schijnt echter geen wettig middel te zijn..
Je nationaliteit, geslacht en lengte staan er niet op, en er zitten geen biometrische gegevens op die ze kunnen uitlezen. Een Nederlandse BSN kunnen de Duitsers niet controleren.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Gelukkig maar. Ik heb ook nog een ID zonder biometrische gegevens, zal in 2028 wel 'de sjaak' zijn daarmee.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Ik heb sinds jaar en dag alleen een paspoort en die nauwelijks op zak, min of meer alleen als ik in het buitenland ben. Daarbij ben ik in mijn jaren in Duitsland best wel vaker in een verkeerscontrole staande gehouden, en daarover is nog nooit een probleem gemaakt. Rijbewijs alleen was altijd voldoende.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

SnarfFlevoland schreef: vr 23 jan 2026, 0:16 ^^
In Duitsland hoef je geen ID of paspoort op zak te hebben; je moet alleen in het bezit zijn van een geldig identiteisbewijs. Bij een grensovergang is weliswaar het kunnen tonen van een identitisbewijs verplicht, maar als je kort na de grens wordt aangehouden, is het alweer lastig het fysiek meenemen echt verplicht te kunnen stellen. Wel mag de politie je overigens meenemen naar het bureau om je identiteit vast te stellen, mocht dat ter plekke niet mogelijk zijn.

Let wel: Dit geldt niét voor mensen van buiten het EU/Schengengebied, welke in Duitsland altijd een paspoort op zak moeten hebben.
Na jouw reactie realiseerde ik mij dat er wat context miste; als ik het goed had was de persoon Braziliaans, meende ik uit het gesprek op te vatten (en een Braziliaans paspoort). Dan had dit volgens mij niet mogen kunnen, ook omdat de persoon pas een jaar in NL was. Nogmaals: Blij voor de desbetreffende persoon, maar vreemd om miljoenen euros en duizenden uren mankracht er tegenaan te gooien en dan als puntje bij paaltje komt er niet op te acteren.

Maar überhaupt. Het valt mij sowieso vaker op dat mensen laks zijn als het gaat over ID/paspoort/rijbewijs bij zich hebben. In principe is het in Nederland verplicht, laat staan als je naar het buitenland gaat. Sowieso is zo'n pasje iets wat je zo in je portemonnee stopt. Hoe kan het dat je die niet altijd bij je hebt?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

In Nederland is er toonplicht, geen draagplicht. En omdat de politie niet zomaar om je ID mag vragen kun je er best mee wegkomen om geen ID bij je te hebben als je je gedraagt en niet in risicogebieden komt.
Als je de grens over gaat is een rijbewijs niet meer voldoende en een paspoort is geen pasje dat zo in je portomonnee past. Ik heb geen ID-bewijs omdat ik ook wel eens in landen kom waar je met een ID-kaart ook niet binnen komt.
Neemt niet weg dat ik mijn rijbewijs wel in mijn portemonnee heb, maar ik neem die ook niet altijd mee als ik het huis uit ga.
Coen Tunnel
Voorzitter

Egbert schreef: vr 23 jan 2026, 14:26Als je de grens over gaat is een rijbewijs niet meer voldoende en een paspoort is geen pasje dat zo in je portomonnee past. Ik heb geen ID-bewijs omdat ik ook wel eens in landen kom waar je met een ID-kaart ook niet binnen komt.
Ik heb daarom een paspoort en een ID-kaart. De ID-kaart in de portemonnee, zodat ik ook spontaan de grens over kan naar onze buurlanden. Het paspoort voor als ik verder weg ga, voornamelijk bij vliegen (en als ik naar het VK ga).
duikgek89 schreef: vr 09 jan 2026, 6:36 Heb bij Bergh ook wel gezien dat ze 's ochtends heel vroeg op een afstandje koffie zaten te zuipen en helemaal niet geinteresseerd waren in wat er langs kwam.
Ik kwam gisteravond langs Bergh, ik moest nog even de grens over. De file begon bij de uitvoeger naar Beek en de VZP. Uiteindelijk iets van 6 minuten vertraging gehad, bleek dat er helemaal niemand stond te controleren. Al dat verkeer over de VZP heen voor niks. :roll:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Aflossing van de wacht, denk ik. Of ze waren net eten. :D
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

Zou kunnen. Het was rond 19:00 uur.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Coen Tunnel schreef: vr 23 jan 2026, 14:32
Egbert schreef: vr 23 jan 2026, 14:26Als je de grens over gaat is een rijbewijs niet meer voldoende en een paspoort is geen pasje dat zo in je portomonnee past. Ik heb geen ID-bewijs omdat ik ook wel eens in landen kom waar je met een ID-kaart ook niet binnen komt.
Ik heb daarom een paspoort en een ID-kaart. De ID-kaart in de portemonnee, zodat ik ook spontaan de grens over kan naar onze buurlanden. Het paspoort voor als ik verder weg ga, voornamelijk bij vliegen (en als ik naar het VK ga).
Als je daar geld aan wil uitgeven is dat je goed recht. Ik denk dat de meerderheid dat niet doet.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Ik heb ook een paspoort en ID. Paspoort maar 2x nodig gehad (VS en Noord-Macedonië), maar vind het fijn om mijn ID altijd bij me te hebben.
Moet ook zeggen dat ik lange tijd geen rijbewijs had, dus ID kaart was het meest logische alternatief.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb sinds kort allebei en ook om de genoemde reden: ID-kaart past prima in de portemonnee, paspoort gaat alleen mee naar landen waar je het echt voor nodig hebt.
Egbert schreef: vr 23 jan 2026, 17:00 Als je daar geld aan wil uitgeven is dat je goed recht.
Een Id-kaart kost rond de 70 Euro in mijn gemeente. Hij is 10 jaar geldig, dus is het een uitgave van 7 Euro per jaar. Daar krijg ik wel wat gemak voor terug voor reizen naar een flink aantal landen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Dit was voor mij ook de reden. Ik heb eerder wel eens beiden gehad, maar toen was de ID-kaart ook nog korter geldig. De kosten zijn nu verwaarloosbaar als ik het afschrijf over die 10 jaar, en ik krijg er een hoop gemak voor terug.

Ik vind het onhandig om het paspoort altijd mee te nemen, en soms is het ook gewoon zo dat ik in de buurt van de grens ben en spontaan besluit de grens over te gaan. Ik ben al meermaals zonder paspoort of ID-kaart in Duitsland of België en zelfs een keer in Luxemburg geweest, maar echt prettig is dat niet. Ik reis veel en ik wil mijn paspoort ook niet overal mee naartoe slepen, mijn vorige paspoort was toen die bijna verlopen was de goudkleurige opdruk goeddeels kwijtgeraakt door het frequente gebruik. Ik neem nu het paspoort alleen mee als het moet, of als het voordelen biedt; bijvoorbeeld als ik moet vliegen naar een land waarvoor ik door de grenscontrole moet. Ook als de ID-kaart geldig is heeft het paspoort een voordeel, omdat je dan de e-gates kan gebruiken.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Palance schreef: vr 23 jan 2026, 18:09 Een Id-kaart kost rond de 70 Euro in mijn gemeente. Hij is 10 jaar geldig, dus is het een uitgave van 7 Euro per jaar. Daar krijg ik wel wat gemak voor terug voor reizen naar een flink aantal landen.
Dat is nog schappelijk, in mijn gemeente vragen ze het maximumtarief voor paspoorten en id-kaarten (€ 88,65 / 80,10).

Edit: de prijzen in Barendrecht zijn nu ongeveer hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 23 jan 2026, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef: vr 23 jan 2026, 18:15 Ik ben al meermaals zonder paspoort of ID-kaart in Duitsland of België en zelfs een keer in Luxemburg geweest, maar echt prettig is dat niet.
Mijn paspoort heb ik ook wel eens vergeten. Het minst slim was dat tijdens een zakenreis in 2018 naar Finland. Ik reed destijds al vlak voor Frankfurt als ik erachter kwam dat ik m'n paspoort thuis had laten liggen. Terug naar huis zou betekenen dat ik m'n vlucht zou missen. Dus heb ik het er maar op gewaagd dat niemand op Intra-Schengen vluchten naast m'n digitale boardingpas ook nog een legitimatie wil zien. En inderdaad: Zowel in Frankfurt als in Helsinki was m'n boardingpas alleen voldoende, zoals eigenlijk overal in Noord, West en Centraal-Europa. Alleen doen zuidelijke Schengenlanden wel moeilijk, in Italië of Spanje wordt vaak voor de Gate een ID of paspoort gevraagd, om deze met je boardingpas te vergelijken. Geen idee of ze je daar zonder legitimatie überhaupt aan boord laten.

De Duits-Zwitserse en Oostenrijks-Zwitserse grens ben ik meerdere keren wel eens overgestoken zonder paspoort op zak, waarbij ik ook wel eens door de douane naar m'n identeit gevraagd ben. Niemand deed moeilijk over m'n rijbewijs. Integendeel: Als ik een keer juist wél m'n paspoort kon laten zien, vroeg de douane expliciet ook om m'n rijbewijs, maar nooit andersom. Waarschijnlijk twijfelde nooit een agent aan m'n identieit ansich, maar wilde wel even in het systeem natrekken of ik openstaande boetes o.i.d. had.
Palance schreef: vr 23 jan 2026, 18:09 Een Id-kaart kost rond de 70 Euro in mijn gemeente. Hij is 10 jaar geldig, dus is het een uitgave van 7 Euro per jaar. Daar krijg ik wel wat gemak voor terug voor reizen naar een flink aantal landen.
Bij de ambassade of als niet-ingezetende bij een grensgemeente zijn de prijzen duurder. Een ID-kaart kost €167,80, een paspoort €169,15. Bijna geen verschil, dus loont zich vooral een paspoort. Bovendien is het niet altijd even makkelijk een afspraak bij de ambassade te kunnen bemachtigen, en voor de aanvraag van een paspoort en ID-kaart zijn twee aparte afspraken nodig. Voordeel is wel dat men een besteld paspoort naar huis opstuurd. Bij een grensgemeente moet je deze zelf ophalen. Niet echt praktisch als je niet meer kort over de grens woont, en dus daar extra voor naar Nederland moet reizen.

In Zwitserland heb ik overigens wel een verblijfsvergunning in ID-formaat, hetgeen binnen Zwitserland een geldig legitimatiebewijs is. Maar daarmee kan ik over de grens natuurlijk niks meer mee beginnen.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

timaz schreef: do 22 jan 2026, 17:58 Zou de grenscontrole ter hoogte van Bocholtz op de A76 Richting Aachen zijn opgeheven?
Op Google Maps staat het stuk snelweg daar voor het eerst in lange tijd niet meer als gesloten, en ook is er weer een groene verkeerslaag te zien (dus lijkt me dat er verkeer over dat stuk weg rijd).
Eergisteren stond ie er nog.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Ik dacht slim te zijn zaterdag, en ipv in Eindhoven in Mönchengladbach op de bus te stappen en zo eventuele vertragingen naar Mannheim te vermijden.

Bleek de bus die naar Mönchengladbach kwam uit Nederland te komen en een uur vast te staan bij de grens. :facepalm:

En op de terugweg in de trein een Nederlandse jongen die ten eerste zijn Deutschlandticket niet had kunnen activeren, en toen de conducteur via zijn ID een ticket op naam (?) wilde geven, had de jongen geen ID bij zich. Kon de jongen meteen uitstappen in Viersen, hoop dat hij uiteindelijk nog wel thuisgekomen is. Opnieuw; MAAR HOE.

Wel duidelijk dat de Duitsers voorlopig niet ophouden met controleren.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

SnarfFlevoland schreef: vr 23 jan 2026, 18:45 De Duits-Zwitserse en Oostenrijks-Zwitserse grens ben ik meerdere keren wel eens overgestoken zonder paspoort op zak, waarbij ik ook wel eens door de douane naar m'n identeit gevraagd ben. Niemand deed moeilijk over m'n rijbewijs. Integendeel: Als ik een keer juist wél m'n paspoort kon laten zien, vroeg de douane expliciet ook om m'n rijbewijs, maar nooit andersom. Waarschijnlijk twijfelde nooit een agent aan m'n identieit ansich, maar wilde wel even in het systeem natrekken of ik openstaande boetes o.i.d. had.
Dat is goed om te weten. Deze zomer heb ik tijdens een overnachting in Weil am Rhein een hardlooprondje door drie landen gemaakt (de brug over naar Frankrijk en langs de Rijnoever naar Zwitserland, en weer terug). Ik had voor de zekerheid mijn ID kaart maar meegenomen, dat doe ik normaal nooit tijdens een hardloopsessie :rofl2:
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

SnarfFlevoland schreef:Bij de ambassade of als niet-ingezetende bij een grensgemeente zijn de prijzen duurder. Een ID-kaart kost €167,80, een paspoort €169,15. Bijna geen verschil, dus loont zich vooral een paspoort.
Iets goedkoper bij grensgemeentes. Paspoort 133 € voor 18+er in Oldambt (Winschoten).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Coen Tunnel schreef: vr 23 jan 2026, 1:15
Durashift schreef: vr 23 jan 2026, 0:31 ^^ Ik kan dus prima met slechts mijn NL rijbewijs op zak in Duitsland vertoeven? Ik vind namelijk dat ze daarmee best wel mijn identiteit kunnen vaststellen (BSN nummer staat erop immers). Het schijnt echter geen wettig middel te zijn..
Je nationaliteit, geslacht en lengte staan er niet op, en er zitten geen biometrische gegevens op die ze kunnen uitlezen. Een Nederlandse BSN kunnen de Duitsers niet controleren.
De Duitse politie kan die biometrische gegevens niet uit je paspoort lezen. Ze hebben geen app of apparaat om dat te doen. De grenspolitie/ douane wellicht wel, maar ik heb ze dat nog nooit zien doen. Meestal mag je als gezonde Arier sowieso ongezien door.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Even iets anders, qua grenscontrole: protest tegen grenscontroles / handhaving van EU regels. :!:
(..)Op meerdere grensovergangen tussen de Westelijke Balkan en de Europese Unie is het vrachtverkeer sinds begin deze week ernstig ontregeld. Vrachtwagenchauffeurs uit Noord-Macedonië, Servië, Bosnië en Herzegovina en Montenegro blokkeren vrachtterminals en grensposten, waaronder de belangrijke overgang Gevgelija–Evzoni aan de Grieks-Macedonische grens. Aanleiding is de strikte handhaving van de zogeheten 90/180-regel in de Schengenzone, in combinatie met de invoering van het nieuwe elektronische Entry/Exit System (EES).

De 90/180-regel staat niet-EU-burgers toe maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen in het Schengengebied te verblijven. Die regel geldt ook voor professionele vrachtwagenchauffeurs. Met het EES, dat stapsgewijs wordt ingevoerd, worden in- en uitreizen digitaal geregistreerd en automatisch berekend. Volgens transporteurs leidt dit ertoe dat chauffeurs hun toegestane dagen snel ‘opmaken’ en daarna niet meer inzetbaar zijn op vaste internationale routes.

De protesten zijn grootschalig. Alleen al in Noord-Macedonië lagen tien grensovergangen deels stil; in Servië werden vijftien overgangen richting Kroatië geblokkeerd. Ook de haven van Bar in Montenegro werd getroffen. Volgens de organisatoren doen tot 75.000 trucks mee. Humanitaire zendingen, medicijnen, levende dieren en gevaarlijke stoffen worden doorgelaten; personenverkeer ondervindt nauwelijks hinder. (..)
https://www.ttm.nl/management/wetregelg ... nd/174289/
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Palance schreef: vr 23 jan 2026, 18:09 Ik heb sinds kort allebei en ook om de genoemde reden: ID-kaart past prima in de portemonnee
Ook de reden dat ik er een heb. Het kostte maar 8 Frank meer om bij een nieuw paspoort ook een ID-kaart erbij te nemen dus heb ik het maar gedaan, minder dan een euro per jaar.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Dát is wat de Zwitsers aanbieden natuurlijk andere koek. Zou ik ook zo doen als Nederland een vergelijkbare 'actie' bij het aanvragen van een paspoort had. Maar nee, je moet gewoon nogmaals bijna dezelfde prijs voor een ID-kaart als een paspoort bij de ambassade betalen. Plus nog eens een aparte afspraak. Daarom laat ik het bij een paspoort alleen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Durashift schreef: wo 28 jan 2026, 19:08 Even iets anders, qua grenscontrole: protest tegen grenscontroles / handhaving van EU regels. :!:
(..)Op meerdere grensovergangen tussen de Westelijke Balkan en de Europese Unie is het vrachtverkeer sinds begin deze week ernstig ontregeld. Vrachtwagenchauffeurs uit Noord-Macedonië, Servië, Bosnië en Herzegovina en Montenegro blokkeren vrachtterminals en grensposten, waaronder de belangrijke overgang Gevgelija–Evzoni aan de Grieks-Macedonische grens. Aanleiding is de strikte handhaving van de zogeheten 90/180-regel in de Schengenzone, in combinatie met de invoering van het nieuwe elektronische Entry/Exit System (EES).

De 90/180-regel staat niet-EU-burgers toe maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen in het Schengengebied te verblijven. Die regel geldt ook voor professionele vrachtwagenchauffeurs. Met het EES, dat stapsgewijs wordt ingevoerd, worden in- en uitreizen digitaal geregistreerd en automatisch berekend. Volgens transporteurs leidt dit ertoe dat chauffeurs hun toegestane dagen snel ‘opmaken’ en daarna niet meer inzetbaar zijn op vaste internationale routes.

De protesten zijn grootschalig. Alleen al in Noord-Macedonië lagen tien grensovergangen deels stil; in Servië werden vijftien overgangen richting Kroatië geblokkeerd. Ook de haven van Bar in Montenegro werd getroffen. Volgens de organisatoren doen tot 75.000 trucks mee. Humanitaire zendingen, medicijnen, levende dieren en gevaarlijke stoffen worden doorgelaten; personenverkeer ondervindt nauwelijks hinder. (..)
https://www.ttm.nl/management/wetregelg ... nd/174289/
Het zijn geen nieuwe regels natuurlijk, 90 dagen binnen 180 dagen binnen de EU voor niet-EU-ingezetenen gold al sinds deze landen in 2009/2010 een visa waiver voor Schengen kregen met deze voorwaarde. Het kan nu alleen beter gehandhaafd worden dankzij EES. Blijkbaar hebben transportbedrijven uit deze landen de regels jarenlang aan hun laars gelapt en kwamen ze er altijd mee weg, omdat er vrijwel geen grensbeambte is die het paspoort doorbladert en kijkt naar alle in- en uitreisstempels.

Het kan natuurlijk alsnog op de legale manier als er voor deze chauffeurs een visum wordt aangevraagd, dan zijn ze gewoon inzetbaar op hun internationale routes. Dat kunnen ook multiple-entry visa met een langere geldigheid zijn. Dat had volgens de regels natuurlijk al sinds 2009/2010 gemoeten. Het werd blijkbaar nauwelijks gehandhaafd, waardoor deze chauffeurs van de Westelijke Balkan de facto meer dan de helft van hun tijd in de EU en buiten hun eigen land verbleven.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Grensgemeenten Nederland hebben volgens https://www.gelderlander.nl/montferland ... ~a22f9d4e/ een brandbrief naar de overheid in Nederland en Duitsland gestuurd.
Ze willen af van de huidige vorm omdat het voor overlast zorgt op de lokale wegen.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

En inmiddels is bekend dat Montferland de sluiproute van Beek naar Elten gaat opheffen door eenrichtingsverkeer (dus geen landbouwsluis) op het laatste stuk van de Eltenseweg, voor de grensovergang.

https://www.gelderlander.nl/montferland ... ~ace98d74/