Serviceborden van de afrit zelf is nog tot daaraan toe; serviceborden dat je een volgende afrit moet pakken is verwarrend. Als je al iets wilt doen, gebruik dan een anders uitziend bord. Meer een soort bord voordat je Purmerend inrijdt dat een overzicht geeft van de afritten die komen gaan en welke objecten daarbij horen. Kan trouwens ook helpen met lokale geleiding, juist op plaatsen waar de naam van de volgende afrit moeilijk werkt.Rene schreef: di 03 feb 2026, 17:51 Verwijderen van al die lokale serviceborden-meuk is het allerbeste.
Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Men had gewoon de afstand tot de afrit moeten vermelden op het servicebord, net zoals op alle andere wegwijzers voor de eerstvolgende afrit.
En juist als het object via een andere afrit te banderen is, dan wel een afritnummer vermelden.
Dan waren beide situaties echt afwijkend van elkaar, en zou het een stuk duidelijker zijn. Het is hier in dit topic ooit voorgesteld bij de introductie van NBA.
En juist als het object via een andere afrit te banderen is, dan wel een afritnummer vermelden.
Dan waren beide situaties echt afwijkend van elkaar, en zou het een stuk duidelijker zijn. Het is hier in dit topic ooit voorgesteld bij de introductie van NBA.
-
Thom
- verkeersader
Je bedoelt zoiets als deze, vóór Bergen op Zoom?Pino schreef: wo 04 feb 2026, 8:44Serviceborden van de afrit zelf is nog tot daaraan toe; serviceborden dat je een volgende afrit moet pakken is verwarrend. Als je al iets wilt doen, gebruik dan een anders uitziend bord. Meer een soort bord voordat je Purmerend inrijdt dat een overzicht geeft van de afritten die komen gaan en welke objecten daarbij horen. Kan trouwens ook helpen met lokale geleiding, juist op plaatsen waar de naam van de volgende afrit moeilijk werkt.Rene schreef: di 03 feb 2026, 17:51 Verwijderen van al die lokale serviceborden-meuk is het allerbeste.
https://maps.app.goo.gl/taktfqUcoGAqcqps7
-
Queue
- autoweg
Een servicebord is toch bedoeld als een correctie op het associatiebeginsel? Dus dat de boodschap luidt: voor TU Delft moet je niet Delft volgen, en voor bedrijventerreinen Purmerend moet je niet Purmerend volgen. Dus de situatie dat het servicebord niet voor de betreffende afrit staat die heb je alleen als het object achter de afrit ligt waarop de bijbehorende plaats wordt vermeld. Je zou wel kunnen stellen dat die correctie al gemaakt wordt met Delft-Zuid of Purmerend-Noord. Soms heb je die alternatieve correctie ook niet. Bijvoorbeeld: bedrijventerrein Maarheeze gaat via afrit Budel. Ook wanneer op de afritten Delft-Centrum en Purmerend-Centrum werden verwezen was dat punt er niet geweest, maar dat zou weer andere nadelen hebben. Verder wel eens met de oplossing zoals die is uitgevoerd en de oplossingen die hier nog meer genoemd zijn.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik zou het anders indelen; deze bij Utrecht vind ik alweer wat prettiger ingedeeld. Maar in de kern wel. Gewoon bij het naderen van een plaats met meerdere afritten vertellen wat er aankomt en daar eventueel ook relevante objecten aan toevoegen.Thom schreef: wo 04 feb 2026, 10:04Je bedoelt zoiets als deze, vóór Bergen op Zoom?Pino schreef: wo 04 feb 2026, 8:44 Serviceborden van de afrit zelf is nog tot daaraan toe; serviceborden dat je een volgende afrit moet pakken is verwarrend. Als je al iets wilt doen, gebruik dan een anders uitziend bord. Meer een soort bord voordat je Purmerend inrijdt dat een overzicht geeft van de afritten die komen gaan en welke objecten daarbij horen. Kan trouwens ook helpen met lokale geleiding, juist op plaatsen waar de naam van de volgende afrit moeilijk werkt.
Indeling iets als:
Code: Selecteer alles
Purmerend
_________
Afrit 4 Purmerend-Zuid 1500m
Afrit 5 Purmerend [centrumsymbool] 3km
Afrit 6 Purmerend-Noord [industriesymbool] 5km
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dan zul je wel blij worden van het verdwijnen van de voetbalmeuk bij het Prins Clausplein.Rene schreef: di 03 feb 2026, 17:51 Verwijderen van al die lokale serviceborden-meuk is het allerbeste.
Althans, ze zijn kortgeleden van één servicebord verwijderd.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ooit stonden er zelfs voetbalverwijzingen op de ringweg van Luik. Bij Den Haag is de enige overgebleven na het EK van jaren geleden in Nederland en België
Zelfs bij de Amsterdam ArenA is het voetbalsymbooltje gesneuveld...
Zelfs bij de Amsterdam ArenA is het voetbalsymbooltje gesneuveld...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
verfmeer95
- expressweg
Het stadion waar de bordjes naar verwijzen is ook pas in 2007 geopend.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Is er voor Euro 2000 eigenlijk überhaupt speciale bewegwijzering geplaatst? Heb er geen herinnering aan, maar was als student toen ook wat minder op de snelweg te vinden. De borden bij de ArenA dateren in mijn herinnering van de opening van het stadion enkele jaren eerder: kantelwalsjes die in normale stand naar het Transferium verwezen en dan bij wedstrijden naar het stadion verwezen.
-
Queue
- autoweg
In mijn herinnering stonden er (rond Eindhoven) borden met iets als "Euro 2000 volg/follow [voetbalicoon]".
-
Kaaiman
- Secretaris
Volg de bal, daar is het bal. 
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Rond de Kuip waren er ook enige tijd zulke wegwijzers te vinden.Queue schreef: do 05 feb 2026, 8:37 In mijn herinnering stonden er (rond Eindhoven) borden met iets als "Euro 2000 volg/follow [voetbalicoon]".
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Begint me te dagen nu. En dan was het voetbalicoon een simpele ruiter?
Ze waren in ieder geval al ruim vóór NBA weg. Op roadpics.net (mooi archief uit de tijd van voor Streetview) zie je ze niet bijvoorbeeld.
Ze waren in ieder geval al ruim vóór NBA weg. Op roadpics.net (mooi archief uit de tijd van voor Streetview) zie je ze niet bijvoorbeeld.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Er staan nog wel meer verwijzingen naar voetbalstadions in Nederland.Vinny schreef: wo 04 feb 2026, 23:27 Bij Den Haag is de enige overgebleven na het EK van jaren geleden in Nederland en België![]()
Zoals hier naar het stadion van AZ (wat uiteraard ook geen EK stad was aangezien het stadion in 2006 is opgeleverd).
-
Queue
- autoweg
Als het gaat om verwijzingen naar objecten in het algemeen zou ik zeggen: ja, en ook voor verwijzingen in het algemeen. Maar specifiek voor verwijzingen die voorkomen dat navigatie en bewegwijzering elkaar tegenspreken, zoals in het voorbeeld bedrijventerrein Maarheeze, zou ik wat voorzichtiger zijn met schrappen.Pino schreef: wo 04 feb 2026, 10:51 Het historische antwoord op die vraag was "als het bedrijventerrein (of relevante andere object) maar genoeg bezoekers trekt wel". Maar vraag is ergens of je in een tijdperk waarin hoofdzakelijk op navigatiesystemen wordt gereden die normen niet enorm omhoog moet trekken, naar publiektrekkers van het slag Jaarbeurs Utrecht.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Met een stadion dat in de oksel van het knooppunt ligt, kan ik me op zich wel iets voorstellen bij bewegwijzering of je het stadion nu van links of van rechts moet bereiken. De bewegwijzering bij het Kooimeerplein is ook niet zo overvol als het Prins Clausplein, wat de voetbal-verwijzingen altijd nogal lastig maakte.
Neemt niet weg dat je met de technologie van tegenwoordig voor de ongeveer 20 dagdalen per jaar waarop AZ een thuiswedstrijd speelt beter DRIPs kunt inzetten voor de geleiding, desnoods tekstkarren. Ik heb ook wel eens ontwerpen uitgedacht waar op ringwegen de bovenste regel van de rechtdoorborden is gereserveerd voor symbooltjes centrum, jaarbeurs, haven, vliegveld, voetbalstadion enzovoort. Dat kan ook nog wel uit. Volledige serviceborden of ruiters voor alleen een voetbalstadion lijken me niet meer van deze tijd.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
EURO 2000: daar werd inderdaad aparte bewegwijzering voor opgehangen. Ook werden sommige wegen geheel of gedeeltelijk afgesloten om de spelersbussen en VIP's onbelemmerde doorgang te geven.
Ik weet hier nog veel van omdat ik destijds beroepsmatig aan de organisatie was verbonden. Ik hield mij voornamelijk bezig met de accreditatie en screening van bepaalde personen.
Het mooiste waren wel korte, persoonlijke ontmoetingen met Rinus Michels, Johan Cruijff, Dennis Bergkamp, Frank Rijkaard en een aantal UEFA bestuursleden.
Bij de wedstrijd Nederland - Frankrijk (of was het Italië?) werd ik ook bij de bewaking ingeschakeld.
Wat een leuke tijd was dat! Ik denk er graag aan terug.
Ik weet hier nog veel van omdat ik destijds beroepsmatig aan de organisatie was verbonden. Ik hield mij voornamelijk bezig met de accreditatie en screening van bepaalde personen.
Het mooiste waren wel korte, persoonlijke ontmoetingen met Rinus Michels, Johan Cruijff, Dennis Bergkamp, Frank Rijkaard en een aantal UEFA bestuursleden.
Bij de wedstrijd Nederland - Frankrijk (of was het Italië?) werd ik ook bij de bewaking ingeschakeld.
Wat een leuke tijd was dat! Ik denk er graag aan terug.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Ger81
- autoweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het bestuur van bonden als de FIFA en de UEFA bestaat al sinds jaar en dag uit een setje zelfverrijkende en zelfverheerlijkende potentaten. Die zouden eigenlijk niet door de screening heen hebben mogen komen. Maar goed, het zal wel binnen de kernomschrijving van je taak hebben gehoord dat de bobo's niet al te serieus gescreend mochten worden?Hajo schreef: do 05 feb 2026, 10:50 Het mooiste waren wel korte, persoonlijke ontmoetingen met Rinus Michels, Johan Cruijff, Dennis Bergkamp, Frank Rijkaard en een aantal UEFA bestuursleden.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik denk het wel. Op het logo gold (en geldt misschien nog steeds) auteursrecht. Ik kan het mij niet precies herinneren, maar volgens mij waren zulke borden inderdaad voor de richting aanduiding van fanzones.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Nee, die kregen juist een extra strenge screening. Tot in de onderbroek.Pino schreef: do 05 feb 2026, 11:27 Het bestuur van bonden als de FIFA en de UEFA bestaat al sinds jaar en dag uit een setje zelfverrijkende en zelfverheerlijkende potentaten. Die zouden eigenlijk niet door de screening heen hebben mogen komen. Maar goed, het zal wel binnen de kernomschrijving van je taak hebben gehoord dat de bobo's niet al te serieus gescreend mochten worden?![]()
Zonder gekheid: die bobo's hadden wel een hautaine houding, weet ik nog. "Het is ons toernooi, wij hebben dit georganiseerd, dus jullie doen wat wij willen." Mooi niet. Hun accreditatie verschilde dus niet van die van anderen.
Maar als VIP's hadden ze wel recht op gratis wedstrijden bijwonen, gratis dineren, gratis speciaal VIP vervoer en andere gratis voordelen. Terwijl iedereen met een speciale status een accreditatie badge moest dragen, met daarop in code de gebieden waar je mocht komen, kregen zij een badge voor overal onbeperkte toegang.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Rondom het EK in 2000 verschenen er overal in Nederland en België opzetbordjes met verwijzingingen naar het evenement, zoals dat ook rondom de Floriade en de Keukenhof gebruikelijk was. Volgens mij was het standaard het voetbalicoontje met de naam 'Euro 2000' maar dat weet ik niet helemaal zeker. Jammer dat ik er geen foto van heb.Pino schreef:Op authenticiteit kan ik natuurlijk niets checken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
https://proxy.archieven.nl/0/4DD657B83A ... 195B584FDF
Serviceborden met het logo destijds. Wellicht waren dat de opzetbordjes?
Serviceborden met het logo destijds. Wellicht waren dat de opzetbordjes?
-
djiwie
- stadsweg
Ik kan me ook nog wel herinneren dat er rond de ring Rotterdam toen bermdrips werden geplaatst met een Euro 2000 symbooltje in de hoek. In ieder geval bij de oprit Vlaardingen maar ik denk op alle hoekpunten.Pino schreef: do 05 feb 2026, 8:20 Is er voor Euro 2000 eigenlijk überhaupt speciale bewegwijzering geplaatst? Heb er geen herinnering aan, maar was als student toen ook wat minder op de snelweg te vinden. De borden bij de ArenA dateren in mijn herinnering van de opening van het stadion enkele jaren eerder: kantelwalsjes die in normale stand naar het Transferium verwezen en dan bij wedstrijden naar het stadion verwezen.
-
Widejo
- verkeersader
Ik heb die verwijzing naar die P+R nooit begrepen. Die zat er al op voor NBA. Ik ga er van uit dat ze daarmee de P+R bedoelen direct aan de achterzijde van het station.Thom schreef: wo 04 feb 2026, 10:04
Je bedoelt zoiets als deze, vóór Bergen op Zoom?
https://maps.app.goo.gl/TUJJehTM74z6zaA18?g_st=ac
De verwijzing vanaf de snelweg is onlogisch, je moet door een wijk. Het is op het ondeliggende wegennet weg van de bewegwijzering. En het is geen P+R zoals bij Amsterdam RAI, direkt aan de aansluiting.
Voor wie is dit relevant? Belgen die net na de grens in de trein naar de randstad willen stappen?
Hamburg, meine Perle
-
Queue
- autoweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Het is vaak de gemeente die een P+R ontwikkelt en dan het verzoek voor verwijzing doet. En aangezien dat vanaf een snelweg is toegestaan, zal het er komen als er een geldschieter is