Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1786
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Steyn_E »

^^
Het zal >14 meter zijn vanaf de kantstreep. Dan zijn de hoge taluds bij Wijchen/Ravenstein en Veghel een groter probleem met nauwelijks een berm naast de vluchtstrook: https://maps.app.goo.gl/aZmrihiGjoCb8GDY8 https://maps.app.goo.gl/cU1iV8Hgeb9gTqy96
Da's zo'n 10 meter naar beneden.
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

Robonus schreef: wo 26 nov 2025, 12:09
Chris schreef: wo 26 nov 2025, 11:34 knip]

Ze zeggen ook dat terminals per definitie niet ontworpen zijn op zwaar verkeer.
Dit krijg je ook bijna niet verkocht op projecten. Weleens een Rimob P1100 voorgeschreven naast een busbaan voor het begin van een geleiderailstreng. Wilden ze persé een terminal, want die is gecertificeerd en goedgekeurd en natuurlijk een stuk goedkoper. Dat een bus zo'n ding volledig uit de grond trekt krijg je maar moeilijk verkocht. Is gelukkig uiteindelijk wel een echte Rimob geworden.
Die laatste opmerking, die begrijp ik niet helemaal. Een rimob o.i.d. gaat ook niet werken voor een bus. Het enige verschil is misschien dat alleen de fundatie van de constructie niet uit de grond wordt gereden ;)
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1270
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus »

Ik snap je verwondering, ik was blij dat ze ipv een terminal een obstakelbeveiliger hadden gekozen, en nee die stopt idd niet een hele bus in die kreukelzone (dan zouden ook alle passagiers tegen de voorruit geplakt zitten). Het is ook bij een kruising, waar ook een bushalte ligt, dus de snelheid zal daar vaak rond de 30 á 40 km/h zijn. Doordat het een kruising is moet de bus ook eerst door 2 vri/lichtmasten heen dus voordat die de Rimob raakt. Al met al een bout-oplossing, maar beter dan niks. :dyn_hyp:
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

Helder.... :wow:
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris »

https://www.destentor.nl/112-nieuws-zwo ... ~ac33aeaa/

Geen middengeleider op een 2x2 weg met smalle middenberm.

Dit was ooit ontworpen als autoweg 100 km/h, maar in het kader van versoberingen (vooral verder op het tracé) is dit uiteindelijk met 80 km/h in gebruik genomen, en omdat het niet op een autoweg mag lijken, is de geplande middengeleider uiteindelijk dus niet toegepast.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Wouter N14 »

Maar er zullen vast MONO-campagneborden langs de weg staan! :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1270
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus »

In Zaandam is afgelopen jaar een nieuwe kruising in gebruik genomen, waarbij de geleiderail is onderbroken door voor onderhoudstoegang tot de VRI kast. De Vmax is hier 70 km/h, en ondanks dat er nog een uitvoegstrook naast ligt, heb ik wel het gevoel dat dat anders opgelost had kunnen worden. Bijvoorbeeld door toegang na de u-bocht, vanaf de paralleweg met een kleine taludtrap richting de kast.

Afbeelding

Afbeelding

Het hoekje stroomafwaarts is ook wel erg provisorisch opgelost:

Afbeelding
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

Afbeelding
Wat is de toegevoegd waarde van het laatste stukje gebogen geleiderail in de bocht?? Totale onzin oplossing, een mooie vorm van schijnveiligheid :facepalm:
..en ondanks dat er nog een uitvoegstrook naast ligt, heb ik wel het gevoel dat dat anders opgelost had kunnen worden. Bijvoorbeeld door toegang na de u-bocht, vanaf de paralleweg met een kleine taludtrap richting de kast.
Afbeelding
Wat je zegt Robonus, eens.
Het hoekje stroomafwaarts is ook wel erg provisorisch opgelost:
Afbeelding
Waarschijnlijk had men geen tijd om speciale bochtplanken te laten produceren. Sssst.. niemand heeft het in de gaten :mrgreen:
Ach ja, het is (hopelijk) wel door een gecertificeerd BRL9161 bedrijf geïnstalleerd - no worries B(
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris »

A20 bij het Kethelplein. Hoe groot is de kans dat je precies zo'n stuk raakt waar een lichtmast in staat? Het kan dus wel...

Volgens mij is het hier: https://maps.app.goo.gl/BLPdMoGpnQmRxAgY7

https://x.com/RWSverkeersinfo/status/20 ... 4663854420

Afbeelding
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

:wow:
De bestuurder moet de barrier toch wel met een behoorlijke hoek hebben geraakt.
Dit is namelijk niet zo'n heel licht stukkie beton. Dit is een beton stepbarrier met een basis van 750 mm (ipv de standaard 540 mm).
Een standaard stepbarrier element weegt namelijk al dik duizenden kilo's. Daarnaast lijkt het wel of de verstevigingsbuizen ontbreken, hierdoor kon het staal 'te gemakkelijk' vervormen en dus 'snagging' (zakvorming, extreem doorbuigen) optreden.

Trouwens dit is wel een mooi voorbeeld waarom je geen objecten in de middenberm wilt hebben.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19026
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas »

Dit hangt inmiddels bijna een jaar later dan de streetviewfoto zowat tegen de invoegstrook aan. Dit is vermoedelijk door de vele regen van 2024 ontstaan.
Weet iemand hoe sterk een geleiderail nog is als dit er zo bijhangt? Is er nog een kerende werking?
Is het talud hier onder de weg weggespoeld?

https://www.google.nl/maps/@52.4213493, ... FQAw%3D%3D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris »

Goede vraag, de geleiderails langs de N50 lijken ook scheefstand te hebben op taluds, en sommige lichtmasten ook. Ik vraag mij ook af vanaf welk moment het niet meer de beoogde functie kan vervullen.
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1270
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus »

Een bekende game ontwikkelaar is om het leven gekomen bij een Ferrari crash buiten LA waarbij er waarschijnlijk niks aan de hand was geweest als deze barriers er niet hadden gestaan waarbij hij tegen de kopse kant ingereden. Er is ook een video van de crash, maar die zal ik hier niet linken.

Afbeelding

Locatie op Apple Maps (Google zie je niks door de mist):
https://lookmap.eu.pythonanywhere.com/# ... 7.94/-7.08
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris »

https://www.omroepwest.nl/112/5048221/d ... ig-ongeluk

Een dodelijk ongeval in Maasdijk, iemand is op een muur van een bruggetje geknald. Deze heeft geen terminal of afscherming.

De locatie: https://maps.app.goo.gl/6wX5cuFwVGG1C6fj7

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1518
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Joshua »

Wallonië investeerd(e) veel in eindterminals de voorbije jaren 2020-2025. Het heeft zelf meerdere verschillende soorten dan Vlaanderen:

Afbeelding

Afbeelding
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak »

Nu nog direct vervangen bij schade. Daar ontbreekt het in België nog veel te vaak aan.
Enne gojje mins blieft altied leave.
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

mavas schreef: ma 22 dec 2025, 16:26 Weet iemand hoe sterk een geleiderail nog is als dit er zo bijhangt? Is er nog een kerende werking?
Is het talud hier onder de weg weggespoeld?
De geleiderail is (in letterlijke zin) sterk genoeg, maar het gaat meer om of de functionaliteit van de geleiderail is gewaarborgd. Deze functionaliteit is afhankelijk van de (1) geleiderailhoogte, (2) grondslag (onder het maaiveld) en (3) aanwezigheid van 'objecten' op maaiveldhoogte nabij de geleideconstructie.
In het voorbeeld spelen punten 1 en 2 een belangrijke rol.

(1) Doordat de geleiderail voorover helt, is de kans zeer groot dat de hoogte van de geleiderail niet meer in orde. Zodra de hoogte van dit specifieke systeem onder de 70 cm zakt dan komt de functionaliteit van de geleiderail in het geding. Je kunt je wel voorstellen dat een voertuig nu 'makkelijk(er)' OVER de geleiderail heen kan rijden. Hetzelfde verhaal als een geleiderail te hoog staat... je kunt er onderdoor schieten.

(2) De geleiderail (niet helemaal goed te zien op de foto) staat waarschijnlijk op de kruin van het (neergaand) talud. Dit is sowieso een niet gunstige uitgangspunt* voor een geleideconstructie. Deze geleiderail is dan wel uitgevoerd met 133 paalafstand, de vraag is ook of men destijds verlengde palen heeft toegepast met C-platen. Door dit toe te passen krijgen de palen (iets) meer grip in de grond en kunnen dan beter weerstand genereren bij een aanrijding.
* Een geleiderail plaatsen in of op een neergaand talud is in principe een 'no-show' oplossing.

PS: Het voorover hellen van een geleiderail kan veroorzaakt worden door de natuurlijke werking van het materiaal en het eigen gewicht in combinatie met een slappe grond.
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

Joshua schreef: zo 28 dec 2025, 23:55 Wallonië investeerd(e) veel in eindterminals de voorbije jaren 2020-2025. Het heeft zelf meerdere verschillende soorten dan Vlaanderen:

Afbeelding
Nu maar hopen dat de beheerders goed in de gaten hebben hoe elk van deze terminals werken....
Bij deze moet je niet in de buurt gaan staan als je leven je lief is.
Afbeelding
Bij deze hoef je niet direct zorgen te maken.
Algemeen gesproken moet je sowieso niet in de buurt van een terminal gaan staan. Het voertuig kan namelijk bij de aanrijding alle kanten op 'vliegen'. ;)
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1518
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Joshua »

Het laatste/onderste voorbeeld hierboven: dit is eigenlijk het meest te vinden of met een wit/rood gestreept plaatje erop, vervangingen worden daar dan ook mee uitgevoerd.

Maar dan nu over de enigste van Vlaanderen: https://www.google.com/maps/@50.8642055 ... FQAw%3D%3D; ofwel: https://www.google.com/maps/@50.8657957 ... FQAw%3D%3D.

In Wallonië is elke getoonde soort trouwens ook aanwezig( dit alles gaat trouwens over de niet splitsingspunten).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris »

Het effect van een vrachtauto op een RIMOB (knooppunt Ekkersweijer):

Afbeelding

meer: https://x.com/RWSverkeersinfo/status/20 ... 1084247551
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15700
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Via »

^^
Dat grapje heeft mij vandaag een dik uur extra gekost via het overbelaste OWN...
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

:wow:
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Attietattie »

En het belangrijkste wordt daar niet gemeld:
De cabine werd daarbij volledig ontzet en belandde half over de vangrail. Twee mannen raakten gewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht.
Bron: https://www.bd.nl/boxtel/vrachtwagen-bo ... a5c4def50/
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1270
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus »

Aanrijding met houten "geleiderail" (gewoon hekwerk).
Op één van de foto's lijkt een deel van het hout wel de wielkast ingeschoten te zijn.

https://www.petershotnews.nl/nieuws/909 ... -mijdrecht
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

Als je ziet hoeveel palen uit de grond zijn gereden, verbaas mij dat niet.

Trouwens je ziet ook welk effect het gewicht van een kermisauto heeft op de botsing.
Het massatraagheidseffect is wel optimaal aanwezig geweest tijdens de botsing met het hekwerkje.
M.i. is het best knap om zoveel paaltjes uit de grond te rijden over zo'n grote lengte met een personenauto (uitgaande van de toegestane snelheid).
E.e.a. is dan ook wel weer terug te vinden in het schadebeeld. Uiteindelijk moet ergens de botsenergie zijn weg vinden ;)
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Wouter N14 »

^^ Dit was geen EV (aannemende dat je dat bedoeld met "kermisauto" :? )
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Piles »

Weet niet of dit het juiste topic is, maar:

Bijzonder ongeluk, na het verslikken in een snoepje :schrikreactie:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/403155 ... en-snoepje

Locatie: https://maps.app.goo.gl/8xAPfdwuPFxshTCW8
Daar stuur je best makkelijk langs, het talud af. Al is het maar een 50-weg
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1270
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus »

Ongeval op de A50 nabij Hoenderloo waarbij een busje de "Safe-End" terminal heeft geraakt. Dit is iig niet hoe het hoort, de geleiderail koppeling aan de terminal is ook helemaal kapot. Het lijkt wel alsof de loopkat het einde heeft bereikt, niet verder kon en daarna de overgang naar geleiderail naar beneden heeft geperst. Geen idee of het busje fors te hard heeft gereden maar mijn indruk is dat dit bij een Rimob niet was gebeurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een scherpere foto die ik ivm met rechten niet embed:
https://112nieuws.net/wp-content/upload ... -large.jpg
https://112nieuws.net/2026/06/02/trauma ... 50-arnhem/

Locatie:
Klinklink naar streetview
jowilly
stadsweg
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly »

Robonus schreef: wo 03 jun 2026, 8:55 Ongeval op de A50 nabij Hoenderloo waarbij een busje de "Safe-End" terminal heeft geraakt. Dit is iig niet hoe het hoort, de geleiderail koppeling aan de terminal is ook helemaal kapot. Het lijkt wel alsof de loopkat het einde heeft bereikt, niet verder kon en daarna de overgang naar geleiderail naar beneden heeft geperst.
Dat is ook mijn eerste indruk. Let wel, ik weet niet hoe zwaar het busje was - waarschijnlijk meer dan 1500 kg - maar dat scheelt ook in de uitkomst van de aanrijding. Maar het belangrijkste is, dat het busje met gepaste snelheid op z'n kant is gegaan :mrgreen:
Geen idee of het busje fors te hard heeft gereden maar mijn indruk is dat dit bij een Rimob niet was gebeurd.
Dat zou best kunnen, gezien de 'perfecte' aanrijding van de obstakelbeveiliger/end terminal.

Trouwens - Rimob - is tegenwoordig een mooie algemene benaming voor: de originele RWS Rimob, de afgeleide Rimob aka Crashguard of de gemodificeerde Crashguard?
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1270
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus »

Bij mijn weten worden de oude RWS Rimobs en de geadopteerde originele Crashguards niet meer nieuw geplaatst omdat die omhoog kunnen vouwen bij een aanrijding omdat de geleider onder op de fundering ontbreekt. Enkel bij een beschadigd bestaand exemplaar worden ze 1-op-1 vervangen.

Als ik het heb over een Rimob bedoel ik dus de nieuwste Crashguard, met ondergeleider.
(al zie ik op twitter ook dat vaak terminals zonder rimpelbuizen nog Rimob's genoemd worden)