[A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door verfmeer95 »

Omdat Oostenrijk in tegenstelling tot Zwitserland wel lid is van de EU heb je in principe geen grenscontroles. En zelfs al zijn ze er wel, er zijn genoeg grensovergangen met niet-vignetplichtige wegen. Op de snelwegen wordt met camera's gecheckt of je een vignet hebt. Als je een digitaal vignet hebt gekocht, checken ze simpelweg je kenteken in de database.
JanVerhoeven
verkeersader

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door JanVerhoeven »

^^ wel of niet algemene grenscontroles hebben zou ik toch eerder aan Schengen koppelen dan aan EU-lidmaatschap? Maar ook Zwitserland is Schengen lid en heeft normaal ook geen controles meer (tenminste, de paar keer dat ik er nog kom staat er niemand of alleen een opzichter). Ik zou dit genoemde verschil dan eerder aan de vignethandhaving relateren.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Formeel wordt in Zwitserland ook niet op de vignettenplicht gecontroleerd aan de grens. Het particuliere bedrijf dat dat doet 'wijst' je alleen op het feit dat je in overtreding bent met de 'optie' om een vignet te komen tegen een 'commerciële' prijs :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is een tijdje geleden, maar bij Basel stonden ze wel eens te controleren en het enige waar ze naar leken te kijken was het vignet. Dat was de douane, niet een privaat bedrijf.

Eigenlijk heb ik de laatste jaren Zwitserland in geen grenscontroles meer gezien. Ze zijn er nog wel, maar kennelijk niet structureel. Bij Basel heb ik ook wel eens gezien dat ze met elkaar stonden te praten en niet eens op het verkeer letten.

Nu het Zwitserse vignet ook digitaal is, heeft zo'n check aan de grens ook weinig zin. Of ze moeten handmatig elk kenteken zonder vignet controleren.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Chris schreef: ma 02 jun 2025, 18:38 Het is een tijdje geleden, maar bij Basel stonden ze wel eens te controleren en het enige waar ze naar leken te kijken was het vignet. Dat was de douane, niet een privaat bedrijf.
Het viel me op dat 2 weken terug bij de grens vanaf de A35 geen douane te zien was. Zowel op zondag niet als midden in de week. Je kon zo doorrijden. De vignettencheck zoals gewend in het verleden was dus afwezig.
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

martwout2 schreef: zo 01 jun 2025, 8:49 We hebben gisteren het vignet gekocht voor de vakantie eind volgende week in Oostenrijk. ANWB doet alleen aan het digitale vignet (incl uitdraai als bewijs). Nieuwsgierig als ik ben vraag ik me af hoe ze dat doen bij de grens. Hebben ze een soort apparaat die alles scant en dan alleen bij geen vignet afgaat? Normaal eerder bij Zwitserland keken ze echt altijd of hij er zat. Ik heb net bij Asfinag even gekeken en hij staat er netjes in met begin- en einddatum zoals moet. We gebruiken de volle 10 dagen ivm overnachting heen en terug in West-Oostenrijk.
ASFINAG controleert inderdaad vignetten met camera's die om de zoveel weken op andere strategische punten aangebracht worden en busjes met speciale camera's, die rondrijden. Hierbij gaat het zowel om controle van vignetten van voertuigen met een gewicht <3,5t en de tolkastjes voor voertuigen met een gewicht >3,5t. De busjes en controlepunten hebben ANPR-camera's om de digitale vignetten te controleren, maar ook camera's die technologie hebben om te controleren of de auto van een sticker-vignet voorzien is. Ook kunnen deze camera's zien op welke dagen de 10-dagen-vignetten / 2-maanden-vignetten zijn geperforeerd.

Afbeelding

Een gedetailleerd overzicht hoe wordt gecontroleerd, staat beschreven in de "ASFINAG Blog" in het Duits: https://blog.asfinag.at/menschen-bei-de ... r-asfinag/

Mocht je niet zeker zijn of je auto een digitaal vignet heeft, kun je dat hier controleren: https://evidenz.asfinag.at
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

EtienneM schreef: wo 04 jun 2025, 15:18 Mocht je niet zeker zijn of je auto een digitaal vignet heeft, kun je dat hier controleren: https://evidenz.asfinag.at
Dat had ik net na de aankoop ook gevonden en gecheckt. Het stond er goed in (juiste periode). Dank ook aan anderen voor de reacties.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: ma 02 jun 2025, 18:38 Eigenlijk heb ik de laatste jaren Zwitserland in geen grenscontroles meer gezien. Ze zijn er nog wel, maar kennelijk niet structureel. Bij Basel heb ik ook wel eens gezien dat ze met elkaar stonden te praten en niet eens op het verkeer letten.
Inderdaad zijn die controles niet structureel, maar de douane staat er regelmatig en vaker als de Duitsers. En ook op de kleinere overgangen. Je kunt er qua tijd en dag geen logica achter zien, waarschijnlijk zorgt dat ook voor een bepaald verassingseffect. Mijn onderbuikgevoel zegt wel dat douane korpsen die in 'rustige' gebieden gestationeerd zijn, vaker en intensiever controleren (men heeft meer tijd) als op de plekken waar veel verkeer heerst en/of meer grensovergangen zijn.
Chris schreef: ma 02 jun 2025, 18:38 Nu het Zwitserse vignet ook digitaal is, heeft zo'n check aan de grens ook weinig zin. Of ze moeten handmatig elk kenteken zonder vignet controleren.
De Zwitsers maken ook gebruik van ANPR camera's aan de grens. Die zijn oorspronkelijk niet voor vignettencontroles in het leven geroepen, maar ik kan me goed voorstellen, dat men de software heeft aangepast en het e-vignet meteen meepakken in de electronische controle. Het doel is de camera's van de Schwerverkehrslastabgabe ook voor e-vignet controles te gaan gebruiken. Vooral vanaf het moment dat het fysieke vignet wordt afgeschaft.
EtienneM schreef: wo 04 jun 2025, 15:18 ASFINAG controleert inderdaad vignetten met camera's die om de zoveel weken op andere strategische punten aangebracht worden en busjes met speciale camera's, die rondrijden.
Meestal hangen die tijdelijke vaste (of eigenlijk mobiele) camera's aan portalen waarmee de vrachtwagentol wordt gecontroleerd. Als je daar zonder geldig e-vignet rijdt, wordt een foto van de voorruit gemaakt. Die foto wordt automatisch door KI of handmatig op een fysiek vignet gecontroleerd en als dat ook niet geldig is, wordt een Ersatzmautrekening per post naar de kentekenhouder gestuurd.

Die busjes die met personeel mobiel controleren (vaak in de buurt van grenzen), heffen de Ersatzmaut bij geen of ongeldig vignet ter plekke. Als je die Ersatzmaut niet wilt betalen, wordt aangifte gedaan en volgt een boete, die veel hoger als de Ersatzmaut komt te liggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgend jaar is het laatste jaar dat nog stickervignetten verkocht gaan worden. Vanaf 1 februari 2027 (einde geldigheidsduur jaarvignetten voor 2026) worden uitsluitend digitale vignetten verkocht.

De tarieven in 2026
* 1 dag: € 9,60
* 10 dagen: € 12,80
* 2 maand: € 32,00
* 1 jaar: € 106,80

Op dit moment zijn 75% van de jaarvignetten al digitaal. Asfinag claimt één van de modernste vignetsystemen van Europa te hebben, maar de realiteit is dat Oostenrijk het één na laatste land in Europa is dat nog stickervignetten uitgeeft. In Centraal/Oost-Europa is men al jaren geleden overgestapt op digitale vignetten.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Dan heeft ASFiNAG vermoedelijk wel een punt, want als ze als één van de laatsten naar digitaal zijn overgegaan, dan zal hun systeem moderner zijn dan in landen die al eerder zijn overgegaan. :mrgreen:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het laatste stickerjaar is ingegaan:

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://salzburg.orf.at/stories/3343924/

Vandaag is de vernieuwing van het tolplein Sankt Michael van de A10 begonnen (tussen de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel).

Het is wel interessant dat Asfinag nog zoveel geld in de vernieuwing van de tolpleinen steekt, gezien de trend naar elektronische tolheffing. Dit soort vernieuwingen doe je denk ik met een horizon van 20 tot 40 jaar. Je zou denken dat tegen die tijd fysieke tolpoorten allang niet meer zullen bestaan. Het gaat nu geleidelijk wel sneller in Europa met de uitrol van elektronische tolheffing.

Afbeelding