Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie »

harry schreef: di 03 mar 2026, 11:54
Wouter N14 schreef: ma 02 mar 2026, 19:05 Ben benieuwd of we dat model ook gaan terugzien bij Numansdorp
Dat bord bij Leek is in ieder geval niet uniek. Iets eerder bij Hoogkerk is er ook zo een geplaatst.
SPOILER: TOON

Afbeelding
En daarna:
Afbeelding
Beek:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

evos schreef: ma 02 mar 2026, 22:26
Kaaiman schreef: ma 02 mar 2026, 22:07 Een witte doorgetrokken streep mag je toch nooit overschrijden? :hap:
Ja, zo heb ik het ook geleerd, lang geleden. Ik blijf het idioot vinden dat dat bij een spitsstrook opeens niet meer geldt.
Ik ook, maar regels veranderen door de tijd.

Hoe zou het volgens jou dan moeten?
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Teetje schreef: di 03 mar 2026, 14:10
evos schreef: ma 02 mar 2026, 22:26
Kaaiman schreef: ma 02 mar 2026, 22:07 Een witte doorgetrokken streep mag je toch nooit overschrijden? :hap:
Ja, zo heb ik het ook geleerd, lang geleden. Ik blijf het idioot vinden dat dat bij een spitsstrook opeens niet meer geldt.
Ik ook, maar regels veranderen door de tijd.

Hoe zou het volgens jou dan moeten?
Zoals de eerste spitsstrook van Nederland in 1996:

Afbeelding Afbeelding
© Rijkswaterstaat | Henri Cormont
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Je ziet ook wel dat spitsstroken op de vluchtstrook veel minder goed gebruikt worden dan plusstroken aan de linkerkant van de weg.
Spitsstroken kennen zoals ze in de huidige set-up vormgegeven zijn twee fundamentele problemen, die verkeerd gedrag in het verkeer aanmoedigen:
- een doorgetrokken streep waar je zomaar overheen mag, terwijl dit normaal gesproken NOOIT mag.
- een rood kruis staat er niet voor niX. Behalve als de spitsstrook dicht is, dan staat er een hele serie rode kruizen boven een rijstrook die in de ogen van de automobilist perfect begaanbaar is.

Het eerste element is op de lossen met andere markering.
Het tweede element kun je eventueel oplossen door :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMX: te vervangen voor :DVMGP: :DVMGP: :DVMBLANK: , al geef ik direct toe dat dat ook weer tot inconsequenties leidt.
evos
verkeersader

Bericht door evos »

Coen Tunnel schreef: wo 04 mar 2026, 20:13Zoals de eerste spitsstrook van Nederland in 1996:
Precies.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Maar is het niet mogen overschrijden van een doorgetrokken streep nou werkelijk voor iedereen zo'n absolutisme? Ik bedoel, niemand zal denken: 'o jee, ik heb een lekke band, ik wil de vluchtstrook op, maar de doorgetrokken streep verbiedt het me', ik blijf maar op de rijstrook staan!'.

Niemand zal, wanneer er een ongeluk is gebeurd en alle rijstroken zijn afgezet, denken: 'help, deze agent gebaart dat ik over de vluchtstrook rijden moet, maar de doorgetrokken streep verbiedt het me, ik blijf maar staan!'.

En waarom niet? Omdat we hebben geleerd dat het onder normale omstandigheden niet is toegestaan om een doorgetrokken streep te overschrijden, maar in bijzondere omstandigheden wel degelijk. En twee voorbeelden daarvan heb ik zojuist gegeven.

En zo is het met spitsstroken ook: een bijzondere omstandigheid waarbij de wegbeheerder de juridische bevoegdheid heeft om de vluchtstrook open te stellen als rijstrook, aangegeven met een groene pijl (of een Vmax) op een matrixbord boven diezelfde rijstrook. Op dat moment verliest die doorgetrokken streep dus tijdelijk zijn juridische geldigheid.

Het is namelijk de uitzondering en niet de regel dat de spitsstrook open is. Anders gezegd: de meeste tijd is die strook vluchtstrook (inclusief alle wettelijke bepalingen die daar bij horen) en slechts een beperkt deel van de tijd doet hij dienst als rijstrook en dán gelden er tijdelijk andere regels.

Tegenwoordig leert men dat laatste ook zo: https://www.theorieexamen.nl/auto-theor ... pitsstrook

EDIT: om het off-topic gehalte te reduceren nog even dit, dynamische BWW ondersteunt die tijdelijke omstandigheden, ook onder NBA. ;)
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Teetje schreef: do 05 mar 2026, 9:54 ^^ Maar is het niet mogen overschrijden van een doorgetrokken streep nou werkelijk voor iedereen zo'n absolutisme?

[...]

Het is namelijk de uitzondering en niet de regel dat de spitsstrook open is.
Toch zijn er nog legio mensen die nog steeds niet willen snappen dat ze op de spitsstrook mogen c.q. moeten rijden. Ik zag gisteren op de A9 Re ook weer zo'n vogel die komend vanaf de oprit Uitgeest per sé moest en zou invoegen terwijl de invoegstrook 'gewoon' doorliep in de spitsstrook. Buiten het feit dat er eigenlijk geen ruimte was om in te voegen, creëert zo'n bestuurder ook op de andere rijstroken een probleem, omdat precies op dat punt rijstrook 1 ophoudt en het verkeer op rijstrook 1 dus juist een rijstrook naar rechts moet opschuiven. Verkeer op de tussenliggende rijstroken zitten daar dan dus in een soort sandwich, omdat links van hen iemand naar rechts wil opschuiven en tegenlijk rechts iemand naar links wil opschuiven.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Rein schreef: do 05 mar 2026, 11:10Toch zijn er nog legio mensen die nog steeds niet willen snappen dat ze op de spitsstrook mogen c.q. moeten rijden.
Da's absoluut waar en ook mijn ervaring. Maar ik vraag me af of je dat probleem oplost door de doorgetrokken streep te vervangen door een onderbroken streep. Volgens mij vinden sommige mensen die flexibele wegindeling gewoon te ingewikkeld.

Ook heb ik de indruk dat sommige mensen het 'eng' vinden om met 100 km/u langs de harde rand van de weg te rijden: er is immers geen vluchtstrook meer? Beetje vergelijkbaar met mensen die op een brug ook graag op de middenstrook rijden.

Maar misschien dwalen we nu wat ver af en moet iemand dit even afsplitsen naar een separaat topic?
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Teetje schreef: do 05 mar 2026, 12:03 Maar ik vraag me af of je dat probleem oplost door de doorgetrokken streep te vervangen door een onderbroken streep.
Vraag mij dat ook af. Immers, hele volksstammen die op een vijf rijstroken tellende rijbaan niet de meest rechter rijstroken gebruiken. Dat heeft niets te maken met markering.
Enne gojje mins blieft altied leave.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Bij driestrookssnelwegen en bij snelwegen met een spitstrook aan de linkerzijde zie je echter dat de meest rechter rijstrook een stuk beter gebruikt wordt dan bij snelwegen met een spitstrook aan de rechterzijde. Het heeft mi dus juist wél met de markering te maken.
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

^^ dat klopt wel. Dat is ook mijn observatie. De spitsstrook wordt dan veel beter benut.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Nou dat vind ik anders op de A2 Vonderen-Kerensheide waar de spitsstrook is omgezet in een reguliere rijstrook, aardig tegenvallen. In het begin was het even beter maar nu lijkt het alsof de rechterrijstrook weer lava is voor veel bestuurders.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

paolie schreef: do 05 mar 2026, 12:25 ^^ Bij driestrookssnelwegen en bij snelwegen met een spitstrook aan de linkerzijde zie je echter dat de meest rechter rijstrook een stuk beter gebruikt wordt dan bij snelwegen met een spitstrook aan de rechterzijde. Het heeft mi dus juist wél met de markering te maken.
Dat heeft m.i. álles te maken met het feit dat 'we' collectief het liefste links rijden i.p.v. rechts. Wel of geen spitsstrook, links dan wel rechts van de weg, het maakt géén verschil in termen van netjes rechts rijden.
Hensepens schreef: do 05 mar 2026, 14:51Dat is ook mijn observatie. De spitsstrook wordt dan veel beter benut.
Dat zie ik ook op diverse plekken, maar, zoals gezegd, heeft dat volgens mij een andere oorzaak, die los staat van het concept spitsstrook.
Laatst gewijzigd door Teetje op do 05 mar 2026, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Er komt met de aanpak van de A27 straks een lang traject met spitsstroken waar je prachtig een proef zou kunnen doen. De ene rijbaan met doorgetrokken kantmarkering en de andere rijbaan met onderbroken kantmarkering. En dan kijken wat de bevindingen zijn, in plaats van alles via de onderbuik en de ivoren toren.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
sven_engelen
expressweg

^^ We hoeven niet eens zo lang te wachten
A2 met spitsstrook (vanaf 5:50):
Link
A2 zonder spitsstrook:
Link
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

sven_engelen schreef: do 05 mar 2026, 14:56 ^^ Nou dat vind ik anders op de A2 Vonderen-Kerensheide waar de spitsstrook is omgezet in een reguliere rijstrook, aardig tegenvallen. In het begin was het even beter maar nu lijkt het alsof de rechterrijstrook weer lava is voor veel bestuurders.
De belijning is daar ook echt belabberd. Je ziet de oude doorgetrokken belijning nog steeds liggen, vooral in het donker.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Teetje schreef: do 05 mar 2026, 15:01
paolie schreef: do 05 mar 2026, 12:25 ^^ Bij driestrookssnelwegen en bij snelwegen met een spitstrook aan de linkerzijde zie je echter dat de meest rechter rijstrook een stuk beter gebruikt wordt dan bij snelwegen met een spitstrook aan de rechterzijde. Het heeft mi dus juist wél met de markering te maken.
Dat heeft m.i. álles te maken met het feit dat 'we' collectief het liefste links rijden i.p.v. rechts. Wel of geen spitsstrook, links dan wel rechts van de weg, het maakt géén verschil in termen van netjes rechts rijden.
Nou nee niet helemaal, want met name op het hiervoor genoemde deel van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide zag ik regelmatig bijvoorbeeld mensen met aanhangers/caravans/campers maar vooral ook buitenlandse kentekens gewoon stug op de middelste strook doorrijden, terwijl je dat op reguliere driestrooks wegen echt veel minder ziet.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autosnelwegen zijn omwille van de veiligheid van het met hoge snelheid zo ontworpen dat het rijden makkelijk moet zijn. Onvermijdelijk bij-effect daarvan is dat weggebruikers dus in gemaks-stand gaan en lui worden. Dat zie je wereldwijd zo.

Het is mijn eigen overtuiging dat veel weggebruikers dusdanig afschakelen dat ze op een bredere weg vergeten rechts te houden. Hoe breder de weg, hoe luier, hoe minder mensen goed rechts houden. Mensen moeten echt een prikkel krijgen om naar rechts te bewegen - of bovengemiddeld “aan staan”. Amerikanen, Britten, Duitsers, Nederlanders, we zijn er allemaal slecht in.

Ik denk dat het goed te verdedigen valt dat een doorgetrokken kantstreep aan de rechterkant van een rijbaan fungeert als een omgekeerde prikkel. Je brein valt terug op datgene wat altijd als basis heeft geleerd: daar direct links van de vluchtstrook moet je rijden. De signalen dat hier andere principes gelden doordat de spitsstrook open is bereiken bij velen de waarneming niet eens.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Reacties van een imaginaire domme weggebruiker (misschien niet eens zo imaginair):
Teetje schreef: do 05 mar 2026, 9:54 Het is namelijk de uitzondering en niet de regel dat de spitsstrook open is. Anders gezegd: de meeste tijd is die strook vluchtstrook (inclusief alle wettelijke bepalingen die daar bij horen) en slechts een beperkt deel van de tijd doet hij dienst als rijstrook en dán gelden er tijdelijk andere regels.
Ik kom daar aleen op bepaalde tijden van de dag en dan is die strook altijd open. Dat is dus niet zo bijzonder.
Teetje schreef: do 05 mar 2026, 9:54 aangegeven met een groene pijl (of een Vmax) op een matrixbord boven diezelfde rijstrook. Op dat moment verliest die doorgetrokken streep dus tijdelijk zijn juridische geldigheid.
OK, ik mag misschien rechts onder die groene pijl rijden, maar ik mag nog steeds de streep niet over. De auto's die daar wel rijden zijn daar kennelijk terechtgekomen waar het wel onderbroken was.
Maar die mogen nu dus niet meer naar links!
PIjlen en strepen zijn toch 2 verschillende dingen?

Teetje schreef: do 05 mar 2026, 9:54 Tegenwoordig leert men dat laatste ook zo: https://www.theorieexamen.nl/auto-theor ... pitsstrook
In mijn lestijd niet en niemand heeft me ooit verteld dat het anders geworden is.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: za 28 feb 2026, 19:20 De laatste oldschool-wegwijzers van afrit 8 (voorheen Leidschendam, nu Den Haag-Noord) zijn vervangen door NBA.
Vanaf het zuiden staat er nu een aankondiging "afrit 8 Den Haag-Noord" (geen foto)
Nu wel. :)
Afbeelding

Vanaf ze A12 komend zie je nog borden met "afrit Leidschendam".
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Knooppunt Oudenrijn
Verbindingsweg van de A2 vanuit Amsterdam naar de A12 richting Arnhem

Het 700 meter bord is aangepast.
Afbeelding

Ten tijde van het maken van deze beelden (een maand geleden) was het 400 meter bord een aantal ruiters kwijt boven de rechterkant van het bord. Bestemming Utrecht-Zuid was toen (nog) niet toegevoegd.
Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ 80 met flashers? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Daar mag je maar 80, dus in plaats van :DVM90F: staat er :DVM80F:.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Als die linker op *70* kunnen, dan kan die rechter dat dan toch ook?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Rechtdoor staat file, daarom staat er :DVM70F:, de andere richting (hier de afslaande) zonder file krijgt dan altijd een stapje hoger, dus normaal :DVM90F:. Net zoals in het streetviewvoorbeeld rechtdoor file is en er :DVM50F: staat en er afslaand :DVM70F: staat. Want stapje hoger.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
sven_engelen
expressweg

^^ Nee dan staat er geen :DVM90F: maar :DVM90: