Maar is het niet mogen overschrijden van een doorgetrokken streep nou werkelijk voor iedereen zo'n absolutisme? Ik bedoel, niemand zal denken: 'o jee, ik heb een lekke band, ik wil de vluchtstrook op, maar de doorgetrokken streep verbiedt het me', ik blijf maar op de rijstrook staan!'.
Niemand zal, wanneer er een ongeluk is gebeurd en alle rijstroken zijn afgezet, denken: 'help, deze agent gebaart dat ik over de vluchtstrook rijden moet, maar de doorgetrokken streep verbiedt het me, ik blijf maar staan!'.
En waarom niet? Omdat we hebben geleerd dat het onder
normale omstandigheden niet is toegestaan om een doorgetrokken streep te overschrijden, maar in bijzondere omstandigheden wel degelijk. En twee voorbeelden daarvan heb ik zojuist gegeven.
En zo is het met spitsstroken ook: een bijzondere omstandigheid waarbij de wegbeheerder de juridische bevoegdheid heeft om de vluchtstrook open te stellen als rijstrook, aangegeven met een groene pijl (of een Vmax) op een matrixbord boven diezelfde rijstrook. Op dat moment verliest die doorgetrokken streep dus tijdelijk zijn juridische geldigheid.
Het is namelijk de uitzondering en niet de regel dat de spitsstrook open is. Anders gezegd: de meeste tijd is die strook vluchtstrook (inclusief alle wettelijke bepalingen die daar bij horen) en slechts een beperkt deel van de tijd doet hij dienst als rijstrook en dán gelden er tijdelijk andere regels.
Tegenwoordig leert men dat laatste ook zo:
https://www.theorieexamen.nl/auto-theor ... pitsstrook
EDIT: om het off-topic gehalte te reduceren nog even dit, dynamische BWW ondersteunt die tijdelijke omstandigheden, ook onder NBA.