Focusflitsers

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: Focusflitsers

Bericht door Durashift »

Op hoeveel meter afstand nemen de camera's waar in de voertuigen, weet iemand dat misschien?

Hier in de buurt staan er nu twee. Allebei gericht op zuid-noord verkeer.

Op de N223 (rondweg Oost) vanaf rotonde met de rondweg West/Rhenen, net voor het spoorviaduct.

Op de N226 halverwege Leersum en de A12, nabij inrit van het landgoed/steunpunt Staatsbosbeheer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij niet heel ver (geen 100+ meter). De sensor is vrij naar beneden gericht, want anders kan je ook niet telefoongebruik lager dan het stuur waarnemen. Er lijken wel meerdere varianten van te zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De focusflitser langs de N214 is binnen een dag opnieuw gesloopt: https://www.rijnmond.nl/nieuws/2118795/ ... tra-camera
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Die dingen zitten ook wel behoorlijk houtje-touwtje in elkaar als je ze vergelijkt met de hufterproof uitgevoerde flexflitsers
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Bij de Martinus Nijhoffbrug (A2) is gisteren in beide richtingen bij het oprijden van de brug een focusflitser geplaatst. Die gaf vanochtend bij sommige bestuurders een dusdanige paniekreactie dat de dagelijkse file tussen Waardenburg en Kerkdriel daardoor werd veroorzaakt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is niet echt een handige locatie, gezien de hoge intensiteit en dat daar vaak - ook buiten de spits - spontaan stagnatie optreedt.

Ik vraag mij af of het effect op het verkeersbeeld wordt meegenomen in de locatiekeuze. Die focusflitser die enige tijd langs de N50 stond had ook een ongewenst bijeffect op de doorstroming.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Chris schreef: wo 25 feb 2026, 10:40 Dit is niet echt een handige locatie, gezien de hoge intensiteit en dat daar vaak - ook buiten de spits - spontaan stagnatie optreedt.
Tja, aan de andere kant kan dat ook juist een plek zijn waar mensen hun mobiel pakken (bij filevorming)...
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Chris schreef: wo 25 feb 2026, 10:40 Ik vraag mij af of het effect op het verkeersbeeld wordt meegenomen in de locatiekeuze. Die focusflitser die enige tijd langs de N50 stond had ook een ongewenst bijeffect op de doorstroming.
Het staat niet in de (concept-)criteria, maar het kan natuurlijk wel worden meegenomen in de afweging van een locatie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Piles schreef: wo 25 feb 2026, 11:05
Chris schreef: wo 25 feb 2026, 10:40 Dit is niet echt een handige locatie, gezien de hoge intensiteit en dat daar vaak - ook buiten de spits - spontaan stagnatie optreedt.
Tja, aan de andere kant kan dat ook juist een plek zijn waar mensen hun mobiel pakken (bij filevorming)...
Dat roept bij mij wel een andere vraag op. Bij stilstand is het niet verboden je mobiel in je hand te hebben. (Artikel 61a RVV1990) Hoe zit dat als je stilstaat in de file om wat voor reden dan ook en het verkeer beweegt binnen een bepaalde tijd niet? Zal die focusflitser dan alsnog flitsen?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ik ben ook benieuwd naar de nauwkeurigheid van dat apparaat. Ik betrapte mezelf erop dat ik met een thermosbeker in de hand langs een focusflitser reed. Ik ben benieuwd of ik iets op de mat ontvang.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Wouter N14
Moderator

^^ Elke foto wordt handmatig gecontroleerd.
sven_engelen
expressweg

Wouter N14 schreef: wo 25 feb 2026, 13:27 ^^ Elke foto wordt handmatig gecontroleerd.
Dat vier-ogenprincipe wil nog wel eens falen. Vooral als je een ice-pack aan je wang hebt vanwege een getrokken kies :facepalm: :

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/472 ... aar-zinvol
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Wouter N14 schreef: wo 25 feb 2026, 13:27 ^^ Elke foto wordt handmatig gecontroleerd.
Let's rephrase: Elke foto zou handmatig gecontroleerd moeten worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Ik vraag me af of ze die focusflitsers ook nog gaan rouleren zoals ze met die flexflitsers doen. Die focusflitser aan de N286 bij Halsteren staat er inmiddels al een tijdje.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

sven_engelen schreef: wo 25 feb 2026, 13:30
Dat vier-ogenprincipe wil nog wel eens falen. Vooral als je een ice-pack aan je wang hebt vanwege een getrokken kies :facepalm: :

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/472 ... aar-zinvol
Dit is nog wel het meest beruchte verhaal waarom het maar goed is dat alle foto's in principe handmatig beoordeeld worden. Want voor hetzelfde geld ziet de flitser de thermosbeker van Attietattie wel aan voor een mobiele telefoon als de Hermandad de foto niet zou controleren.

Vanmiddag reed ik opnieuw over de Martinus Nijhoffbrug. Het is inderdaad wel opvallend dat het in beide richtingen precies voor de focusflitsers (ontzettend) stagneert (al doet dat het in de spitsrichting zonder die hokken ook al), maar eenmaal voorbij de flitsers is het weer free-flow.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Attietattie schreef: wo 25 feb 2026, 12:50 (..). Ik betrapte mezelf erop dat ik met een thermosbeker in de hand langs een focusflitser reed. Ik ben benieuwd of ik iets op de mat ontvang.
Heb ik dus ook gehad. Tot op heden geen bericht (van werkgever) dat er een boete is uitgedeeld. Dit was ergens eind januari, denk ik.
Lastig ja, zo'n flitser op een deel van je vaste werkroute in de ochtend. Stopte ook weleens een stuk brood in mijn mond, was handig, net zo'n stukje tussen twee rotondes in.
keokiracer schreef: wo 25 feb 2026, 15:00 Ik vraag me af of ze die focusflitsers ook nog gaan rouleren zoals ze met die flexflitsers doen. Die focusflitser aan de N286 bij Halsteren staat er inmiddels al een tijdje.
Zal toch wel? Die bij Veenendaal (oost) N223 en die op de N226 tussen Leersum en de A12 zijn nu allebei een week of drie weg. Hebben er dus een kleine twee maanden gestaan, volgens mij.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Durashift schreef: wo 03 dec 2025, 23:16 Op hoeveel meter afstand nemen de camera's waar in de voertuigen, weet iemand dat misschien?
Op Omroep Flevoland staat deze foto. Dat is dus van heel dicht bij.
Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Dat moet ook wel om te kunnen zien of je gsm op je schoot ligt. Aan deze manier van blurren van de passagiersstoel kunnen de Duitsers nog iets leren trouwens, want daar is er vaak maar een heel dun balkje waardoor je passagier wel nog herkenbaar is.

Overigens is het gevaar van 'afleiding in de auto' in de toekomst wellicht de slimme brillen. Daar is automatische handhaving onmogelijk. Tenzij misschien heel scherpe foto's die automatisch het model kunnen herkennen, maar dat lijkt me ook moeilijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alfa schreef: zo 01 mar 2026, 12:38je gsm
Is dit woord in Vlaanderen nog in algemeen gebruik? Het verwijst eigenlijk naar de technologie van het 2G tijdperk (jaren 90, begin 2000). In Nederland werd dat vroeger ook wel veel gebruikt, maar ik hoor al vele jaren niemand meer van een 'GSM' spreken. Ik vermoed dat veel jongeren - vooral tieners - niet meer weten wat het is.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ gsm of smartphone, dat zijn hier synoniemen. Ik heb smartphone trouwens altijd een dom woord gevonden, meer een marketingterm.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Durashift schreef: zo 01 mar 2026, 3:57
keokiracer schreef: wo 25 feb 2026, 15:00 Ik vraag me af of ze die focusflitsers ook nog gaan rouleren zoals ze met die flexflitsers doen. Die focusflitser aan de N286 bij Halsteren staat er inmiddels al een tijdje.
Zal toch wel? Die bij Veenendaal (oost) N223 en die op de N226 tussen Leersum en de A12 zijn nu allebei een week of drie weg. Hebben er dus een kleine twee maanden gestaan, volgens mij.
Volgende week staat die aan de N286 er 3 maanden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Die aan het begin van de N245 bij Schagen is weer weg, dus het lijkt mij inderdaad ook "flex" te zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Chris schreef: zo 01 mar 2026, 12:45
Alfa schreef: zo 01 mar 2026, 12:38je gsm
Is dit woord in Vlaanderen nog in algemeen gebruik? Het verwijst eigenlijk naar de technologie van het 2G tijdperk (jaren 90, begin 2000). In Nederland werd dat vroeger ook wel veel gebruikt, maar ik hoor al vele jaren niemand meer van een 'GSM' spreken. Ik vermoed dat veel jongeren - vooral tieners - niet meer weten wat het is.
GSM staat voor Geen Snoer Meer, dus die term is nog altijd actueel. :mrgreen:

:offtopic:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
sven_engelen
expressweg

Snelwegfreak schreef: zo 01 mar 2026, 13:34 Die aan het begin van de N245 bij Schagen is weer weg, dus het lijkt mij inderdaad ook "flex" te zijn.
Die op de Leenderweg in Eindhoven is ook weer verdwenen.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

In Utrecht heeft er een gestaan aan de Martin Luther Kingweg (De Meernbrug) maar die was ook heel snel al weer weg.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Zal het misschien te maken hebben met het succes of gebrek daaraan? Als zo'n flitser vrij goed op tijd te spotten valt dan passen bestuurders misschien toch gauw hun gedrag aan? Dus weinig boetes, dan maar beter verplaatsen naar een locatie die meer oplevert?
Wouter N14
Moderator

^^ Die dingen zijn goudmijnen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er staat een zeer forse boete op niet-handsfree bellen. Zeker als er niet meteen betaald wordt, dus dat snap ik wel ja :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Durashift schreef: ma 02 mar 2026, 23:16 Zal het misschien te maken hebben met het succes of gebrek daaraan? Als zo'n flitser vrij goed op tijd te spotten valt dan passen bestuurders misschien toch gauw hun gedrag aan? Dus weinig boetes, dan maar beter verplaatsen naar een locatie die meer oplevert?
Ik vermoed van wel. Op de N322 bij Druten stond er ook een tijdje een, maar die was na amper 2 maanden ook ineens weer verdwenen.
Wouter N14
Moderator

^^ Ze rouleren dan ook elke 2 maanden. En het kan natuurlijk inderdaad zo zijn dat er te weinig wordt "gescoord" en dan kan ook naar een andere locatie worden gekeken. Het is allemaal nog een beetje nieuw en experimenteren, zowel voor het OM als voor de wegbeheerders.