[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

ben28
polderweggetje

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door ben28 »

Ik reed er gisteren ook in beide richtingen overheen. Het nieuwe stuk 5 baans voelde erg onrustig omdat de toplaag mist. Dat helpt vast niet voor de doorstroming.

Misschien dat de file vanaf de A2 richting Badhoevedorp iets minder zal worden als de wisselbaan open wordt gesteld, maar die gaat in het begin alleen open in de richting van Almere.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ik denk dat men wil voorkomen dat het op de A9 richting Badhoevedorp in één keer van 4+1 naar 3 rijstroken gaat. Pas als het verderop verbreed is naar 4 rijstroken zal de wisselstrook naar ik aanneem in die richting opengaan.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Vandaag ook voor het eerst langsgekomen.
De invoeger van de afrit 2 op de verbindingsboog A2>A9 vanuit Utrecht naar Haarlem zou nog wel eens een toekomstig knelpunt kunnen worden. De file sloeg in ieder geval 'gewoon' terug op de A2, terwijl het verderop net voorbij Holendrecht wel redelijk door reed op de A9. En inderdaad, de versmalling naar 3 rijstroken zit nog voor afrit 4, dus daar schieten we voorlopig niets mee op.

De andere richting op ook herkenbaar, daar zal wel verbetering in de spits in moeten zitten. Wel veel verkeer wat nog helemaal links blijft plakken ondanks 5 doorgaande rijstroken. Misschien een kwestie van gewenning.

Verder viel me op dat de boog A9 > A2 op de relatie Haarlem > Utrecht langer van 3 rijstroken is voorzien dan in de project atlas; ik had het gevoel dat de 3 rijstroken eindigen "voorbij de bocht", waar deze op de project atlas halverwege de bocht eindigen. De huidige set-up zoals uitgevoerd in het veld lijkt me logischer en veiliger dan zoals het er in de atlas uit ziet. Overigens zie ik die 3 rijstroken nog wel eens doorgetrokken worden naar de A2 (in combinatie met een aanpassingen van de vormgeving van de afrit Abcoude).
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Pas kwam ik als bijrijder op KP Holendrecht A9-A2 Almere-Amsterdam dit punt tegen. Het is gezichtsbedrog, maar het leek net of je vanaf links automatisch naar de rechter strook zal gaan. Bestuurder deed dat ook per direct en had precies hetzelfde gevoel als ik. Op papier lijkt het me prima, op streetview zie ik ook niets vreemds. Maar de weginrichting zette ons beide op het verkeerde been. Is dit iemand al eens opgevallen? Het lijkt me een punt met verhoogd risico.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is denk ik meer dat je geen inkomend verkeer van rechts verwacht. Ik vind dit punt gevoelsmatig gevaarlijker:
https://maps.app.goo.gl/DXZ1eZtkrxxnebCU9

Soms heeft invoegend verkeer het idee dat ze voorrang hebben. Dat is volgens mij niet zo. Het zou denk ik wel verstandig zijn om een doorgetrokken streep te hebben voor een paar meter. Rijkswaterstaat doet dat soms bij invoegers wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.