[A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding 2x3 / 2x4

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

de_Aristocraat
stadsweg

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding 2x3 / 2x4

Bericht door de_Aristocraat »

SilentScreamer schreef: ma 02 dec 2024, 17:15
Tubantia:

Verbrede snelweg A1 maandag officieel open: Twente en Randstad nu sneller verbonden

Het heeft even geduurd, maar vanaf maandag is het megaproject voor de verbreding van de snelweg A1 officieel klaar. En dat is goed nieuws voor gebruikers van oost naar west en vice versa. Van jarenlange filefrustratie naar rijcomfort in zeven jaar tijd.
Volgens de Twentsche krant Tubantia is de weg vandaag volledig opengesteld :wow:

https://www.tubantia.nl/enschede/verbre ... ~a6ee4705/

https://archive.ph/wUfaR
Maar volgens mij zijn die borden (maandag reed ik er voor het laatst) van 90km/h nog niet weggehaald. En de weg nodigt al zo fijn uit om harder te rijden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Richting oosten lijkt het wel quasi klaar, maar er is vermoedelijk nog wat afwerking van de bermen nodig.

Richting westen moet er nog geasfalteerd worden tussen het knooppunt Beekbergen en Apeldoorn-Zuid. Hier ligt ook oude en nieuwe wegmarkering door elkaar, wat het wegbeeld rommelig maakt.

Volgens mij staat er geen flexflitser meer?
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Die flitspaal is volgens mij weg. Waze gaf geen melding meer, hoewel die soms wel erg laat is en pas waarschuwt als je ter hoogte van de flitspaal bent.

Er moet ook richting oosten nog wat geasfalteerd worden. Er geldt een vmax van 90, wat naar mijn mening onzin is. Mocht er nog ergens een flitser verstopt zijn, dan merk ik dat over enkele dagen wel. Ik kwam er met zo ongeveer 120 langs...
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Skoda Fabia
woonerf

Bericht door Skoda Fabia »

De flitspaal is inderdaad weg. Het laatste stuk asfalt van oost naar west bij Apeldoorn is inmiddels ook aangebracht.
Skoda Fabia
woonerf

En de snelheidsbeperking van 90 km/u is ook opgedoekt.
Wel slordig dat op stukken vluchtstrook van de noordbaan de tijdelijke gele kantlijnmarkering (nog) niet verwijderd is. Ook opvallend is dat het 120km/u bord komende vanuit Deventer na de IJsselbrug nog steeds afgeplakt is en na de oprit Wilp niet meer. Zullen ze wel vergeten zijn...
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Ach bord of niet... 120 wordt er toch wel gereden. :lol:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat is te langzaam. Is 130 ook goed? :)
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Mooi geworden aldaar; ben er deze week voor het eerst overheen gereden.
Het viel me wel op dat Google Maps in westelijke richting het beslispunt A1 / A50 nog op de oude locatie heeft staan (zo rond km 88), terwijl de keuze HRB / Parallelbaan nu een stuk eerder gemaakt moet worden, namelijk rond km 91. Kan iemand dit wellicht even aanpassen? :D
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Skoda Fabia schreef: vr 20 dec 2024, 12:55 En de snelheidsbeperking van 90 km/u is ook opgedoekt.
Wel slordig dat op stukken vluchtstrook van de noordbaan de tijdelijke gele kantlijnmarkering (nog) niet verwijderd is. Ook opvallend is dat het 120km/u bord komende vanuit Deventer na de IJsselbrug nog steeds afgeplakt is en na de oprit Wilp niet meer. Zullen ze wel vergeten zijn...
Ik ben vannacht vanuit Twente naar het midden van het land gereden. Deze borden net na de IJsselbrug zijn nog altijd afgeplakt. Verder staan er nog borden met vmax 90 en werkzaamheden op de hoofdrijbaan, vlak na de splitsing hoofdrijbaan en parallelrijbaan (afslag Voorst en knooppunt Beekbergen). Er staan verderop geen borden om deze snelheidsbeperking op te heffen, volgens mij is de beperking formeel dus geldig tot het punt waar de parallelbaan weer invoegt, 5 a 6 kilometer verderop. Ik heb nergens enige indicatie van werkzaamheden o.i.d. gezien, op de parallelbaan was de vmax 'gewoon' 100. Lijkt me toch niet de bedoeling zo, de volgende keer maar via de parallelbaan dan. Ik was overigens de enige die met een aangepaste snelheid reed. Lijken me beide slordigheden/vergeten zaken na afronding van de werkzaamheden, heb er vanochtend maar een berichtje aan RWS aan gewaagd.

Verder viel me op dat verschillende verkeersborden tussen Azelo en Deventer in het donker heel slecht leesbaar zijn. Het contrast lijkt niet meer te kloppen, het bord zit vol donkere vlekken. Wellicht vocht dat tussen de lagen is getrokken? Niet zichtbaar op streetview, maar het betrof in ieder geval de 2 aankondigingsborden voor afslag 27:
https://www.google.nl/maps/@52.2736928, ... FQAw%3D%3D
Skoda Fabia
woonerf

De borden na de IJsselbrug zijn inmiddels niet meer afgeplakt. De rest van de situatie is ongewijzigd.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Skoda Fabia schreef: wo 22 jan 2025, 12:24 De borden na de IJsselbrug zijn inmiddels niet meer afgeplakt. De rest van de situatie is ongewijzigd.
Bedoel je richting Amsterdam?
Foto's op deze pagina: https://wegnummers.nl/nba/nba001w3.html
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Skoda Fabia
woonerf

harry schreef: wo 22 jan 2025, 13:03
Skoda Fabia schreef: wo 22 jan 2025, 12:24 De borden na de IJsselbrug zijn inmiddels niet meer afgeplakt. De rest van de situatie is ongewijzigd.
Inderdaad, richting Amsterdam. Het gaat om de borden met de snelheidsaanduiding van foto 74.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Skoda Fabia schreef: vr 24 jan 2025, 12:15 Het gaat om de borden met de snelheidsaanduiding van foto 74.
Het was niet duidelijk wat je met "borden" bedoelde. Kennelijk bedoel je niet de wegwijzers, maar de hectometerbordjes.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Skoda Fabia
woonerf

Skoda Fabia schreef: vr 24 jan 2025, 12:15
harry schreef: wo 22 jan 2025, 13:03
Inderdaad, richting Amsterdam. Het gaat om de borden met de snelheidsaanduiding van foto 74.
Ik bedoel de verkeersborden met de snelheidsaanduiding en niet de hectometerbordjes.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Skoda Fabia schreef: ma 27 jan 2025, 12:35 Ik bedoel de verkeersborden met de snelheidsaanduiding en niet de hectometerbordjes.
Nu ik héél goed kijk zie ik inderdaad een verkeersbord op foto 74. :)
Afbeelding
--Harry.
Skoda Fabia
woonerf

Hmm, ik wil niet vervelend doen maar kennelijk gaat er iets niet helemaal goed. Dit kan ook aan mijn onkunde te wijten zijn...
Ik bedoel deze https://maps.app.goo.gl/XQTetA2gwirJhPnA8 verkeersborden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ten tijde van de opname met de Streetviewauto was de Vmax 100. Dat is wat ik constateer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb een kijkje genomen bij de IJsselbrug van de A1 bij Deventer. Deze brug dateert van 1972 (openstelling op 21 november 1972) en de hoofdbrug is een vrije voorbouwbrug. De afmetingen van de hoofdbrug zijn exact hetzelfde als de Katerveerbrug van de A28 over de IJssel bij Zwolle, en ze zijn direct na elkaar gebouwd met dezelfde bouwmaterialen.

De brug had dezelfde problematiek als de Brug Katerveer bij Zwolle, namelijk dat de pijlers verzakten en er een knik in het wegdek ontstond, ook wel de 'Deventer Deuk' genaamd. De problematiek was echter bij Deventer minder ernstig dan bij Zwolle en een grootschalig herstel werd in 1990 niet noodzakelijk geacht. Uit inspectie in 2002 bleek dat er sprake was van scheurvorming door overbelasting, mogelijk ook veroorzaakt door wegwerkzaamheden op de brug, waarbij alle rijstroken op één brughelft waren verlegd, waardoor deze extra zwaar belast werd. Ook was het asfaltpakket dikker dan tijdens de oorspronkelijke aanleg van de brug. De brug is nadien versterkt met externe voorspanning in de koker.

De hoofdbrug is vanaf de dijken nauwelijks zichtbaar vanwege begroeiing. Je kan er echter heen wandelen.

Afbeelding
A1 IJsselbrug bij Deventer 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 IJsselbrug bij Deventer 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 IJsselbrug bij Deventer 20 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 IJsselbrug bij Deventer 24 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 IJsselbrug bij Deventer 28 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 IJsselbrug bij Deventer 32 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 IJsselbrug bij Deventer 33 by European Roads, on Flickr

De hoogteschaal is bijna vergaan. Rijkswaterstaat heeft onlangs aangekondigd hoogteschalen in heel Nederland te gaan vervangen, beginnend in Zuid-Holland.
Afbeelding
A1 IJsselbrug bij Deventer 34 by European Roads, on Flickr
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Die brug, waar ik in beide richtingen talloze malen overheen ben gereden, is dus bijna 53 jaar oud. Vervangen hoeft voorlopig nog niet, renoveren misschien wel? Want die "Deventer Deuk" is nog steeds aanwezig, weliswaar minder dan vroeger, maar er zit nog steeds een knik in.

Anyway, mooi die brug eens vanuit een ander perspectief te zien. :top:
Autostrada
autoweg

Mooie brug. De knik vind ik tegenwoordig wel meevallen.

En gebouwd in 1972, vandaag de dag ligt er 2x4 op de brug. Toekomstvast gedimensioneerd dus, kom daar vandaag de dag nog maar eens om.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is ook de langste brug over de IJssel, 1.090 meter van landhoofd tot landhoofd. Dat is twee keer zo lang als de IJsselbrug van de A12 bij Westervoort en ook een stuk langer dan die van de A28 bij Zwolle.

De provinciegrens loopt ook grillig bij de brug. De gehele brug ligt in Overijssel, beide oevers zijn Overijssel, maar de grens met Gelderland ligt strak ten zuiden van de brug.

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Bij Deventer staan dan ook grenspalen op de westelijke oever van de IJssel.

https://maps.app.goo.gl/vrmhjR6NyydpneVi8
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Autostrada
autoweg

^^ Correct, ten zuiden van Zwolle zijn de volgende gebieden ten westen van de IJssel onderdeel van Overijssel:
- de polder Bolwerkersvelden en De Hoven, met daarin de IJsselbrug van de A1 en N344
- het buurtschap Welsum en omliggende gronden (een exclave van de provincie, want niet per land bereikbaar behalve via Gelderland)
- het buurtschap Marle, idem dito

Iets ten zuiden van Zalk (N50) knikt de provinciegrens ineens abrupt naar het zuiden af, en in de regio rond Kampen vallen beide oevers van de IJssel ruimschoots binnen de provincie Overijssel.
Janderijk
zandpaadje

Bericht door Janderijk »

boe! schreef: ma 01 jun 2020, 19:08
Chris schreef: ma 01 jun 2020, 16:12 Er kunnen dus geen trucks meer parkeren.
Het is wachten op de eerste vrachtwagenchauffeur die zijn wagen parkeert op 6 parkeerplaatsen + 1 stoepje.
Hoe is dit afgelopen? Staan er alsnog vrachtwagens op Boermark en de Hop?
Zo ja, iemand die daar beelden van heeft?