Parkeren

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Parkeren

Bericht door Attietattie »

Datakneder schreef: di 03 mar 2026, 20:56
JaapN schreef: di 03 mar 2026, 16:12 Je kunt toch prima een verkeersbesluit nemen om een bord in verschijnvorm te plaatsen met daarbij de voorwaarden waaronder je wat wel of niet toont? Ik zie niet in waarom dit tot een onwerkbare situatie zou leiden.
Het probleem is dat je voor het openen een verkeersbesluit moet nemen, en voor het sluiten weer een ander, als je de letter van de wet volgt. Wil je dus het bord omklappen moet je eerst een procedure van meerdere weken volgen voordat je het kunt doen. Dat noem ik niet werkbaar.
Dat is dan ook onzin. Er kan gewoon in het verkeersbesluit staan dat het verkeersteken in werking treedt wanneer dat nodig wordt geacht.

Op grote wegenbouwprojecten wordt er bij aanvang van het project een verkeersbesluit genomen voor een maximumsnelheid van 70 km/h (of welke snelheid dan ook) over het traject binnen de projectgrenzen. En dan zien ze wel wanneer de borden er daadwerkelijk komen te staan.

Durashift schreef: di 03 mar 2026, 22:42Mijn gedachte om een vuilniszak erover te trekken is omdat dit niks beschadigd aan het bord, in tegenstelling tot het gebruik van een kruislings tape erover. ;)
Bij gebruik van de juiste tape, raakt het bord ook niet beschadigd. Daar is speciale tape voor ontworpen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Durashift schreef: di 03 mar 2026, 22:42
Peter schreef: di 03 mar 2026, 11:09 In dit geval stond er wel een oplader (denkbaar van de semi-commerciële garage ernaast) vanaf 2021 voor de linker twee plekken. Loop maar eens twee meter in de viewer. (..)
Ja, dat heb ik gedaan, ergens voor 2024 is die lader verwijderd. Dit zou inderdaad kunnen samenhangen met het vertrek van de Seat dealer, want dat was in 2023. Toch lijkt mij dit een publieke lader geweest te zijn, anders hadden die parkeerplekken toch ook niet ervoor gereserveerd kunnen worden door de gemeente?
Je kan als particulier/bedrijf toch ook prima zo’n bord plaatsen? Zolang het maar jouw grond/parkeervak is. Dat gezegd hebbende dacht ik ik zal eens even naar de kadastrale grenzen kijken. Maar die gaven niet echt uitsluitsel. De openbare weg, het perceel van het pand en de parkeervakken zijn 3 verschillende percelen.

Dat het er uitziet als publieke grond zegt overigens ook niet veel. Ik ben zelf ook eigenaar van het trottoir langs mijn huis. Officieel hoef ik zelfs alleen de directe buren toegang te verlenen. Maar dat zou gezien het openbare karakter bizar zijn om te doen, dus gebruikt iedereen het uit de straat gewoon. De gemeente heeft het zelfs bij de herinrichting van de straat nog voorzien van nieuwe bestrating. Waar ze wel netjes toestemming voor hebben gevraagd.
Datakneder
polderweggetje

Bericht door Datakneder »

Attietattie schreef: di 03 mar 2026, 23:39 Dat is dan ook onzin. Er kan gewoon in het verkeersbesluit staan dat het verkeersteken in werking treedt wanneer dat nodig wordt geacht.

Op grote wegenbouwprojecten wordt er bij aanvang van het project een verkeersbesluit genomen voor een maximumsnelheid van 70 km/h (of welke snelheid dan ook) over het traject binnen de projectgrenzen. En dan zien ze wel wanneer de borden er daadwerkelijk komen te staan.
Of dat kan weet ik niet. Ik kan niets vinden over minimale eisen van een verkeersbesluit. Dat er in de praktijk dit soort dingen in staan, geloof ik direct.

Het voelt voor mij zo dat dit niet de bedoeling is achter een verplichting tot het nemen van een verkeersbesluit.

Even simpel uitvergroot, zou een gemeente dus één verkeersbesluit kunnen nemen, voor alle wegen in het beheer tot het plaatsen van elk bord, en dan later maar eens zien welk bord ze wanneer van toepassing laten zijn. Dit extreme voorbeeld zal zeker door een rechter verworpen worden, maar waar de grens dan ligt is voor mij totaal onduidelijk.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bij het oplossen van een file toont een matrixborden geen beeldstand meer, dan geldt weer de reguliere toegestane maximumsnelheid.

Een andere uitleg zou ik niet aan zo'n situatie geven. Een :F9: wordt bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden getoond, niet bij files.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Datakneder schreef: di 03 mar 2026, 21:16
RikB schreef: di 03 mar 2026, 16:11 Haal je het bord :A1: weg als je er een sticker met de opdruk van een :A1-100: op plakt?
Ik wist niet dat dat gedaan werd.
Volgens mij de procedure toen we van :A1-100: naar :A1-130: gingen. Eerst sticker plakken en later borden vervangen.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Datakneder schreef: wo 04 mar 2026, 0:36 Het voelt voor mij zo dat dit niet de bedoeling is achter een verplichting tot het nemen van een verkeersbesluit.

Even simpel uitvergroot, zou een gemeente dus één verkeersbesluit kunnen nemen, voor alle wegen in het beheer tot het plaatsen van elk bord, en dan later maar eens zien welk bord ze wanneer van toepassing laten zijn. Dit extreme voorbeeld zal zeker door een rechter verworpen worden, maar waar de grens dan ligt is voor mij totaal onduidelijk.
Het doel van een verkeersbesluit is zorgen dat de gemeente motiveert waarom bepaalde verkeerstekens geplaatst worden, wat de gevolgen zijn en hoe het getoetst is. Door het nemen van een verkeersbesluit zorg je er daarnaast voor dat belanghebbende bezwaar kunnen maken.

Dat maakt ook waarom je niet voor alle wegen, alle borden kunt opnemen in 1 verkeersbesluit. Die borden zullen namelijk tegenstrijdig met elkaar zijn en er is geen duidelijk doel.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Datakneder schreef: di 03 mar 2026, 12:39 Er is geen regel die mij zegt dat het mogelijk is om een bord ongeldig te maken door het met een vuilniszak te bedekken.
Niet ieder detail is in het RVV 1990 vastgelegd:
Wikipedia schreef:Het RVV 1990 is veel minder uitgebreid dan de eerdere versie van het RVV, het zogenaamde RVV 1966. Onder het motto Geef je verstand eens voorrang zijn in het RVV 1990 veel gedetailleerde artikelen geschrapt. Deze artikelen waren veel weggebruikers onbekend en bovendien moeilijk te handhaven. Een voorbeeld hiervan is het verbod op het schuin oversteken van de straat — bij een drukke weg doe je dat vanzelf niet en bij een rustige weg wordt het niet erg gevonden, zodat het verbod eigenlijk overbodig is. Het resultaat is een RVV op kernpunten, dat echter volgens sommige juristen erg summier is.

Onveilig gedrag dat niet valt onder het RVV kan altijd nog bestraft worden op het kapstokartikel uit de Wegenverkeerswet (WVW), waarin staat: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd." (art. 5 WVW).
Stel jij rijdt een voor jou bekende eenrichtingsweg in ( :C3: ). Deze eindigt op een t-kruising met een andere eenrichtingsweg. Normaal staat er een bord dat aangeeft dat je verplicht naar rechts moet ( :C4: ) maar omdat er rechts werkzaamheden zijn heeft de aannemer het bord afgedekt met een vuilniszak. Naar rechts heeft de aannemer ook een hek neergezet met een :C1:

Ga jij dan naar links, of ga je daadwerkelijk blijven wachten tot de aannemer klaar is met de werkzaamheden? Ik mag toch hopen van niet...

Hoewel dit me weinig hoop geeft:
Datakneder schreef: di 03 mar 2026, 21:09 Een matrixbord dat uit staat heeft juridisch geen betekenis. Dat houd dus ook in dat bij files waarbij de matrixborden oplichten met een maximumsnelheid, laten we zeggen 50, ga ik 50 km/h rijden. Dan geldt in mijn ogen 50 km/h tot het einde van het wegvak. Als dan de matrixborden uitgaan, heeft dat geen betekenis, dus ik blijf 50km/h rijden tot het einde van het wegvak. Dat is blijkbaar het gedrag dat ze van me willen, want anders hadden ze wel :F8: in de matrixborden laten zien.
Snap je nou werkelijk niet dat je gedrag levensgevaarlijk is? Als het een lang wegvak betreft, de matrixborden uit zijn gegaan en (na 19 uur) iedereen weer accelereert naar 130 km/u en jij stoïcijns 50 km/u blijft rijden, breng je jezelf en anderen in gevaar door "je verstand geen voorrang te geven".
Datakneder
polderweggetje

Seat Ibiza schreef: wo 04 mar 2026, 9:29 Snap je nou werkelijk niet dat je gedrag levensgevaarlijk is? Als het een lang wegvak betreft, de matrixborden uit zijn gegaan en (na 19 uur) iedereen weer accelereert naar 130 km/u en jij stoïcijns 50 km/u blijft rijden, breng je jezelf en anderen in gevaar door "je verstand geen voorrang te geven".
Uit de MvT van de RVV 1990 blijkt dat het doel is meer zelfstandigheid aan de weggebruiker te geven. Die weet meestal wel wat een veilige oplossing is in het verkeer. Daardoor konden er veel regels vervallen. Maar de aantekening was dat de regels die overbleven echt niet overtreden konden worden.

In die geest zou ik verwachten dat bij files er geen matrixborden aangaan met een maximumsnelheid. Ik kan prima zelf mijn snelheid aanpassen aan de drukte op de weg. Maar blijkbaar is er een wegbeheerder die meent het beter te weten dan ik. En geeft hij een maximumsnelheid op. Ik zou het logischer vinden om op de matrixborden :J33: of :A4: aan te geven.

Als vervolgens die wegbeheerder niet aangeeft dat ik weer harder mag rijden, door een :F8:, dan is hij het die een gevaarlijke verkeerssituatie laat ontstaan. En ook degene die ondanks de opgelegde snelheidbeperking weer sneller gaan rijden.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Seat Ibiza schreef: wo 04 mar 2026, 9:29
Snap je nou werkelijk niet dat je gedrag levensgevaarlijk is? Als het een lang wegvak betreft, de matrixborden uit zijn gegaan en (na 19 uur) iedereen weer accelereert naar 130 km/u en jij stoïcijns 50 km/u blijft rijden, breng je jezelf en anderen in gevaar door "je verstand geen voorrang te geven".
Maar zo zijn de REGELS! En op dit forum waar soms op elke slak zout gelegd wordt betreffende regels die niet helemaal juist verwoord worden wordt nu iemand verketterd omdat hij de regels volgt? :dontknow:

Overigens is het "na 19 uur" iets anders dan matrixborden die 50 aangeven. Na 19 uur is de maximum snelheid 130 km/h, tenzij anders aangegeven. Daar is IMHO geen :A2: of :F9: voor nodig.
Ik heb zelf nog geen situatie meegemaakt waar ik net voor 19 uur in een file met :A3: reed en precies om 19 uur de file opgelost was en alle borden uit gingen. Weet iemand hoe dat werkt?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Egbert schreef: wo 04 mar 2026, 10:54Weet iemand hoe dat werkt?
Denk het wel. Wat is je vraag precies?
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Als de 100 km/h van 6:00-19:00 via portalen wordt gesignaleerd, er een file is waardoor de portalen een lagere snelheid laten zien, maar het portaal uitgaat precies op het moment dat ook de 100 km/h uit zou gaan (om 19:00 uur dus).
Wordt er dan nog een :F9: getoond.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Matrixbord aan: er geldt (tijdelijk) een afwijkende Vmax op dat wegvak. Matrixbord uit: de voor dat wegvak vastgestelde Vmax is weer van kracht.

Omdat je bij wegwerkzaamheden exact kunt aangeven waar ze beginnen en waar ze eindigen kun je dat op matrixborden aangeven, bij een file is dat lastig, vandaar aan of uit. Moeilijker is het volgens mij niet.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

In de regel wordt een matrixbord vmax ook opgeheven met een einde verboden. Als een portaal niets aangeeft (niet ongebruikelijk door achterstallig onderhoud) blijft de Vmax van kracht tot de volgende oprit of portaal. Alleen als het laatste portaal (en daarna dus geen portalen meer) nog 50/70/90 (of X) aangeeft wordt het vaag. Wellicht is er jurisprudentie over max 1 km ofzo. In Duitsland kan het volgende portaal wel 5 km weg zijn....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bij een oplossende file zou ik het optrekken van het verkeer volgen en mee versnellen. Anders blijft de beeldstand op 50 staan als je geen tempo maakt.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Wat natuurlijk een absurd idee is: Automobilisten moeten massaal de maximumsnelheid overtreden om ervoor te zorgen dat die maximumsnelheid verhoogd wordt. Het zou goed zijn om de wet te wijzigen zodat alleen matrixborden met een rode rand een maximumsnelheid inhouden, zodat je voor filestaartbeveiliging terug kan naar een adviessnelheid. Als dat niet mogelijk is moeten de triggers verlaagd worden zodat een snelheid van 45 km/u er al voor zorgt dat de maximumsnelheid naar 70 gaat.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Ten eerste is 45 niet genoeg, want 50 op de teller is voor velen ergens rondom de 45.

Ten tweede is snelheid met een rode rand niet ideaal, want de kleur rood zou moeten betekenen dat er gevaar is. Je ziet in Duitsland ook dat een rood kruis nagenoeg wegvalt in de nabijheid van snelheidsbeperkingen en waarschuwingsborden op de signalering. Ik ben er in ieder geval een groot tegenstander van, als iemand die werktechnisch iets met rode kruizen doet.
Datakneder
polderweggetje

^^ Ik ben het ermee eens dat de rode kruizen zeker niet minder zichtbaar worden. Meestal word gevaar voor de bestuurder aangegeven maar een rood kruis is veel belangrijker voor het risico dat de wegwerker loopt.

Misschien een blauwe rand om een matrix om adviessnelheid aan te geven?
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

:offtopic:
Misschien teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp...

Moderatie
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zonder gelijk met :offtopic: te gaan zwaaien kan het onderwerp misschien breder getrokken worden, want er is geen onaardige discussie.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Wouter wil deze discussie graag even parkeren. ;)