De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift »

Ik zag vanmiddag langs de A7, na Wognum richting Den Oever, dat er een bouwbord stond waarop te lezen was dat de verzorgingsplaats Broerdijk wordt uitgebreid. Er was al activiteit te zien, als in een werkdepot en fiks wat bigbag's langs de randen van de vzp. Het kan nog wel een tijdje duren want ment verwacht pas in het najaar 2026 klaar te zijn. Ik kon nog niet zo direct terugvinden wát men precies gaat doen. Wel kwam ik via google een link naar een Kamerstuk tegen; een financiële tegenvaller... B(
(..)Op de Verzorgingsplaats De Koggen en uitbreiding Verzorgingsplaatsen Middelsloot en Broerdijk is een tegenvaller gemeld van € 1,4 miljoen, omdat de kosten hoger uitvallen na de uitwerking van het definitieve ontwerp. Deze wordt gedekt uit de generieke investeringsruimte. (..)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-A-2.html

Er worden dus meerdere verzorgingsplaatsen uitgebreid.

Bij RWS kwam ik ook deze link tegen, over verzorgingsplaats Kloosters langs de A58. Wordt vanaf 5 januari 2026 aangepakt en duurt ook zowat het hele jaar.
(..)Het nieuwe ontwerp is gericht op veiligheid voor alle weggebruikers. Een carrouselroute zorgt ervoor dat voetgangers en voertuigen elkaar niet kruisen. Personenauto’s en vrachtwagens worden grotendeels van elkaar gescheiden. Ook wordt de parkeercapaciteit uitgebreid tot 49 parkeerplaatsen voor personenvoertuigen en 26 plaatsen voor vrachtverkeer. (..)
https://www.innova58.nl/nieuws/3186581. ... en-groener
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Deze projecten duren langer dan je zou denken. Met veel vrachtverkeer wil je ook niet dat de boel verzakt. Er is aardig wat drainage nodig en verlichting. Allemaal niet heel complex op zich. Grondverbetering kost denk ik het meeste tijd.

Gezien de beperkte verkeershinder wordt er denk ik ook niet heel veel werk in zo'n kort mogelijke tijd uitgevoerd.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik was zondag op de A16 bij Sandelingen-Oost. Blijkt het restaurant helemaal dichtgetimmerd te zijn. De loopbrug was niet toegankelijk.
Deze dus (foto uit 2011):
Afbeelding

Dit bord klopt dus ook niet echt meer. Laplace is dicht en de M is onbereikbaar:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Janderijk
zandpaadje

Bericht door Janderijk »

eersteopel schreef: ma 24 okt 2022, 8:53 Inderdaad verwarrend 2 VZP's met dezelfde naam bij Den Bosch. Daarom had ik het wegnummer (A59) er al bij vermeld. Dat doe ik bij deze wel standaard eigenlijk.
Als ik de link zo lees kan ik me voorstellen dat de eigenaar het zat is. Als het in samenspraak met Rijkswaterstaat niet lukt om een oplossing te vinden moet je iets anders. Zeker als het particulier eigendom is en de overheid er dus ook niet veel aan doet en jij zelf telkens voor de kosten moet opdraaien.
En dat je goed moet mikken is inderdaad helemaal waar!
Shell heeft het pand gekocht om er een huiskamer langs de snelweg van te maken (https://archive.is/cOE54). Burger King is gesloten en het terrein verpauperd. Benieuwd wanneer die huiskamer komt...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Herken ik ook bij de Lucht aan de A59. Daar lijkt al tijden niks aan te gebeuren.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

^^
Vzp De Kroon (A27 zuidwaarts bij Nieuwegein) idem dito.