Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter »

Bij de N791 (een van de kortste N-wegen van NL) is het wellicht een kwestie van tijd dat de provincie het nummer op de andere 2 kruisingen aangeeft. Bij Drenthe (of Groningen/Friesland) had ik het idee dat RWS of NBd gewoon keek of het nummer stond aangegeven bij de kruising. Zo niet dan verscheen het nummer ook niet op de afritborden of borden op de afrit. Ook niet bij een N399- zoals de N388 of N380. Tussen ontwerp en uitvoering zit tijd. De N855 bij Spier stond lang niet bij de afrit aangegeven. Nu wel maar niet op de nieuwe snelwegborden. Bij schadevervanging werd het vager en is vaak like for like in nieuwe layout toegepast.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Soms kan je lang wachten:
https://maps.app.goo.gl/ForRqq7pKdJDMbNZ7

Bij deze kruising wordt N 522 aangegeven, maar op nieuwe wegwijzers elders weer niet:
https://maps.app.goo.gl/zGcuzmwWCvQfXTNA9
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er valt wel wat voor te zeggen om N400+ nummers te gaan bewegwijzeren, gezien dat dit makkelijker te matchen is met de weergave op navigatiesystemen dan straatnamen.

Zuid-Holland heeft wel veel N400+ nummers van 1 of 2 kilometer lengte. Ik weet niet uit mijn hoofd wat de langste is, maar Flevoland heeft er een aantal van meer dan 20 kilometer lengte. De N701 is 30 kilometer lang.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Sommige van die wegen hebben geen of nauwelijks toegevoegde waarde voor de provincie. Een weg als de N 449 zou je prima kunnen overdragen aan de gemeente en het officiële nummer intrekken. Dan wordt het ook niet gebruikt door routeplanners en op wegenkaarten en dat scheelt verwarring.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zit best nog wat verschil tussen provincies in hoeverre ze N-wegen met een nummer tussen 400 en 999 beheren. In Limburg en Noord-Brabant zijn er best veel overgedragen en Friesland heeft er volgens mij nooit veel gehad. Groningen en Zuid-Holland hebben er opvallend veel. Gelderland ook, maar dat is ook een vrij uitgestrekte provincie met veel gebiedsontsluitingswegen tussen grote dorpen en kleine plaatsen die wel N-weg waardig zijn.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Zeeland heeft bijna 30 N6xx-wegen. Daarentegen hebben ze ook een snelweg :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Chris schreef: di 10 mar 2026, 19:35Ik weet niet uit mijn hoofd wat de langste is, maar Flevoland heeft er een aantal van meer dan 20 kilometer lengte. De N701 is 30 kilometer lang.
De N701 is met die 30 kilometer inderdaad de langste van Nederland. Net een kilometer langer dan de N855 in Overijssel en Drenthe.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Wouter N14 schreef: di 10 mar 2026, 21:19 Zeeland heeft bijna 30 N6xx-wegen. Daarentegen hebben ze ook een snelweg :lol:
Zelfs twee snelwegen. Vergeet de A256 niet. ;)
Ik hoop in ieder geval dat de N62 in de toekomst ook NBA bewegwijzering krijgt.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De A58 is echter niet van Zeeland ;)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Chris schreef: di 10 mar 2026, 20:19 Er zit best nog wat verschil tussen provincies in hoeverre ze N-wegen met een nummer tussen 400 en 999 beheren. In Limburg en Noord-Brabant zijn er best veel overgedragen en Friesland heeft er volgens mij nooit veel gehad. Groningen en Zuid-Holland hebben er opvallend veel. Gelderland ook, maar dat is ook een vrij uitgestrekte provincie met veel gebiedsontsluitingswegen tussen grote dorpen en kleine plaatsen die wel N-weg waardig zijn.
Veel provincies hebben ook een actief beleid (gehad) om kleine provinciale wegen af te stoten (vaak in uitruil) als een andere (parallelle) weg werd verbreed of na een gemeentelijke fusie (waardoor een weg feitelijk geen gemeentes meer verbond). En als een gemeente sluipverkeer wilde weren, dan zei de provincie: dat kan: als jij de weg overneemt is dat grotendeels aan jou. Good riddens.

Een aantal provinciale wegen zijn echt raar (ook in de logica van beheer, los van bewegwijzering of hm-paaltjes): De N440 tussen gemeentelijke (S-)wegen en rijks N-wegen. N856 tussen niets en nergens (ergens Beilen-oost en ergens Westerbork-west, met geen aansluiting op de N381) of de N447 ten zuiden van Voorschoten (een losse 1,5 km). Losse takjes aan een andere provinciale weg zijn hoogstens een nummerverkwisting, maar geen lastige onderhoudswegen vanwege afgelegenheid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is in Nederland op een gegeven mis gegaan doordat N-nummers gezien werden als een nummer die wegbeheer (provinciaal) aangeeft, in plaats van een routenummer. Daardoor is er een versnipperd netwerk van N-wegen ontstaan, met name in de N400+, terwijl wegen uiteraard wel een fysiek gesloten netwerk vormen. De wegen lopen niet fysiek dood als het N-nummer eindigt op de komgrens.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Inderdaad. Veel gemeentes geven N-nummers bibeko niet aan terwijl het 'gewoon' doorlopende wegen zijn. Frappant voorbeeld vind ik altijd de N203. Bij Limmen wordt deze nog keurig door de provincie op het bord gezet, maar daarna kom je het nummer kilometers lang niet meer tegen. Alleen helemaal aan de andere kant, bij Alkmaar, geeft het Rijk het nummer in de andere richting weer aan. Het hele tussenliggende stuk van een kilometer of zeven geven de wegbeheerders, i.c. de gemeentes Castricum en Heiloo, het nummer geen enkele keer aan terwijl het 'gewoon' een doorgaande route is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

In Duitsland is het formeel zo dat Bundesstrassen onderbroken zijn in grotere gemeenten; in kleinere gemeenten blijft juist de nationale overheid verantwoordelijk. Ook bij het bijwerken van de Wegenwiki voor wat obscuurdere Italiaanse wegen kom ik zulke arrangementen nog wel eens tegen (zij het daar voor specifieke wegen). Het speelt ongetwijfeld in nog veel meer landen. Wanneer zoiets bestaat, is het logisch dat bewegwijzering van het wegnummer onderbroken wordt, maar juist dat schort er dan vaak weer aan in Duitsland en Italië. Ergens maar goed ook, want het vergemakkelijkt de geleiding van de ter plaatse onbekende.

In zoverre goed dat we in Nederland routenummering hebben die losstaat van het wegbeheer. Maar dan moeten de gemeentes wel meedoen ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Dat is de taak van de verdeling van het wegbeheer. Dat zou los kunnen staan van een te bewegwijzeren routenummer.

Volgens mij is dit mis gegaan omdat na de Wet herverdeling wegenbeheer in 1992 de kennis over dit soort systemen is weggevloeid en er geen organisatie is die daar autoriteit over heeft. Dat zou iets voor de NBd kunnen zijn, maar eigenlijk moet je dan voorkomen dat gemeenten dan zeggen geen N-nummers op de bewegwijzering te willen om 'sluipverkeer te voorkomen' of zo.

De nummering zou los moeten staan van wie de weg beheert. Volgens mij was dit oorspronkelijk ook zo. Het is immers bedoeld voor de weggebruiker en voor een weggebruiker zou het niet moeten uitmaken wie de wegbeheerder is.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Rein schreef: wo 11 mar 2026, 10:54 Veel gemeentes geven N-nummers bibeko niet aan terwijl het 'gewoon' doorlopende wegen zijn.
Sterker nog, bestaande verwijzingen zijn verwijderd omdat gemeenten vaak (ten onrechte) geloven dat bewegwijzering invloed heeft op de omvang van verkeersstromen.

Zo was vroeger bijvoorbeeld de N201 zuidelijk van Hilversum bewegwijzerd...
evos
verkeersader

Bericht door evos »

Op de A4 bij :KP: De Hoek is de uitsmijter vanaf Schiphol naar de A5 inmiddels geplaatst (waargenomen op 4 maart):

Code: Selecteer alles

Haarlem
Alkmaar
A5
Het omklapprincipe lijkt hier te zijn losgelaten (trouwens ook al op de voorafgaande wegwijzer).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef:Wanneer zoiets bestaat, is het logisch dat bewegwijzering van het wegnummer onderbroken wordt, maar juist dat schort er dan vaak weer aan in Duitsland en Italië. Ergens maar goed ook, want het vergemakkelijkt de geleiding van de ter plaatse onbekende.
Dat proces heet 'routeconsistentie', een overkoepelend overheidsorgaan kan die taak op zich nemen. Bij Google wordt dat algoritmisch gedaan, waardoor je soms krijgt dat een weg ten onrechte een routenummer in Maps heeft. Dat kan dan handmatig worden gecorrigeerd. Het vervelende is alleen dat er vaak wel locale kennis nodig is om te weten wat er met een specifieke weg aan de hand is. Gelukkig mocht ik in mijn tijd gebruik maken van de "bijbel" die medeforummer Harry had gemaakt van de wegnummers in de Benelux. :yes:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Nieuwe borden op het nieuwe stuk A9 voor Holendrecht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

boe! schreef: za 07 mar 2026, 17:28 Knooppunt Oudenrijn
Verbindingsweg van de A2 vanuit Amsterdam naar de A12 richting Arnhem
Het 700 meter bord is aangepast.
Ten tijde van het maken van deze beelden (een maand geleden) was het 400 meter bord een aantal ruiters kwijt boven de rechterkant van het bord. Bestemming Utrecht-Zuid was toen (nog) niet toegevoegd.
Dank voor het melden.
Hier nog een keer de hele reeks (bij regenachtig weer).
Het grappig bij de onderste foto is dat er op de borden kort geleden al iets was overgeplakt (de pijlen en afstanden) - en nu dus opnieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Op de A27 ten zuiden van Hooipolder staat een nieuw afstandsbord. Iemand noemde dat ergens terloops en ik werd bij toeval getriggerd. :)

Afbeelding
--Harry.
nickdh
autoweg

Bericht door nickdh »

^^ geen deelstreep en A58 voor Eindhoven? En waar is Oosterhout?
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Zitten nog 5 afritten voor St. Annabosch, en meer dan 10 km.
Dus waarom hier al een deelstreep ? Geen harde regels wat dit betreft.

Oosterhout is de eerstvolgende afrit, dus hoeft niet op een afstandenbord.
Wouter N14
Moderator

Maar gaat dit bord na Oosterhout-Zuid dan ook vervangen of aangepast worden? Geen Eindhoven en Tilburg onder de streep.
https://maps.app.goo.gl/ZipXwPwe8McxLjG39
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Het afstandsverschil voor Antwerpen is ook opmerkelijk te noemen ...
Wouter N14
Moderator

^^ Breda ook. Afstand tussen de borden is 6,4 kilometer, verschil in vermelde afstand 1 :nahzeg: De 11 km van het eerste bord is correct.
Eindhoven lijkt mij 2 km te veel, dichtstbijzijnde kombord is volgens mij bij Flight Forum op 62 km.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Rene schreef: do 12 mar 2026, 15:55 Dus waarom hier al een deelstreep ? Geen harde regels wat dit betreft.
Het gebrek aan regels is voor mij als autist toch wel lastig. :)
Ook op andere plekken is me niet duidelijk wanneer er wel of geen streep gebruikt wordt. Maar als ik de A6 afrijd, denk ik dat het de wegbeheerder ook niet duidelijk is.
Of misschien dat de wegbeheerder iedere paar jaar van gedachten verandert...
SPOILER: TOON

Richting zuid:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Richting noord:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

harry schreef: wo 11 mar 2026, 21:15 Op de A27 ten zuiden van Hooipolder staat een nieuw afstandsbord.
Dan is het bord langs de verkeerde snelweg geplaatst. Hij hoort bij de A26 thuis. :mrgreen:

Afbeelding
:arrow: https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 91039S.png
nvanleijden
dorpsstraat

Bericht door nvanleijden »

Het servicebord voor afrit 1 aan de A8 richting zuid is aangepast. Als ik het goed heb gezien is alleen industrieterrein Amsterdam-Noord nog over als bestemming op dit bord. Richting noord is het servicebord in zijn geheel verwijderd.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Een stukje verder op de A27 staat geen Eindhoven, maar Tilburg als A58 doel onder de streep.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

De borden tussen Annabosch en Hooipolder (v.v.) zijn qua ontwerp uit 2016. Toen was er nog geen netwerkdoelenstrategie.