Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
-
Steptimer
- autoweg
Als Bremen in Nederland zou liggen, dan zou Groningen als netwerkdoel aangegeven moeten worden in Bremen. En zou een einddoel als Emden pas veel later op de borden verschijnen vanaf verschillende snelwegen. Binnen NBA worden einddoelen pas laat gegeven als het geen netwerkdoelen zijn. In Duitsland daarentegen worden einddoelen vaak nog op grote afstanden aangegeven zoals Emden.Peter schreef: wo 18 mar 2026, 18:48Groningen wordt vanaf Oldenburg (west) aangegeven op de A28. Moet dat eerder ? Wellicht als de B402 snelweg wordt vanaf Bremen komt Zwolle op de borden. In 2055.Coen Tunnel schreef: wo 18 mar 2026, 4:55In Meppen ook niet. Nergens aan de Duitse kant van de grens op de B402. Je moet het doen met Emmen en Hoogeveen.Steptimer schreef: ma 16 mar 2026, 23:26En daarnaast worden er in Bremen geen Nederlandse netwerkdoelen aangegeven.
Het zal mij niets verbazen als de B402 snelweg wordt. Dat Duitsland internationaal netwerkdoel Amsterdam zal aangeven. Amsterdam zegt op zo'n grote afstand meer dan Zwolle (te onbekend in de regio van Bremen).
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bij Meppen wordt toch wat gebouwd nu? Al denk ik dat het een 'Autobähnliche Strasse' blijft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf

Het bord rechts hangt er minder lang dan de andere nieuwe borden op de A27 bij Utrecht.
Ik dacht dat het bord kleiner was dan normaal, omdat de pijl meestal onder de rest (tekst + wegnummer) staat.
Maar dit schijnt niet een vaste regel te zijn. Op https://wegnummers.nl/nba/categaa.html kom je beide vormen tegen (pijl naast wegnummer / pijl onder wegnummer).
Bij de A4-afrit Schiphol zijn borden geplaatst die niet NBA zijn, maar er (wegens de kromme pijlen) een beetje op lijken:

wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Met de aanpassing van 2018 zijn alle borden van dit knooppunttype die daarna ontworpen zijn, ontworpen met het A-nummer en de pijl op één regel. Dat scheelt immers nodeloze bordomvang. Niet alleen op het rechtsafbord, maar ook op het rechtdoorbord waar het wegnummer niet meer nodeloos een regel opgetild hoeft te worden.harry schreef: ma 23 mar 2026, 22:36
Het bord rechts hangt er minder lang dan de andere nieuwe borden op de A27 bij Utrecht.
Ik dacht dat het bord kleiner was dan normaal, omdat de pijl meestal onder de rest (tekst + wegnummer) staat.
Uithouders en windbelasting is toch vaak al een dingetje.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bij mijn weten nog niet, of het moeten voorbereidingen zijn, zoals kabels, riolering of sloten. Er is wel Baurecht dacht ik voor het stuk tussen de A31 en B70. Tussen de A31 en de grens is het een kwestie van borden vervangen. Alleen is het knooppunt met de A31 nog niet snelwegwaardig.Vinny schreef: zo 22 mar 2026, 9:06 Bij Meppen wordt toch wat gebouwd nu? Al denk ik dat het een 'Autobähnliche Strasse' blijft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Hensepens
- autoweg
Die staan bij mijn weten net na het verlaten van de snelweg en grondgebied van Schiphol. Dit lijkt mij de standaard borden die door de gemeente Amsterdam wordt gebruikt.harry schreef: ma 23 mar 2026, 22:36
Bij de A4-afrit Schiphol zijn borden geplaatst die niet NBA zijn, maar er (wegens de kromme pijlen) een beetje op lijken:
![]()
-
evos
- verkeersader
Hierbij een still van mijn dashcam, met helaas veel tegenlicht. Gemaakt op 4 maart 2026.evos schreef: wo 11 mar 2026, 18:46 Op de A4 bijDe Hoek is de uitsmijter vanaf Schiphol naar de A5 inmiddels geplaatst (waargenomen op 4 maart):
Het omklapprincipe lijkt hier te zijn losgelaten (trouwens ook al op de voorafgaande wegwijzer).Code: Selecteer alles
Haarlem Alkmaar A5

Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
https://haarlemmermeergemeente.nl/zero- ... e-schipholHensepens schreef: di 24 mar 2026, 12:50 Die staan bij mijn weten net na het verlaten van de snelweg en grondgebied van Schiphol. Dit lijkt mij de standaard borden die door de gemeente Amsterdam wordt gebruikt.
Blijkbaar is Schiphol-Centrum een 'zero-emissiezone' geworden
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar als je vliegtuig bent, stoot dan vooral lekker uit hoor! O ironie.
-
Westfrisiaweg
- dorpsstraat
Meppen (D) hoor ik best vaak op de radio voorbij komen bij de fileberichten vanwege grenscontroles.
De bekendheid komt vanzelf zo.
De bekendheid komt vanzelf zo.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Op de A28 ricting zuid heeft afrit 8a nieuwe borden. Geen idee waarom, want de oude leken nog goed en de inhoud is hetzelfde.
Bijvoorbeeld:
OUD (mei 2023):

NIEUW:

Alleen het afstandenbord is nog oud. Terwijl daar juist wél inhoudelijk een aanpassing nodig is (A1 Amsterdam ontbreekt).
Bijvoorbeeld:
OUD (mei 2023):

NIEUW:

Alleen het afstandenbord is nog oud. Terwijl daar juist wél inhoudelijk een aanpassing nodig is (A1 Amsterdam ontbreekt).
- SPOILER: TOON
--Harry.
--Harry.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
Thom
- verkeersader
Juni 2025: https://maps.app.goo.gl/1fhFwVq7bz3fCE6K8
Juli 2025: https://maps.app.goo.gl/KsfXfecme5euVTkG7
-
Claus Plein
- stadsweg
De uitsmijter van vzp Oude Kreek aan de A29 is NBA. Hopelijk volgt de rest snel.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dat is al jaren zo.
--Harry.
--Harry.
-
Claus Plein
- stadsweg
-
Thom
- verkeersader
-
Steptimer
- autoweg
Over de A29 gesproken.Claus Plein schreef: wo 08 apr 2026, 17:52 De uitsmijter van vzp Oude Kreek aan de A29 is NBA. Hopelijk volgt de rest snel.
Bij Numansdorp richting het Zuiden en op het Hellegatsplein staan ook nog oude borden. Hopelijk worden die binnenkort ook vervangen.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
https://wegnummers.nl/nba/geennba.html
--Harry.
--Harry.
-
Thom
- verkeersader
Er staat weer een uitsmijter op de A50 voor afrit 17 Ravenstein.