[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen
Moderator: Moderatoren
-
IIVQ
- autoweg
Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen
Weer eens een bewoner die denkt dat "Patipatie" betekent dat je tegen mag stemmen en dat een project dan ook niet uitgevoerd wordt, én zich niet voor kan stellen dat anderen ergens wél voor zijn.
-
Sibren
- verkeersader
Gisteren is een van de gevelplaten van de Julianabrug gevallen. Eerder zijn er al wel losse bakstenen van platen gevallen, maar volgens mij is dit de eerste keer dat een volledige plaat naar beneden is gekomen.
Zo'n baksteen of complete plaat wil je niet op je hoofd of auto krijgen, daarom vind ik het toch wat eng dat deze alleen maar vastzitten met een kleefmiddel. Ik heb tijdens de open dagen wel eens gevraagd hoe de gevelbekleding bij elkaar wordt gehouden als de lijm loslaat. Daarop was het antwoord "Dat kan niet gebeuren, want de lijm is heel goed."
Zo'n baksteen of complete plaat wil je niet op je hoofd of auto krijgen, daarom vind ik het toch wat eng dat deze alleen maar vastzitten met een kleefmiddel. Ik heb tijdens de open dagen wel eens gevraagd hoe de gevelbekleding bij elkaar wordt gehouden als de lijm loslaat. Daarop was het antwoord "Dat kan niet gebeuren, want de lijm is heel goed."
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Ik zie net pas de reacties van omwonenden op de uitkomst van het Geheugenpaviljoen en snap hen wel.
Het geplande kunstwerk vind ik ook spuuglelijk. Dat de overgebleven delen van het viaduct worden bestempeld als een puist begrijp ik ook wel. De omgeving juist zo is opgeknapt van het ondergronds brengen van de ring. Een herinnering aan de oude situatie was prima mogelijk weest zonder complete staanders en zelfs een flinke ligger te laten staan. Had van een aantal staanders alleen de onderste meter behouden, dan was het ook een mooi geheugenmonument geworden, met minder impact op de omgeving.
Als je participatie opstart nadat een besluit al is genomen, waarna het genomen besluit overeind blijft, dan begrijp ik wel dat mensen die faliekant tegen elke vorm van behoud van de elementen waren, vinden dat er niet serieus wordt geluisterd.
Natuurlijk kun je allemaal argumenten aanvoeren waarom het geheugenpaviljoen wel een goed en mooi project is. De nasmaak bij veel mensen blijft echter dat dit er doorheen is gedrukt. Waar het project Zuidelijke Ringweg mede was bedoeld om de leefbaarheid rond het tracé te verbeteren, is de manier waarop dit proces is gevoerd, ook los van de uitkomst, helaas toch een zure afdronk.
Het geplande kunstwerk vind ik ook spuuglelijk. Dat de overgebleven delen van het viaduct worden bestempeld als een puist begrijp ik ook wel. De omgeving juist zo is opgeknapt van het ondergronds brengen van de ring. Een herinnering aan de oude situatie was prima mogelijk weest zonder complete staanders en zelfs een flinke ligger te laten staan. Had van een aantal staanders alleen de onderste meter behouden, dan was het ook een mooi geheugenmonument geworden, met minder impact op de omgeving.
Als je participatie opstart nadat een besluit al is genomen, waarna het genomen besluit overeind blijft, dan begrijp ik wel dat mensen die faliekant tegen elke vorm van behoud van de elementen waren, vinden dat er niet serieus wordt geluisterd.
Natuurlijk kun je allemaal argumenten aanvoeren waarom het geheugenpaviljoen wel een goed en mooi project is. De nasmaak bij veel mensen blijft echter dat dit er doorheen is gedrukt. Waar het project Zuidelijke Ringweg mede was bedoeld om de leefbaarheid rond het tracé te verbeteren, is de manier waarop dit proces is gevoerd, ook los van de uitkomst, helaas toch een zure afdronk.
-
Chris
- Moderator
-
Wouter N14
- Moderator
We kunnen ook niks meer fatsoenlijks bouwen tegenwoordig 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Durashift
- expressweg
(..)Alle 82.000 geglazuurde tegels op de nieuwe vleugel van Museum Arnhem zijn ongeschikt. Ze barsten, breken of laten los en vormen daarmee een veiligheidsrisico, schrijft wethouder Maurits van de Geijn aan de gemeenteraad. Met de renovatie was 23 miljoen euro gemoeid.
Om het museum 'op verantwoorde wijze' open te houden, worden per direct hekken geplaatst rond het risicogebied. Daarna wordt gekeken naar tijdelijke oplossingen waarbij minder afzetting nodig is. (..)
- SPOILER: TOON
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
martien
- verkeersader
De oplossing is nu een nieuwe, andere gevelbekleiding (spiegelende panelen) dan de kleine tegeltjes.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
De Ring Zuid valt op meer plekken uit elkaar:
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1395694 ... weggehaald
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1395694 ... weggehaald
-
Kaaiman
- Secretaris
Pritt gebruikt zeker. 
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Het zal wel héél duurzame lijm zijn geweest.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Chris
- Moderator
Hier het persbericht van Rijkswaterstaat, het Vrijheidsplein is inmiddels weer open:
Rijkswaterstaat schreef:N7: Vrijheidsplein Groningen tijdelijk dicht vanaf 8 april 2026
Inmiddels is de situatie weer veilig en kan het verkeer weer gebruikmaken van de onderdoorgangen van het Vrijheidsplein.
Rijkswaterstaat heeft het Vrijheidsplein in de ring van Groningen uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk afgesloten vanwege loszittende onderdelen. Het gaat om 4 cm dikke betonnen afdichtconussen van ankergaten in het plafond die loszitten en naar beneden kunnen vallen op passerend verkeer.
Om schade te voorkomen en de veiligheid van weggebruikers te kunnen waarborgen zijn de onderdoorgangen onder het Vrijheidsplein tot nader bericht afgesloten. Verkeer wordt ter plaatse omgeleid.
Afdichtconussen
Afdichtconussen worden gebruikt om ankergaten in prefabbeton af te sluiten voor bijvoorbeeld weersinvloeden. Ze zijn vaak van beton en worden met lijm in de gaten geplaatst. Het is niet de bedoeling dat deze conussen loskomen.
We werken samen met andere partijen om alle afdichtconussen te inspecteren en eventueel te verwijderen, zodat het verkeer zo snel mogelijk weer gebruik kan maken van de wegen in de ring van Groningen.
Update situatie
Samen met onze partners hebben we de onderdoorgangen van het Vrijheidsplein in de ring van Groningen vanmiddag kunnen inspecteren. Met behulp van een hoogwerker zijn alle afdichtconussen gecontroleerd. Twee van deze pluggen zaten los en zijn verwijderd. Inmiddels is de situatie weer veilig en kan het verkeer weer gebruikmaken van het Vrijheidsplein.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Zijn het geen tegeltjes, of steenstrips, die loskomen dan zijn het wel afdichtconussen. Hoe is het in godsnaam toch mogelijk dat dit allemaal kan gebeuren? In mijn ogen een blamage van de eerste orde dat dit überhaupt kan gebeuren. Waar is het vakmanschap gebleven van vroeger toen dit soort zaken, voor mijn gevoel, gewoon niet voorkwamen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
Als je ziet hoeveel verificatie en validatie er bij zo'n project zit, zou dit niet voor mogen komen.PeterSchoeber schreef: do 09 apr 2026, 9:59 Waar is het vakmanschap gebleven van vroeger toen dit soort zaken, voor mijn gevoel, gewoon niet voorkwamen.
Je hoort wel eens de kritiek dat projecten te veel bureaucratische of administratieve processen zijn geworden en te weinig op de inhoud zitten. 'Het voldoet perfect aan de MKI-waarde in de bouwfase, maar na een paar jaar is het kapot'.
Aan de andere kant kan je ook niet zeggen dat er tegenwoordig minder engineering wordt gedaan dan vroeger. Alles wordt berekend, met tal van ontwerpfases. En toch heerst wel het beeld dat de kwaliteit niet per se beter is. Al zal je dit van recente assets ook pas na 10+ jaar gaan zien. Die brug over de N7 in Sneek is wel een heel tekenend voorbeeld.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Mooiste zin uit het persbericht:
JohHet is niet de bedoeling dat deze conussen loskomen.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Inderdaad en geeft aan dat de kwaliteitscontrole niet op orde is, of te kwetsbare producten gebruikt, lijm dat gevoelig is voor verdroging.
PS vroeger werden dit soort gaten vaak met spuitbeton of speciale reparatiemortels opgevuld.
PS vroeger werden dit soort gaten vaak met spuitbeton of speciale reparatiemortels opgevuld.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Tien jaar geleden was men - in ieder geval hier op het forum - ook nogal kritisch. Eerlijk gezegd snap ik ook niet goed waarom Rijkswaterstaat met het toenmalige ontwerp akkoord is gegaan. Het lijkt me een prestigeobject van een paar bestuurders geweest te zijnChris schreef:Al zal je dit van recente assets ook pas na 10+ jaar gaan zien. Die brug over de N7 in Sneek is wel een heel tekenend voorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.