Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 »

^^ En dan staat het op de Communicatieweg :rofl2:

Wel mooi met dat oude industriesymbool.

Misschien de gemeente eens mailen met de vraag wat ze er zelf van vinden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11356
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rein »

Ik ben ook benieuwd hoe degene die dit 'ontworpen' heeft tegen dit resultaat aankijkt. Hier kan je toch moeilijk trots op zijn denk ik zo.
Gebruikersavatar
SAN RED
verkeersader
Berichten: 757
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door SAN RED »

mavas schreef: do 12 sep 2024, 10:03 Is dit nou de toekomst van bewegwijzering in Nederland? Dat iedereen maar zijn eigen gang gaat?
Anders krijg je wildgroei van dit soort borden.
Ach in België is dat al heel lang aan de gang :sadley: Nederland valt heus wel (nog) mee.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Vinny »

Nederland heeft al gemeentelijke knutselbewegwijzering sinds er wegwijzers bestaan. Alleen in het ANWB tijdperk kwam dat hoogst sporadisch voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24150
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry »

Vinny schreef: do 12 sep 2024, 19:25 Alleen in het ANWB tijdperk kwam dat hoogst sporadisch voor.
Kom eens in Zoetermeer kijken! :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak »

mavas schreef: do 12 sep 2024, 10:03 Sinds enige maanden staat dit bord op de Communicatieweg in Heemskerk. https://www.google.nl/maps/@52.5081405, ... FQAw%3D%3D Dit is zo ongelofelijk klein uitgevoerd dat je met de toegestane 50 km/h niet eens het bord kunt lezen. In de keren dat ik hier voorbij ben gereden heb ik niet kunnen lezen wat er op staat. Dit lijkt me een gemeentelijk brouwsel.
Is dit nou de toekomst van bewegwijzering in Nederland? Dat iedereen maar zijn eigen gang gaat?
Kan hier tegen opgetreden worden door de NBd? En zo nee, waarom niet? Hier zou je toch zeker iets mee moeten doen, anders krijg je wildgroei van dit soort borden.
Ik heb deze gemeld bij de NBd (infonbd@rws.nl). Ze gaan contact opnemen met de gemeente. Dus náást hier klagen, raad ik iedereen ook aan dit soort dingen (of andere fouten/schades) gewoon bij de NBd te melden.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19026
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door mavas »

Bedankt! Ik wist helemaal niet dat je dit soort dingen ook 'gewoon' kon melden bij den NBd, ik dacht dus dat je alleen schades en dergelijke kon melden.
Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19026
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door mavas »

Nieuws dat ik had gemist, maar wel belangrijk is voor dit topic.

Op donderdag 20 juni 2024 is er een meerjarige samenwerkingsovereenkomst getekend tussen NBd en CROW.
Hierdoor wordt de Richtlijn bewegwijzering per 1 januari 2025 gratis te raadplegen!

https://bewegwijzeringsdienst.nl/home/o ... -nbd-crow/
martijnsch
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:58

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door martijnsch »

Wauw, dat is goed nieuws! Ik vond het al zo raar dat zoiets publieks nog geld moet kosten.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19026
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door mavas »

Dat kun je van al die andere richtlijnen van het CROW ook zeggen. Moet je een online-abonnement voor hebben, of gewoon de boeken fysiek aanschaffen.
Terwijl ze wel worden gebruikt in rechtszaken.
Gebruikersavatar
Sondermaut
verkeersader
Berichten: 691
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Sondermaut »

Het lijkt mij erg sterk dat publicaties van het CROW worden gebruikt in rechtszaken, aangezien de documenten geen juridische status hebben.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door paolie »

^^ ze worden wel degelijk gebruikt
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino »

Je kunt naar veel CROW-documenten wel kijken als best practice. Dat is dan weliswaar niet juridisch bindend, maar in het recht geldt toch wel dat een partij die best practices niet volgt al snel méér uit te leggen heeft aan de rechter. En natuurlijk ook omgekeerd wanneer je een partij wilt aanpakken die een bepaalde best practice wél heeft gevolgd.

Nu is dit bepaald niet mijn rechtsgebied, maar je kunt uittekenen hoe zo’n CROW best practice een rol speelt bij een vraag of een bestuursorgaan in redelijkheid tot een besluit heeft kunnen komen. Of of de wegbeheerder zich aan zijn zorgplicht heeft gehouden.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19184
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door boe! »

Sondermaut schreef: zo 13 okt 2024, 21:49 Het lijkt mij erg sterk dat publicaties van het CROW worden gebruikt in rechtszaken, aangezien de documenten geen juridische status hebben.
Dat hoeft ook niet. De rechter zal altijd toetsen aan een norm. Als het CROW een richtlijn heeft geschreven dan kan de rechter die wel degelijk meenemen in zijn toetsingskader.
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15700
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Via »

https://maps.app.goo.gl/76FTG49XwUq7dUHs6?g_st=ac
https://maps.app.goo.gl/aRXS3L7aSWRr9WRj6?g_st=ac

Bij deze borden is het nummer N69 inmiddels verwijderd. Op zich niet bijzonder, maar wel dat ook de bestemmingen zijn gepopnageld en alles een regel omlaag is gezet aansluitend op de pijl met een lege bovenregel. Waarom niet eenvoudiger en met minder materiaal gewoon een klein plaatje over het wegnummer zoals altijd werd gedaan? Zeker in tijden van duurzaamheid veel beter qua materiaalgebruik.
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15700
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Via »

Via schreef: vr 23 aug 2024, 14:35
harry schreef: ma 01 jul 2024, 22:34
Via schreef: ma 01 jul 2024, 21:35 Die foto is van mij.
Nee. Die foto is van mij.
Je hebt gelijk, ik heb ooit een soortgelijke foto gemaakt.

Blijft overigens wel mijn vraag staan waar dat nummer eigenlijk blijft. Het zit nog steeds onder popnagelstroken op enkele borden rondom knooppunt Vught maar verder zie ik nergens voorbereidingen voor invoering...
Ik zie inmiddels dat het nummer N601 wel prominent in Google Maps is gezet. Voorbereiding op aanstaande invoering?
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door waldo79 »

Ik maak geregeld van de Randweg gebruik, ik laat het weten als het wegnummer alsnog verschijnt.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Vinny »

Via schreef: zo 24 nov 2024, 16:06 Ik zie inmiddels dat het nummer N601 wel prominent in Google Maps is gezet. Voorbereiding op aanstaande invoering?
Daar moet je niet te veel waarde aan hechten. Betekent dat iemand de database heeft bijgewerkt. De kans is groot dat dat gebeurt is op basis van een 'streetviewstill' en niet van een gemeentelijk aangestuurde wijziging. Ik zou het overigens wel toejuichen als de NBd hier wat regie naar zich toetrekt; het lijkt me niet zo verstandig dat gemeentes op eigen houtje gaan hobby'en met N-nummers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15700
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Via »

https://www.linkedin.com/posts/bastian- ... er_android
Het lijkt erop dat een Duits softwarepakket is aangepast voor Nederland om automatisch borden te kunnen ontwerpen. Hopelijk leidt dit helemaal tot het verdwijnen van afwijkend geknutsel.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Vinny »

Revolutionierung des Workflows – schneller, effizienter, standardisierter
Kunnen wij in ruil daarvoor dan voor onze oosterburen niet een tooltje ontwikkelen waardoor hun wegenbouw weer wat beter gaat opschieten? 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15700
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Via »

De site wegwijzerkaart.s200.nl heeft een update gehad waarbij je per bord ook een foto kunt oproepen. Levert op sommige plekken een beetje nostalgie op als het foto's van 15 jaar geleden zijn.
Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 862
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Thom »

Het was mij ook al opgevallen, er staan best nog wel veel oude foto’s tussen. Zoals deze van vóór de opening van de Westerscheldetunnel, 22 jaar geleden.
Afbeelding

Locatie: https://maps.app.goo.gl/R66PELdKe2sSv2LK8
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Wimpie25 »

Via schreef: vr 27 dec 2024, 8:49 https://www.linkedin.com/posts/bastian- ... er_android
Het lijkt erop dat een Duits softwarepakket is aangepast voor Nederland om automatisch borden te kunnen ontwerpen. Hopelijk leidt dit helemaal tot het verdwijnen van afwijkend geknutsel.
Even een schop, dit iets waar we in Vlaanderen enorm mee geholpen zouden zijn.
Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 714
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Sibren »

Leuk dat de s200-site nog steeds updates krijgt. Ik zie dat er nu ook knoppen zijn toegevoegd om links naar specifieke kruispunten of wegwijzers te delen.

Bijvoorbeeld deze wegwijzer op de N355 bij Visvliet. Daarbij deze mooie foto van de oude situatie van het kruispunt, toen nog met 2x2 rijstroken:

Afbeelding

De locatie vandaag de dag.

Hier staat dus nog de oude ANWB-wegwijzer in de database, omdat de provincie Groningen de wegwijzer heeft vervangen zonder tussenkomst van de NBd. Het voordeel daarvan is dat dit soort oude foto's nog terug te zien zijn.

Ik vraag mij dan af: Zouden er op de servers van RijkswaterstaatData nog oude foto's staan van wegwijzers, die niet via s200 te vinden zijn omdat de kruispunten/wegwijzers niet meer bestaan, of omdat de wegwijzers vervangen zijn door een nieuwe?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Gebruikersavatar
SAN RED
verkeersader
Berichten: 757
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door SAN RED »

Wimpie25 schreef: di 11 mar 2025, 10:30
Via schreef: vr 27 dec 2024, 8:49 https://www.linkedin.com/posts/bastian- ... er_android
Het lijkt erop dat een Duits softwarepakket is aangepast voor Nederland om automatisch borden te kunnen ontwerpen. Hopelijk leidt dit helemaal tot het verdwijnen van afwijkend geknutsel.
Even een schop, dit iets waar we in Vlaanderen enorm mee geholpen zouden zijn.
Min of meer off topic

Vlaanderen heeft wel degelijk al even een groot software pakket/programma voor bww. en verkeersborden. Dat is SIMaD en VSDesign - Daar kun je veel mee doen, alleen dat programma is niet verplicht. En vaste tekeningen van het Antwerpen-style zitten daar niet in, omdat deze zijn gemaakt in Autocad. Je kunt dus veel doen met het VSDesing ook CAD tekeningen (zoals Antwerpen-style) importeren voor de uiteindelijke afmetingen voor de fabrikant.

Maar zoals gekend zijn de omzendbrieven voor signalisatie/bww voor Vlaanderen( is waar het VSDesign gebaseerd op is ), niet altijd even 'strak' en niet echt een 100% richtlijn. Dat maakt de standaard borden in de 'bibliotheek', zoals regelborden / voorwegwijzers soms minder strak en raar.

Sommigen portaalborden staan er ook in F15 reeksen. Vallende pijlen en is beperkt. Je kunt meer dingen met Autocad, waar bv. bww Antwerpen-style is ontworpen. Maar dat vergt een pak meer kennis, en niet iedereen is daar mee gediend, zoals verkeersdeskundigen die vaak de borden in Vlaanderen ontwerpen.

Goed, ik heb geprobeerd het makkelijk uit te leggen.
Gebruikersavatar
nvanleijden
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: za 22 aug 2020, 19:45

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door nvanleijden »

Sibren schreef: ma 31 mar 2025, 15:08 Ik vraag mij dan af: Zouden er op de servers van RijkswaterstaatData nog oude foto's staan van wegwijzers, die niet via s200 te vinden zijn omdat de kruispunten/wegwijzers niet meer bestaan, of omdat de wegwijzers vervangen zijn door een nieuwe?
Volgens mij beschikt in ieder geval de NBd wel over een archief met tekeningen en misschien ook foto’s van oudere wegwijzers. Het zou wel waanzinnig interessant zijn als deze data ook ooit openbaar toegankelijk wordt.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak »

In de NBd database zijn inderdaad ook oudere bordtekeningen en foto's te vinden. Veelal gaat dat overigens niet verder terug dan midden of eind jaren '90.
Enne gojje mins blieft altied leave.
IIVQ
autoweg
Berichten: 1474
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door IIVQ »

Ik was vorige week in de Keukenhof, daar zag ik dat er vroeger "opzetborden" waren voor de Keukenhof, die waarschijnlijk alleen tijdens het open zijn van de Keukenof op de wegwijzers gezet werden.

Deze borden stammen uit +- 1955
Afbeelding
Afbeelding


Ik kon ze niet eerder genoemd vinden op dit forum. Wel vond ik deze post met daarin deze foto uit Oegstgeest-Leidse Buurt. Opvallend is de prominente bewegwijzering van Keukenhof.
Afbeelding
(datum onbekend, maar voor 1949 - opheffing tramlijn Leiden-Haarlem, de rechter sporen)
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino »

IIVQ schreef: za 03 mei 2025, 13:36 Afbeelding
Opzetbord Keukenhof bovenop opzetbord Amsterdam… Ik kan me de prominente plek op de borden wel voorstellen. Je praat over de tijd dat autogebruik nog sterk recreatief was, en dit was natuurlijk een enorm populair recreatief ritje.

(iets wat wij Nederlanders allang niet meer in ons systeem lijken te hebben - maar dan moet je in deze tijd van het jaar eens buitenlandse kentekens gaan tellen rond Lisse)
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Ger81 »

Een Trouw-artikel van 23 november 2025, maar ik kan het hier op het forum nog niet vinden.

De ANWB heeft niets meer te maken met de legendarische ANWB-paddenstoel

De ANWB-paddenstoel is de kapstok waaraan het verhaal is opgehangen.
Het gaat vooral over de achtergronden van, en persoonlijke drijfveren bij, de liberalisering van de bewegwijzering.
Ubi volentia est, via est