Een van die dwaze uitvluchten vind ik dus ook dat je zelf geen lichtknopje mag omzetten maar als iemand het voor je doet mag het wel.
Wat is dit?
Moderator: Moderatoren
-
Egbert
- expressweg
Re: Wat is dit?
Een van die dwaze uitvluchten vind ik dus ook dat je zelf geen lichtknopje mag omzetten maar als iemand het voor je doet mag het wel.
-
Kaaiman
- Secretaris
Tsja, er was ruim 2000 jaar geleden al eens een Jood die in ging tegen dit soort hypocrisie. In feite wilde hij het jodendom hervormen, terug naar de kern van de wetten van Mozes.
Werd niet gewaardeerd door de religieuze machthebbers van toen; hij werd opgehangen aan een kruis als doodstraf.
Werd niet gewaardeerd door de religieuze machthebbers van toen; hij werd opgehangen aan een kruis als doodstraf.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 28 okt 2025, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Interessant! Ik ken dit wel van Antwerpen, nooit geweten dat er rond Amsterdam ook zoiets was.mavas schreef: di 28 okt 2025, 11:53 Ook een draad die op de juiste wijze rond een bepaald gebied gespannen is, kan als omheining fungeren.
Rond Amsterdam ligt er ook zo'n grens, zie hieronder. Maar vaste bruggen en onderdoorgangen doorbreken die grens, waardoor deze niet meer
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik was niet eens op de hoogte van het bestaan van "eroev" . Weer wat geleerd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Wouter N14
- Moderator
Ik vind dit nogal ver gaan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Chris
- Moderator
-
Autostrada
- autoweg
Een relatief bekende eroev is die om Manhattan. Kost 100.000 dollar per jaar om te onderhouden, een bedrag wat opgebracht wordt door de Joodse gemeenschap in New York City.
Je ziet hem hier lopen (kijk links van de lantaarnpaal in de lucht - het is niet meer dan een visdraad) https://maps.app.goo.gl/NotKAqbVKC2uNDi1A
Zie voor een kaartje http://eruv.nyc/
Je ziet hem hier lopen (kijk links van de lantaarnpaal in de lucht - het is niet meer dan een visdraad) https://maps.app.goo.gl/NotKAqbVKC2uNDi1A
Zie voor een kaartje http://eruv.nyc/
-
RikB
- verkeersader
Ik kende de draad bij Leimuiden al. Al vind ik het een bijzondere logica om zo een 'huiskamer' af te bakenen: heel leuk dat zoiets gewoon kan blijven bestaan. Niemand heeft er last van. Het ziet er niet religieus uit. Het is niet opvallend. En historisch van waarde 
edit: vroeger niet voldoende de waarde van de geschiedenislessen gezien. Dus probeer ik nu in te halen. Op dit forum door te genieten van de Oude Doos en SNUPs
edit: vroeger niet voldoende de waarde van de geschiedenislessen gezien. Dus probeer ik nu in te halen. Op dit forum door te genieten van de Oude Doos en SNUPs
-
djiwie
- stadsweg
Ik kende die van Manhatten al inderdaad, maar grappig dat we het in NL ook hebben.
Dat gezegd hebbende: is dit met name iets voor de zeer streng gelovige Joden? Aangezien op heel veel plekken dit niet bestaat?
Dat gezegd hebbende: is dit met name iets voor de zeer streng gelovige Joden? Aangezien op heel veel plekken dit niet bestaat?
-
Alain
- expressweg
Religies, altijd lachen.
Maar zonder dollen: is dit ook waar ons woord 'erf' vandaan komt?
Maar zonder dollen: is dit ook waar ons woord 'erf' vandaan komt?
-
verfmeer95
- expressweg
Meer info: https://nl.wiktionary.org/wiki/erf
-
IIVQ
- autoweg
De Noord/Zuidlijn is geen probleem, die heeft een waterkering.
Bij de Utrechtsebrug zijn deze kastjes https://maps.app.goo.gl/AYcTLZVXSjXQqNj86?g_st=ac en omdraaien dezelfde aan de andere kant waar een afsluithek in zit. In het midden een paal met haken waar de kabels van het hek aan opgehangen kan worden.
Bij de Rozenoordbruggen iets vergelijkbaars maar dan aan de oostkant van de Amstel, niet goed te zien op Street View.
Een Rabbijn controleert elke week (lezenzwaardig artikel) of de Eruv nog afsluitbaar is. Dit wordt op deze site gepubliceerd. Momenteel is de eruv wegens renovatiewerkzaamheden (geen idee wat die behelzen) "plat".
Bij de Utrechtsebrug zijn deze kastjes https://maps.app.goo.gl/AYcTLZVXSjXQqNj86?g_st=ac en omdraaien dezelfde aan de andere kant waar een afsluithek in zit. In het midden een paal met haken waar de kabels van het hek aan opgehangen kan worden.
Bij de Rozenoordbruggen iets vergelijkbaars maar dan aan de oostkant van de Amstel, niet goed te zien op Street View.
Een Rabbijn controleert elke week (lezenzwaardig artikel) of de Eruv nog afsluitbaar is. Dit wordt op deze site gepubliceerd. Momenteel is de eruv wegens renovatiewerkzaamheden (geen idee wat die behelzen) "plat".
-
Kruikenzeiker
- zandpaadje
Ik kwam dit tegen: een losse rijbaan onder een brug door. Enig idee waar dit voor dient?
https://maps.app.goo.gl/QaAZdyrS8Lo7uDsJ6?g_st=ac
Aanvulling: ook zag ik een keer op een parkeerplaats soort lantaarnpalen met een klein draaiend blokje. Weet even zo gauw niet meer waar precies. Was langs de snelweg. Mocht iemand toevallig zomaar zo al een idee hebben. Kom er net achter dat ik die foto verwijderd heb, haha.
https://maps.app.goo.gl/QaAZdyrS8Lo7uDsJ6?g_st=ac
Aanvulling: ook zag ik een keer op een parkeerplaats soort lantaarnpalen met een klein draaiend blokje. Weet even zo gauw niet meer waar precies. Was langs de snelweg. Mocht iemand toevallig zomaar zo al een idee hebben. Kom er net achter dat ik die foto verwijderd heb, haha.
Laatst gewijzigd door Kruikenzeiker op zo 23 nov 2025, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Door de aanleg van de plusstrook is daar geen (plek voor een) vluchtstrook meer. Lijnbussen mogen daar over de vluchtstrook langs de file. Dat is dus aangelegd zodat bussen niet in hoeven te voegen en langs de file kunnen blijven rijden. Het is uiteraard ook handig voor hulpdiensten.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Kruikenzeiker
- zandpaadje
Dank! Logisch ook!keokiracer schreef: zo 23 nov 2025, 14:34 Door de aanleg van de plusstrook is daar geen (plek voor een) vluchtstrook meer. Lijnbussen mogen daar over de vluchtstrook langs de file. Dat is dus aangelegd zodat bussen niet in hoeven te voegen en langs de file kunnen blijven rijden. Het is uiteraard ook handig voor hulpdiensten.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Een mysterieuze blauwe genummerde paal aan de rand van een weiland langs een smalle polderweg bij Rhoon. Iemand enig idee waarvoor deze paal dient of diende? Andere, soortgelijke palen, heb ik in die hoek niet gezien. Het lijkt enigszins op een (bijzondere) voormalige kilometer paal van een voorrangsweg (zie foto onder), maar het lijkt me niet dat deze smalle polderweg ooit een voorrangsweg is geweest.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik heb er ooit eens iets over gepost, helaas staan de foto's niet meer online. Maar het gaat om die paaltjes.
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 55#p514755
Op een (helaas ter ziele gegane website) stond deze tekst:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 55#p514755
Op een (helaas ter ziele gegane website) stond deze tekst:
(X5) Napoleonroute
De Veerweg en Korteweg maakten onderdeel uit van de Napoleonroute. Bij keizerlijk decreet in 16 december 1811 komt deze route voor op de lijst als de Route Imperiale IIIe klasse no. 65 welke liep van Antwerpen, Bergen op Zoom, Rotterdam en Den Haag naar Haarlem. De route werd gemarkeerd met speciale paaltjes waarvan er nog een aantal langs deze wegen staan. Gerekend vanaf het veer van Goidschalxsoord staat er bij het Veerhuis een in de kant (grijs hectometerpaaltje met opschrift 36.1). Dan halverwege de Veerweg (tussen de Blindeweg en de Portland Hoeve) een aan de linkse kant (kilometerpaaltje 35). Verderop bij de oprit van de Korteweg naar de Essendijk links in de kant 34.2 en langs de Essendijk tegenover huisnummer 7 kilometerpaaltje 34. Verschil in hecto- en kilometerpaaltjes is de grootte. Het Waterschap heeft recent de paaltjes gerenoveerd alsmede het oude historische bruggetje (de oude duiker) in de Veerweg bij de Golfbaan.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ah bijzonder. Toen ik er vanmiddag reed had ik niet gedacht dat dit polderweggetje ooit onderdeel was van een internationale as. 
Laatst gewijzigd door Rein op zo 05 apr 2026, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
IIVQ
- autoweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Mijn achtertuin is van groot historisch belang 
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Langs de Rotterdamseweg in Delft heb ik ooit wel eens enkele van die dingen half verzonken in de berm zien staan.
Dat waa in de jaren '90 en vermoedelijk zijn die nu verwijderd.
Dat waa in de jaren '90 en vermoedelijk zijn die nu verwijderd.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Opknappen en laten staan, vind ik. Met misschien een tableau erbij met uitleg en een stukje geschiedenis.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Ger81
- autoweg